Toon posts:

raar beeld tijdens opstarten van pc.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het opstarten van mijn computer krijg ik een onleesbaar met allerlei puntjes voorziende beeldscherm voor me:
Afbeeldingslocatie: http://www.linux-world.org/got/prob.jpg

Het beeld pas weer duidelijk op het moment dat ik in moet loggen dus het systeem is (nog) wel gewoon benaderbaar.

nadat ik dus ingelogt ben kan ik alles doen en overall bij zonder problemen.

in de logfiles staan geen fouten gemeld, maar dit moet toch ergens vandaan komen?

Verwijderd

Je plaatje doet het niet. Plaatjes in openingsposts mogen eigenlijk ook niet :o ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 07:49:
Plaatjes in openingsposts mogen eigenlijk ook niet :o ;)
niet :?
oke dan hier nog maar eens ;)

Afbeeldingslocatie: http://195.18.94.193/got/prob.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 08:06 ]

Verwijderd

Haha, grapjas. Je plaatje doet het nog steeds niet.

Verwijderd

Topicstarter
vaag behoord het toch gewoon te doen :'(

Verwijderd

OK, je eerste plaatje werkt nog steeds niet, maar je tweede poging werkt nu wel. Nu met betrekking tot je probleem: als dit scherm al tijdens je post zo is, dan is waarschijnlijk je VGA-kaart stuk. Probeer je AGP eens schoon te blazen en je VGA-kaart opnieuw in het slot te stoppen (goed aandrukken.) Als dit niet helpt, test het dan met een andere kaart. Als met een andere kaart je scherm weer normaal is, dan weet je zeker dat je VGA-kaart stuk is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 08:16 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Heb je toevallig een TFT met DVI aangesloten? Dan moet je een betere kabel aanschaffen. Deze heeft dan in het kleine aansluitblokje van 4+1 pennetjes een centrale midden pin die dit soort dingen zou moeten oplossen.

Als je een standaard VGA setup, dan zou ik het ffies niet weten :)

Verwijderd

TFT, lijkt me sterk. Zie bolling van het scherm op de foto.

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 19:13

renedepe

wheeeeelp!!!

heb je in je bios je primary VGA settings wel goed staan?

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 19:13

renedepe

wheeeeelp!!!

Zijn kaart is niet stuk. Na het inloggen werkt hij toch goed?!?!? :S

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 12:24
Lijkt mij gewoon het laden van de drivers.

offtopic:
Er loopt nog exact een zelfde topic: Verwijderd in "beeld klapt even in elkaar bij opstart"

[ Voor 4% gewijzigd door mlevd op 10-07-2003 08:22 ]

Verwijderd

Renedepe: bij het inloggen is het een andere video modus. Het kan best zijn dat de text-modus het niet/slecht doet terwijl de grafische modi wel werken. Heb ik ook al eens gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 08:23 ]

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
of je hebt je pc te ver overclocked waardoor je geheugen op je agp/pci kaart het niet bij kan houden en refresh fouten maakt?

of je geheugen van je video kaart is verrot
probeer is met pci 33mhz snelheid en agp 66Mhz kijk of het dan nog zo is

Verwijderd

Topicstarter
mlevd schreef op 10 July 2003 @ 08:21:
Lijkt mij gewoon het laden van de drivers.

offtopic:
Er loopt nog exact een zelfde topic: Verwijderd in "beeld klapt even in elkaar bij opstart"
nope totaal niet hetzelfde lijkt me een inklap is imo een blank scherm ipv een 'stippel' scherm.
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 08:12:
OK, je eerste plaatje werkt nog steeds niet, maar je tweede poging werkt nu wel. Nu met betrekking tot je probleem: als dit scherm al tijdens je post zo is, dan is waarschijnlijk je VGA-kaart stuk. Probeer je AGP eens schoon te blazen en je VGA-kaart opnieuw in het slot te stoppen (goed aandrukken.) Als dit niet helpt, test het dan met een andere kaart. Als met een andere kaart je scherm weer normaal is, dan weet je zeker dat je VGA-kaart stuk is.
Als vga stuk is zou X ook niet werken (lijkt me) en dat werkt wel normaal zelfs met zware 3d (o.a. maya en quake3)
superduper schreef op 10 July 2003 @ 08:16:
Heb je toevallig een TFT met DVI aangesloten? Dan moet je een betere kabel aanschaffen. Deze heeft dan in het kleine aansluitblokje van 4+1 pennetjes een centrale midden pin die dit soort dingen zou moeten oplossen.

