Linux noob vraag: waar zet ik progs neer?

Pagina: 1
Acties:
  • 72 views sinds 30-01-2008

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Ik heb mandrake geinstalleerd nu heb ik een ws. erg domme vraag:

waar zet men bestanden neer die men download?
waar installeer ik ze?

=>ik heb wat geoefend met knoppix 3.2 en snap er wel het een en ander van, maar wil er nu bij mijn nette mandrake 9.1 geen rotzooitje van maken.

als ik iets download wat voor alle users beschikbaar moet zijn, doe dat dan als root?

Verwijderd

Downloaden doe je meestal naar ~/ en als je iets installed voor iedereen zet je het bijv in /usr/local en chmod je het zo dat iedereen erbij kan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zerveza schreef op 10 July 2003 @ 22:55:
op een logische plek
waar installeer ik ze?
Mandrake gebruikt rpm (dmv urpmi/grpm) of je compiled zelf.

Je kan ook kpackage gebruiken (mits KDE) om dingen grafisch te installeren, soort van add/remove software zegmaar :)

Tip van de week:
http://plf.zarb.org/~nanardon/index.php

Easy urpmi.

rpm s (en tarballs) bevatten bijna altijd de nodige instrukties om een pakket op je systeem te installeren, vergelijkbaar met een installer onder Windows.
als ik iets download wat voor alle users beschikbaar moet zijn, doe dat dan als root?
dan kan alleen root erbij als owner.
Lijkt je dat handig? :+

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 10-07-2003 23:08 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ik denk dat TS bedoelt of je software installeert in /usr/bin of /bin of /sbin of... of...
Vind het niet eens zo'n domme vraag want als je van die RPM's heb die uit zichzelf de installatie neerplempen dan is het iedere keer weer de vraag waar ze het neerzetten. Dus ja....
Zelf denk ik er aan om gewoon eens een mountpoint /apps te maken of zo en dat te gebruiken.
Maar hoe doet de gemiddelde Linux-crack dat??
dan kan alleen root erbij als owner.
Lijkt je dat handig? :+
eeeuh, chmod?
Dat moet je sowieso natuurlijk doen als je het voor iedereen beschikbaar wil maken.
Dus ach. met root kan het ook.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 23:09:
Ik denk dat TS bedoelt of je software installeert in /usr/bin of /bin of /sbin of... of...
code:
1

Lijkt me toch echt de vraag waar je ze neerplant, vooral gezien vraag 2:
code:
1
waar installeer ik ze?
Vind het niet eens zo'n domme vraag want als je van die RPM's heb die uit zichzelf de installatie neerplempen dan is het iedere keer weer de vraag waar ze het neerzetten.
Verrassing: ook rpm installs houden zich grotendeels aan conventies, zeker als je ze van een goeie source weghaalt.

Bovendien zou ik met een rpm-based distro als Mandrake/RedHat en weinig ervaring je package manager het werk laten doen daarvoor leveren ze dat ding mee tenslotte.

Loop je ook geen risico een nette install te verb0rken.
eeeuh, chmod?
Nee, echt? :+
Dat moet je sowieso natuurlijk doen als je het voor iedereen beschikbaar wil maken.
Dus ach. met root kan het ook.
downloaden als root ?
dat impliceert dat je als root het 'net op gaat.
Wil je dat wel?

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 10-07-2003 23:25 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Zie ook de Filesystem Hierarchy Standard. Dat beschrijft waar wat voor bestanden thuishoren (kort door de bocht).

Verwijderd

BackSlash32 schreef op 10 July 2003 @ 23:20:
code:
1

Lijkt me toch echt de vraag waar je ze neerplant, vooral gezien vraag 2:
code:
1
waar installeer ik ze?
Jah, da's ook weer waar... :{
Verrassing: ook rpm installs houden zich grotendeels aan conventies, zeker als je ze van een goeie source weghaalt.
Ik heb er nog geen lijn in kunnen ontdekken, misschien komt dat nog. Ben ik nog niet helemaal door de wol geverft wat Linux betreft.
Nee, echt? :+
Zo zie je maar, zo leer je weer elke dag! :D
downloaden als root ?
dat impliceert dat je als root het 'net op gaat.
Wil je dat wel?
Hhhhmm, goeie. Nee, dat doe ik toch niet. Wel om de automatigische update van Mozilla te doen, maar dan doe je het bewust en van een bekende source. En maar ffetjes :)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 16:04
De RPMs van Mandrake zelf en de contrib RPMS worden automatisch goed neergezet. Installeren kun je doen met 'urpmi packagename' als root. Als je toch tarballs wilt gebruiken, kun je de standalone apps het beste in /usr/local/ zetten.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 16:04
Deze site is iid erg handig. Ik zou de aanwijzingen van daar volgen en je hebt een hele softwarebibliotheek ter beschikking. Je hoeft main trouwens niet te hebben als je al 3 cds hebt (die zijn main), tenzij je toch een snelle internetverbinding hebt en geen zin hebt om cds te verwisselen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Zerveza schreef op 10 July 2003 @ 22:55:
Ik heb mandrake geinstalleerd nu heb ik een ws. erg domme vraag:
Hoewel dit geen vraag van superhoog nivo is, is het niet noodzakelijk een die direct met een slotje beloond hoeft te worden. Ik krijg echter de indruk dat je nog wat meer zelf mag proberen, want dat is iets wat we op GoT wel aanmoedigen en zelfs vereisen. Vandaar dat je topic alsnog op slot gaat :)

