Toon posts:

sharp tvtje slaat niet meer op :(

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een sharp tv (54CS-03S) en die doet het nog fantastisch alleen hij slaat de zenders niet meer op in zn geheugen, nou heb ik me laten vertellen dat dat komt door het geheugen batterijtje wat waarschijnlijk op is, maar probleem: ik heb m open gemaakt en kan dat batterijte niet vinden...
heeft iemand een idee hoe hij eruit ziet, waar ik een nieuwe zou kunnen kopen enhoe ik m er dan in zet??

ik hoop heel erg dat iemand me kan helpen! (anders is t zo zonde van da ding... |:( )

ps. hier een foto van het printplaatje misschien kunnen jullie m aanwijzen, ik dacht dat het dat rare ding was wat ik heb omcirkelt Afbeeldingslocatie: http://www.sf-designs.nl/printplaatje.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 13:05 ]

Verwijderd

Het is zeer waarschijnlijk niet het door jou omcirkelde componentje, dat ziet er niet uit als een batterij :P . Op de foto vind ik het ook zo snel niet terug, maar waar je naar zoekt:
- Is vaak blauw of zwart
- Zitten soms 'bobbels' in (soort ringen, net als bij een rups)
- Zit meestal vast op de print op metalen plaatjes die met een puntlas aan de batterij zitten...
- Is meestal 'op z'n kant' gemonteerd

Af en toe wordt geen batterij maar een 'hi-cap' (soort condensator) gebruikt als backup.

Wees voorzichtig met dit soort dingen. Ook al is het toestel uit, er kan spanning aanwezig zijn op delen van de print. Over 't algemeen niet dodelijk, maar flink pijn doet 't wel...

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/76/765A953E4774A88DE10000000A010251.GIF
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/25/257E943E9AF1D98EE10000000A010251.GIF

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 13:43 ]

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Post nog wat meer pics a.u.b. uit verschillende hoeken.

[ Voor 31% gewijzigd door artharpe op 11-07-2003 13:42 . Reden: toevoeginkje ]

Verwijderd

Waarschijnlijk heeft dit toestel geen geheugen batterij maar een defect in de eeprom 24cxxxx of in het cirquit daarvan.
Zou ook eens de elko's bekijken want ik zie er 1 die het behoorlijk warm heeft gehad.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 21:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Volgens mij is het deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/remcokuijer/tijdelijk.jpg
Maar zeker weet ik 't niet.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Dat is een spoel

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 14:08:
Waarschijnlijk heeft dit toestel geen geheugen batterij maar een defect in de eeprom 24cxxxx of in het cirquit daarvan.
Zou ook eens de elko's bekijken want ik zie er 1 die het behoorlijk warm heeft gehad.
de wattes? wat is n elko? en eeh zou je die eeprom kunnen vervangen? of is dat erg duur/moeilijk?

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-07 17:39

samo

yo/wassup

eeprom = chip die instellingen kan onthouden

maar deze hebben meestal een batterijtje, tenzij het flash eeprom is en die zijn vrij nieuw, of dat de instellingen zowiezo al kwijt zijn als de netstroom er af gaat.... (was da zo)

[ Voor 14% gewijzigd door samo op 15-07-2003 12:03 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Je heb namelijk ook EPROM.
Deze zit ook in het toestel zo te zien en heeft een sticker om het UV licht tegen te houden anders word deze gewist.
Dus het is ff kijken wat je in je toestel hebt.
Ik zou toch eerst even de solderingen en de elko's nalopen.
Vooral even die lichtblauwe naast de bruine transformator en met opschrift 16v.
Deze heeft namelijk al bijna zij jas uit.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 21:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

... uh ja... zou kunnen

[ Voor 80% gewijzigd door remco_k op 11-07-2003 15:14 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Nee, rechts naast de geribbelde bruine transformator staan 3 donkerblauwe elko's.
Deze zien er optisch goed uit, maar daarnaast staat een lichtblauwe met opschrift 16 nog wat.
Als je deze vergelijkt met een andere elko dan zie dat het omhulsel naar beneden is gezakt.
Dit is een teken van capaciteit verlies door o.a warmte.

