Levensverwachting Intel Socket 478

Pagina: 1
Acties:

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:19
Ik zit er aan te denken om een nieuwe proc, mobo en geheugen aan te schaffen en kwam uit bij het volgende:

Intel Pentium 4 2.60Ghz, 800Mhz, S-478, 512Kb, Box
Asus P4P800 Deluxe,S478,i865PE,1394,SATA,GLAN,RAID
Dane-Elec Dimm 512Mb DDR SDram PC3200

Op zich klinkt het allemaal wel goed, maar ik wil er wel graag zeker van zijn dat het moederbord lang 'houdbaar' blijft. Ik heb ook ooit een Supermicro P6DGE aangeschaft (slot 1), maar vlak daarna besloot Intel om alleen geen slot 1-proc's meer te ontwikkelen. Ik kan dus m'n PC niet meer upgraden met dat moederbord. Vandaar deze upgrade dus. :)

Ik denk niet dat iemand dat precies kan vertellen, maar wat verwachten mijn medetweakers dat Intel met de socket 478 gaat doen?
Blijft die nog lang in gebruik of zal het toch een ander soort socket worden?

En heeft iemand ervaring met het moederbord?
Ik heb namelijk nogal een slechte ervaring met zo'n Highpoint ATA RAID-controller: gisteren XP weer helemaal opnieuw kunnen installeren! :(

edit:

'T is inderdaad 478 ipv 487. Thnx Caesartje.

Kan een modje even de topic-titel aanpassen ?

[ Voor 11% gewijzigd door maikel op 11-07-2003 11:35 ]

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
De 3.4GHz presscott wordt probably de laatste... daarna gaan ze -weer- over op een andere socket (tis btw s478, niet 487 :P)

• maikel
Caesartje schreef op 11 July 2003 @ 11:22:
De 3.4GHz presscott wordt probably de laatste... daarna gaan ze -weer- over op een andere socket (tis btw s478, niet 487 :P)
Die 3.4GHz is al (bijna) uit neem ik aan?
Zou wel klote zijn als dat inderdaad de laatste is die op mijn mobo wil draaien.

Verwijderd

natuurlijk gaan ze weer verder, maar met een 2.6ghz p4 800FSB (makkelijk overklokbaar tot 3ghz met luchtkoeling) kan je jaren vooruit hoor. en een upgrade kan daarna nog altijd naar een 3.4 prescott, die weer te overklokken zal zijn richting de 4ghz. het platform is gewoon rete-snel, en tuurlijk is er verandering. maar ja, dan moet je NOOIT een pc kopen, en blijf je altijd wachten.

1 opmerking: De asus A4P800 en de A4C800 zijn beiden leuke bordjes, maar presteren in vergelijking met anderen niet SUPER en het aanbod aan features is erg spartaans. je betaalt gewoon teveel voor wat je krijgt. bijvoorbeeld de raid-controller en de 1gbit netwerkcontroller, add-on chip van 3com of zo in plaats van het CSA via de northbridge. allemaal dingen die niet echt super zijn
check eens www.tomshardware.com om de review van 24 boards met I865 en I875 chipsets te bekijken. dan steek je er vast wat van op.

ps: research..... doe zelf wat meer, want dit alles kan je overal vinden

succes!

• maikel
Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 11:30:
natuurlijk gaan ze weer verder, maar met een 2.6ghz p4 800FSB (makkelijk overklokbaar tot 3ghz met luchtkoeling) kan je jaren vooruit hoor. en een upgrade kan daarna nog altijd naar een 3.4 prescott, die weer te overklokken zal zijn richting de 4ghz. het platform is gewoon rete-snel, en tuurlijk is er verandering. maar ja, dan moet je NOOIT een pc kopen, en blijf je altijd wachten.

1 opmerking: De asus A4P800 en de A4C800 zijn beiden leuke bordjes, maar presteren in vergelijking met anderen niet SUPER en het aanbod aan features is erg spartaans. je betaalt gewoon teveel voor wat je krijgt. bijvoorbeeld de raid-controller en de 1gbit netwerkcontroller, add-on chip van 3com of zo in plaats van het CSA via de northbridge. allemaal dingen die niet echt super zijn
check eens www.tomshardware.com om de review van 24 boards met I865 en I875 chipsets te bekijken. dan steek je er vast wat van op.

ps: research..... doe zelf wat meer, want dit alles kan je overal vinden

succes!
Tuurlijk gaan ze verder, dat snap ik. Maar ik zou graag een schatting willen hebben van hoe lang de 478 nog meegaat. Niet dat ik zometeen iets koop wat eigenlijk al (redelijk) op het eind zit. (zoals eigenlijk met m'n Supermicro P6DGE het geval was)

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:33

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Schattingen zijn wel te geven maar in hoeverre heb je daar wat aan? Wat ik er van meegekregen heb zal S478 nog wel even in gebruik blijven, zelfs tegelijk naast het opvolgende socket formaat, de Socket T (775 pins) welke volgend jaar wordt geïntroduceerd. Maar verwacht niet dat het daarna nog een lang leven beschoren is. Overigens moet je ook niet teveel meer verwachten van moederbord upgradebility: naast veranderende cpu sockets zullen ook de FSB's en de geheugenondersteuning veranderen (DDRII).

