Wat zal ik doen... zelfstudie / school

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35054

Topicstarter
Ik weet niet of het een gepaste post is in deze rubriek (of uberhaupt op dit forum), maar ik weet wel dat ik hier grafisch vormgevers kan vinden. Dus ik vraag het hier maar, want ik weet niet waar anders. Ik hoop dat een van jullie mijn verhaal even willen lezen en een reactie wilt geven.

Op het Grafisch Lyceum Eindhoven (GLE) heb ik de opleiding Grafisch Vormgeven gedaan. Het eerste jaar gewoon goed gehaald, maar blijf op de 2e net zitten. Heb het jaar overnieuw gedaan, maar het bleek niet meer op te schieten daar, dus stopte ik al in Oktober (na een paar maanden dus).
Het schooljaar er na (afgelopen schooljaar 02/03) heb ik kunnen instromen op de opleiding Multimedia Vormgeven op een andere school. Dit sprak mij meer aan, omdat er veel meer met de computer designed werdt en ik ook vakken kreeg als animatie en audio-visuele vormgeving (premiere etc.).

Maar ik kreeg gisteren te horen dat ik wel goed ben en talent heb (ook eigenlijk niets kon leren dit jaar) maar ik ook dit jaar te weinig inzet heb getoont (opdrachten maken).
Nu bieden ze me alleen de kans nog om het jaar over te doen (dan doe ik voor de 4e keer achter elkaar het 2e jaar opnieuw) en binnen de 1e periode (8 weken) alles in te halen wat ik dit jaar te kort kwam. Dat komt dan naast het gewone werk/lessen die periode. Als dat lukt dan mag ik alsnog in de 2e periode naar het 3e jaar, waar dan de stage begint. Ook moet ik dan weer het gemiste werk van die 1e periode (3e leerjaar) inhalen. Dan heb ik daarna ook nog een 4e jaar.

Maar nu de grote vraag, waar ik echt super op zit te twijfelen... heeft scholing nog wel zin bij mij, aangezien ik dit jaar al 3 keer overnieuw deed. Het is gewoon niet boeiend meer aangezien ik alles al ken en daarom te weinig werk maak.
Misschien is zelfstudie wel een veel betere optie, dan kan ik zelf bepalen wat ik voor me neus neem. Want leergierig ben ik zeker WEL.
Hoe is jullie ervaring en hoe zien jullie de huidige markt van vormgeven voor multimedia (met name webdesign). Denken jullie dat ik er ook wel kom door zelf door boeken te spitten? Denken jullie dat ik aan een baan kom zonder diloma, maar wel een goeie portfolio?
Ik ken namelijk wel een aantal succesvolle mensen die na de middelbare school zijn gestopt en het zichzelf allemaal geleerd hebben.

Ik moet vandaag nog bepalen of ik het jaar overnieuw doe of niet.
Bedankt voor het lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 35054 op 10-07-2003 05:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:18
Dat je het vak jezelf kunt (aan)leren is al bewezen. De vraag daarna is of dat genoeg is om in het bedrijfsleven mee aan de slag te kunnen, want ik neem aan dat dat is wat je wilt.

Gezien je niet hebt vermeld of dat je professionele ervaring hebt binnen het bedrijfsleven ga ik er vanuit dat je een hoop kneepjes van het vak -die je zeker weten gaat tegenkomen- nog niet hebt meegemaakt, maar op welke je zeker theorethisch (en praktisch?) kunt worden voorbereid, en dat is iets wat je op de opleiding leert.

Ik zou zeggen, maak je school lekker af, want je komt zeker weten ook dingen te weten waarvan je voorheen nog nooit hebt gehoord, en dat papiertje als je geslaagd bent is zeker belangrijk. Daarnaast is het studentenleven een lui leventje, dus waarom niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 20:55
Ik zou zeker een opleiding afronden, al is het alleen maar omdat het je kansen op een baan AANZIENLIJK vergroot. Wat overigens niet wil zeggen dat je zonder papiertje niet aan de bak kan komen, maar als je ook nog een beetje wil doorgroeien / je op wil werken in een organisatie is een diploma meestal toch wel een vereiste.

