Toon posts:

Hardware Monitor probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nieuw op dit forum, dus ik hoop dat ik het op de goede plaats gepost heb...

Ik zette vandaag mijn computer aan, en toen verscheen er ineens een foutmelding. Nadat de computer de harddisks en cdroms heeft gevonden komt de melding "Hardware monitor found an error. Enter power setup menu for details".

Wanneer ik in de bios kijk bij power setup kan ik niets raars vinden. Bij "Hardware Monitor" staan de volgende gegevens:

MB Temp: 36 graden celcius
CPU Temp: 42 graden celcius

Vcore Voltage: 1.63v
+3.3v Voltage: 3.16v
+5v Voltage: 4.94v
+12v Voltage: 12.86v

Volgens mij is hier niets raars aan. Als ik bij deze foutmelding op F1 druk (om verder te gaan), start windows xp gewoon en normaal op, en lijkt er niets mis te zijn.

Mijn compu specs zijn:
Asus A7V8X-X mobo
AMD Athlon XP 2400+
512 mb pc 2700
Asus Geforce 9520td (FX5200) 128mb
WD 120JB harddisk (120gb/7200rpm/8mb cache) --> master
Maxtor harddisk (60gb/5400rpm/2mb cache) --> slave
Asus DVD rom 8 speed --> master
Lite-on 52x24x52 brander --> slave
Soundblaster Live

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het probleem kan zijn...

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 11:25

KabalA!

[ No-Life ]

Is er ook niet in je bios bij de hardware monitor een of ander voltage rood gekleurd?? Dit heb ik namelijk ook wel eens gehad met een (oud) ASUS bordje..
Maar zo te zien is er op het eerste gezicht niets mis met de voltages. Anders moet je even kijken of je niet ergens kan instellen dattie alle errors overslaat en gewoon boot zonder het te melden als je er verder geen last van hebt ;)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Verwijderd

Topicstarter
Nee, heeft geen rode voltage...
Naja, het lijkt mij dat zo'n ding niet zomaar een foutmelding geeft... Dus ik zou ik liefste willen weten wat de fout is voordat ik instel dat ie de errors overslaat.

p.s. ik heb een 300w voeding (misschien dat het van belang is?)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 19:53:
Nee, heeft geen rode voltage...
Naja, het lijkt mij dat zo'n ding niet zomaar een foutmelding geeft... Dus ik zou ik liefste willen weten wat de fout is voordat ik instel dat ie de errors overslaat.

p.s. ik heb een 300w voeding (misschien dat het van belang is?)
300W zegt niets....

Je voltlijnen zijn een beetje zwakjes aan je gegevens te zien....waarschijnlijk is je voeding te zwak!

There is no place like ::1

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 23:30
Misschien je koeler uitgevallen van je cpu of evt. systeemfan of dat de koeler onder een beaalt aantal toeren draait dat kan ook problemen geven.
Dan kan HW monitor zo iets aangeven.

[ Voor 30% gewijzigd door Tundreq op 10-07-2003 19:58 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

heb hetzelfde met mijn asus P2B: voltages.
Bij mij worden 2 (van 6?) voltages niet gemeten. PC is ook niet geaard (alleen de keuken heeft geaarde contactdozen).

eagle

Verwijderd

Topicstarter
nee, ik heb de kast open gemaakt, en de koeler van de cpu en de fan van de voeding draait gewoon

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem heeft btw altijd goed en stabiel gedraaid

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 10 juli 2003 @ 20:23:
Het systeem heeft btw altijd goed en stabiel gedraaid
Mmm, toch een stroom probleempje misschien?

[ Voor 44% gewijzigd door swampy op 10-07-2003 20:30 ]

• 4hp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 18:42

4hp

Ik heb hetzelfde soort probleem gehad, maar dan met een Epox 8k3a.