Overigens kun je met adapters nog steeds vrij moderne P!!!'s in jouw Slot 1 bord steken, wat dat betreft verwacht ik niet meer zo snel een cpu interface die net zo lang mee zal gaan.

Heb je topictitle ook maar ff aangepast :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:53
Misschien is het ook slim om een nieuwe mobo/cpu combinatie aan te schaffen als dat type socket nog niet zo lang op de markt is. Socket 478 is er alweer een jaar of 2, wat in computerland erg lang is. Wacht anders nog even op de nieuwe Athlon 64 of de pentium V (prescott??) die er binnen niet al te lange tijd aan komt....

• Abbadon
Ga niet om slotjes roepen a.u.b., da's niet de bedoeling. Zeker niet wanneer er naar iets algemeens als de geschatte levensduur van een cpu socket formaat wordt gevraagd.

Bepaalde vragen over bepaalde hardwarecomponenten (zoals "Is dit mobo goed?") gaan daarentegen wél op slot, dus laat die vraag maar rusten ;)

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
je bedoelt denk ik zoals bij amd socket A

die is wel het zelde maar de fbs en alle andere dingen die bepalen of de processor er op werkt veranderen wel dus kan je nogsteeds niet door blijven upgraiden

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• maikel
Abbadon schreef op 11 July 2003 @ 12:00:
Schattingen zijn wel te geven maar in hoeverre heb je daar wat aan? Wat ik er van meegekregen heb zal S478 nog wel even in gebruik blijven, zelfs tegelijk naast het opvolgende socket formaat, de Socket T (775 pins) welke volgend jaar wordt geïntroduceerd. Maar verwacht niet dat het daarna nog een lang leven beschoren is. Overigens moet je ook niet teveel meer verwachten van moederbord upgradebility: naast veranderende cpu sockets zullen ook de FSB's en de geheugenondersteuning veranderen (DDRII).

Overigens kun je met adapters nog steeds vrij moderne P!!!'s in jouw Slot 1 bord steken, wat dat betreft verwacht ik niet meer zo snel een cpu interface die net zo lang mee zal gaan.

Heb je topictitle ook maar ff aangepast :P
Schattingen geven natuurlijk wel een indicatie: als iedereen hier zou roepen dat Intel binnenkort met de ontwikkeling van/voor de S478 gaat stoppen, is het niet echt aantrekkelijk meer.
Het probleem is inderdaad ook wel dat het tegenwoordig allemaal steeds sneller gaat met de ontwikkelingen. Vroeger kon je inderdaad nog jaren met een 440BX doen, daar paste alle nieuwere CPU's nog wel op.

Ik heb overigens nog wel gezocht naar convertors voor m'n Slot 1, maar die van PowerLeap schijnen niet goed overweg te kunnen met een Supermicro-mobo.
Daarbij kost me dat ook redelijk wat geld, wat ik dan misschien beter in een nieuw mobo+CPU kan steken (waar ik nog langer mee vooruit kan).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Preciese data kan ik ook niet noemen, maar wel zal zoals gezegd de P4-3400 de laatste zijn voordat Prescott geintroduceerd wordt (allicht onder de naam P5). Of dat direct met de SoT gaat gebeuren, of dat er eerst versies voor So478 komen, en zo ja of die ook compatibel gaan zijn met huidige So478 is maar zeer de vraag.

Maar goed, evenzeer de vraag is of CPU upgrade op dezelfde mobo zin heeft. Stel jij had een van de eerste So478 mobo's anderhalf jaar terug gekocht. Fysiek zou de nieuwste P4 3.2 met HT erin passen, maar HT support had je niet gehad en de i850 zou dan wel 133MHz FSB getrokken hebben, maar 200MHz FSB no way. En al zou je mobo wel de nieuwste CPU volledig ondersteund hebben, een verouderd mobo kan de performance enorm drukken. Denk hierbij aan een review van THG laatst van alle SoA chipsets van KT133A tot en met nForce2. Het scheelde bij dezelfde CPU soms wel 50% tussen de snelste en de traagste, en zelfs bij de 'real life' app benches liep het zeker 25% uiteen.