Eventueel zou je ook eerst een jaar kunnen gaan werken, dan loop je denk ik vanzelf tegen een aantal tekortkomingen aan. Da's mischien wel een aardige manier om je voor een studie te motiveren. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik begrijp dat je niet echt gemotiveerd bent voor school om die wat minder leuke opdrachten te maken. Vraag ik me af of je het bij een bedrijf wel gaat redden sinds geen enkele baan alleen maar leuk is. In een creatief vak is het juist de taak om voor jezelf van iets saais iets uitdagends te maken. Gezien de markt zou ik school zeker afmaken of je moet al wel zo veel materiaal hebben wat bedrijven kan imponeren. Maar met 'ik kan dit en ik kan dat' daar krijg je geen baan door.

Overigens ben ik ook een dropout maar in 'mijn' tijd waren er nog geen leuke opleidingen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 11:44

Bosmonster

*zucht*

Niet zeuren.. als je zo leergierig bent, toon dan dat beetje inzet wat ze vragen op een Lyceum. Ernaast kun je je altijd zoveel als je wilt bezig houden met andere/eigen dingen en zelfs een eigen bedrijfje starten bijvoorbeeld of freelance aan de slag gaan. Dat geeft je heel wat meer op je CV dan een tweetal opleidingen waar je niet verder kwam dan een jaar.

Want wat OzBoz al zegt.. grafisch talent is een ding, maar discipline en motivatie is een zo niet belangrijker tweede en dat laat je in je huidige situatie nu niet echt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:42

samo

yo/wassup

Tja, wil je in loondienst werken helpt het zeker wel als je een diploma hebt... Maar er zijn ook halftijd studies, en e-studie's (wil ik zelf gaan doen: heb een hekel aan school werk al 3 jaar heb alleen mn havo af... baal nu wel!)...
Tenzij je kan aantonen dat je het zelfde resultaat behaalt.. Maar er is meer dan alleen het design, het projectmanagement enzo moet ook goed zijn...

Ik denk dat bedrijven meer zoeken naar mensen die kunnen bewijzen dat ze goed zijn in teamwerk EN design... Dus zoals Bosmonster al meldt, een eigen bedrijf is een goede vervanging, maar zonder zulke werkervaring wordt het al een stuk moeilijker...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
wat mij opvalt is dat je met zelfstudie alleen richt op t designen zelf, en op school (ik doe kunst & techniek te enschede) krijg je ook vakken als zakelijke communicatie, ethiek, psychologie etc. en dat lijkt suf, maar het is eigenlijk best belangrijk. In zulke opzichten mis je met zelfstudie toch wel n aantal (belangrijke) punten voor in het bedrijfsleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

g00fy schreef op 10 July 2003 @ 09:48:
In zulke opzichten mis je met zelfstudie toch wel n aantal (belangrijke) punten voor in het bedrijfsleven.
Daar zit ook wat in, maar dat is ook zelf goed te compenseren door eens wat goede boeken te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

die vakken zijn waarschijnlijk de een dele van de reden waarom de TS die school niet wil doen, dus ik neem aan dat die niet zo happig zal zijn over dit soort boeken lezen. Een aantal dingen moet je gewoon mee maken en is het beter van te voren op de hoogte te zijn. Plus dat op de school natuurlijk vermeld word wat je dan moet weten, en welke boeken goed zijn... Het is niet makkelijk dat zelf te achterhalen...
Tenzij je in een leerrijke omgeving zit... en dan verwijs ik toch weer naar bosmonster, freelancen en/of een eigen bedrijfje motiveren je en geven je genoeg leer mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-01-2023

Nozzman

The bastards have landed.

