Toon posts:

proc of 128 mb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een cel400@466 met 128mb (pc133) geheugen. De fsb is dus 78MHZ.

De vraag is de volgende: is 128 mb op 133mhz gelijk aan 256 op 66mhz?
In dat geval is een pentium III processor een betere upgrade dan 128mb extra geheugen. want dan kan de fsb naar 133mhz en wordt het geheugen een stuk efficienter gebruikt.
In het andere geval is 128 mb beter want dat is een stuk goedkoper, alleen heb je dan een eigenlijk maar eenn halve upgrade en haal je niet alles uit de componenten die in de pc zitten.

Verwijderd

eigenlijk amd, maar als je al 128 erin hebt zitten nieuwe proc..

• Muurbestormer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-08 20:38
is 128 mb op 133mhz gelijk aan 256 op 66mhz
eeh, nee. Het aantal Mhz-en geeft eigenlijk aan hoe snel je geheugen loopt. dit is wel een beetje makkelijk gezegd, maar daar komt het wel op neer. Stel je wil een plaatje laden in photosjop. Allebei de Dimm's gaan aan de gang, alleen zal die pc133 reep veel eerder klaar zijn omdat zijn bandbreedte nu eenmaal veel groter is.
En het volgende: Het is NOOIT zo dat AL je geheugen wordt gebruikt. dus als je nu 512MB (ik noem maar wat) erin zou gooien, betekent dit niet dat je ook alles perse gebruikt. Men heeft meestal wel genoeg aan 128, en sommigen voelen zich wat meer op hun gemak met 192, maar meer is echt niet nodig. sommige proggies slikken nu eenmaal meer geheugen.

in dit geval is een nieuwe proc de beste keus. als je die nog kunt vinden dan, want ik denk dat je een nieuw mobo mag gaan halen. maar goed, ik heb de celeron ontwikkelingen niet zo gevolgd, dusss...

and besides, ik geloof niet dat je veel zult merken van een extra 128, iig niet zoveel als van een nieuwe proc.

:7

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 19:49
256mb ram (of meer)zou nuttig zijn als je met zwaare proggies werkt, zoals CAD programma's, of als je bv, een UT level bouwt...etc, etc,

ik heb trouwens 192mb pc133 >:)

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
Ehhh.... Heren,

133 mhz geheugen wil zeggen dat het geheugen geschikt is om op 133 mhz te draaien. Maar de snelheid waarop het daadwerkelijk werkt is de snelheid waarop je fsb staat ingesteld. Die staat bij jou dus op 78 ,hz. Daar draait je geheugen dus ook op.

Een processor upgrade is in jouw geval trouwens het meest aan te bevelen. Geheugen is vooral van belang bij applicaties die grote files gebruiken. Windows 2000 heeft graag veel geheugen, maar verder vooral de grafische programma's. Fotoshop, mpeg's bewerken e.d.

• Muurbestormer
dat klopt ja, maar ik denk niet dat dat hier opgaat. 192 is een mooi aantal. je bent namelijk al zon 100 kwijt als je wat extra's draait onder windows; icq, napster, winamp enz. en als je dan bv nog ff wil gamen ben je met nog 92 te gaan uit de gevarenzone. 128 zou op dat moment misschien net te weinig zijn.

enne, ik heb als ik cad draai of eigenlijk zoiets als 3dstudio liever een Athlon 1.2 gig en 128 dan een celeron en 512 MB. de reden zal logisch zijn. renderen VREET Mhz-jes!! >:)

[edit]
Wordie: je glipte tussen mn posts door.
maar goed, dat snappen we allemaal, daar ging het ook niet echt om, het ging meer om het aantal Mb-tjes en of een proc-upgrade dan verstandiger is. kijk, dat hij niet op 133 loopt is niet zo belangrijk, een celeron 1 is niet meer de jongste, en pc133 is niet veel duurder dan pc100, ofwel een goeie inverstering voor de toekomst. ware het niet dat een proc op dit moment een iets betere is.

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Processor-upgrade heeft waarschijnlijk meer nut.

Het extra RAM merk je eigenlijk alleen in 'zware' toepassingen als Unreal en CAD enzo. Een snelle processor heb je voor het normale gebruik over het algemeen veel meer profijt van.

sigloos

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hmz als je FSB 78mhz is draait je mem daar denk ik ook op, zeker als je een ouder mobo hebt met celly400 (heb het zelf ook... fsb op 83) Ik geloof dat nieuwe mamaplanken het zo doen dat je je mem asynchroon met je fsb kunt laten lopen, dus wel op 133mhz.

maar wat ik eigenlijk wou melden. Als je een socket370 mamaplank hebt kun je daar een celly2 op kwijt als je er even een convertor tussen zet, kost wel 50 piek ofzo maar goedkoper dan een nieuw mobo. ff kijekn...

PowerLeap Neo-S370
www.powerleap.com

iemand hier ervaring me
e?