Als je een standaard VGA setup, dan zou ik het ffies niet weten :)
Nope gewoon een simpele crt monitor (philips)
renedepe schreef op 10 July 2003 @ 08:19:
heb je in je bios je primary VGA settings wel goed staan?
Probleem onstond vanmorgen tijdens het inloggen er zijn daarvoor geen veranderingen in de bios gedaan dus ja.
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 08:22:
Renedepe: bij het inloggen is het een andere video modus. Het kan best zijn dat de text-modus het niet/slecht doet terwijl de grafische modi wel werken. Heb ik ook al eens gehad.
Met de zin: "nadat ik dus ingelogt ben kan ik alles doen en overall bij zonder problemen" bedoel ik dus ook dat ik textmodus (console) normaal kan bereiken.
Larry4 schreef op 10 July 2003 @ 08:23:
of je hebt je pc te ver overclocked waardoor je geheugen op je agp/pci kaart het niet bij kan houden en refresh fouten maakt?

of je geheugen van je video kaart is verrot
probeer is met pci 33mhz snelheid en agp 66Mhz kijk of het dan nog zo is
Zie een stukje hoger ;)

Verwijderd

Zet eens in grub of lilo VGA=normal in plaats van wat er nu staat ..?
(Iets van "VGA=768 of =3x068 oid....)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:29
Is het beeld ook al zo wazig terwijl je nog in de BIOS-schermen bent, dus voordat 'ie uberhaupt begint Linux te laden?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 07:37:
Tijdens het opstarten van mijn computer krijg ik een onleesbaar met allerlei puntjes voorziende beeldscherm voor me:
Gebruik je framebuffer (doorgaans herkenbaar aan een hogere textresolutie bij het booten)?
Verwijderd schreef op 10 juli 2003 @ 07:49:
Plaatjes in openingsposts mogen eigenlijk ook niet :o ;)
Dat is bedoeld voor mensen die in hun topicstart bijvoorbeeld een Gnome error dialog posten met de foutmelding "permission denied" oid. Als dat plaatje verdwijnt, is het topic nutteloos (of iig minder nuttig) voor de search, terwijl het een kleine moeite is om dat regeltje even over te tikken.

Bij problemen als die in dit topic is een plaatje vaak wel gewenst, aangezien je dan goed kunt zien wat er mis is, maar een beschrijving van wat het probleem is is ook heel welkom, zodat het topic zonder het plaatje ook nog enige waarde heeft :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 09:53:
Zet eens in grub of lilo VGA=normal in plaats van wat er nu staat ..?
(Iets van "VGA=768 of =3x068 oid....)
grafisch booten is niet ingesteld bij grub, daarbij is hier gisteren/vandaag niets aan veranderd.
Wilke schreef op 10 July 2003 @ 11:05:
Is het beeld ook al zo wazig terwijl je nog in de BIOS-schermen bent, dus voordat 'ie uberhaupt begint Linux te laden?
Nee de 'normale' opstart schermen voordat linux begint met inladen zijn normaal ook de grubbootlijst word normaal weergegeven.
deadinspace schreef op 10 July 2003 @ 12:38:
Gebruik je framebuffer (doorgaans herkenbaar aan een hogere textresolutie bij het booten)?
Neen ook niet.

Verwijderd

i.d.d. komt me ook een beetje bekend voor, heb dit ook een keer gehad. Ik heb het opgelost door het systeem de zelfde drivers aan het begin te laten gebruiken als dat hij in het opstarten gebruikt en toen was mijn probleem verholpen.

Ik denk dat je dat het beste eerst even kan proberen.
Verwijderd schreef op 10 juli 2003 @ 08:22:

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Suntac, zou je misschien voortaan je reply op een quote onder die quote kunnen typen? Dat is de gewoonte hier op het forum, en dat is sowieso hoe de netiquette het voorschrijft.

Het is ook veel logischer, want je leest dan eerst de quote (dat wat het eerst gezegd is), en daarna pas het antwoord (wat pas later gegeven is). Op de manier waarop je nu post lees je eerst het antwoord en dan pas de quote, wat onhandig is.

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 13:57:
[...]

grafisch booten is niet ingesteld bij grub, daarbij is hier gisteren/vandaag niets aan veranderd.
Die grafische boot waar jij op doelt is een bitmap voor het bootmenu denk ik.

Ik weet niet hoe oud die Philips monitor is, maar zo te zien wordt er een Vesa tekst-mode gebruikt tijdens het booten die de monitor niet ondersteunt. B.V 132x80 tekens oid.
Zie je overigens de pinguin of een ander logo ?

Vandaar de VGA=normal.
Pagina: 1