We willen vanaf nu iedere nacht tot we alle mailstores gehad hebben om 0.00 uur een mailstore dismounten en via eseutil een offline defragmentatie op de mailstore uitvoeren. Nu hebben we al een scriptje gemaakt die esutil en de defragmentatie uitvoert, maar ik kan niks vinden over het dismounten van een mailstore via de commandline. Als iemand hier info over heeft zou ik heel blij zijn:) Ik kon zelf zo snel niks vinden bij technet en google..
offtopic:
Kunnen wel weer merken dat we hier weer een Exchangeprutser hebben.
Kunnen wel weer merken dat we hier weer een Exchangeprutser hebben.
ontopic.
Exchange wordt elke dag gedefragmenteerd. Dit doet Exchange automatisch gebeurd ook al Exchange5.5 Ga je nu met Eseutil aan de slag kan je fijn vette shit krijgen om het maar even kort door de bocht te zeggen. Brahiewahiewa heeft ook al in een ander topic aangegeven EseUtil eens in de X jaar te gebruiken en liever helemaal NIET.
Daarom is dit ook niet zo 123 op technet te vinden....
Ik ben het helemaal met mutsje eens. Wij dachten eerst hetzelfde te doen, maar na een korte blik op technet hebben wij het idd ook lekker laten zitten.. Maar als je het toch wil doen lijkt mij net stop en net start op je services volgens mij wel genoeg, en desnoods even tussendoor met NETSVC een query doen of ze echt gestopt zijn.
Maar als je dat toch niet weet, mag je dan wel aan exchange zitten??
Maar als je dat toch niet weet, mag je dan wel aan exchange zitten??
mutsje:
Nou ik zal het maar even uitleggen dan
IK ga echt niet voor de grap eseutil gebruiken!!! En ik weet ook dat iedere nacht automatisch een 'ONLINE defragmentatie' van de databases loopt. Maar nu hebben we het volgende probleem:
http://support.microsoft....?scid=kb%3ben-us%3b329817
Goh en wat zegt microsoft daarover? nou juist een 'OFFLINE defragmentatie...'
Dit grapje gooit de information store en intussen zo ongeveer 3 x per dag uit. We zitten op de laatste sp's intussen, maar allemaal zonder resultaat. Dus vandaar dat ik dit risico wel wil nemen...(met inachtneming van een fatsoenlijke backup natuurlijk)
Archie_T
Als ik de services stop liggen alle mailstore plat! das niet echtde bedoeling, omdat hier ook snachts mensen werken. Maar inderdaad het makkelijk om te zeggen dat iemand niet wetwaar hij mee bezig is
Toch bedankt
Nou ik zal het maar even uitleggen dan
Dit grapje gooit de information store en intussen zo ongeveer 3 x per dag uit. We zitten op de laatste sp's intussen, maar allemaal zonder resultaat. Dus vandaar dat ik dit risico wel wil nemen...(met inachtneming van een fatsoenlijke backup natuurlijk)
Archie_T
Als ik de services stop liggen alle mailstore plat! das niet echtde bedoeling, omdat hier ook snachts mensen werken. Maar inderdaad het makkelijk om te zeggen dat iemand niet wetwaar hij mee bezig is
Ik begrijp wat je probleem is maar het zal zeker niet de bedoeling zijn om dit iedere nacht te gaan doen. De bedoeling van de off-line defragmentatie is dat het probleem wordt opgelost. Als dat bij jullie niet werkt dan kun je beter even contact met Microsoft opnemen voor een andere oplossing.
offtopic:
Toen ik bij dit bedrijf kwam werken stond op één van de servers ntreboot.exe gescheduled om 12.00 's nachts. De reden was dat hij anders na 2 dagen vastliep
Toen ik bij dit bedrijf kwam werken stond op één van de servers ntreboot.exe gescheduled om 12.00 's nachts. De reden was dat hij anders na 2 dagen vastliep
Sorry, foute post.....
[ Voor 99% gewijzigd door Archie_T op 11-07-2003 08:54 ]
K, Sorry maar dat geef je niet aan in je post, en ik denk dat mutsje alleen aangeeft dat het een gevaarlijke util is. Daar ben je gelukkig van bewust en er zijn genoeg gekken die het wel dagelijks of wekelijks doen, vandaar, nogmaals sorryVerwijderd schreef op 11 July 2003 @ 08:41:
mutsje:
Nou ik zal het maar even uitleggen danIK ga echt niet voor de grap eseutil gebruiken!!! En ik weet ook dat iedere nacht automatisch een 'ONLINE defragmentatie' van de databases loopt. Maar nu hebben we het volgende probleem:
Archie_T
Als ik de services stop liggen alle mailstore plat! das niet echtde bedoeling, omdat hier ook snachts mensen werken. Maar inderdaad het makkelijk om te zeggen dat iemand niet wetwaar hij mee bezig isToch bedankt
Ontopic:
Een offline defragmentatie betekent volgens mij toch wel dat je server offline (dus niet te bereiken) moet, als mensen 's nachts werken, jammer dan, of zoek een andere tijd wanneer de mensen niet werken. Je moet toch echt de services stoppen.
Bij een offline defragmentation ben je helaas verplicht zo'n beetje heel exchange onderuit te schoppen. Eseutil controleert hier bij mijn weten ook op. Ik raad je in dit geval contact op te nemen met Microsoft Nederland en het probleem voor te leggen. Ik denk dat ze dit wel een interesante casus vinden en je zullen helpen.