Het verhaal heeft een beetje een paradox in zich. Je bent leergierig en vindt het cool om mooie dingen te maken, maar omdat je "alles al kent", doe je juist minder. Dat is een hele vreemde redenering. Ik zou als de sodemieter proberen om binnen schoolopdrachten jezelf vet te bewijzen met mooie dingen. Aan creativitieve output zit geen grens, waarom die output niet inzetten voor schoolopdrachten!? Zoals eerder gezegd kun je dingen die misschien binnen je opleiding (nog) niet behandeld worden buiten je school doen. Post ze hier, doe er iets mee op het web of ergens anders. maar vergeet niet om je opleiding gewoon af te maken. Natuurlijk kun je de autodidact uit gaan hangen, maar dan heb je nog steeds geen papiertje.

Afmaken dus!

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat er niet om of het leuk of niet leuke opdrachten zijn op school, maar het gaat er om dat ik nieuwe dingen wil leren. Op school krijg ik dingen voor me neus die ik al ken en dus ontwikkel ik me niet.

Als ik zelfstudie doe dan pak ik alles wat ik nog NIET ken en graag wil leren. En wat ik wil leren is veel, ook wat g00fy zei (communicatie, ethiek, psychologie etc.) alhoewel ik dat ook op mijn school niet kreeg.
grafisch talent is een ding, maar discipline en motivatie is een zo niet belangrijker tweede en dat laat je in je huidige situatie nu niet echt zien
Dat weet ik en neem ik me ook kwalijk. Maar ik vraag me af of het niet anders werkt als ik me eigen lessen creeer. Misschien kom ik dan veel beter in me ritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1943

Als je toch bij een bedrijf wilt gaan werken dan heb je een diploma nodig. Zeker in deze tijd als er vrachten met mensen werkloos zijn die wel een diploma hebben. Dan ben je de laatste die op solliciatie gesprek mag komen.
Dat papiertje zou ik toch maar halen. Maakt de ingang naar een bedrijf veel gemakkelijker.
Maar op dit moment een IT baan zoeken ...... tja........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Nozzman - uit de website in je sig:
"Stuur gerust eens je werk op en kom langs voor een gesprek. Want spirit zit hem in veel dingen. Niet alleen in dat ene papiertje."
in hoeverre denk jij dat binnen jouw bedrijf iemand als de TS een kans heeft? (heeft de TS gelijk een referentiekader)...
en AoD_Lunatic, bij zelfstudie leren wat je nog niet weet, je leert dan alleen wat je wel WIL weten, dus wat je leuk vind. Als je werkt doe je ook niet alleen wat je leuk vind, en moet je dus ook dingen kennen die je niet leuk vind, en die je lang zo snel niet in zelfstudie zou kennen...
enige vorm van begeleiding en vorm in studie is toch wenselijk, denk ik zelf...
ik was zelf ook van plan vanalles te gaan leren, maar ik heb het gewoon niet gedaan omdat ik vaak geen praktijkvoorbeelden bij de leerstof kon bedenken... Dat heeft me vaak tegen gehouden.
Wat je kan doen is eerst wat werkervaring opdoen en dan de beslissing alsnog maken, maar ik kan je vertellen uit ervaring dat het alleen maar moeilijker word...
Zoek binnen de les inderdaad een nieuwe uitdaging. zoals nozzman meld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Krentenbol: Waar staat er precies dat als je bij een bedrijf wilt gaan werken je een dimploma nodig hebt? Kan zo een aantal bedrijven aanwijzen waar dat niet een regel is... sorry maar dat is echt onzin om zomaar te stellen.

en IT is een absoluut ander werkterrein dan het creatieve segment..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Bosmonster schreef op 10 July 2003 @ 09:30:
Niet zeuren.. als je zo leergierig bent, toon dan dat beetje inzet wat ze vragen op een Lyceum. Ernaast kun je je altijd zoveel als je wilt bezig houden met andere/eigen dingen en zelfs een eigen bedrijfje starten bijvoorbeeld of freelance aan de slag gaan. Dat geeft je heel wat meer op je CV dan een tweetal opleidingen waar je niet verder kwam dan een jaar.

