Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[el] Meerdere aansluitingen opschakelen?

Pagina: 1
Acties:

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 15:56
Ik ben bezig met een projectje waarvoor ik een IDE connector moet schakelen, dat zijn dus 40 pinnen.

Ik moet de IDE aan aansluiting a, of aan aansluiting b kunnen connecten door maar een switch om te zetten of door op een signaal poortje wel of geen stroom te zetten.

Wie weet wat voor elementen hier het best voor geschikt zijn?
ik ben namenlijk net niet goed genoeg in de benamingen om zelf uit te kunnen vinden welk onderdeeltje ik zoek in de conrad :)

Verder nog een vraag,
Als ik via m'n printerpoort een 230volt aansluiting wil schakelen wat voor relais heb ik dan nodig?, ik heb namenlijk de nodige software geschreven om via php op windows de verschillende pinnen op m'n printer poort aan of uit kan zetten.

Alvast heel erg bedankt.

openkat.nl al gezien?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Ga je net zoiets maken als XS4ALL met kerst doen?
Die hebben hun kerstverlichting aan een ASP script hangen waardoor bezoekers hun kerstverlichting aan en uit kunnen zetten. Staat ook een howto bij, misschien vind je daar nog wat info
http://www.xmas4all.net/
http://www.xmas4all.net/2002/nl/recept.asp

[ Voor 8% gewijzigd door frickY op 10-07-2003 17:20 ]

Verwijderd

Ik denk niet dat hij dat bedoelt. Hier worden gewoon via de parallele poort 2 (als ik het in de gauwigheid goed lees) geschakeld. Dat is easy, 40 pinnen in een keer schakelen is heel andere koek. Ik weet niet of daar zo een twee drie een standaard oplossing voor is te vinden

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
Er is hier genoeg over te vinden, staan zelfs een hoop howto's op inet (over die IDE)
Je hoeft namelijk niet alle pinnen te schakelen, slechts enkele.

Via de printerpoort is makkelijk, bezoek bijvoorbeeld eens http://discolitez.com

• killercow
Oversoft:
dank je wel voor je hulp, zo'n opto coupler kan ik dus gewoon gebruiken ipv een relais zie ik.

frickY: ik ga idd zulke dingen maken, ik heb er 1 nodig om mijn servers in m'n rack te kunnen rebooten, ik kan in principe wel gewoon de stroom van de lpt direct op een reboot header van de mobo's van m'n servers knopen maar ik wil eigenlijk gewoon netjes de 230 kunnen switchen, daarnaast wil ik voor thuis een mooie setup bouwen zodat ik het een en ander gewoon aan of uit kan zetten vanaf het internet.
de scripts en lpt drivers heb ik ondertussen al gemaakt en ledjes aan en uitzetten gaat uiteraard goed, want die doen het wel op de stroom uit m'n lpt. maar jah 230 volt is uiteraard het doel.

-=Joost:=- : Ik wil naast dat hele lpt naar 230 gebeuren dus nog een ander stukje elketronica maken waarmee ik in een keer een ide poort kan schakelen.

probleem is dus dat ik een ide hdd via een switch op mobo 1 of op mobo 2 wil aansluiten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
       hdd
         ||
         ||          IDE kabel
          ==         IDE connector
      ----------    Switch
      ==     ==     2x IDE connector
     ||       ||      
     ||       ||      2x IDE kabel
      ==     ==     2x IDE connector @ mobo
  [mobo]  [mobo]

kortom ik wil dus de hdd aan mobo 1 hangen, of aan mobo 2 hangen. en het liefst dus geswitched via een enkel hoog of laag signaaltje (wederom uit een lpt poort maar das niet echt interesant)

wederom alvast bedankt voor de interesse en hulp.

[ Voor 2% gewijzigd door killercow op 10-07-2003 19:53 . Reden: code remake ]

openkat.nl al gezien?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

er staat me bij dat er dan geen spanning op het mobo/hd mocht staan als je dat deed

ten zij je hotswapable shit gebruikt natuurlijk , maar daar ga ik nu even niet van uit
waarom geen Gigabit/100Mbit netwerktje tussen die mobo's?

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 10-07-2003 20:04 ]

Iperf

• killercow
fish:

ik weet het maar ik heb ondertussen de pin-outs van IDE te pakken zodat ik wel ongeveer kan uit vogelen hoe ik het eventueel wel hot-swappable kan maken,
verder ga ik denk ik het reboot kanaal van een van de mobo's losknopen zodat ze de hdd allebei in het bios kunnen detecten en kunnen booten, daarna is het gewoon een kwestie van een linux driver schijfen zodat je na omschakelen niet bij de hdd kan komen. maar das allemaal toekomst muziek.
eerst maar gewoon de pc's uitzetten als ik wil switchen.

openkat.nl al gezien?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
Zoek eens op IDE switch circuit of iets dergelijks, het is niet echt moeilijk hoor :)

Verwijderd

Voor die IDE switch zou je misschien wel een 2 kanaals Multiplexer array IC kunnen gebruiken(neem aan dat ik het zo goed omschrijf). Heb me niet verdiept in de signaalniveaus van IDE poorten, maar ik denk dat je wel uitkomt met een aantal IC's van 74XX serie of Cmos 4000 serie.

Verwijderd

'k zou geen relais maar optocouplers + triac gebruike......

• killercow
Ik denk niet dat opto couplers echt nodig of handig zijn aangezien het bij IDE en zeker de high speed versies nogal gevoelig is voor problemen met de kabels.
Ik zat te denken aan een simpel systeem dat gewoon 40 normale switches omzet van pool a naar pool b, maar dan in ic vorm oid.

openkat.nl al gezien?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Persoonlijk lijkt het me zo dat je niet eens alle kanalen van de IDE hoeft te schakelen; ik zou zo alleen niet weten welke pinnen wel en niet, maar alle 40 aan en uit lijkt met wat overbodig. Lijkt me overigens ook handig als je rekening houdt met evt. lekstroom...kan hele gekke dingen geven.
Overigens is er hier een half jaar terug ofzoiets een topic over geweest. IDE-switches bestaan wel degelijk; is zelfs een schema voor gegeven (stond bij mijn weten destijds in de C't magazine. Werd ook gezegd dat zo'n ding gewoon te koop is btw....

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

The_Eagle schreef op 11 juli 2003 @ 10:03:
Persoonlijk lijkt het me zo dat je niet eens alle kanalen van de IDE hoeft te schakelen; ik zou zo alleen niet weten welke pinnen wel en niet, maar alle 40 aan en uit lijkt met wat overbodig. Lijkt me overigens ook handig als je rekening houdt met evt. lekstroom...kan hele gekke dingen geven.
Overigens is er hier een half jaar terug ofzoiets een topic over geweest. IDE-switches bestaan wel degelijk; is zelfs een schema voor gegeven (stond bij mijn weten destijds in de C't magazine. Werd ook gezegd dat zo'n ding gewoon te koop is btw....
Aangezien er twee "masters" worden aangesloten zul je volgens mij wel alle lijnen moeten scheiden. Stel dat mobo1 volledig aangesloten is en bij mobo2 alleen de adres en datalijnen, maar niet de enable, etc. Als mobo2 dan reboot zal die proberen een HDD te vinden en dus data gaan zenden, ook op die adreslijnen enzo. Dus als je het netjes wilt doen zul je een printplaatje met relais moeten maken ofzo
Pagina: 1