Verwijderd

Topicstarter
ok hier is denk ik de eeprom Afbeeldingslocatie: http://www.sf-designs.nl/eeprom.jpg het type is (voor als je het niet goed kan lezen) 27c010a-12
ik heb op google al gezocht en ik vind een heleboel, maar ik snap er geen zak van... kenne jullie de chip en heeftie een batterijtje of niet...

oja en met capaciteit verlies bedoel je dat daardoor het beeld slechter word ofzo? want als ik zenders ga zoeken kom ik af en toe wel wat tegen, maar het blijft zwartwit ruisig en mono... ik kan dus niet goed op een zender af stemmen, heeft dat misschien te maken met datie te heet is geweest ofzo, of is dat weer iets heel anders???
want voor de rest doet de beeldbuis het perfect, want als ik via de video uit van mijn geforce een filmpje afspeel ziet dat r gewoon goed uit, mooie kleuren enzo...(nouja op de beperkingen van de geforce na, want die heeft nou niet de beste output... vergeleken met een ati of een matrox ofzo...)

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38
Het is dus een EPROM van Texas Instruments, heeft dus geen batterijtje nodig.

Kijk eens in de buurt van die EPROM of er nog een ander chipje zit...

[ Voor 56% gewijzigd door Pino op 11-07-2003 16:12 . Reden: was de g van geen vergeten :( ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Topicstarter
dat ding waarvan jullie zeggen dat hij "uit zijn jasje" is kan dat niet de batterij zijn? want er staat dus 16v en 1000µ, en het ziet er niet naar uit dat hij kapot is ofzo (zie foto)
Afbeeldingslocatie: http://www.sf-designs.nl/ding.jpg
hmmm maarja ook niet echt als een batterij... |:(

• Pino
Kijk eens ff in de buurt van die EPROM en maak daar een scherpe foto van

Verwijderd

Topicstarter
en dit is de achterkant met als het goed is de contactjes van dat ding, en er staat een plusje bij wat mij lijkt van een batterij, maar ik kan het fout hebben... :?
Afbeeldingslocatie: http://www.sf-designs.nl/achterkant.jpg

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 11:15
dat is een condensator...
1000u staat voor 1000micro Farad

als die dingen kapot zijn zijn ze meestal zwartbeglakerd, dus dat zal het niet zijn

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Die elko ziet er echt beoerd uit en bijna geen 1 elko is zwart als hij geen capaciteit meer heeft.

• Pino
Zoek dit IC eens en maak een foto van de omgeving : ST6210B

Verwijderd

Topicstarter
uhh snorkel... wat is een elko, welke ziet er zo slecht uit en, wat bedoel je met dat hij niet zwart is als hij geen capaciteit heeft... ofzo? 8)7

jah sorry zo'n technkneut men ik nou ook niet :+

Verwijderd

Elko staat voor elektrolitische (k)condensator en is geschikt voor gelijkspanning daarom ook de plus en min aanduiding op de elko.
Elke elko heeft zijn eigen maximale spanning die van jouw dus 16 volt.
Ook heeft elke elko zijn eigen capaciteit in dit geval 1000uF.
Als een elko uitdroogd gaat de capaciteit naar beneden.
In jouw geval is er duidelijk iets met de elko en de hand , hij is waarschijnlijk te warm geworden en zal wat capaciteit verloren hebben.
In principe is een elko een soort batterijtje.
Als je gewoon ff googled zal je wel wat meer vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
ah dat verklaart al een hoop ;) maar wat zie je eraan dan dat hij kapot is, want ik vind hem er gewoon nog goed uit zien, allen het plastic erom is wat klein maar voor de rest ziet hij er niet naar uit alsof hij te heet is geweest...

maar al zou hij kapot/bijna kapot zijn wat zou dat dat doen voor de tv? komt het door dat ding dat hij geen zenders kan opslaan, of komt de slechte ontvangst daardoor?

