Toon posts:

[mandrake 9.1] mii-tool automatisch laden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerk via een 4 adrige netwerkkabel. Ik gebruik het netwerk om verbinding te maken met een adsl-modem.

Om het netwerk draaiende te krijgen, moet ik iedere keer na het opstarten het volgende draaien:

"mii-tool --advertise=10baseT-FD,10baseT-HD" en daarna "dhclient"

Nu wil ik graag dat het netwerk automatisch goed wordt opgestart.

Ik heb geprobeerd mii-tool in de ifup script te verwerken, zodat voor het opstarten van het netwerk de sis900 ethernet adapter goed staat. Dit werkt niet, want als ik het netwerk opstart geeft mii-tool "no link"

Verder krijg ik altijd als ik ifup draai krijg de volgende foutmelding:

Determining IP information for eth0... done.
/sbin/ifup: line 437: 6667 Hangup /etc/init.d/tmdns reload >/dev/null 2>&1

Het opstarten van het netwerk duurt vervelend lang (1 tot 2 minuten). Hij blijft zo lang hangen bij "detering IP information"

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Maakt Mandrake ook gebruik van /etc/network/interfaces?

Verwijderd

Topicstarter
/etc/network/interfaces bestaat niet. Ik kan ook niets vinden wat hier op lijkt.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 17:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aardige tijd zitten klooien met Mandrake:

Ik heb geprobeerd in rc5.d een startup script te maken voor mii-tool (start als tweede). Met "mii-tool --advertise=10baseT-FD,10baseT-HD eth0" en een aantal keer "&& mii-tool eth0". Dat laatste heb ik er in gezet om te kijken wat de status van het netwerk was. Na een paar keer "no link" kreeg ik "link ok etc.". Ik denk omdat de mii-tool opdracht even tijd nodig heeft. De script werd keurig geladen, maar na het booten kreeg ik nog steeds "no-link"

Ik heb geprobeerd mii-tool toe te voegen in /etc/sysconfig/network-scripts/ifup daar waar hij begint dhcp te configureren, en aan het begin van ifup. Geen resultaat.

Als laatste heb ik mii-tool toegevoegd aan /etc/sysconfig/network-scipts/network-functions. Nu krijg ik tijdens het booten de foutmelding NETDEV WATCHDOG timed out. Nu hoef ik na het opstarten alleen nog maar dhclient te draaien (en geen mii-tool --advertise etc.), om contact te krijgen met mijn modem. Een kleine vooruitgang.

Wordt er ergens in het network script de netwerkadapter gereset of zo?

En wat is NETDEV WATCHDOG?

Er moet toch een betere methode zijn om de netwerkadapter draaiende te krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik maar eens uit ga kijken naar een 10 mbit netwerkkaartje :(

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Sloop die zooi eens uit je opstartscripts, en doe eens "mii-tool --advertise=10baseT-FD,10baseT-HD; dhclient".

Dit voert mii-tool en dhclient direct na elkaar uit. Misschien duurt het even voor mii-tools acties het gewenste effect bereiken, en volgt de dhclient er te snel op. Als dat het geval is, dan moet je het eens proberen met "sleep 4; " ertussen, kijken of dat helpt.

Bovendien kun je bij ifconfig ook bepaalde media settings opgeven, misschien werkt dat beter?

10/100 mbit en HD/FD zouden die kaartjes eigenlijk moeten autonegotiaten btw ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik heb geprobeerd om alle netwerkscripts te verwijderen en zelf een netwerkscript te maken.

Nu heb ik nog één probleem. Als ik het netwerk probeer op te starten met één commando (mii-too --adverise=10baset-FD,10baseT-HD && sleep 30 && ifconfig eth0 up && dhclient), dan krijg ik geen verbinding. Voer ik hierna mii-tool eth0 uit, dan krijg ik weliswaar link ok, maar zonder dat de snelheid van de netwerkadapter wordt aangegeven.

Ook als ik alles vanuit één script probeer te regelen gaat het fout.

Voer ik de bovenstaande commando's (zonder sleep) achter elkaar uit, vanuit de console, gaat alles wel goed :?

Dhclient probeert in het bovenste geval een aantal keer een ip-adres te krijgen op 255.255.255.255, wat niet lukt. (het moet 255.255.255.0 zijn).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier een kleine update:

Omdat ik bij nader inzien toch niet zo gecharmeerd was van mandrake, ben ik via knoppix een verse LFS installatie begonnen. Ik ben er achter dat ik eerst ifconfig moet draaien, en dan pas mii-diag (variant van mii-tool). Ik heb een klein opstart scriptje geschreven (eenvoudig, maar voldoet wel), en de bestaande netwerkscript verwijderd.

ifconfig eth0 up 10.0.0.159 netmask 255.255.255.0
mii-diag -F 10baseT-FD
dhcpcd

Ik heb nog geen browser geinstalleerd, maar ik kan na het opstarten gewoon een aantal internetsite's pingen. Ik neem dus aan dat alles gewoon werkt. _/-\o_

Verwijderd

je network config zit bij mandrake in /etc/sysconfig....
dus geef nou niet mandrake de schuld dat het niet gelukt is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik was niet zo gechameerd van Mandrake, omdat een aantal libraries niet bij de download versie zitten (ik heb alles geinstalleerd wat mogelijk was).

Het installeren van lfs liep elke keer vast op bijvoorbeeld libc. Hierna heb ik het met Knoppix geprobeerd en hier liep de lfs installatie wel goed.

Het principe van de opstartscripts is overigens bij mandrake hetzelfde als bij lfs. Alleen lfs is wat kleiner en overzichtelijker.

Dus vandaar.
Pagina: 1