[harddisk kapot]grijs scherm met witte hoekjes

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:49
Waarschijnlijk is mijn harddisk kapot en kan er niet veel meer aan gedaan worden maar toch...
Harddisk 30 GB in mijn computer gehangen als enige schijf (als master ingesteld en achteraan op de ide kabel) Als ik nu de computer opstart vind bios niets en krijg ik een foutmelding: primary master failed: f1 om door te gaan of del voor setup. Getest op 2 computers zonder effect. Als je op f1 drukt om door te gaan, krijg je een grijs scherm met knipperende haakjes _| (alleen dan 90 graden gedraaid tegen de klok in...) en moet je je computer resetten.

Ook geprobeerd om met een linuxcd op te starten en dan te laten detecteren, maar dat heeft ook geen nut. Blijft ie hangen.

Iemand anders nog een optie om te proberen hem aan de praat te krijgen, of is ie echt heel erg dood? Ik heb hem ook al aan een andere idekabel gedaan (in het midden) en op slave gezet, maar niets werkt.

• 4hp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-03 12:23

4hp

Hmm. Het klinkt eik als een virus probleempje. Vooral "Als je op f1 drukt om door te gaan, krijg je een grijs scherm met knipperende haakjes _| (alleen dan 90 graden gedraaid tegen de klok in...) en moet je je computer resetten."

Het kan dus een virus zijn die je schijf heeft gemold...

• Paultje3181
dus dat grijze scherm is niet standaard als er geen harde schijf inzit? Nooit getest eigenlijk...

• 4hp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-03 12:23

4hp

Nee dat is niet stnadaard nee. Als je geen hardeschijf in gooit dan hoort de computer een melding te geven van NO SYSTEM DISK ofzoiets en gewoon niet verder gaan totdat je er een floopy ofzo ingooit waarvan hij kan booten.

• Paultje3181
hoe zou ik kunnen testen of het inderdaad een virus is? En hoe kan ik die verwijderen? Want ik kan de schijf dus niet benaderen?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Toch lijkt het me geen standaard virus-probleem..

Als een schijf gewoon niet herkend wordt door de bios dan kan hij er dus ook gewoon niet van booten.
Wat voor scherm je daarna krijgt is gewoon afhankelijk van de gebruikte bios..

Ik vrees dus gewoon dat je niks meer met die schijf kunt doen..

Verwijderd

de reden is dat uw systeem totaal niets vind om van te booten en dus op die haakjes uitkomt omdat uw bios wat lomp is (als ik zo vrij mag zijn dit te zeggen)
Vroeger kwam de melding "No Basic ROM, system halted" en dat kwam doordat op de XTsystemen 8088 uit de jaren stilletjes, er een ROM aan boord zat met de taal BASIC op zoals bij Comodore64 en SinclairZX etc...

Na de POST (zelfstest) gaat de BIOS op zoek naar dingen die geboot kunnen worden.
Het is behoorlijk complex om dit uit te leggen maar het komt er op neer dat hij gaat scannen naar 'A5' ID's die tijdens de power up door de "bootable"-devices op bepaalde adress- plaatsen worden gezet (ports)

En zo loopt de BIOS het rijtje af.

Floppy, HD, Network, SCSI, ....

Als hij totaal niets vind, verwacht hij te eindigen bij de BASIC interpreter, maar die is in huidige systems al lang niet meer aanwezig, vanwaar de melding "No Rom BASIC"
En doordat hij er niet inzit, en verder niets te booten valt, zet hij er "System Halted" achter en valt de boel plat.

Finaal ondersteund jou BIOS deze uitgebreide foutmeldingen niet, en zie je enkel het haakje.

(de melding: "No System Disk" is wanneer er WEL een bootable HD of Floppy is gevonden , maar niet een master BOOT record bevat, standaard staat er daar dan een stukje code die "print 'NO SYSTEM DISK' " luid.

Voilla ;-)

• Paultje3181
Conclusie: de Harddisk is gewoon echt heel erg dood en ik kan er niks meer aan doen om 'm te fixen?

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

Ga naar site van fabrikant en download het test tooltje voor die schijf

edit:

Of hang hem in een ander systeem en check met virusscanner voor evt virus

[ Voor 40% gewijzigd door Roeligan op 10-07-2003 13:47 ]

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Verwijderd

Als ik nu de computer opstart vind bios nietsAls ik nu de computer opstart vind bios niets ....
als uw bios hem niet kan adden in de hd list, en een andere schijf op de zelfde kabel, zelfde master, dan is uw schijf naar de eeuwige jachtvelden jammer genoeg.
Pagina: 1