Want wat OzBoz al zegt.. grafisch talent is een ding, maar discipline en motivatie is een zo niet belangrijker tweede en dat laat je in je huidige situatie nu niet echt zien.
Ik sluit me hierbij aan. Ik heb inmiddels aan beide kanten sollicitaties meegemaakt, dus ook mensen aangenomen/ afgewezen. In goede tijden word je op je blauwe (of bruine) ogen ook wel aangenomen. In slechte tijden wordt er wel degelijk gekeken naar opleiding en uiteraard relevante werkervaring. Vorig jaar wees een van mijn opdrachtgevers nog een kandidaat af, vanwege de niet afgemaakte opleiding. De argumenten voor de kandidaat om nooit zijn opleiding af te maken, waren vergelijkbaar met de jouwe. Dit viel absoluut heel slecht bij deze opdrachtgever.

Belangrijkste is om een je zelf een zo goed mogelijke uitgangspositie te geven. Een voltooide opleiding hoort daar bij. Nogmaals in goede tijden (weinig sollicitanten, veel banen) lukt het je wel om een baan te vinden, maar er zijn ook wel eens wat mindere tijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
willem169 schreef op 10 July 2003 @ 10:30:
Krentenbol: Waar staat er precies dat als je bij een bedrijf wilt gaan werken je een dimploma nodig hebt? Kan zo een aantal bedrijven aanwijzen waar dat niet een regel is... sorry maar dat is echt onzin om zomaar te stellen.

Je hebt helemaal gelijk, maar voor de meeste vacatures ontvangen bedrijven tientallen, zo niet honderden CV's. Een goed CV is dan een must, niet afgemaakte opleidingen (of geen opleiding) is vaak een van de eerste dingen waarnaar gekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
willem169 schreef op 10 July 2003 @ 10:30:

Dat wou ik zeggen. En verder... waarom denkt iedereen gelijk aan gebrek aan discipline als er ook heel andere zaken kunnen meespelen. Als je problemen thuis hebt of wat dan ook kan dat ook veel invloed hebben.

Dat het met een papiertje allemaal makkelijker gaat weet ik ook wel. Maar als ik dit jaar overnieuw doe, dan ontwikkel ik me nix verder, want dat ken ik allemaal al (4 keer ong. hetzelfde jaar gedaan).

Misschien is het wel mogelijk om me eigen "stage"plek te vinden, op mezelf. Dus voor een minimum loon werken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
@wokkie:
Je kunt er ook voor kiezen niet alleen je CV op te sturen, maar ook materiaal (in welke vorm dan ook: digitaal, tastbaar, online, offline.. whatever) kan in deze zin een grotere rol spelen dan je denkt.

Iemand met een goed portfolio een geen diploma zegt in deze tijd misschien wel meer over iemands ervaring dan een afgestudeerd HBO'er zonder ervaring in het bedrijfsleven.

[ Voor 3% gewijzigd door Willem op 10-07-2003 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-01-2023

Nozzman

The bastards have landed.

samo-arne schreef op 10 juli 2003 @ 10:29:
Nozzman - uit de website in je sig:

[...]

in hoeverre denk jij dat binnen jouw bedrijf iemand als de TS een kans heeft? (heeft de TS gelijk een referentiekader)...
Dat heeft inderdaad helemaal met zijn referenties te maken. Kijk, wij zijn een jong bedrijf dat gaat voor talentvolle mensen. Wij zijn inderdaad niet zo papiertjeminded. Maar met een steeds kritischer wordende branche en verslechterende economie, zijn zaken als "een papiertje" en "ervaring" bij de meeste bedrijven gewoon een eerste vereiste.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Anoniem: 35054 schreef op 10 juli 2003 @ 10:36:
[...]

Dat wou ik zeggen. En verder... waarom denkt iedereen gelijk aan gebrek aan discipline als er ook heel andere zaken kunnen meespelen. Als je problemen thuis hebt of wat dan ook kan dat ook veel invloed hebben.
Tja.. maar dat zal het bedrijf waar je solliciteert een worst wezen. Ze lezen je CV en zien dat je qua opleidingen niet verder bent gekomen dan dat. Kun je er wel bij zetten dat het door problemen thuis kwam, maar het wordt geinterpreteerd als gebrek aan discipline.
Misschien is het wel mogelijk om me eigen "stage"plek te vinden, op mezelf. Dus voor een minimum loon werken oid.
Zonder opleiding een stageplek vinden waar je ook nog een minimumloon krijgt kun je vergeten. Stageplekken krijgen met geluk een 'vergoeding'. Een stageplek kost een bedrijf namelijk meer geld dan het oplevert.