@Archie_T
Nou we hebben dus 8 mailstores, en op alle mailstores krijg ik meldingen. Ik wil iedere nacht 1 mailstore downbrengen op die defragmentatie uit te voeren tot ik ze allemaal heb gehad. Natuurlijk 1 malig! ALs ik 1 mailstore downbreng kan slechts 1 afdeling niet werken:) vandaar dat ik ook niet alle storage groups/of een hele storage group wil downbrengen maar slechts mailstore voor mailstore, zodat de rest kan doorwerken. Ik heb dit gisteren uitgetest op een test server. Maar ik ben het helemaal met jullie eens, als ik die tool niet hoef te gebruiken dan liever niet!!!
@Jazzy
Zoals ik al aangaf gaat dit niet regulier gebeuren maar slecht 1 maal per mailstore. Contact met microsoft: We hebben een tijd geleden last gehad van een memory leak met exchange. Hiervoor heb ik na contact met MS een FIX gekregen die nog niet uit was (zie een van mijn vorige posts). Dit leek te helpen en nu dit probleem. Maar in ieder geval voordat ik weer naar MS ga wil ik dit in ieder geval geprobeerd hebben.....
Nou we hebben dus 8 mailstores, en op alle mailstores krijg ik meldingen. Ik wil iedere nacht 1 mailstore downbrengen op die defragmentatie uit te voeren tot ik ze allemaal heb gehad. Natuurlijk 1 malig! ALs ik 1 mailstore downbreng kan slechts 1 afdeling niet werken:) vandaar dat ik ook niet alle storage groups/of een hele storage group wil downbrengen maar slechts mailstore voor mailstore, zodat de rest kan doorwerken. Ik heb dit gisteren uitgetest op een test server. Maar ik ben het helemaal met jullie eens, als ik die tool niet hoef te gebruiken dan liever niet!!!
@Jazzy
Zoals ik al aangaf gaat dit niet regulier gebeuren maar slecht 1 maal per mailstore. Contact met microsoft: We hebben een tijd geleden last gehad van een memory leak met exchange. Hiervoor heb ik na contact met MS een FIX gekregen die nog niet uit was (zie een van mijn vorige posts). Dit leek te helpen en nu dit probleem. Maar in ieder geval voordat ik weer naar MS ga wil ik dit in ieder geval geprobeerd hebben.....
Ah, nu zie ik het. Niet goed gelezen.Verwijderd schreef op 11 juli 2003 @ 09:07:
@Jazzy
Zoals ik al aangaf gaat dit niet regulier gebeuren maar slecht 1 maal per mailstore.
@mutsje
Ik heb op zich een fatsoenlijk backup, en ik ben me bewust van de risoco's....ik heb het getest op een exacte kopie van de exchange server....
Maar ik ben me ook bewust van de risico's, Misschien dan toch maar eerst contact met MS opnemen... Ik zal het even overleggen hier.
Maar ongeacht of ik nu eerst MS ga contacterenm heeft iemand een methode om een mailstore afzonderlijk te dismounten? Ik heb intussen al wel iets gevonden, maar niet echt iets waar ik wat mee kan.
Ik heb op zich een fatsoenlijk backup, en ik ben me bewust van de risoco's....ik heb het getest op een exacte kopie van de exchange server....
Maar ik ben me ook bewust van de risico's, Misschien dan toch maar eerst contact met MS opnemen... Ik zal het even overleggen hier.
Maar ongeacht of ik nu eerst MS ga contacterenm heeft iemand een methode om een mailstore afzonderlijk te dismounten? Ik heb intussen al wel iets gevonden, maar niet echt iets waar ik wat mee kan.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 09:15 ]
Meestal als je Microsoft een interesante casus voorlegt helpen ze je. Dit is al meerdere mensen in GOT overkomen. Ondanks dat men denkt dat Microsoft geen hulp bied is het vooral bij exotische gevallen zo dat ze graag komen omdat ze dat dan weer op technet kunnen schrijven...
@mutsje
Alleen dit staat al op technet? zie http://support.microsoft....?scid=kb%3ben-us%3b329817. Ik ben eigenwijs ik weet het maar we gaan het eerst zo proberen... En een beetje lef moet je hebben;) Alleen nu nog iets vinden om 1 mailstore afzonderlijk te kunnen dismounten, anders moet ik snachts opstaan
En ja ik weet als het straks fout gaat dat mutsje in ieder geval gaat zeggen: i told you so!
Alleen dit staat al op technet? zie http://support.microsoft....?scid=kb%3ben-us%3b329817. Ik ben eigenwijs ik weet het maar we gaan het eerst zo proberen... En een beetje lef moet je hebben;) Alleen nu nog iets vinden om 1 mailstore afzonderlijk te kunnen dismounten, anders moet ik snachts opstaan
En ja ik weet als het straks fout gaat dat mutsje in ieder geval gaat zeggen: i told you so!
Ik heb een scriptje gevonden om mailstore te dismounten, misschien heeft iemand er oooit nog wat aan:
Dim oDB, strDB
Set oDB = CreateObject("CDOEXM.MailboxStoreDB")
strDB =
"CN=DATABASE,CN=STORAGEGROUP,CN=InformationStore,CN=SERVERNAME,CN=Servers,CN
=SITENAME,CN=Administrative Groups,CN=Microsoft,CN=Microsoft
Exchange,CN=Services,CN=Configuration,DC=DOMAINNAME,DC=com"
oDB.DataSource.Open strDB
oDB.Dismount()
Dim oDB, strDB
Set oDB = CreateObject("CDOEXM.MailboxStoreDB")
strDB =
"CN=DATABASE,CN=STORAGEGROUP,CN=InformationStore,CN=SERVERNAME,CN=Servers,CN
=SITENAME,CN=Administrative Groups,CN=Microsoft,CN=Microsoft
Exchange,CN=Services,CN=Configuration,DC=DOMAINNAME,DC=com"
oDB.DataSource.Open strDB
oDB.Dismount()
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 08:50 ]
Pagina: 1