Als je high-end CPUs koopt en gaat rekenen is het dus goedkoper een nieuw mobo erbij te nemen. Stel op je oude mobo zou een P4-3.06 presteren als een 2.26 op een nieuw mobo. De prijsverschil tussen een 3.06 en een 2.26 is 379-161=EUR 218. Voor EUR 218 heb je een erg mooie Asus P4C800 deluxe, of een wilekeurige Springdale mobo met EUR 100 over om in een snellere CPU te steken of willekeurige andere dingen (nieuwe HDD, veel bier etc).

Een splinternieuwe CPU op een oud mobo is gewoon ongelofelijk duurkoop (vooral als je bedenkt dat je nog eens EUR 50 kunt vangen met de doorverkoop van je oude mobo). De tijden van de BX, dat een een in 1998 gekocht mobo nog steeds in 2000 tot de snelste behoorde, zijn helaas definitief voorbij.

Kortom, let vooral niet op 'levensverwachting' van een platform als je een nieuwe koopt, maar neem de CPU+mobo combo die op moment van aanschaf beste Prestatie+features/prijs verhouding geeft. En die heb je meestal juist tegen het einde van een platform te pakken (nu zou ik bijvoorbeeld voor een P4 een Springdale+PAT mobo kopen, wetende dat Intel binnen 6 maanden op iets ander overstapt). De bugs zijn ondertussen uit een 'rijpe' platform en je betaalt geen premium op het 'nieuwe' ervan :)

Oslik blyat! Oslik!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

dion_b schreef op 11 July 2003 @ 15:40:
Kortom, let vooral niet op 'levensverwachting' van een platform als je een nieuwe koopt, maar neem de CPU+mobo combo die op moment van aanschaf beste Prestatie+features/prijs verhouding geeft. En die heb je meestal juist tegen het einde van een platform te pakken (nu zou ik bijvoorbeeld voor een P4 een Springdale+PAT mobo kopen, wetende dat Intel binnen 6 maanden op iets ander overstapt). De bugs zijn ondertussen uit een 'rijpe' platform en je betaalt geen premium op het 'nieuwe' ervan :)
Ik weet niet of het nou zo'n goed plan is om maar niet op de levensverwachting te letten.

Een jaar terug ongeveer kocht een MSI KT3 Ultra, Via KT333 chipset. Geruchten zeiden dat met een bios update die plank 166Mhz aankon.

Die bios update kwam, alleen, hij was voor de MSI KT3 Ultra 2. Daar zit je dan. Er zat al een XP1800+ op en de snelste cpu die erop kan is nu dus een 2600+, maar nauwelijks het geld waard als je ziet wat die kost en wat je XP1800+ nog opbrengt.

Ik heb pas (weer) een SoA mobo gekocht, voor een andere computer waar die KT3 Ultra bij gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden (aantal PCI sloten e.d.) niet geschikt voor was. Dat werd een ASrock K7S8XE : ik wou nu toch per se een mobo dat 200Mhz FSB aan zou kunnen (en de nForce2 is me te duur).

Als je iets goedkoops wil hebben wat je later nog kan upgraden is het dan wellicht juist een goed idee om inderdaad een mobo op het einde van de socket te kopen, zoals nu SoA/So478 met een wat langzamere (2dehands?) CPU. Nu draai ik nog steeds die XP1800+, en tegen de tijd dat die dingen betaalbaar worden prik ik er wel een Barton 3200+ oid op (al hoop ik stiekem dat er nog wel wat rappers uitkomt ;)).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Abbadon
Dit kwam ik daarstraks tegen: http://www.theinquirer.net/?article=10438

Prescott's gaan waarschijnlijk niet werken met de huidige S478 borden (ook niet de meest moderne i865/875's). Daar zit je dan met je nieuwe dure Canterwood bord. Voor mij al lang een reden niet teveel rekening te houden met cpu upgrade's.

Verwijderd

de ontwikkeling van de borden en de CPU's gaat zo snel, dat het voor veel gebruikers niet meer uitkan om het snelste van het snelste telkens te kopen. Alleen voor mensen die graag altijd het onderste uit de kan willen en daar zoveel geld voor over hebben... Immers het systeem van nu is zo verouderd, daar gaat je extra investering binnen een paar maanden in rook op....
Dus ik heb pas bescheiden ge-upgrade.
Een P4@2.4GHz op een Asus PE4PE met 512MB DDR. Kosten incl kast ca 400 euro. De rest overgebouwd vanuit mijn oude systeem.
Mijn oude systeem een PIII@800MHz met 512MB SDRAM verkocht zonder HD, CD/DVD, 8x brander, videokaart, modem. Wel bij de koper zijn hardware erin gebouwd.
Opbrengst 300 euro.
Netto upgrade kosten: ruim 100 Euro na ruim 2.5 jaar.
Kijk dan blijft het leuk en kan ik over een paar jaar weer eens upgraden naar een acceptabel systeem.... en maak ik me minder druk over wat een houdbaar moederbord is....

