Toon posts:

[Flash] 100% CPU usage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik deze vraag stelde heb ik:
- de tweakers zoekfunctie gebruikt, wat wel wat resultaat opleverde maar geen oplossing
- met google gezocht, wel gevonden, geen oplossing, bijv: http://www.macromedia.com.../documents/cpu_useage.htm
- mijn flashmovie geoptimaliseerd, werd sneller, maar niet optimaal

Dan nu het probleem, ik heb een een Flashmovie van gecompressed (MX) 154kb en uncompressed 170kb groot. De hele movie bestaat uit symbolen en groups, geen losse shapes. Alle symbolen en groups zijn opgebouwd uit vectoren. Er zijn in totaal 300 gedefinieerde symbolen, mc's en 300 groups. Voor alle mc's wordt een onPress functie aangemaakt in het eerste frame.

Wanneer ik de movie Publish en hem bekijk in mn browser (IE 6.0.26) dan onstaat er een CPU usage van 100% wanneer ik alleen met mijn muis over de movie beweeg, ik klik nog niet, beweeg alleen. Wanneer ik stil sta op de movie is er een normaal gebruik en als ik klik ontstaat er wederom een CPU usage van 100%. Dit is op een 300MHZ computer, maar ook op een P4 2.0 768mb intern.

Vooral op de 300MHZ computer geeft dit een zeer trage reactie wanneer de onPress functie aangeroepen wordt. Bij de P4 is dit een stuk beter, maar ook nog niet helemaal optimaal (komt in de buurt).

Het maakt geen verschil of ik de compressed of uncompressed movie gebruik.

Welke stappen kan ik nog ondernemen om een beter resultaat te krijgen uit mijn flashmovie, dat wil zeggen geen delay bij klikken.

Iedere reactie welkom.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

Zodra ik Flash in een pagina heb krijg ik een CPU usage van 100%. Ligt gewoon aan de brakke Flash plugin.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
kun je het effe online zetten?

begrijp ik correct dat je 300 dinges visible hebt + een onPress? voor elk?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

André schreef op 10 July 2003 @ 16:58:
Zodra ik Flash in een pagina heb krijg ik een CPU usage van 100%. Ligt gewoon aan de brakke Flash plugin.
386 DX-40 soms? Ligt aan jou, niet aan de plugin. Probeer hem eens opnieuw te installeren.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

edit:
Owen zijn post is wat constructiever

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 20:48 ]

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

André schreef op 10 juli 2003 @ 16:58:
De Flash Player is een van de meest verspreide software-programma's ter wereld, met meer dan een half miljard gebruikers. De engineers die werken aan deze plugin zijn zeer slimme mensen, en altijd bereid om naar suggesties te luisteren. Als je jouw definitie van 'brak' dan ook helder kunt formuleren, dan zou je kunnen overwegen dat kenbaar te maken aan hen zodat de nieuwe versie niet meer 'een brakke plugin' is.

:)

[ Voor 3% gewijzigd door oh,when? op 10-07-2003 19:41 ]

"You're only as good, as what you did last week."

• André

André

Analytics dude

oh,when? schreef op 10 July 2003 @ 19:41:
[...]

De Flash Player is een van de meest verspreide software-programma's ter wereld, met meer dan een half miljard gebruikers. De engineers die werken aan deze plugin zijn zeer slimme mensen, en altijd bereid om naar suggesties te luisteren. Als je jouw definitie van 'brak' dan ook helder kunt formuleren, dan zou je kunnen overwegen dat kenbaar te maken aan hen zodat de nieuwe versie niet meer 'een brakke plugin' is.

:)
Duh, ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen.

Maar Microsoft heeft toch ook een miljoenenpubliek? Microsoft heeft toch ook slimme mensen in dienst? Maar is hun software feilloos? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door André op 10-07-2003 23:50 ]

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

en wat was nou je definitie van brak....

• André

André

Analytics dude

oh,when? schreef op 10 July 2003 @ 23:52:
en wat was nou je definitie van brak....
In dit opzicht is de definitie van brak zoiets als: niet helemaal oke... ;)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

André schreef op 11 July 2003 @ 00:26:
[...]

In dit opzicht is de definitie van brak zoiets als: niet helemaal oke... ;)
Je lult er omheen Andre. Zeg gewoon wat je probleem is zodat iemand er wat aan kan doen. En als je met alles van Flash 100% CPU belasting krijgt dan ligt het aan je brakke bak.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zijn er veel objecten die gedeeltelijk transparant zijn? Dat vraagt namelijk nogal wat processorkracht.

Je zou kunnen proberen de quality eens lager te zetten, hij staat nu vast op "high".

