Midi aan de praat krijgen lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Wij hebben hier een semi-professionele studio en we willen nu een pc gaan gebruiken om wat apparatuur aan te sturen (S2000 van Akai o.a.).

Nu heb ik zo'n mooi gameport midi plug gehaald en aagesloten. Echter ik krijg met geen mogelijkheid midi naar mijn sampler of midi van mijn keyboard naar mijn pc.

Ik gebruik o.a. cubase vst 5 en Octamed soundstudio en allebei slagen ze er niet in om die sampler wat midi te sturen.

De gameport is enabled in mijn bios, maar de midiout port kan ik niet selecteren in de instellingen van de programma's. Deze staat nu op MS GS wavetable synth, maar dan hoor ik dus alleen die lelijke onboard midi soundjes.
Ik heb me al suf gezoekt in mijn systeeminstellingen maar nergens kom ik iets tegen dat zou kunnen helpen.

Het rare is dat de gameportplug geen midi thru heeft, maar dat ik wel met mijn keyboard mijn sampler kan bespelen (blijkbaar stuurt die plug de input meteen door naar de output). Dat betekent dus volgens mij dat die gameportplug wel werkt.

Ik heb hier op GOT ook al gezocht en veel mensen hebben problemen met MIDI, maar een echte oplossing voor dit probleem heb ik niet gevonden.

Mijn soundcard is onboard en de gameport ook. Zou dat het probleem kunnen zijn (lijkt me niet tbh)

even wat specs:

PC Celeron 800
384 MB ram
Win2K

Wie heeft een idee wat ik nog kan proberen?

Mijn rig

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09
Download een MIDI OX en check of je MIDI signalen binnenkrijgt en verstuurd
Krijg je dit niet, dan moet je het in je geluidskaart, je drivers of in je (bios)instellingen gaan zoeken.

(Midi Thru gebruik je eigenlijk op een PC niet, aangezien deze standaard alle MIDI signalen zoizo doorlaat)

[ Voor 24% gewijzigd door OverSoft op 10-07-2003 20:47 ]

• marko77
Ik zal dat v.h. weekend ff proberen

Dat van die midi thru snap ik, wel raar dat de verkoper dat niet wist (of juist niet, hehe)
ik vroeg namelijk of ie geen plug had met midi thru er op, toen zei die dat je de thru van je keyboard moest gebruiken :P

Mijn rig

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zoals Oversoft al suggereerde, denk ik zelf dat het in je BIOS zit.
Aangezien je een onboard soundcard hebt, staat in het BIOS, onder Integrated Pheriphicals (ofzoiets) vaak de mogelijkheid om MIDI aan te sturen.
Je moet dan een DMA kanaal en ik geloof ook een I_O kanaal opgeven.
Dan de instellingen opslaan, en hopen dat W2K de MIDI van die onboard kaart ondersteund.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09
BredeP schreef op 10 July 2003 @ 21:14:
Zoals Oversoft al suggereerde, denk ik zelf dat het in je BIOS zit.
Aangezien je een onboard soundcard hebt, staat in het BIOS, onder Integrated Pheriphicals (ofzoiets) vaak de mogelijkheid om MIDI aan te sturen.
Je moet dan een DMA kanaal en ik geloof ook een I_O kanaal opgeven.
Dan de instellingen opslaan, en hopen dat W2K de MIDI van die onboard kaart ondersteund.
Ja hoor, win2k ondersteund het gewoon.
In je BIOS kan je de instelling vinden onder Integrated Perhipials en daar hoef je alleen het adres op te geven, niet een DMA kanaal. I/O adres is meestal 300 of 330

• marko77
OK, het werkt!

de gameport stond wel aan, maar de MPU401 stond disabled
Die heb ik aangezet

Wel raar dat ik nergens tegen ben gekomen dat MPU401 iets met MIDI te maken heeft 8)7

het is dat die i/o op 333 stond en dat er een lampje ging branden 8)

Wederom een probleem opgelost m.b.v. GOT

_/-\o_ _/-\o_

Namens de band bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door marko77 op 10-07-2003 22:08 ]

Mijn rig

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:30

Eraser127

Nijkerk

marko77 schreef op 10 July 2003 @ 22:07:
OK, het werkt!

de gameport stond wel aan, maar de MPU401 stond disabled
Die heb ik aangezet

Wel raar dat ik nergens tegen ben gekomen dat MPU401 iets met MIDI te maken heeft 8)7

het is dat die i/o op 333 stond en dat er een lampje ging branden 8)

Wederom een probleem opgelost m.b.v. GOT

_/-\o_ _/-\o_

Namens de band bedankt!
Bij mij werkt die MPU401 als midi-out, in Cubase is m'n midi-in de SB512 midi UART en de midi-out de MPU401. Maar die gebruik je dan alleen om je midi naar bv. je externe synthesizer te sturen, zodat die de midi kan spelen.

My Discogs

• marko77
in mijn geval kan ik hiermee ook signalen opnemen met mijn pc, dus werkt de MPU401 als in en out :D

Mijn rig

Pagina: 1