[OC] flink omlaag geklokt, maar blijft snel?

Pagina: 1
Acties:
  • 19 views sinds 30-01-2008

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb een (misschien hele makkelijke) vraag.
Kon er via de search niks over vinden dus dan maar zo (niet goed? gooi maar dicht dan ;) )

Zoals de meeste van jullie wel weer hebben gemerkt is het buiten weer lekker warm, de meeste computerkamers dus ook :'(

Was dus net een beetje aan het experimenteren hoever ik de temperatuur omlaag zou kunnen krijgen.

In onderstaande specs kun je lezen dat mijn cpu op dit moment 1,49 ghz loopt (11x133).
Nou heb ik daarnet voor de grap eens gekeken wat het in je temperatuur scheelt als je hem ernstig terugklokt >:)

Lager dan 550 mhz kwam ik dus niet (5,5x100@1.4V). Scheelde overigens 10 C

Wat ik nu zo raar vind, is dat je het in windows eigenlijk geeneens merkt, je klokt hem bijna een Ghz terug, en eigenlijk merk je het zo 1 2 3 niet :?

Wie kan mij vertellen waardoor hij niet langzamer loopt? Hij is op op papier nu even snel als mijn oude k6II-500, maar die was toch echt langzamer met dezelfde config :?

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:18
dat ligt ook aan de rest van je systeem, ik neem aan dat je in die k6II geen 512 mb ram had.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Nee, dat klopt idd, in die tijd was 512mb intern een beetje prijzig ;) Was 128 geloof ik, is alweer een tijdje terug.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Je moet niet vergeten, dat je huidige Athlon wel even andere koek is, dan je oude K6II-500. Ook op lagere snelheden, zoals die 550mhz die je noemt, blijft het ding vlot genoeg in combo met chipset, geheugen, en andere onderdelen. Dat het niks uitmaakt in windows (hij wordt niet trager) is alleen maar beter. Dat betekent dat windows simpelweg niet meer rekenpower vraagt van je processor, bij normaal gebruik.

Pas met zware programma's, zoals met dikke games, 3d-progs etc of een koetje, ga je dat snelheidsverschil van 1000mhz merken. Draai eens wat benchmarks of doe eens een pi-fast test. Dan merk je dat hij heus wel trager is geworden. Maar idd, dit is een totaal overbodig topic, dus dicht. Want met een beetje redeneren was je hier zelf ook achter gekomen :)

LinkedIn
Instagram

Dit topic is gesloten.