Toon posts:

PC doet niet veel meer na kortsluiting in voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een nachtje onweer (PC op tijd uitgetrokken, ook WLAN-kabel) wilde ik 's morgens de PC aanzetten en kwam er allemaal rook uit de voeding. Heb de voeding snel uitegtrokken. Wat bleek, de voeding(235W) was doorgebrand ergens.
Heb vervolgens een nieuwe voeding besteld (300W) voor mijn Celly 600.
Dit levert het volgende resultaat op:

1) ledje van "PC Aan" brand;
2) ledje van harddisk BLIJFT BRADEN (flikkert ook niet);
3) harddisks komen beiden op toeren;
4) ledje op moederboard (Chaintech 6AJA4) brand groen;
5) proc-koeler draait;
6) beeldscherm blijft uit;

....en hier blijft het bij.
De PC komt niet door de POST heen (geen piepjes, geen controle naar diskettestation e.d.).

Wie weet waar ik nu kan beginnen met zoeken. Chaintech-site levert geen resultaat op en de voeding doet het ook gewoon, dus daar ligt het niet aan.

Someone an idea ?

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 14:45

BTB

Start from scratch: disks eraf, flop eraf, insteekkaarten er allemaal uit.
Alleen mobo + cpu + video + keyboard.
Doet het niet? Andere videokaart/cpu/moederbord etc...
Met een beetje pech ben je nog wel even zoet dus.

Bram Bouwens

Verwijderd

CMOS clear... nieuwe voeding eraan... en ff doen wat mijn voorganger zei ;)

Verwijderd

Topicstarter
ben begonnen met het testen van de harddisk, en wat schetst mijn verbazing.... in andere PC's wordt ie niet herkend!!!!!!! :(
Volgens mij de controller naar de kl*ten!!!! En er stond nog wel belangrijke info op!
Kijken of Seagate me kan helpen....

En hierna maar eens kijken wat nog meer stuk is... :'(

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 juli 2003 @ 13:36:
ben begonnen met het testen van de harddisk, en wat schetst mijn verbazing.... in andere PC's wordt ie niet herkend!!!!!!! :(
Volgens mij de controller naar de kl*ten!!!! En er stond nog wel belangrijke info op!

had ik van de week nog met een u-series.

had nog zo'n schijf in de vuilnisbak liggen die exact hetzelfde was. printplaat over en klant blij. dat was wel een hoop mazzel dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juli 2003 @ 13:36:

Op welk systeem heb je de hd's getest? specs ervan?

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Verwijderd schreef op 15 July 2003 @ 13:36:

Hieruit zou ik eerder opmaken dat me HD kapot was dan dat me ide controller kapot was. Tenminste als je het zo bedoelt :/

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
t!mP schreef op 16 juli 2003 @ 15:23:
[...]

Hieruit zou ik eerder opmaken dat me HD kapot was dan dat me ide controller kapot was. Tenminste als je het zo bedoelt :/
En met een kapotte HD aan je ide poort wil een pjoeter wel eens niet opstarten.

* FragFrog gokt dat de hoofdschuldige toch het intern geheugen is :)

Alleen raar dat je voeding niet gezekerd is. Zoiets mag helemaal niet gebeuren. Heb zelf eens een voeding gehad die spontaan in de fik vloog, maar alle hardware was nog gewoon heel...

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Voeding was gezekerd, (op geaard stopcontact).

Systemen wara ik het op getest had waren een AMD1400 en en P2-350, zou geen probleem moeten opleveren. De beide PC's starten ook gewoon op...so...

Maar heb misschien een bedrijf gevonden dat tege hoge uitzondering voor mij deze disk wel wil proberen te repareren!!! :D

Ik hou jullie op de hoogte!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:36

star-saber

Ryzen

hou je wel rekening met de hoge kosten ?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Waarschijnlijk heeft je voeding toch een tikje mee gekregen van het onweer.
Tenminste, die conclusie zou ik trekken. Ik hoop voor je dat het bij de voeding en de HDD is gebleven. Vaak krijgt dan je hele systeem een aardige tik te verduren. Doordat de voeding klapte, ondanks dat hij gezekerd was zoals je het zegt, is er waarschijnlijk een lekje de PC in geweest. Juist omdat je de stekker er uit trok, is die zekering namelijk weg, hij kan niet meer "weglekken" naar de aarde. Dus krijg je een overload in je computer.

Verwijderd

Topicstarter
star-saber schreef op 19 juli 2003 @ 10:15:
hou je wel rekening met de hoge kosten ?
Mijn ervaring (ook met harddisks repareren) met dit bedrijf is dat deze kosten maar een factie van de prijs van data-recovery zijn.
Pagina: 1