trouwens, THEF_Pino ik kan die ic niet vinden, zou hij groot moeten zijn of zo'n mini priegel dingetje waarvan ik niet eens kan lezen wat er op staat???
oh ik heb btw wel een st 62t10m6-hwd is dat een zelfde soort ofzo?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 17:25 ]

• Pino
Ik heb me vergist, die heeft maar 64 byte geheugen, daar passen de zenders nooit in. Maak eens een foto van dat IC en wat er bij de eprom omheen zit. Ik heb me al rot gezocht naar een datasheet, maar die kan ik niet vinden. :(

Verwijderd

Het is natuurlijk niet te zien wat die elko daar doet maar hij zal zeer waarschijnlijk dienen op een voedingspanning af te vlakken en misschien staat er daardoor een rimpel op de eprom.
Alles is mogelijk en als je gewoon wat probeert kun je dingen uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
o shit jonges... ik heb jullie helemaal fout voorgelicht :/ het blijkt dus helemaal niet dat er iets mis is met dat geheugen... kijk ik heb de tv van iemand anders, en die beweerde dus dat de zenders niet konden worden opgeslagen omdat het batterijtje op is, maar nou had ik de stekker er een hele poos uit en toen ik hem er weer in dee had hij alles wat ik had opgeslagen en veranderd er nog in...

sorry :'(

maar wat nu dus het probleem is en wat die jongen van wie ik m heb dus niet door had is dat er waarschijnlijk iets mis is met de tuner... tenminste dat denk ik omdat hijgewoon de zenders niet kan vinden, ik heb een schematje van upc gedownd met alle zenders en daar staat b.v. dat mtv te vinden is op kanaal 58+ frequentie 768,00 dus ik zoeken op 58+ maar ik vind dus heel wazig iets op 58- wel mtv maar zwartwit mono en ruisig... en als ik iets op b.v. 11- moet vinden is het in de plus van 11 te vinden...

is dat iets met de tuner of bijv. die elko waarvan jullie denken datie kapot is? en als het de tuner is, is het bij te schroeven (je hebt toch wel eens van die draaidingetjes op zo'n printplaatje waarmee je dingen kan instellen)(niet dat ik er een heb gevonden maar misschien zitie in de tuner...) of word dat een nieuwe tuner? :'( :'(

Verwijderd

Ik zou hoe dan ook die elko vervangen voor een elko met een grotere spanning bv 1000uF/63 volt.
Even de onderkant doorsolderen in de omgeving van de tuner.
Nogmaals pas op voor geladen elko's vooral met een hoge spanning.
Bv een elko van 22uF/400 volt blijft wel even geladen.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

controleer het stekkertje eens? onze panasonic home cinema set kon ook geen zenders vinden en dat lag aan het brakke coax-stekkertje.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Verwijderd

Topicstarter
nou die heeft tijden lang goed gewerkt in mijn oude tv, dus daar is nix mis mee...
en SNORKELTJE bedoel je met doorsolderen alle contactjes ff opnieuw solderen ofzo? wie weet helpt dat ja.. ga ik es proberen maar ik ben toch bang dat het de tuner is... :|