Waarschijnlijk denkt iedere student op de opleiding dat ie alles al kent, net als jij. Verschil is dat de anderen wel de discipline hebben gewoon hun opdrachten te maken en hiervan toch onbewust te leren en jij niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 10-07-2003 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Misschien mag ik ook even een alternatief standpunt aageven aan de hand van een praktijkvoorbeeld: de situatie waar ik momenteel in zit.

Zoals eerder al vermeld heb ik mijn havo afgemaakt. Aan het eind was ik school (en overbodige dingen leren) zo zat dat ik besloot eerst even wat werk ervaring op te doen. Op zo'n moment kom je bijna alleen in een callcentre aan de slag.
Vervolgens zag ik een advertentie voor een job in Ierland. Mooi dacht ik, nog even wat buitenland ervaring. Ik ben nog jong, en kan altijd nog naar school.
In ierland een belgisch meisje leren kennen, waar ik nu in Brussel mee samen woon. Ik werk weer in een ander callcentre (gelukkig wel iets een beetje technisch) en heb behoorlijke vaste lasten (dat is meer dan ik dacht!).

Afijn, ik heb nu flink van het bedrijfsleven geproefd, van europa, van het wonen waar je maar wil. Nu een studie beginnen is voor mij veel moeilijker. Ik vind het ontzettend moeilijk mijzelf te binden voor een periode van 4 jaar! De banen die ik gehad heb tot nu toe had ik maar een jaar ofzo. En misschien wil ik weer verhuizen (terug naar nederland, misschien spanje of frankrijk). Plus de financien. De vaste lasten en mijn uitgave patroon laten mij niet echt toe halftijds te gaan werken momenteel (denk ik, misschien wel hoor)... Ik werk natuurlijk 8 uur per dag, dan het huishouden er bij, ontspanning, sociale contacten. Er blijft weinig tijd en energie over voor zelfstudie naast werk! Bij mij moet er echt een motivatiekracht zijn, buiten mijzelf.

Mijn oplossing: ik heb hier een opleiding gevonden die ik thuis kan doen. Deze opleiding is eigenlijk bedoeld als bijscholing van bedrijfsmensen, maar spreekt mij ook aan. Hij heet "Informatiemanagement" en gaat op het management-vlak in op informatie verschaffing. De techniek er achter kan ik zelf wel leren denk ik!

Het is wel moeilijker voor mij om een baan te vinden. Ik ben al vaak genoeg afgewezen omdat ik geen diploma heb. Ik kan moeilijk bewijzen wat ik kan.
Voor een grafische opleiding is dat natuurlijk makkelijker, hoop ik voor je. Maar misschien dat dit verhaal je een inzicht geeft over hoe het is als je eenmaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Mooi punt samo-arne... Dat is imho een veelgemaakte fout, na de middelbare school gaan werken en denken 'daarna ga ik wel weer studeren, nu eerst even werken'. 9 van de 10x komt daar namelijk nooit meer wat van.

Aan de TS te lezen heb je mavo/vmbo gedaan, anders had je wel een meer uitdagendere HBO studie kunnen gaan doen. Misschien is het een idee om eerst je havo diploma te halen en dan alsnog een HBO studie te gaan doen. Daar leer je dus veel en veel meer dan op een Lyceum.