Hij detecteerde het toerental van de cpufan neit goed en daardoor moest hij elke keer weer naar de BIOS toe, zoals jij ook al zegt.
Ook gaf hij soms zo'n melding als ik aan het prutsen was met het unlocken van de proc, maar dat is bij jouw niet het geval.

Anyway, ik heb [Shutdown on No System Fan] (zoiets) uitgezet en sindsdien geen rpobleempjes meer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ff zelf dingen gaan proberen... Ff alle kabels aangedrukt, en ff de kabel uit de voeding gehad, en nou doet ie het weer goed. Vaag, maar ja, gelukkig is het probleem opgelost...:)

Thnx voor jullie reacties!

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Hoeveel Watt je voeding ook is als die brak is is die net zo brak als een van 1 Watt;x.
Enne je 12 V is erg aan de hoge kant imo.
temps lijken geeeeeen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, gisteren was het weg.... maar nu is het weer terug :(
Iemand misschien een idee wat het kan zijn?

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 16:24:
Hmm, gisteren was het weg.... maar nu is het weer terug :(
Iemand misschien een idee wat het kan zijn?
Persoonlijk lijkt mij je voeding een factor in het probleem, hij ziet er gewoon brak uit!

Wat voor voeding je zou kopen als vervanging ligt helemaal aan je smaak....een Q-Tec Dual Fan 550W is een goedkope en zeer stabiele voeding.

Een enermax....is duur maar sommige zweren erbij.

Een zalman is erg stil maar soms heeft hij last van brakke voltlijnen.

Een HPC ( Chieftec ) 360 bijvoorbeeld zou best interresant kunnen zijn, of gewoon een True Power 480 Watt ( die ongeveer 550 watt aankan dus )

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan het dan dat ie eerst wel altijd stabiel heeft gedraaid met deze voeding. En dat ie zonder dat ik er iets aan veranderd heb, hij nu deze fout aangeeft?

Verwijderd

Net als een auto waar je erg hard mee rijdt, duurt het meestal een tijdje voor de boel echt begint in te strorten.

Soms een week, soms een jaar, maar instorten doet het...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 18:02 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 17:49:
Maar hoe kan het dan dat ie eerst wel altijd stabiel heeft gedraaid met deze voeding. En dat ie zonder dat ik er iets aan veranderd heb, hij nu deze fout aangeeft?
Poef...is het geluid van een kapotte condensator...

Een voeding bestaat uit allemaal kleine onderdeeltjes die ervoor moeten zorgen dat de volt-lijnen stabiel blijven.

Als de voeding lang onder hoge stress staan kunnen die kapot gaan, natuurlijk kunnen ze ook kapot gaan door dat ze gewoon niet van te goede kwaliteit zijn en erg snel slijten!

Of het is een elco die aan het lekken geslagen is, ....zoveel kleine onderdeeltjes...zoveel dat mis kan gaan!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 18:01:
Net als een auto waar je erg hard mee rijdt, duurt het meestal een tijdje voor de boel echt begint in te strorten.

Soms een week, soms een jaar, maar instorten doet het...
:) 8)7
Naja, ik ga volgende week eerst maar eens op vakantie naar Salou, en dan probeer ik daarna zo'n Q-Tec Dual Fan 550W wel!

Thnx again!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24

EgoPro

Time is an illusion.

Q-fan in het bios uitschakelen, ik heb hier ook wel eens problemen mee gehad misschien dat het dan werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Waar dient die Q-fan voor dan?

Verwijderd

Je kan ook gewoon een 300 Watter kopen die net een tientje duurder is, merkvoedingen zijn imho niet altijd nodig

Verwijderd

Doe anders mss eens een bios-reset met je jumpers op je mobo. Hoe je dat doet staat in de handleiding.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
swampy schreef op 10 July 2003 @ 19:56:
[...]

300W zegt niets....