D'oh!!! weer te lang bezig met zoeken naar de link, 2 mensen me voor met melden dat je mem max. op fsb draait

• worsie
NiteFly,

Lees zijn vraag nog maar eens, daar ging het volgens mij toch wel om (bij hem dan, niet bij jou ;))

Ja, in dat soort applicaties is beide belangrijk, maar bij een beetje serieuze rendering zal je in eerste instantie meer merken van een processor-upgrade dan van een geheugen-upgrade verwacht ik.

Voor algemeen gebruik kan ie beter voor een nieuwe processor gaan (en bij games hangt het weer af van de videokaart, maar ja, zo kunnen we nog wel even door gaan:)).

• Muurbestormer
Nou Worsie, je hebt wel een beetje gelijk, maar als JIJ zn vraag goed leest, dan kunnen we samen een biertje pakken en ermee ophouden, want zn vraagstelling is zo krom als een hoepel, sinds wanneer heeft een proc upgrade effect op je FSB?? gaat nog altijd via het bios van je mobo dacht ik. en hoe the fucj wil je dan je celeron op 133 laten lopen? die dingen draaien toch allemaal netjes op 100Mhz????

zoals ik al zei, van celerons heb ik niet zoveel kaas gegeten, maar ik probeerde een beetje creatief te helpen.

Ehhh, oranjeboompje worsie?

• worsie
Biertje? Lekker:9. Hebbie ook wat anders dan Oranjeboom? Daar krijg ik zo'n pijn aan m'n harses van:P

Maar ja, de vraag is wel wat vaag ja. Ik heb hem nog eens zitten lezen, en haal er nu weer wat anders uit dan ik erst dacht

Vraag is dus: wat is efficienter:
1. Celeron 400@466 op manke 78 mz fsb met 256MB.

2. PIII weet-ik-veel@133 mhz fsb met 128 MB.

Antwoord:
Proessor upgraden denk ik. Daar is alles bij gebaat (langzaamste wat je nu nog zo ongeveer te pakkenkan krijgen is een PIII 550E, dus dat komt neer op 731 mhz met een 133 fsb):)

Proost NiteFly:) (mee eens?)

• Muurbestormer
*hips*

ja hoor..

*BURP*

hey wijffie, waar blijft ons tweede rondje!?

-=[case closed]=-

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oorspronkelijke gedachte kwam eigenlijk uit een artikel dat ik een keer gelezen had over een oude celeron processor met 256kb cache die bij een lagere kloksnelheid liep als een nieuwere met minder geheugen. Door de hogere kloksnelheid waren de prestaties van het geheugen van de nieuwe proc beter dan de oude met minder geheugen. (Vergeef me als het geen celeron was met 258 of 128 kb cache).

Ik had een beetje het idee dat dat hier ook zo was. Op zich vind ik dat nog steeds een logische gedachte. Als je 128 mb 2 keer zo snel kunt aanspreken worden de prestaties daar beter van. De hoeveelheid geheugen die je kunt adresseren wordt idd niet 2 keer zo groot maar per tijdseenheid kan het wel vaker ververst worden.

Tenzij de cache geheugen totaal niet kunt vergelijken met sdram wat prestaties betreft.

Ke,..'k ga voor de processor. 's Kijken wat er allemaal te koop is.

thanx

Verwijderd

Op maandag 27 november 2000 23:48 schreef NiteFly het volgende:

[..]
eeh, nee. Het aantal Mhz-en geeft eigenlijk aan hoe snel je geheugen loopt. dit is wel een beetje makkelijk gezegd, maar daar komt het wel op neer. Stel je wil een plaatje laden in photosjop. Allebei de Dimm's gaan aan de gang, alleen zal die pc133 reep veel eerder klaar zijn omdat zijn bandbreedte nu eenmaal veel groter is.
En het volgende: Het is NOOIT zo dat AL je geheugen wordt gebruikt. dus als je nu 512MB (ik noem maar wat) erin zou gooien, betekent dit niet dat je ook alles perse gebruikt. Men heeft meestal wel genoeg aan 128, en sommigen voelen zich wat meer op hun gemak met 192, maar meer is echt niet nodig. sommige proggies slikken nu eenmaal meer geheugen.

in dit geval is een nieuwe proc de beste keus. als je die nog kunt vinden dan, want ik denk dat je een nieuw mobo mag gaan halen. maar goed, ik heb de celeron ontwikkelingen niet zo gevolgd, dusss...

and besides, ik geloof niet dat je veel zult merken van een extra 128, iig niet zoveel als van een nieuwe proc.

:7
192 is niet genoeg als je programmas gaat draaien onder windows 2000 advanced server, dan is 256 toch echt een minimum.

• Muurbestormer
jep, dat klopt allemaal. 192 is, wat ik al eerder had uitgelegd, voor de gemiddlede gebruiker bijna perfekt. 256 geeft je een hele ruime marge en die heb je bijna niet nodig. toch leuk om te hebben, dat wel.

W2K AS is een heel ander verhaal, heb ik nog nooit gebruikt ook. maar ja, het is dan ook een echt server-bakkie dat dat draait, en dan zijn hoeveelheden van 512 en daarboven meer regel dan uitzondering. beetje onnodige post dus. maar je hebt gelijk ja... :)
Pagina: 1