Je kunt NU dus nog kiezen tussen de rest van je leven niet, laag of hoog opgeleid door het leven te gaan. Nu kansen laten liggen krijg je later onherroepelijk spijt van ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Bosmonster op 10-07-2003 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-07 12:31
Ik heb zelf in soortgelijke situatie gezeten (Grafisch Lyceum Rotterdam) en heb toen besloten om te stoppen en te gaan werken. Op dat moment was dat voor mij de juiste keuze. Snap dus heel goed hoe je je voelt en ik weet dat het een beetje een dooddoener is maar als ik jouw topicstart goed lees is het dus eigenlijk een kwestie van 1 periode er keihard tegenaan gaan en daarna mag je op stage. Als je dat nou gewoon doet met als motivatie dat je daarna eindelijk in de praktijk dingen kan gaan leren dan moet het toch lukken om beetje gemotiveerd te blijven. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Bosmonster schreef op 10 July 2003 @ 11:25:
Je kunt NU dus nog kiezen tussen de rest van je leven niet, laag of hoog opgeleid door het leven te gaan. Nu kansen laten liggen krijg je later onherroepelijk spijt van ;)
Dit is nogal een doem-scenario (m.a.w. erg pijnlijk om te horen) maar behoorlijk waar.
Mn vriendin heeft univ gedaan en baalt er van dat ze momenteel niks anders kan vinden dan in een callcentre werken... Dit is voorlopig mijn toekomst, aangezien ik slecht voor andere banen in aanmerking kom. anhoewel het niet fijn is om te zeggen moet ik bosmonster gelijk geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36248

Ik werk zelf bij het Internetbedrijf en wij nemen alleen grafisch ontwerpers aan die een diploma op zak hebben. Zonder diploma kom je waarschijnlijk ook wel aan de bak, maar met diploma heb je toch vaak meer doorgroeimogelijkheden binnen een bedrijf.

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar ik denk dat je mét diploma toch wel op 'safe' speelt. Bovendien heb je tijdens de studie goede kansen om relaties op te bouwen met potentiele werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bosmonster schreef op 10 July 2003 @ 10:52:
Waarschijnlijk denkt iedere student op de opleiding dat ie alles al kent, net als jij. Verschil is dat de anderen wel de discipline hebben gewoon hun opdrachten te maken en hiervan toch onbewust te leren en jij niet.
Hoo even. Ik ben blij dat je duidelijk bent in je antwoorden, maar dit kan je beter voor je houden.
Ten eerste denk ik niet dat ik alles al ken ik voel me ook absoluut nog niet klaar voor de bedrijfswereld. Dat heb ik ook nergens gezegd.
En dan kom je weer terug op discipline, wat de meest gemaakte lompe redenering is (die overigens vaak gemaakt wordt) IMO. Ik had al duidelijk gemaakt dat je ook door omstandigheden je werk niet kan maken. Wat voor omstandigheid dat was hoef ik hier ook niet uit te leggen.
Maar ja, je hebt gelijk, het maakt voor een bedrijf allemaal geen moer uit hoe het komt. Maar je geeft mij nu het gevoel dat ik een nietsnut ben, wat ik nu zoiezo ff niet kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anyways, ik heb zojuist door gegeven dat ik in ga op hun bod. Dus ik ga in September verder met mijn opleiding en hoop alsnog over te gaan naar het 3e leerjaar.
Alhoewel ik nog steeds grote twijfels heb of ik het volgend jaar allemaal WEL waar kan maken. Maarja.. dat zien we dan wel weer (wel zonde van het geld enz.)

Erg bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Het is gewoon niet boeiend meer aangezien ik alles al ken en daarom te weinig werk maak.
Ik zoog het toch echt niet uit m'n duim ;)
Ik had al duidelijk gemaakt dat je ook door omstandigheden je werk niet kan maken. Wat voor omstandigheid dat was hoef ik hier ook niet uit te leggen.
Maar ja, je hebt gelijk, het maakt voor een bedrijf allemaal geen moer uit hoe het komt. Maar je geeft mij nu het gevoel dat ik een nietsnut ben, wat ik nu zoiezo ff niet kan gebruiken.
Als je hier kwam voor sympathie met je 'moeilijke situatie' dan zit je in het verkeerde forum.
Anyways, ik heb zojuist door gegeven dat ik in ga op hun bod. Dus ik ga in September verder met mijn opleiding en hoop alsnog over te gaan naar het 3e leerjaar.
Gefeliciteerd en doe je best ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Bosmonster op 10-07-2003 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Als schoolverlater denk ik dat je de juiste keuze hebt gemaakt: de school bied jou een kans om door te gaan zonder het complete jaar over te doen...

neemt niet weg dat school in vele gevallen gewoon k#t is...