Je voltlijnen zijn een beetje zwakjes aan je gegevens te zien....waarschijnlijk is je voeding te zwak!
De enige Volt lijn die mischien voor problemen kan zorgen bij hem is de 3.3 want die is 0.17 te laag.

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24

EgoPro

Time is an illusion.

Q-fan zou in staat zijn om je fan snelheden aan te passen als de temp. van je proc. dat toelaat. Bijvoorbeeld als je proc. onder de 40 graden is gaat de fan op 10/15 van de normale snelheid draaien.

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 18:04:
[...]
:) 8)7
Naja, ik ga volgende week eerst maar eens op vakantie naar Salou, en dan probeer ik daarna zo'n Q-Tec Dual Fan 550W wel!

Thnx again!
Koop liever een 350 W merk-voeding dan een 550 W Q-tec.... J MO

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:36

star-saber

Ryzen

q-tec zijn rot dingen
ik heb zelf een antec true power 480W
das echt een beest van een voeding

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

star-saber schreef op 12 July 2003 @ 19:40:
q-tec zijn rot dingen
Mmm Q-tec zijn aardige dingen maar ja...wat te verwachten van een 550W voeding van 50 Euro....

Het zijn geen kampioenen...nee..maar doen hun werk goed!

De True Power...ach ja...maar daar betaal je ook wat meer voor!

Zelf heb een tijdje de Q-tec gedraaid en de 550W versie is stabiel...zeker stabiel....

• star-saber

star-saber

Ryzen

eigen ervaringen tellen zwaarder

Verwijderd

star-saber schreef op 13 July 2003 @ 15:14:
eigen ervaringen tellen zwaarder
Eigen ervaring: bij mij draait een Q-tec 450 watt als een tielerier.

Verwijderd

star-saber schreef op 12 July 2003 @ 19:40:
q-tec zijn rot dingen
Heb je ervaringen gehad met Q-tec?

• star-saber

star-saber

Ryzen

ik heb er 1 gehad en die beviel me niet echt.
zeer instabiele spanningen.
ik had de 550W versie
kan natuurlijk ook toevallig een slechte geweest zijn

Verwijderd

star-saber schreef op 13 juli 2003 @ 16:57:
ik heb er 1 gehad en die beviel me niet echt.
zeer instabiele spanningen.
ik had de 550W versie
kan natuurlijk ook toevallig een slechte geweest zijn
Zijn Antec voedingen stiller dan die van Q-tec?

Verwijderd

Dit is een bekend probleem met de A7V8X-X. Bios versie 1003 heeft een hardware monitor probleem, volgens de Asus site met de temperatuur, maar volgens verschillende bezitters van dit bord ook met de voltages.

Ik heb zelf kortgeleden twee van deze borden gebruikt in systemen voor een klant, beide borden hadden hetzelfde probleem. Beide systemen waren uitgerust met een splinternieuwe Enermax EG465AX-VE W FC AX.

Bios 1004 en 1005 bieden wel een oplossing voor probleem, maar creëerden (voor mij) weer een ander probleem. (zie topic "Asus A7V8X-X BIOS 1005 probleem")

Het kan natuurlijk aan je voeding liggen, dus ik zou 'em zeker in de gaten houden met bijvoorbeeld MBM. 300 Watt is wat aan de lage kant voor een XP2400+ met een behoorlijk grafisch kannon ernaast, al verschillen de meningen daar ook over.

Als je bios versie 1003 heb zou je 1004 of 1005 kunnen proberen. Maak wel een kopie van 1003 voor het geval dat de andere twee versies voor jouw ook problemen opleveren. Er is inmiddens een beta versie 1006 beschikbaar. Ik heb deze zelf nog niet geprobeerd, ik wacht liever op de final met een changelog.

• star-saber

star-saber

Ryzen

Verwijderd schreef op 13 juli 2003 @ 17:34:
[...]

Zijn Antec voedingen stiller dan die van Q-tec?
wat ik ervan merk wel ja
Pagina: 1