Toon posts:

[*NIX] *Nix bak als accesspoint inzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In de vorige C!T stond een verhaal over een linux machines inzetten als,
wlan accesspoint. Niet door middel van een los accesspoint aan de bak te koppelen, maar door er een wireless nic in te steken, en dan via software etc,
de accesspoint functionaliteit beschikbaar stellen.
Er staat alleen een en ander bij over wireless nic's met bepaalde chipsets.

Ik zou dit graag willen gaan uitproberen, is er iemand die hier ervaring mee heeft,
en dan vooral welke merken/typen wireless nic te mijden, liever nog met welke gaat het goed ? (en makkelijk in nederland leverbare kaartjes danwel)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 22:12 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ben ik nou heel dom of zit je dan aan een maximum van 1 client (ad-hoc link)?
Lijkt me een beperking van het protocol en kaartjes, daar kan een beetje software toch geen verandering in brengen? :?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:59
Da's gewoon een kwestie van opzoeken welke door Linux goed ondersteund worden. Bijvoorbeeld met behulp van de Red Hat Hardware Compatability List - ga daar even de fabrikanten die je op het oog hebt bij langs, en je weet waarschijnlijk wel genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me een beperking van het protocol en kaartjes, daar kan een beetje software toch geen verandering in brengen?
Wil niet vervelend worden, maar schrap dat "dom" maar ff :), het kan dus wel degelijk.
Ik weet niet of er wat van op de CT site staat, maar anders moet je het artikel ff lezen.
Da's gewoon een kwestie van opzoeken welke door Linux goed ondersteund worden. Bijvoorbeeld met behulp van de Red Hat Hardware Compatability List - ga daar even de fabrikanten die je op het oog hebt bij langs, en je weet waarschijnlijk wel genoeg.
Dus als de hardware normaal gesproken goed ondersteund wordt op liinux, is het AP verhaal, ook geen probleem? Dan weet ik ff genoeg namelijk.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 22:11:
[...]

Wil niet vervelend worden, maar schrap dat "dom" maar ff :), het kan dus wel degelijk.
Dan moet ik dat dom dus juist niet schrappen ;)

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Technisch is je verhaal inderdaad mogelijk, meer informatie erover geven kan ik je helaas niet.

Wat ik je wel kan vertellen is dat het zonde van je tijd is.
Je zal namelijk toch wel een losse antenne moeten hebben voor een beetje goed gebereik, daarbij steek je een heleboel moeite erin om het werkend te krijgen. Maar als we gaan kijken naar een wireless AP, gewoon in de winkel dan denk ik dat je toch goedkoper uit bent.

Verwijderd

Topicstarter
Technisch is je verhaal inderdaad mogelijk, meer informatie erover geven kan ik je helaas niet.

Wat ik je wel kan vertellen is dat het zonde van je tijd is.
Je zal namelijk toch wel een losse antenne moeten hebben voor een beetje goed gebereik, daarbij steek je een heleboel moeite erin om het werkend te krijgen. Maar als we gaan kijken naar een wireless AP, gewoon in de winkel dan denk ik dat je toch goedkoper uit bent.
Ja, je hebt die losse WAPjes al voor 80-100 euro, een nic van 50 tot 1xx euro, maar
is maar voor te proberen enzo. Lijkt me wel leuk projectje om te doen.
(en de voldoening, als het eenmaal aan de praat is natuurlijk),
m-m schreef op 10 juli 2003 @ 22:14:
[...]

Dan moet ik dat dom dus juist niet schrappen ;)
Ik wou proberen te voorkomen, dat je je zelf voor dom uitmaakte :)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 22:17 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 10 juli 2003 @ 22:05:
In de vorige C!T stond een verhaal over een linux machines inzetten als wlan accesspoint. Niet door middel van een los accesspoint aan de bak te koppelen, maar door er een wireless nic in te steken, en dan via software etc, de accesspoint functionaliteit beschikbaar stellen.
Merk op dat dit - in accesspoint mode - alleen met bepaalde (series van) kaartjes werkt.

Ik heb dit al succesvol gedaan met een Lucent Orinoco kaartje, een kernelpatch en wat progjes. Google maar eens op "hermesap"
m-m schreef op 10 July 2003 @ 22:07:
In ad-hoc heb je geen maximum van één client hoor, althans niet met de kaartjes die ik gebruikt heb :)

Wel zit je met een maximum van (meestal) 4 mbit/sec, en kunnen wireless kaartjes in adhoc-mode niet bridgen (vanwege een opzettelijk gebrek in de promiscuous mode iirc), dus je wordt gedwongen meerdere IP subnets te gebruiken.
Lijkt me een beperking van het protocol en kaartjes, daar kan een beetje software toch geen verandering in brengen? :?
Het zijn beperkingen in de firmware van die kaartjes. De Lucent Orinoco kaartjes echter kunnen ook als accesspoint fungeren (een Lucent accesspoint heeft gewoon van die kaartjes erinzitten). Met het hermesap project dat ik hierboven noemde, bestaande uit oa een kernelpatch en een firmware upload progje, kun je je Orinoco kaartje (PCMCIA iig) ook als accesspoint gebruiken. En in accesspoint mode kun je ook bridgen :)