Ik zal sommigen van je vragen beantwoorden om je op weg te helpen, maar voor andere dingen moet je toch echt zelf aan de slag met zoeken en proberen e.d.
Tsja, wat zijn "bestanden die je download"? Je home directory is je eigen stekkie zeg maar, en daar bewaar je doorgaans ook dingen die je gedownload hebt.
waar installeer ik ze?
Ah, dan gaat het om programma's :)

Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Als het packages geschikt voor jouw distributie betreft, dan kun je deze (als root) installeren met de package manager. Als het een installatie-programma betreft, dan kun je vaak zelf de locatie opgeven. /usr/local is dan vaak de juiste plaats - zie onder. Als het een programma in sourcevorm dat nog gecompiled moet worden betreft: ook dan kun je vaak de locatie zelf opgeven, en /usr/local is wederom the place to be.
=>ik heb wat geoefend met knoppix 3.2 en snap er wel het een en ander van, maar wil er nu bij mijn nette mandrake 9.1 geen rotzooitje van maken.
Dat is een mooie instelling, maar een zooitje maak je er de eerste keer uiteindelijk toch wel van. Je leert nou eenmaal niet zonder fouten te maken, en vrijwel iedereen maakt (in grotere of kleinere mate) een puinhoop van zijn eerste install ;)
Ik raad je aan je iets meer in de rechtenstructuur van Unices te verdiepen; dat is sowieso een belangrijk aspect dat je vaak tegenkomt, dus goede kennis daarvan is erg belangrijk. Wees ook niet bang om eens wat test-files en -directories aan te maken om permissies op uit te proberen e.d.

Een kleine hint: Nee, downloaden hoeft niet als root.
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 23:09:
Vind het niet eens zo'n domme vraag want als je van die RPM's heb die uit zichzelf de installatie neerplempen dan is het iedere keer weer de vraag waar ze het neerzetten.
/bin is voor essentiële programma's. Dingen die nodig zijn tijdens het booten bijvoorbeeld (/usr kan op een aparte partitie staan die pas laat in het bootproces beschikbaar is), dingen die nodig zijn om je systeem weer op te lappen in het geval van een kleine ramp... Dat soort dingen.

/sbin is equivalent, maar dan voor programma's die voor root (en/of het systeem) bedoeld zijn.

/usr/bin is voor "gewone" applicaties. Denk aan dingen als een windowmanager, een terminal emulator, een word processor, een ICQ client... Dat soort dingen. Programma's die niet essentieel zijn voor de werking van het systeem.

/usr/sbin hetzelfde, maar dan weer voor root.

Maar al deze (en de meeste andere) directories worden beheerd door de package manager die je distributie gebruikt (sommige distro's uitgezonderd ;) ). De package manager weet welke packages zijn geinstalleerd, welke files daarbij horen, etc.

Als je daar zelf tegenin gaat, kun je de package manager voor de voeten lopen, met varierende gevolgen. Beter is het je eigen system-wide spullen in /usr/local te installeren. /usr/local is een directory waar package managers van afblijven; deze directory kan naar goeddunken van de systeembeheerder worden gebruikt. Hierin kun je de "normale" subdirectories zoals bin, sbin, lib, share, man e.d. namaken, met daarin je eigen spul. Dit is bijvoorbeeld de plaats bij uitstek voor je eigen scriptjes (die voor alle users beschikbaar moeten zijn), of bijvoorbeeld quake3 (die niet in rpm of deb formaat komt, maar met een installatieprogramma).

Een tip die sommigen handig kunnen vinden btw:
Als je /usr/local (en subdirectories) schrijfbaar maakt voor je gewone user (of desnoods een speciale user), dan kun je als user dergelijke programma's installeren. Het voordeel is dat je installers en "make install" e.d. niet als root hoeft te doen, en dat dergelijke installers dus ook niet onbedoeld of opzettelijk toch iets in /usr/bin ofzo kunnen neerzetten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.