Verwijderd

Ik denk dat hij het stekkertje uit de tuner bedoelt , meestal een coax uit het metalen blikje.
Dit is dan de uitgang van de tuner (38,8 Mhz dacht ik), maar die zit denk ik bij jouw op de print zelf.
Doorsolderen ,vooral de solderingen die een zwart rondje vertonen, en soms is een slecht contact niet te zien, vandaar dat je beter alles in de buurt van de tuner moet doorsolderen.
En het gedeelte daarna het midfrequent.
Wat je ook kan proberen is even een signaal aanzetten waarvan je weet dat dit goed moet zijn en dan met de achterkant van een schroevendraaier even kloppen op de tuner en print.
Mocht dan het signaal even beter worden weet je dat er een los contact is.
Door het kloppen op andere plaatsen kan je het lokaliseren.
Let op dat je geen componenten krom of scheef klop die dan sluiting kunnen maken.
En beter is het om dit soort dingen niet alleen te doen.
Je kan het natuurlijk heel simpel oplossen door een video te gebruiken als tuner en via scart door te verbinden en de antenne kabel alleen aan de video.
Maar nogmaals die elko is toch echt verdacht .
Vooral omdat hij in de voeding zit.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 21:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmmzzz sjah ik heb heel wat contactjes gesoldeerd maar er gebeurt helemaal NIXX tikken werkt ook niet en ik denk dat hij gewoon aangesloten zit op het printje enniet via een coax cabeltje... nouja er loopt wel een klein geel draadje ergens anders heen, maar ik kan me nie voorstellen dat daar het hele signaal overheen moet... 8)7
ik heb die elko nog nie vervangen maar mijn vader vraagt zich echt af of er hier iets mis mee is want jah... hij zegt dat hij er goed uit ziet... ja verder weet ik het ook niet, maar het ziet er niet naar uit dat hij bijv. te warm is geweest...

pfft... het zit ook nie mee he?! nu doet het internet het bij mij ook al niet meer... effe van een andere computer gedaan... :/

oja en je zei dat ik die elko moet vervangen met eentje van een hogere spanning, maar krijg je dan niet te hoge spanningen bij andere onderdelen? wan zometeen springt er een sjipje inene... dan kan ik hem sowiezo weggooien... ;(

Verwijderd

Neem nu maar aan dat hij er niet goed uit ziet.
Soldeer hem gewoon los en neem hem mee naar een electronica boer , wellicht kunnen ze hem doormeten.
Een hogere spanning kan nooit kwaad maar een te lage spanning wel.
Er zal nooit een hogere spanning op komen als je een hogere voltage neemt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
goed... het iternet werkt hier weer... O-)
ik heb ondertussen de videorecorder aan de tv aangesloten en kan zo iig al wat kijken, het beeld is ook escherp omdat hij gewoon verkeerd stond bij de lijnrafo (zo het dat ding toch? waar zon zuignap aan zit...) en ik denk gewoon dat die tuner kapoet is... kan je zo'n tuner gewoon vervangen met een andere of moet je perse dezelfde hebben? zelfde merk/type... ik weet niet of daar veel verschil in zit?

nou en ik ga dan die elko ook vervangen... al vraag ik me af of het wat uitmaakt.. :P

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:24
Ik heb hier ook al jaren een TV in gebruik met een verrotte tuner.

Gewoon heel simpel: Videorecorder op de scart gehangen, en die als tuner gebruikt.

Voordeel: TVtje doet het nog prima, hele tuner is niet eens meer nodig: ik voer direct een composiet signaal in.
2e voordeel: mn video is stereo, en direct op de versterker: TV klinkt dus net zo goed als mn radio, en stereo

Verwijderd

Topicstarter
ja kijk dat heb ik nu dus ook, en ik heb sowiezo het geluid via de scart naar mijn stereo, had ik ook met mijn oude tv, maar ik vind het niet zo handig zo want ik heb nu dus 3 afstandsbedieningen (1 stereo 1 tv en 1 videorecorder...) en das wat veel... het zijn ook allemaal andere merken (sharp jvc en sony...) duz een universele afstandsbediening werkt ook nie...
daarnaas werken een aantal functies niet omdat ik het zo heb (niet belangrijke, maar toch wel handige...) enneh de videorecorder is van mun ouders geleend/gejat :*) duz die willen m ook weer terug...

dus al met al vind ik het veel makkelijker om er een nieuwe tuner in te zetten, maar kan dat dus zomaar.. gewoon eentje kopen en er in zetten, of moet je precies dezelfde hebben?

ps. die elko vervangen heeft nix uitgemaakt... :/

Verwijderd

ps. die elko vervangen heeft nix uitgemaakt...
Een nieuwe tuner gaat je best veel geld kosten als particulier , sterker nog sharp is volgens mij niet echt een leverancier voor losse onderdelen aan particulieren.
Overigens loop je ook nog een risico omdat je nog niet eens zeker of de tuner echt stuk is.
Pagina: 1