Verwijderd

Topicstarter
Hier hebben ze in het artikel over gelovens mij:
http://hostap.epitest.fi/.

ze hebben het over "Intersil's Prism2/2.5/3 chipset", maar hoe kom ik erachter in welke kaartjes die chipset zit? (jaja, google, ik zal 's ff kijken). ok gevonden:
http://www.hpl.hp.com/per...eless.drivers.html#Prism2

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 22:54 ]

Verwijderd

Aangezien je vraagt naar *NIX, en niet specifiek GNU/Linux. Kan ik je zeker FreeBSD aanraden, FreeBSD is hier namelijk heel geschikt voor en nog stabieler ook. Hier is bv een goed artikel over FreeBSD als Access Point voor je wireless network:

Configuring a FreeBSD Access Point for your Wireless Network

en:

How to build a FreeBSD wireless Access Point / Firewall

en:

FreeBSD Handbook

Beide gaan over gewone PCI wireless kaartjes als ik me niet vergis. Alleen kaartjes met een 'Prism' chipset (en dat schijnen de meeste kaartjes wel te zijn)schijnen goed te werken, maar dat kan natuurlijk al weer verbeterd zijn.

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 10:25 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

deadinspace schreef op 10 July 2003 @ 22:30:
[...]
vanwege een opzettelijk gebrek in de promiscuous mode iirc
[...]
Is dit dan ook de verklaring waarom een arpsnif nodig is bij het sniffen van zo'n lan?

Dus ik zou als hacker gemakshalve voor een kaartje kunnen kiezen die geen opzettelijke gebreken heeft in de promiscious mode?
(vergetend dat het signaal dat ik opvang van slechtere kwaliteit kan zijn dan wat het accesspoint opvangt)
Ik heb dit al succesvol gedaan met een Lucent Orinoco kaartje, een kernelpatch en wat progjes. Google maar eens op "hermesap"
Ga ik ook eens naar zoeken dan. Die kernel patch is gewoon deze: http://www.yak.net/fqa/343.html ?
Ik dacht eerst dat die orinoco kaartjes niet als accesspoint konden fungeren (alleen Prism kaarjes had ik ergens gelezen) Dan ben ik dus ook ready to go. :)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Ik heb 2 planet networks WLAN kaartjes gekocht (heb ze nog niet). Deze werken op b+ en er waren slecht werkende binary drivers, maar nu is dan uiteindelijk de OSS driver gereleased. De reacties op het forum daar zijn bemoedigend en sommige mensen hebben de kaartjes al werkend als AP. De chipset op die kaartjes is een ACX100 van TI. Ik ga volgende week eens even prutsen met die kaartjes. Kijken of ik ze werkend kan krijgen.
http://acx100.sourceforge.net/

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Ik heb Redhat Linux 9 draaien met Compaq WL210 PCI kaart erin (met daarin een WL 110 PCMCIA kaartje).

Mijn laptop (WL 110) en mijn vriendin (3Com Wireless ding) kunnen heerlijk internetten met of zonder mij :)

Je moet gewoon zelf je IP adressen ingeven en natuurlijk je WEP-key niet te makkelijk maken ;-)

Daarbij zorg je dat de 2 "losse" stations de Linux bak als default gateway en DNS server hebben en voila :D

Als ik bezoek krijg heb ik nog max 2 kaartjes liggen dus alleen IP + WEP en ook zij zitten op internet. Er is dus geen max aan clients, ze willen alleen liever niet dat je het doet anders verkopen ze die AP'tjes niet meer ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 14:21 ]

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:12
Heb het hier met de hostap-drivers draaien op een Linksys WPC11-kaartje (prism2) in een WDT11 PCMCIA-PCI convertor (daarvan heb ik er nog eentje over, dus als je interesse hebt, roep maar).

Verwijderd

Topicstarter
HMZ, ben mn eerste probleem al tegengekomen, voordat ik kan beginnen.
Heb hier een oudere bak als debian machine staan.
Heb geen PCI sloten over :X

(heb wel al nieuw (oud) mobo liggen ervoor, dus die maar eerst 's overbouwen).

Wat is slimmer om te doen, zo'n PCMCI-ADAPTER/KAART nemen, of een inbouw pci wireless kaartje?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 18:08 ]

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 14:36

DinX

Motormuis

Als ik me niet vergis staat er in de C'T van deze maand of vorige maand een heel artikel hoe je een pc als access point kan instellen onder linux

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Topicstarter
DinX schreef op 11 July 2003 @ 18:13:
Als ik me niet vergis staat er in de C'T van deze maand of vorige maand een heel artikel hoe je een pc als access point kan instellen onder linux
thanx voor de tip, maar lees de startpost ff :Z

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 14:36

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 18:15:
[...]

thanx voor de tip, maar lees de startpost ff :Z
Oej :X :o

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

irondog schreef op 11 July 2003 @ 12:01:
Is dit dan ook de verklaring waarom een arpsnif nodig is bij het sniffen van zo'n lan?
Zou goed kunnen ja.
Ga ik ook eens naar zoeken dan. Die kernel patch is gewoon deze: http://www.yak.net/fqa/343.html ?
Ik heb deze gebruikt: http://hunz.org/hermesap.html
Pagina: 1