Succes en doe je best er voor... Er zijn hier een hoop nuttige tips gegeven en ik denk dat die het jou zeker iets leuker kunnen maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Yup school is kut... kheb me ook met veel tegenzin door de jaren moeten worstelen. Maar uiteindelijk heb ik veel meer geleerd dan ik tijdens de studie kon bedenken. Ik heb er dus alles behalve spijt van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Bosmonster schreef op 10 July 2003 @ 14:26:
.... Maar uiteindelijk heb ik veel meer geleerd dan ik tijdens de studie kon bedenken. Ik heb er dus alles behalve spijt van :)
ik heb er juist spijt van dat ik niet ben gaan studeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Anoniem: 36248 schreef op 10 July 2003 @ 12:18:
Ik werk zelf bij het Internetbedrijf en wij nemen alleen grafisch ontwerpers aan die een diploma op zak hebben. Zonder diploma kom je waarschijnlijk ook wel aan de bak, maar met diploma heb je toch vaak meer doorgroeimogelijkheden binnen een bedrijf.
Als ik er dan even het linkje volg uit je profiel dan vraag ik me af wat voor een diploma die grafisch ontwerpers hebben getoond. Dansdiploma Brons-ster o.i.d.?

En AoD_Lunatic, denk een verstandige keuze en je er gewoon even voor inzetten. Wat betreft je opmerkingen omtrend thuissituatie etc. Dat hou je je hele leven en een werkgever zou dat ook niet boeien. Dus wat dat betreft gaat het in de workingclass een stukje harder dan op school waar je nog een kans krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Bosmonster schreef op 10 juli 2003 @ 11:25:
[..]
Idd, dat heb ik ook zo vaak gehoord (stageplekken, broer, baas) en ik zat zwaar te twijfelen of ik nou wel of niet NHL (Communication & Multimedia Design) zou doen na mijn TI-opleiding.
Toen mompelden ze iets over vrijstellingen voor de stageperiodes (2x 6 maanden, dus opleiding afronden in 3 jaar ipv 4).
Maar wat blijkt nu, dat kan ineens niet meer! (Reden is me nog steeds onduidelijk, maar dat ff terzijde).

Als ik dat eerder had geweten, dan was ik volgens mij niet naar de NHL gegaan... Ik kan nu al aan het werk bij een visualisatiebureau. Maar ook daar moedigden ze mij aan om HBO te doen :)

En ik denk ook:
Bosmonster schreef op 10 July 2003 @ 14:26:
Yup school is kut... kheb me ook met veel tegenzin door de jaren moeten worstelen. Maar uiteindelijk heb ik veel meer geleerd dan ik tijdens de studie kon bedenken. Ik heb er dus alles behalve spijt van :)
:)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36248

OzBoz schreef op 10 July 2003 @ 14:31:
[...]

Als ik er dan even het linkje volg uit je profiel dan vraag ik me af wat voor een diploma die grafisch ontwerpers hebben getoond. Dansdiploma Brons-ster o.i.d.?
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom er een dansdiloma bij ons in de gang hing, schijnbaar heb ik nu het antwoord gevonden!

Ja, misschien heb je wel gelijk, maar het bedrijf waar ik werk richt zich alleen op de zakelijke gebruiker, en niet op particulieren. Een zakelijke gebruiker ziet vaak liever een simpele website, met duidelijke 'knoppen' dan een grafisch hoogstandje. Ik ben het absoluut met je eens dat je Flash mooiere werkjes kunt voortbrengen.

