Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[lcd] 4.5 volt op lcd i.p.v. 5 volt?

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:30

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Topicstarter
ik heb een SED1278-based lcd'tje uit een fax gehaald. (1x16) Ik wil deze dus met het bekende schema aansluiten. Alleen wil ik hem op meerdere pc's kunnen gebruiken, en dus wordt hij extern. Nu is het probleem dus dat 5volt adaptors moeilijk (of helemaal niet) te krijgen zijn. 4.5 volt adaptors zijn wel overal te koop. kan ik mijn lcd'tje dus op 4.5 volt aansluiten zonder dat het gek gaat doen?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan neem je er een van 9 volt met een 7805 spannings regulatortje ofzo

Iperf

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:54
Nee, volgens mij moet dat wel werken. Heb even voor je in datasheet van een CrystalFontz LCD gekeken en voor vele onderdelen mag de ingangsspanning lager dan jouw 4.5 V wezen. Alleen voor één ding staat er eigenlijk dat de min. voltage 4.75 V moet wezen (Supply Voltage For Logic). Je kan het dus proberen, stuk moet ie er niet van gaan :)

Trouwens je kan kijken of je ergens een GSM oplader vind, die zijn vaak 5 V namelijk! Knip je stekkertje eraf en soldeer je een jack-plug of iets anders eraan :)

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
het enige wat conrad.nl op regulator te zeggen heeft is dit: Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/C1/C162963E7241BF16E10000000A010251.JPG.
het is alleen de bedoeling dat ik het lcd zo mee kan nemen, zonder dat ik in iedere pc zo'n ding moet hebben.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
nou ja, ik haal morgen gewoon een 4.5 volt adaptor en dan zie ik wel. volgens de technische handleiding van de controller kan de chip 3.3 volt als minimum verdragen. maar ik zie wel.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:08
Je kunt met een transformator denk k wel van 4,5 volt 5V maken. Alleen dan krijg je weer zo'n kast erbij...

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
My-life schreef op 10 July 2003 @ 21:18:
Alleen dan krijg je weer zo'n kast erbij...
en dat was nou net niet de bedoeling. hier had ik ook al aan gedacht. anders had ik ook mn lego transformator kunnen modden.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
adapter pakken op 9 volt, 7805 spanningsregelaar
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=30

Sim-pel

Verwijderd

Misschien moet je 's kijken naar de +5 die uit een usb poort komt. Let wel op dat je niet teveel stroom verbruikt :D

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
usb poort moet lukken, kun je een half ampere uit halen

en ik zou zo'n lcdtje NIET direct aan een elcheapo adapter knopen, die dingen leveren altijd (veel) meer spanning dan opgegeven als ze niet volbelast zijn. dan heb ik het nog niet eens over de enorme rimpelspanning die op die dingen staat.

Beter is idd het idee van een 9 of 12V adaptertje met een 7805 en een extra elcotje

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Die halve volt hoort echt niks uit te maken. Als ie het niet doet op 4,5V gooi 'm dan maar meteen de prullenbak in, want dan is het toch echt wel baggerkwaliteit.

Verwijderd

Gewoon de USB pakken als voeding, dat wordt bij sommige kant-en-klaar LDC's nl. ook gedaan. En anders gewoon proberen met een (7-25VDC adapter) + 7805 + 0,1~100uF C'tje combinatie.

Afbeeldingslocatie: http://www.deltablues.net/gif/7805.gif Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/de-7805.gif
http://www.howstuffworks.com/digital-electronics4.htm

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:16

Nobby

Nuts!

Zit er in die fax niet iets wat 5 volt afgeeft? Die LCD heeft het in die fax wel gedaan dus waarschijnlijk wel ;)

Misschien is het een optie dat er uit te slopen :?

[ Voor 20% gewijzigd door Nobby op 11-07-2003 04:44 ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

500 ma uit de usb poort lukt alleen met software, zonder software kan je er maar 100 uithalen. USB heeft 3 modussen:
100 ma zonder software
100 ma met software
100 tot 500 ma met software.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
De voeding uit die fax is echt enorma, dus daar heb ik nix aan. ik heb vandaag wel een 5volt adaptor gekocht en die doet het. het lcd'tje is aangesloten. Alleen, als ik er spanning op zet (en dus nog niet aan mn pc koppel) wordt de controller bloedheet. ik heb al een lagere potmeterinstelling gekozen maar het helpt nix. heeft iemand hier ervaring mee?

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

SambalBij

We're all MAD here

Als de USB poort moeilijk doet kun je ook nog een PS/2 adaptertje regelen. Ze zijn er kant en klaar, maar anders moet je gewoon een ps/2 plug en contraplug halen, die 1-op-1 doorverbinden, en de +5v en massa lijn aftakken.
Die sluit je aan tussen de pc en het keyboard of de pc en de muis :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mentalmadnizz schreef op 11 July 2003 @ 17:11:
De voeding uit die fax is echt enorma, dus daar heb ik nix aan. ik heb vandaag wel een 5volt adaptor gekocht en die doet het. het lcd'tje is aangesloten. Alleen, als ik er spanning op zet (en dus nog niet aan mn pc koppel) wordt de controller bloedheet. ik heb al een lagere potmeterinstelling gekozen maar het helpt nix. heeft iemand hier ervaring mee?
als die 5 volt adapter relatief weing stroom levert zal die mischien nog een aardig hoge spanning er op zetten .. heb je het al gemeten ?

Iperf

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
Als ik mn multimeter aan de adaptor koppel levert deze exact 5.00volt. kan ik een tweede potmeter tussen de adaptor en de contrastpotmeter zetten? misschien dat ie dan niet meer zo heet wordt.

Is het trouwens de bedoeling dat er initialisatielijnen op het scherm komen als je hem aanzet (dus zonder connectie met een pc)?

dat doet ie namelijk niet. hij wordt alleen maar warm.

[ Voor 9% gewijzigd door mentalmadnizz op 11-07-2003 20:46 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
warm of heet ?

het ding mag amper lauw worden en anders zit er iets ERG fout !

Repareren doe je zo.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
dat er iets fout zit wist ik al , hij wordt echt gloeiend heet. keb nog steeds een schroeiplek op mn vinger...

Verwijderd

Ik vrees dat je dan zojuist je LCD gesloopt hebt..

Verwijderd

Ik heb hier ook 2 van die dingen liggen (wel andere controller) maar die komen schijnbaar uit Japan waar dat ze minder volt erop zetten.

Ik had bij mij ook 5 volt erop gedaan en ze werden alleen heet. Soms kreeg ik wel wat lijntjes maar meestal niet, en na een paar keer testen waren ze helemaal dood.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
Het LCD werkt! ik had met mn stomme kop het minnetje op de multimeter over het hoofd gezien bij het opmeten en daardoor stond + op - en vice versa. ik heb het hele lcd net zitten rewire-en en hij werkt dus. alleen zie ik maar de helft van het scherm... heb ik nou iets fout gedaan?

Pagina: 1