[WinXP] Hardeschijf goed uitschakelen via windows?

Pagina: 1
Acties:

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Topicstarter
ik heb 2 hardeschijven

1 daarvan is super stil en de andere maakt een herrie
dus ik gebruik die lawaaierige schijf (aka herrie-schijf) alleen om dingen op te slaan (films die ik al gezien heb enzo)

ik heb in configuratiescherm->energie beheer ingesteld dat vaste schijven na 3 minuten idle automatisch uit gaan

het probleem is dat telkens als ik mijn prullebak leeg maak gaat die herrie schijf weer aan, ook al zitten er alleen dingen in de prullebak die van de stille schijf waren. Weet iemand hoe ik die herrie-schijf gewoon uit kan laten tijdens het legen van de prullebak?

• JeroenMeloen
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 12:31
Workaround: Shift-delete gebruiken ipv prullenbak werkt ook wel :P

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:41

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Volgens mij kan dit niet. Windows heeft om de prullenbak leeg te maken blijkbaar toegang tot de herrie schijf nodig. Als deze niet benaderbaar is, zal Windows hierom gaan zeuren.

[ Voor 8% gewijzigd door -bolio- op 10-07-2003 19:18 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 14:17

makje

Professioneel prutser

Uitschakelen in de zin dat de schijf geen stroom meer krijgt of niet meer toegankelijk is (dus niet meer opspint) kan volgens mij niet.
Wat je het beste even kunt doen is kijken of de fabrikant van de schijf ook een tooltje heeft voor 'acoustic management'. Dan heb je al een stuk minder last van het lawaai :)

9800x3d

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat je kan proberen is in de properties van je recycle bin aangeven dat je de schijven onafhankelijk van elkaar wilt instellen. Dan kun je je data disk op 0 mb zetten zodat hij niet mee zou moeten gaan met opspinnen. Maar laat ik je wel vertellen dat het niet goed is om je hd's zo snel plat te laten gaan als je "geregeld" wat doet, dus elke 5 minuten zeg maar want dan moeten je disken continu opspinnen wat eigenlijk het slechtste moment technisch gezien is voor een harddisk.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

Idd, ik zie ook niet echt het probleem, ik shift-delete bijna altijd en mijn prullenbak wordt misschien 5 keer per jaar geleegd ofzo.

En dan nog, dan heb je voor 3 minuten herrie, lijkt me toch niet zo erg?

Verwijderd

ghostrdr01 schreef op 10 July 2003 @ 19:18:
Wat je kan proberen is in de properties van je recycle bin aangeven dat je de schijven onafhankelijk van elkaar wilt instellen. Dan kun je je data disk op 0 mb zetten zodat hij niet mee zou moeten gaan met opspinnen. Maar laat ik je wel vertellen dat het niet goed is om je hd's zo snel plat te laten gaan als je "geregeld" wat doet, dus elke 5 minuten zeg maar want dan moeten je disken continu opspinnen wat eigenlijk het slechtste moment technisch gezien is voor een harddisk.
Waar je dan wel op moet letten dat als je iets weggooi van je herrie-schijf het dan ook echt weg is ;)

• HENNESSY
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Topicstarter
ja ik gebruik altijd shift-delete nu, maar soms vergeet ik het en dan moet ik "terugzetten" doen en dan shift-deleten of die herrie 3 min aanhoren, het zou makkelijker zijn als ie uit kon blijven.
makje schreef op 10 juli 2003 @ 19:17:
Uitschakelen in de zin dat de schijf geen stroom meer krijgt of niet meer toegankelijk is (dus niet meer opspint) kan volgens mij niet.
Wat je het beste even kunt doen is kijken of de fabrikant van de schijf ook een tooltje heeft voor 'acoustic management'. Dan heb je al een stuk minder last van het lawaai :)
Dat ie geen stroom meer krijgt. Hij is nog wel toegangelijk, zodra ik 'm open (via deze computer ofzo) dan gaat ie draaien en is de herrie weer terug.
Ik zal zoeken of ik iets kan vinden voor 'acoustic management'. tnx
tnx, ik zet 'm ff op 0mb nu. Ik gebruik die schijf bijna nooit dus hij gaat aan tijdens opstarten van de pc en dan na 3 minuten in windows uit.
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 19:19:
Idd, ik zie ook niet echt het probleem, ik shift-delete bijna altijd en mijn prullenbak wordt misschien 5 keer per jaar geleegd ofzo.

En dan nog, dan heb je voor 3 minuten herrie, lijkt me toch niet zo erg?
Die 3 minuten herrie is niet zo erg maar ik heb liever niet dat ie steeds opspint want dat is slecht voor de schijf zoals ghostrdr01 al zei.

[ Voor 5% gewijzigd door HENNESSY op 10-07-2003 19:56 ]

• HENNESSY
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Topicstarter
Wat je kan proberen is in de properties van je recycle bin aangeven dat je de schijven onafhankelijk van elkaar wilt instellen. Dan kun je je data disk op 0 mb zetten zodat hij niet mee zou moeten gaan met opspinnen.
Net geprobeerd maar hij gaat nog steeds aan :(

En ik heb ook geprobeerd met dit aangevinkt:
"Bestanden niet naar de Prullenbak verplaatsen wanneer deze worden verwijderd, maar direct wissen.

werkte ook niet :(

• Han
  • Niet online

Han

En onder welk OS wil je dit doen? :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• HENNESSY
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Topicstarter
Windows XP home

• Han
  • Niet online

Han

Ok... even de titel aangepast :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik gaf al aan "zou moeten" maar waarschijnlijk behandeld Windows de powermanagement niet per disk maar voor het hele disksystem dus ben je de pineut ben ik bang. Ik denk dat Windows gewoon een Wake/sleep signaal op de kabels zet en dat alles meemoet ongeacht of ze willen of niet.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Pagina: 1