Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Casefan toerental monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu zitten er op m'n BP6 3 fan aansluitingen (mooi zo), 2 voor de CPU fans en 1-tje voor een casefan.

De manual leert echter dat de 3de aansluiting geen RPM's kan aflezen. Dus daar zit ik dan met een mooie blauwe led fan, waarvan ik de RPM's niet kan aflezen en
vervolgens ook niet met behulp van Speedfan kan regelen.

Is daar een oplossing voor software- danwel hardwarematig ?

Dacht zelf heel simpel er zo'n draai-dingetje tussen te zetten (rheostat, zie ook Bit-tech.net artikeltje) en vervolgens dmv van een rijtje led-jes het toerental aan tegeven (gewoon omdat ik dat leuk vind)

Nu lukt dat fan-regelaartje wel, maar hoe krijg ik dan die led-jes aangestuurd :?

Andere oplossingen natuurlijk ook welkom en ja ik heb al 3 uur lang de search gebruikt (vandaar ook dat bit-tech stukkie) maar over het aflezen van de rpm's geen afdoende antwoord gevonden.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

Super_ik

haklust!

een opto-coupler voor en achter de fan, pulsjes delen door t aantal bladen, en tellen maar in een minuut :P

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
ben bang dat dat me allemaal niet veel zegt, kan wel een beetje solderen en met een (vooral) duidelijke uitleg kan ik 't meeste wel in elkaar flansen, maar een opto-coupler ???

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

wat hij probeert te zeggen denk ik is een soort lichtsluisje maken dat het aantal lichtpulsjes binnen een bepaalde tijd telt, vervolgens deel je dit door het aantal bladen van je fan en je kan met simpel rekenen het aantal rpm bepalen.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zou het niet gewoon makkelijker kunnen zonder "opto coupler" ?

De gele rpm draad is dan wel niet aangesloten, je zou hier wel de informatie moeten kunnen uithalen. Zou er gewoon een snel wisselende spanning op staan :? (zo rond de 50Hz -> 50x60=3000 rpm).

Het enige waar we dan nog wat op moeten vinden is hoe we dit signaal verder verwerken. Misschien is DIT iets?

Verwijderd

Topicstarter
vreoger had je op je ghettoblaster ook altijd van die ledjes die dan van groen naar rood lopen als je het volume opschroeft, zoiets bedoel ik dan eigenlijk.

heb inmiddels ok dit gevonden
http://www.heatsink-guide.com/antinoise.htm

daar hebben ze het vervolgens over dat je een P-channel MOSFET moet hebben voor RPM monitoren, maar hoe dat dan verder moet...........

Verwijderd

Topicstarter
okidoki en dit dan ? begrijpt hier iemand iets van ?

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/707

en dan naar beneden scrollen naar "Speed Control with a Tachometer"

kan iemand me vertellen of je dit zo in elkaar kan knutselen zonder al te veel moeite ?

Verwijderd

Topicstarter
aangezien je met de rheostat (of hoe dat ding ook heet) het voltage regelt is dit misschien ook wel een idee ?

http://casemods.pointofno...oltmon/tutorial-full.html

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Yvar gebruik svp de edit knop ( Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif ) je post nu 3 berichten binnen een korte tijd onder elkaar. Da's onnodig kicken en kicken mag pas na 24 uur.

Verwijderd

misschien dat je hier wat aan heb?

http://www.madhacker.org/mbmfansensors.htm

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

die fan heeft 3 draadjes he
als er uit het gele draadje een gelijk spanning komt die gelijk oploopt met het toerental, dan kan je hem gewoon aansluiten op een audio VU meter(zo'n ding met groene en rode lampjes). anders moet je er een condenstator tussen zetten, alleen ik weet niet hoe groot deze moet zijn.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Misschien dom: maar heb je de 2e cpu fan aansluiting in gebruik?
Anders kun je hem daar gewoon op bevestigen.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:05
Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 17:18:
Misschien dom: maar heb je de 2e cpu fan aansluiting in gebruik?
Anders kun je hem daar gewoon op bevestigen.
dual proc :?

maar je zult een mannier moeten zien te vinden om een groter wordende intensiteit van de pulsen die er over RPM lijn komen per rondje van de fan om te zetten in een feller ledje. Ik heb niet veel verstand van el maar ik denk dat je dan bijv. een transitor op de RPM lijn moet zetten die stroom levert aan een ledje met misschien nog een condensator ertussen, maar dat weet ik niet precies...

Misschien heeft iemand met meer verstand van el een aanvulling of beter idee ??

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

Super_ik

haklust!

maybe is mijn hdd vumeter wat dan :P
staat in mn sig
met een beetjes tweaken is tie vast wel om te bouwen tot rpm vu meter :)

[ Voor 42% gewijzigd door Super_ik op 12-07-2003 00:28 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
elke rotatie geeft de fan 2 pulsen (ofjah, hij geeft geen puls, hij wisselt om en om naar WEL aansluiting aarde, GEEN aansluiting aarde)

met een simpel schakelingetje is dit heel makkelijk te maken
Pagina: 1