Verwijderd

Abbadon schreef op 11 July 2003 @ 12:00:
Maar verwacht niet dat het daarna nog een lang leven beschoren is. Overigens moet je ook niet teveel meer verwachten van moederbord upgradebility: naast veranderende cpu sockets zullen ook de FSB's en de geheugenondersteuning veranderen (DDRII).
En vergeet vooral PCI express niet... gaat allemaal weer lekker upgraden worden :|
Abbadon schreef op 11 July 2003 @ 17:46:
Dit kwam ik daarstraks tegen: http://www.theinquirer.net/?article=10438

Prescott's gaan waarschijnlijk niet werken met de huidige S478 borden (ook niet de meest moderne i865/875's). Daar zit je dan met je nieuwe dure Canterwood bord. Voor mij al lang een reden niet teveel rekening te houden met cpu upgrade's.
Verdomme, weer typisch Intel :r
Waarom ze er nog een socket opzetten is mij een raadsel...
Ze kunnen de cpu net zo goed op het mobo solderen :(

Verwijderd

Voor het jaareinde zou intel met de P5 afkomen, die eerst nog in de 478 socket zal draaien (misschien mits een biosupdate zelfs nog op de huidige 800mhz fsb borden), dus 800mhz fsb moet je sowieso hebben.
In het 1ste a 2de kwartaal van volgend jaar komt dan de echt nieuwe P5 in een nieuwe socket.
De celerons die vandaag nog voldoende hebben aan 400mhz fsb zullen dus ook nog eerst naar 533mhz fsb overgaan, maar dit is niet zeker, mogelijk maken ze meteen de stap naar 800mhs fsb.
Intel zou reeds volledig klaar zijn om te kunnen beginnen produceren, maar kijkt de kat uit de boom door eerst te zien welke weg amd opgaat voor ze de P5 op de markt gooien.
PCI express zou in de helft van volgend jaar moeten verschijnen, ter vervanging van agp.

Verwijderd

Fabrikanten als Asus en MSI zetten bij de specificaties van sommige moderborden dat ze voorbereid zijn op de Prescott. Dit zullen ze toch niet zomaar doen, het lijkt mij dat ze de specificaties van deze nieuwe proc goed kennen en gebruiken.
Als er nu onzekerheid bestaat die gegrond is dan zou je mogen verwachten dat ze die regel uit de specificaties halen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 23:05:
Fabrikanten als Asus en MSI zetten bij de specificaties van sommige moderborden dat ze voorbereid zijn op de Prescott. Dit zullen ze toch niet zomaar doen, het lijkt mij dat ze de specificaties van deze nieuwe proc goed kennen en gebruiken.
Als er nu onzekerheid bestaat die gegrond is dan zou je mogen verwachten dat ze die regel uit de specificaties halen.
Was dat maar zo...

Moederborden van vrijwel alle fabrikanten met de i430FX chipset werden geleverd als zijnde Split Voltage Pentium ready. Dan zou je denken dat er een Pentium MMX op zou kunnen. No way, Intel heeft zowel de pinout, de voltages op BF0 en BF1 als de algehele core voltage spec flink veranderd nadien waardoor je geen Pentium MMX kon draaien op zo'n bord (tenzij je'm op 3.3V- 20% teveel liet lopen en met een beetje geluk en dapper jumperwerk hem op 166MHz of 233MHz kon krijgen). Dat is exact de situatie die ik nu verwacht met Asus en MSI's beloftes (Uitegerekend die twee (naast tig andere mobobakkers) beloofden dat destijds ook. Lees voor de lol even de manual van de Asus P55TP4XE eens...)

Wat recenter komt het ook nog voor:

De Via VP3 chipset (So7 met AGP tot 83MHz) beweerde DDR-SDRAM te zullen ondersteunen, maar dat was een verre prototype die nog op 3.3V in een 168p slot werkte. Uiteraard kun je op een VP3 mobo geen 184p 2.5V DDR reep prikken.

Abit beweerde een tijdje dat de BX133 Tualatin ready te maken was door een simpele BIOS upgrade. Helaas hadden ze daarmee geen rekening gehouden met de Intel naaistreek om de FC-PGA2 pinout te wijzigen.

En zo kan ik nog tig andere voorbeelden bedenken. Conclusie: ga NIET af op dergelijke voorbarige claims van mobobakkers. Er hoeft niets van waar te zijn :/

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1