Verwijderd

Topicstarter
Pasgeleden een hama bat. oplader gekocht, waar 4 NimH bat. bij zaten (1.2v 1850 mah, AA). Ik heb bijna allemaal NimH bat (mp3 speler o.a.) omdat die gewoon goed werken en lang meegaan. Nu zaten bij m'n dig. fotocam de volgende bat.:

Panasonic Alkaline for Digital (AA LR6(ga) 1.5v (ik denk Mignon size ofzo, staat er niet op)

Nu is het erg verwarrend, ik snap er geen hout meer van, ik ben nogal een bat. newbie. Kan ik die alkaline bat (van m'n dig camera, oplader was accesoire, dus zat er niet bij :( ) met die Hama oplader nu opladen? of niet?

De handleiding van de hama zegt: Geschikt voor opl. bat. Mignon AA resp Mignon AAA. Maar er staat ook: OPGELET: Er mogen uitsluitend NimH resp NiCd bat worden opgeladen. ????? Zijn die panasonic dingen dan van het type NiCd (alkaline)? of gaan ze ontploffen in dat geval :p

'tis ook weer fijn dat een paar handleidingen die ik heb in het duits zijn... ARGH!
op deze site zijn vergelijkbare laders te zien....

Ladestecker mit 4 Mignon-Akkus
http://www.fotokoch.org/allzub/lader.shtml (zo een heb ik ongeveer)

Kan een batterijenguru mij dit even uitleggen? Bij voorbaat bedankt!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-02 07:08
Alkaline zijn batterijen die je in de winkel koop waar al stroom inzit. Die zijn niet oplaadbaar. Niet opladen dus!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jimsterrr schreef op 10 July 2003 @ 20:15:
Alkaline zijn batterijen die je in de winkel koop waar al stroom inzit. Die zijn niet oplaadbaar. Niet opladen dus!
???

Alkaline batterijen kan je ook opladen alleen niet allemaal. Gewoon de meegeleverde batterijen niet meer gebruiken aangezien je die toch niet kan opladen met je pas gekochte lader

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dat klopt, maar dit zijn toch echt oplaadbare bat. die bij mijn Fuji camera zaten. Uiteraard ben ik geflest en was de oplader (E49,-) een accesoire.

Op die Panasonic (alkaline for digital) staat de volgende omschrijving (ik ram em ff in)

Caution: May explode or leak if recharged, inserted improperly.
Size AA no mercury added LR6(GA) 1.5v

Dus ik ga er van uit dat die oplader voor de camera in comb. met bijgeleverd. bat toch moet kunnen, alleen heb ik die oplader niet maar een HAMA kwaliteitsoplader :p

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

NiCD is geen Alkaline :) NiMH en NiCD kun je met een oplader die daarvoor geschikt is opladen. Alkaline officieel niet. Sommige laders kunnen idd Alkaline opladen, maar kan maar een paar keer en is vrij nutteloos. :)
Gebruik gewoon je NiMH's in de oplader, die zijn er het meest voor geschikt.

AA is overigens penlite, AAA is mini penlite (formaat kwestie in case you did not know yet ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Oke, duidelijk! Thanx SmartDoDo! Oftewel, die achterlijke Alkaline Digital gevallen zijn dus vodjes van de week en kan ik niet opladen of ik moet zo'n speciale Fuji oplader voor m'n dig cam. aanschaffen, en dat weiger ik :)

Ik vond het al vage bat. Bij die NimH strip ik ook altijd het achterste gedeelte, dan kan namelijk m'n iRiver mp3 speler die dingen ontladen, en bij die Panasonic Digital zat een soort Lijm, achter, dus dat heb ik maar geskipt...

NimH batterijen roelen in ieder geval!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 10 juli 2003 @ 20:27:
Bij die NimH strip ik ook altijd het achterste gedeelte, dan kan namelijk m'n iRiver mp3 speler die dingen ontladen,
Ik weet niet wat jij stript :?

Nog een link naar een site waar wat info over batterijen wordt gegeven. http://michaelbluejay.com/batteries.html

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-02 11:17
Je kan het ook vrij makkelijk zien aan de voltage van de batterij. 1.2 V is (ik ken geen alkaline batterijen van 1.2 V tenminste :P) een oplaadbare batterij, kan dus een NiCd of NiMH zijn. Alkaline batterijen zijn 1.5 V (volgens mij heb je ook dure oplaadbare batterijen van 1.5 V maar die zijn dan maar zo vaak op te laden) :)
SmartDoDo schreef op 10 July 2003 @ 20:30:
[...]
Ik weet niet wat jij stript :?

Nog een link naar een site waar wat info over batterijen wordt gegeven. http://michaelbluejay.com/batteries.html
Volgens mij haalt hij de omhulsel van een batterij eraf :?

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de info, ik heb deze dan, alleen kan ze dus niet opladen, erg low :( :

Rechargeable Alkaline (Renewal, AccuCell). These can't be recharged nearly as many times as real rechargeable batteries (like NiMH & NiCad), they can't be used in high-drain devices like digital cameras, and their capacity drops every time they're charged.

M'n mp3 speler gebruikt ook NimH bat. (1800 mAh, 2100 mAh), en naast de + en - contactpunten zit er aan de zijkant (achterkant 0.5 cm van NimH bat) ook nog een contactpunt wat de speler gebruikt om de bat. volledig te ontladen, alleen als het achterste
omhulsel gestript is, kan m'n iRiver (mp3 speler) ontladen en laden. Superadvanced :p

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 20:19:

Op die Panasonic (alkaline for digital) staat de volgende omschrijving (ik ram em ff in)

Caution: May explode or leak if recharged, inserted improperly.
Size AA no mercury added LR6(GA) 1.5v
Op jou panasonic batterijen staat dus dat het alkaline batterijen zijn.
En even snel vertaald:
Let op: Kunnen exploderen of lekken als je ze oplaadt

Hoe kom jij tot de conclussie dat het oplaadbare batterijen zijn :?

N.B.
Er zijn iid laders die gewone wegwerp alkaline batterijen kunnen herladen, maar die zijn erg duur en je kan maar heel weinig keren herladen. Het is mogelijk, maar in de praktijk heb je er weinig aan.
-edit-
de rechargeble alkaline die jij hierboven noemt is weer wat anders. Jij kreeg gewoon wegwerpbatterijen bij die cam.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 23:09 ]

Pagina: 1