[Debian] X met een DVI monitor

Pagina: 1
Acties:

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Een goeienavond heren :)
Ik heb zojuist Debian geïnstalleerd (na 3 jaar tijd nog maar een keer :D) en dit wil ik voortaal fulltime draaien.

Nou ben ik in die 3 jaar tijd wel van videokaart verwisseld: Ik heb nu een Hercules 3D Prophet II Ultra (GeForce II Ultra chipset met 64MB DDR). Naar mijn idee hoort dat ding met de nv-module voor X te werken.

Nou krijg ik als ik probeer te configuren onder de VGA-kabel uit een andere pc wel beeld (weliswaar met fucked up vertical refresh rate, maar dat is niet het probleem want dat moet te fixen zijn). Nu is het zo dat ik weiger om terug te gaan naar VGA, omdat ik in 1e instantie geen VGA kabel meer heb liggen en omdat ik het irritant vind om constant mijn scherminstellingen aan te passen. Dus mijn vraag aan jullie is: Hoe krijg ik het voor elkaar dat X probeert mijn DVI poort aan te spreken en niet mijn VGA poort? Als ik XFree86 -configure doe, dan gaat hij gewoon helemaal vast omdat hij naar mijn VGA port duikt terwijl daar geen kabel aan hangt.

Ik heb al geprobeert een kijkje te nemen in XF86Config.new dat door de configure wordt aangemaakt, maar daar ben ik niet veel wijzer uit geworden. Op google kreeg ik weinig relevante informatie, in de search staat een figuur die het wel gelukt is met dezelfde chipset, maar hij vertelt niet hoe hij dat gedaan heeft.

Informatie:
Debian 3.0r1 op x86-platform (XP2000+/512MB PC2100)
Hercules 3D Prophet II Ultra (GeForce II Ultra/64MB DDR)
Eizo FlexScan L565

Ik dank u voor de genomen hulp :)

Overigens nog een klein bijvraagje: Toen ik in VGA met X bezig was zag hij mijn muis niet. Welke device moet ik pakken voor een standaard Logitech PS/2 ding?

[ Voor 6% gewijzigd door Flake op 11-07-2003 00:52 ]

Verwijderd

ps/2 is /dev/psaux
probeer is 'dpkg-reconfigure xserver-xfree86'
je moet toch de nvidia driver hebben en niet de nv driver? (nv is van xfree86 en nvidia is van nvidia) (kijk naar de debian packages nvidia-kernel-* en nvidia-glx*)

Kijk ook is in de reference...
http://qref.sourceforge.n...ference/reference.en.html

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 01:19 ]

Verwijderd

1. pak de nvidia driver van nvidia.com
2. lees de readme: ftp://download.nvidia.com...x-x86/1.0-4363/README.txt
3. met name appendix D van de readme (ConnectedMonitor, FlatPanelProperties, IgnoreDisplayDevices)

De nvidia driver voor X is niet perfect, maar stukken beter dan de standaard nv driver.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Als ik me niet vergis heb je om gebruik te maken van DVI out op de Matrox G550 de (closed-source) mga_hal.so driveruitbreiding van Matrox nodig. Dat suggereert dat DVI in ieder geval niet iets is wat "zomaar" aanstaat, en blijkbaar driver support vereist.

Wellicht is dat met NVidia's kaarten ook het geval, en dan is het misschien handig om NVidia's drivers te proberen ja :)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op mijn GF4 heb ik zowel met de NV als de NVIDIA driver beeld via de DVI aansluiting. Ik heb X wel geconfigureerd met dpkg-reconfigure xserver-xfree86 (dus in text mode).

De Xfree86 -configure maakt gebruik van standaard (s)vga, en die heeft geen weet van meerdere aansluitingen op je video kaart, dus zal die de standaard video aansluiting
gebruiken (dus je vga).

Dus X in textmode configgen, en dan heb je zowel met de NV als de NVIDIA driver beeld via de DVI.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hartstikke bedankt voor de tips. Ik draai de pagina ff uit en dan ga ik aan de slag :)
Pagina: 1