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• André

André

Analytics dude

OzBoz schreef op 11 July 2003 @ 00:30:
[...]

Je lult er omheen Andre. Zeg gewoon wat je probleem is zodat iemand er wat aan kan doen. En als je met alles van Flash 100% CPU belasting krijgt dan ligt het aan je brakke bak.
Op je teentjes getrapt omdat ik iets in het nadeel van Flash heb gezegd? Ook Flash is niet perfect.

En wat is in jouw definitie een brakke bak?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

jongens jongens, hold your horses!

ook ik heb regelmatig 100% cpu belasting met bijvoorbeeld flash-ads op mijn werk. Misschien moet ik eens een keer de nieuwste plug-in installeren, misschien moet ik om een snellere bak vragen (is een P2-350), maar volgens mij kan flash best wat rekenkracht vragen af en toe (net als DHTML trouwens).
Vaak zijn er in je script nog wel dingen waar je op kan besparen, maar op het moment dat je met veel bewegende layers gaat werken en veel events gaat afvragen, dan wordt het erg processor-intensief. Dat zijn gewoon de afwegingen die je moet maken....

Intentionally left blank

Verwijderd

Ik heb ook zitten stoeien, om flash sneller te krijgen.
Bijvoorbeeld als je 30 animaties tegelijk wil roteren, kan je ze beter op een movieclip tekenen. en deze movie clip te roteren.

Andere dingen zoals; niet alles in een keer te berekenen maar in verloop van tijd/ in een loop/stepper +1;

Of b.v. check je routine/keybord om de (halve) seconde.
Bijvoorbeeld met setInterval/clearInterval kan je ook dingen timen over tijd.
(soort van interrupt?!)

//jump to this routine() every .400 millisecond
my_intervalID = setInterval( my_routine, 400);

// kill this process
clearInterval( my_intervalID );

Alleen heb ik gehoord dat 'setInterval' soms gevaarlijk/onbetrouwbaar kan zijn, omdat ontdanks de snelheid/framerate van je computer, setInterval dat over-ruled, en puur kijkt naar te tijd, en dat dus ook aanhoud.

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid:

Alles wat dermate processor kracht gebruik, wat excessief is voor het type applicatie is(de genoemde banner een schrijnend voorbeeld zijnde), is puur een gevolg van slecht software ontwerp door de maker van de flash film.

Setinterval is perfectly trustable, en daarnaast een oplossing voor vele dingen die processor gerelateerd zijn.

Overigens wil ik hier wel bij zeggen dat ik mijn proc standaarden (en dus die ook van onze organisatie) heb verhoogd. Een p 200 isn't going to cut it. een P2 350 zou algemene en big audience apps redelijk tot goed moeten kunnen draaien (al is er te verwachten dat de user experience verschilt van lage proc tot hoog) en voor meer hardcore apps, mag je ook meer vragen.

Ik heb recentelijk veel werk gedaan aan het compleet rebuilden van flash apps gemaakt door andere ontwikkelaars, en heb daar vrij simpel procentueel gezien erg hoge performance winsten uit kunnen halen. Masks zijn vaak ontwijkbaar, grote sets mc's zijn vaak te plaatsen in holder mc's (render en animation performance winst), hele apps kunnen draaien met 1 onEnterFrame en 1 interval. 't is ook gewoon een kwestie van omgang met.

To be honest....flash heeft een laag instap niveau...da's goed omdat dan veel developers een proces van leren makkelijk kunnen beginnen. Jammer dat veel developers op dat niveau blijven hangen.

Recentelijk heb ik ook deel genomen aan een rather up-close en diepe discussie over de flash player, en zijn performance. Een aantal dingen kunnen ook beter, waar. Maar as said; een brakke plugin kan en mag je het niet noemen, en je kan de omgang van macromedia met zijn developers, gebruikers en eindgebruikers niet vergelijken met die van Microsoft. Maar dat gaan we allemaal nog wel merken in de toekomst....ik ga in ieder geval veel lol hebben :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 01:59 ]

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 01:23:
Alleen heb ik gehoord dat 'setInterval' soms gevaarlijk/onbetrouwbaar kan zijn, omdat ontdanks de snelheid/framerate van je computer, setInterval dat over-ruled, en puur kijkt naar te tijd, en dat dus ook aanhoud.
hence dat het een timer is he :) als de milliseconden sneller zouden gaan op een P4 dan een P2 begin dan maar eens te designen :). Makes heads or tails.

