Toon posts:

Nieuwe ASUS , welke Linux?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net dus een nieuwe laptop, met een Centrino CPU, 512 mb intern, etc.

Nu heb ik dus de nieuwste SUSE op de laptop ge-installeerd. Dit duurde echt een eeuwigheid. Het lijkt er nu dus op dat de kernel niet echt lekker overweg kan met de nieuwe hardware.

Mijn vraag is dus: Welke Distro/Kernel wil wel lekker draaien op een Centrino Chipset / Intel Chipset (ASUS M3000N)? 8)7

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-04 15:31
Ik vermoed dat RedHat wel een aardig eind zal komen.
Op mijn laptop tenminste wel, ook een ASUS.

Maar heb je de compatibilitielist (schrijf ik dat goed?) al door gekeken van verschillende distro's?
Ik dank dat je daar wel aardig wat info uit kunt halen!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 12:38
Wat voor hardware zit er verder allemaal in? Staat DMA wel aan, anders is je hd inderdaad heel erg traag, dat helpt meestal niet echt voor de performance...

De distro moet verder niet zoveel uitmaken, support voor al je hardware des te meer (maar dat zit in de kernel, niet de distro).

Als je 'dmesg' typt, zie je dan nog apparaten die niet herkend worden? Bv. de IDE chipset e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Goeie Tip (compatibility b.t.w.)
Tnx

Verwijderd

Topicstarter
Klo*te, geen Centrino support !!!!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-04 15:31
Das pech hebben!
Maar vergeet niet bij verschillende distro's te kijken.
Knoppix (is wel On-the-fly) heeft goede Hardware ondersteuning!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:23
En je kan van Knoppix altijd nog een HD-install doen :)

^ Wat hij zegt.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 14:09

Xof

Sorry voor de kick..

Maar ik ben nu dus ook SuSe (versie 8.2) aan het installeren op mijn laptop (ook de M3700N) en dit duurt dus verschrikkelijk lang idd.. ben nu al 3 uur bezig ofzo

Red Hat 9.0 en Mandrake 9.2 hadden geen enkele probleem met mijn laptop die installeerden heel snel..

Is iemand er al uit gekomen waar dit aan ligt, want ik vind SuSe een hele fijne distro :)

Edit: owja nog iets.. de fan van de laptop bleeft de hele installatie blazen... ik snap dus ook niet waarom die dat deed.

[ Voor 14% gewijzigd door Xof op 13-10-2003 22:36 ]

Verwijderd

Jeps, probably een oude kernel waar je tegenaan zit te hikken... Eentje zonder support voor de IDE chipset, en die dientengevolge ook geen DMA heeft aanstaan.
Beste wat je kan doen is de kernel sources downloaden en meteen een nieuw kernelletje bakken...
Ik heb dezelfde Asus, en heb met Debian die problemen niet gehad voor zover ik me kan herinneren... Maar goed, ieder zijn smaak nietwaar ;)

Edit: Dat van je fan komt door je DSDT (zie: http://acpi.sf.net), en een klein foutje in de kernel op het ACPI gebied. Loopt in NOS nog een draadje over... moet je maar even zoeken...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 22:39 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52

voodooless

Sound is no voodoo!

Nou, vaak hebben de standaard kernels van de distributies niet zo'n geweldige support voor het centrino platform. Ik zou zelf eentje bakken die goed past. Gebruik ook een van de laatste gcc versies pakken, die hebben wat betere support voor de Pentium M. Je kunt ook eens de 2.6 kernel proberen...

Verder heb je kans dat als je intel graphics heb en een 1400x1050 scherm, dat je niet de volledige resolutie kunt gebruiken. Dit ligt aan een bug in de BIOS.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Xof

Xof

Ik lees op de SuSe site dat er idd een DMA probleem was met scsi apparaten en de dvd combo die in de laptop zit is idd een scsi dus dat valt op te lossen...

SuSe herkent wel gewoon de 855 chipset voor de graphics en ik kan volgens mij ook wel 1400*1050 doen, maar dat gebruik ik toch niet.

Jah nieuwe kernel erop zetten.. heb het vaker gedaan en het is nog nooit goed gegaan :D
Want hij eindigt heel vaak met een error na een make sessie bijv.

Als iemand een stap voor stap tutorial heeft voor 2.6.0 dan zou ik die graag willen hebben :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52

voodooless

Sound is no voodoo!