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:05

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 01:55:
Setinterval is perfectly trustable, en daarnaast een oplossing voor vele dingen die processor gerelateerd zijn.
offtopic:
Ik heb het ooit eens getest, en setInterval is niet 100% betrouwbaar in de volgende zin: de tijd die de callback nodig heeft wordt niet in rekening gebracht. Dat wil zeggen dat, wanneer je setInterval(x, ... ), je het volgende krijgt: na x seconden wordt je callback aangeroepen, deze duurt y seconden, en wanneer hij klaar is, wordt er weer x seconden gewacht. Omdat de tijd voor het afwerken van de callback niet constant is, zal je dus nooit een volledig stabiele setInterval krijgen, zelfs wanneer je setInterval(x-y, ...) uitvoert.

Het is al een tijdje geleden dat ik dit getest hebt, maar volgens mij was dit zo ongeveer mijn conclusie.

Erhm... TS, sorry voor het off-topic miereneuk gezeik :)

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

ook met een setInterval kun je niet accuraat timen, simpelweg omdat die gebonden is aan de framerate. Dit zijn voorbeelden van benaderde timing issues wanneer je een interval set op 100 msec. op verschillende framerates ( win 6.0.79 ie ):

1 fps: interval=127 ms
2 fps: interval=125 ms
5 fps: interval=105 ms
10 fps: interval=102 ms
11 fps: interval=183 ms
12 fps: interval=175 ms
15 fps: interval=134 ms

Verwijderd

err : onUpdateAfterEvent() ;)

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

erm ja? :?

Verwijderd

Anyway, als je 10.000 dingen moet berekenen, en je doet gelijk in een keer, zal je movie 100% cpu power kosten, en alles gaat stotteren. Met behulp van setinterval, kan ik in kleine stapjes de berekening doen, en als hij alle 10.000 berekeningen heeft gedaan. kill ik de interval, terwijl de rest lekker 'smooth' door loopt. Het is maar dat je van deze functie wat afweet.

Verder dat verhaal van B-top is zeer interresant, code optimalisatie in flash.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 09:56

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

dat is wat anders dan een setInterval :9

Stoer; Marduq

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 01:55:
Overigens wil ik hier wel bij zeggen dat ik mijn proc standaarden (en dus die ook van onze organisatie) heb verhoogd. Een p 200 isn't going to cut it. een P2 350 zou algemene en big audience apps redelijk tot goed moeten kunnen draaien (al is er te verwachten dat de user experience verschilt van lage proc tot hoog) en voor meer hardcore apps, mag je ook meer vragen.
nog even ter aanvulling. Wij zijn momenteel in de afrondende fase van een zeer groot Flash MX project, waar de optimale systeemeisen als volgt zijn:

• Intel Pentium II
• 233 MHz
• 64 MB RAM geheugen
• Windows 98 SE.
• Flash Player 6.0.79

en dit is zeer goed te doen. In deze applicatie lopen verschillende threads naast elkaar, daarnaast wordt ook nog gesynced met een externe netwerk-applicatie. Een tip is om te truken alsof dingen synchroon lopen, terwijl je ze stiekem in de achtergrond gewoon sequentieel timed. Optimalisatie is ook te halen wanneer je verschillende threads hebt lopen die op elkaar wachten ( callbacks ) en die zo te herschrijven dat je een zogenaamde controller-laag erboven schrijft. Ik zal kijken of ik binnekort tijd heb een case te maken, in de huidige codebase ( denk 12.000+ lines actionscript... ) is dat niet echt te doen....

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

offtopic:
Patsmaster Owen _/-\o_ :*)

Owen, heb jij een set libs die je voor ongeveer elk project opnieuw aanwendt? En zo ja, is dat dan een extract van bekende opensource libs, of volledig proprietary? just curious :P

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

trust me....Ralph is nog meer een optimalisatie master als ikke....maar die moet wel want die werkt nog in Flash 5 >:) ;) en die library is specifiek geschreven voor dit project, door 5 man. Volledig proprietary, helaas.

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Owen, misschien heb je dan wat referenties naar bronnen die jij ooit geraadpleegd hebt ivm het "sequentialiseren" van taken in Flash? Het enige dat ik me kan herinneren dat ik er ooit over gelezen heb, was ivm de XMLParser. Iemand had hem geloof ik zo bewerkt dat ie over meerdere frames kon werken. (Natuurlijk weet ik niet meer waar ik dat toen vandaan had; vast via Brendan Hall of Colin Moock, maar ik krijg het nu ff niet meer ge-Googled)

Zelf heb ik hier vorig jaar een lib ontwikkeld waarmee je events sequentieel kunt timen over frames heen, alleen slurpt de lib zelf nogal wat processortijd + het is geschreven voor MX. Heer, vergeef mij, want ik was blind... 8)

Lijkt me trouwens ook een nuttig onderwerp voor de nieuwe FAQ... :X

Pagina: 1