- Stap 1: Zorg dat je weet wat voor hardware je hebt
- Stap 2: Download kernel
- Stap 3: Pak de kernel uit en doe "make menuconfig" (de grafische schil vind ik niet zo geweldig)
- Stap 4: Loop alle opties goed na (gebruik de help als iets niet snapt, messtal staat er al bij of je iets nodig zult hebben of niet)
- Stap 5: Als alles geconfiged is doe je make bzImage modules modules-install
- Stap 6: Zorg dat je nieuwe modutils heb!
- Stap 7: install de kernel in de boot, lilo, of grub, en reboot (zorg wel dat je een optie hebt om de oude kernel te laden)

Je hebt misschien wel enkele aanlopen nodig, maar uiteindelijk loont het zich vaak wel. Het mooie van het 2.6 build systeem is, dat als je een optie in de config aanpast, je niet de complete kernel moet rebuilden (als in 2.4), maar alleen een klein gedeelte! Dat spaart veel tijd, en zo kun je redelijk snel een goed werkende kernel maken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mandrake 9.2 ?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Xof

Xof

Bedankt.. ik kan me herinneren dat ik zoiets eerder gedaan heb..
Maar dat die een fout aangeeft kan het dus zijn dat er een verkeerde instelling is gedaan in de make?

Ik ben nu 2.6.0-test7 aan het downloaden.. in de changelog te zien is daar het probleem met acpi ook opgelost.. zit op ISDN dus het duurt nog wel even :'(

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 14:57
Ik heb op mijn Asus lappie Mandrake 9.2, Redhat 6.3, Redhat 7.0, Suse 7.3, en Slackware 9.0 geinstalleerd.. waarvan Mandrake 9.2 het meest compleet was qua hardwareondersteuning, maargoed, dat was geen Centrino maar een mobile AMD. Misschien heb je er toch iets aan ;)

57696520646974206c65657374206973206e657264

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:53
Misschien heb je wat aan deze url: http://tinyfragments.com/asus.php

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

Exirion

Gadgetfetisjist

Wireless network support kun je in ieder geval (nog) vergeten want Intel brengt de drivers voor de module niet naar buiten :{ Verder werkt Debian/Knoppix bij mij lekker, en kernel 2.6 verbetert een boel :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Xof

Xof

kernel 2.6.0 wil dus echt niet draaien op mijn lappie.. ik heb hem meerdere keren gecompiled.. misschien dat iemand hier de goede config file heeft voor de M3000N serie... misschien dat hij dan wel werkt..
tis erg frustrerend :/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu maar zo gedaan :
Windows XP Prof met volledige driver updates, en daaroverheen vmware.
Probleem opgelost. Wilde dual boot, maar dat gaat echt niet lukken met de huidige
hardware ondersteuning.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 15:49:
Ik heb het nu maar zo gedaan :
Windows XP Prof met volledige driver updates, en daaroverheen vmware.
Probleem opgelost. Wilde dual boot, maar dat gaat echt niet lukken met de huidige
hardware ondersteuning.
Probeer Debian 3 of Knoppix eens te installeren. Bij mij werkt het allebei prima, en m'n M2N heeft (praktisch) dezelfde hardware als jouw M3N.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Neem hier eens een kijkje

http://www.linux-laptop.net/

• Xof

Xof

hmm het upgraden naar 2.6.0 in SuSe lukt iig niet.. hij blijft hangen als hij ACPI wil opstarten..

Red Hat 9.0 wil wel upgraden naar 2.6.0, maar die had nog een paar failed in het opstarten, maarja daar valt wel uit te komen.. Hij kwam iig in X

Ik wacht wel op SuSe 9.0 of ik ga gewoon met Mandrake of Red Hat verder...
Of misschien moet ik Debian es uitproberen :P

Verwijderd

Ik heb sinds een poosje ook een ASUS M3700N.

Ik heb twee Linux distributies geprobeert, Slackware 9.1 en RedHat 9.1. Bijde zijn voor mij niet zo'n succes.

Bij Slackware ging mijn fannetje over de zeik en RedHat kende mijn videokaart niet. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet met kerneltjes heb geprutst.
Met Knoppix heb ik daarentegen goede ervaringen. Mocht je toch een dual boot willen, dan is dat wel te overwegen, alleen weet ik niet hoe dat zit met opstarten, ik dacht (kan het verkeerd hebben) dat je voor het opstarten van Knoppix een diskette nodig had. Dat wordt wel een beetje lastig...

Ik heb nu dezelfde oplossing: VMWare. ideaal. 8)

• Xof

Xof

Red Hat die je videokaart niet herkent? Red Hat 9 draait hier dus perfect...
Ik denk dat je misschien niet de goede instellingen hebt gekozen @ installatie? Want hij detecteert nml de verkeerde videokaart, maar dan moet je zelf even de 855 aanklikken :)
En als beeldscherm gewoon een lcd 1400*1050@60hz kiezen :)
Pagina: 1