OzBoz, als jij een mooiere website (mét dezelfde doelgroep) kent, of het beter kan, ben ik erg benieuwd!! Suggesties zijn altijd welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

samo-arne schreef op 10 July 2003 @ 14:29:
[...]

ik heb er juist spijt van dat ik niet ben gaan studeren...
Misschien was ik niet duidelijk.. ik heb wel (met veel tegenzin en twijfel) gestudeerd... en heb daar geen spijt van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bosmonster schreef op 10 juli 2003 @ 14:22:
[...]
Ik zoog het toch echt niet uit m'n duim ;)
Daar had ik het dus over het 2e schooljaar, niet over "alles" wat nodig is voor een baan, had je kunnen weten :P
[...]
Als je hier kwam voor sympathie met je 'moeilijke situatie' dan zit je in het verkeerde forum.
Zucht... ik kwam voor jullie ervaringen en hoe jullie denken over de markt zoals het nu/de komende tijd is. Dat weet je wel.
Ik zei het omdat ik niet tegen zo`n redenering kan. "Oooh hij is 2 keer blijven zitten ----> geen dicipline." Ik gebruik mezelf als tegenvoorbeeld.
[...]

Gefeliciteerd en doe je best ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Anoniem: 36248 schreef op 10 July 2003 @ 14:41:
[...]

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom er een dansdiloma bij ons in de gang hing, schijnbaar heb ik nu het antwoord gevonden!

Ja, misschien heb je wel gelijk, maar het bedrijf waar ik werk richt zich alleen op de zakelijke gebruiker, en niet op particulieren. Een zakelijke gebruiker ziet vaak liever een simpele website, met duidelijke 'knoppen' dan een grafisch hoogstandje. Ik ben het absoluut met je eens dat je Flash mooiere werkjes kunt voortbrengen.

OzBoz, als jij een mooiere website (mét dezelfde doelgroep) kent, of het beter kan, ben ik erg benieuwd!! Suggesties zijn altijd welkom _/-\o_
Grijns.. ik begrijp dat je me wil inhuren als freelancer? Maar begrijp de doelgroep wel en ik heb ook veel slechtere sites gezien. Al vond ik bij jullie het submenu wel erg klein, moest twee keer kijken waarom er niets veranderde als ik ergens op klikte. Misschien dat je dat beter bv blauw op wit kan zetten zodat je in elk geval duidelijk ziet dat er wat veranderd (die was gratis).

Maar ik maak veel sites die er ook erg zakelijk uit moeten zien gezien de doelgroep, danwel zakelijk danwel de wat hogere welstandsklasse. Flash gebruik ik op mijn werk zelden. Of het moet iets kunnen toevoegen. Maar bij jullie vind ik het kleurgebruik te donker in geheel. Dat is ook wel een kwestie van smaak maar knaagt ook aan het gevoel van helderheid naar mijn idee. Verder kan het logo van jullie wel een restyle gebruiken waardoor ie wat strakker wordt Is nu erg ruim gespatieerd en rammelt voor mijn gevoel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Een zakelijke gebruiker ziet vaak liever een simpele website, met duidelijke 'knoppen' dan een grafisch hoogstandje.
Handig, veel van dat soort mensen.. Apart dan dat het bij ons vaak andersom is.
Dat de klant zelf opmerkt dat het bedrijf veel meer potentials kan benaderen omdat de vormgeving/huisstijl in orde is, en goed is toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48600

Anoniem: 36248 schreef op 10 July 2003 @ 12:18:

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar ik denk dat je mét diploma toch wel op 'safe' speelt. Bovendien heb je tijdens de studie goede kansen om relaties op te bouwen met potentiele werkgevers.
Helemaal mee eens, bedrijven kijken daar gewoon snel naar, je hebt wat aantoonbaars

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 48600 op 10-07-2003 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 19:36
Ik heb ook een vraag:

Ik wil een opleiding gaan doen waarmee ik iets met film kan doen. Bijvoorbeeld special effects en montage enzo.

Nu vond ik een opleiding waarmee je audiovisueel medewerker kan worden.
Weet iemand of je met zo'n opleiding ook aan de slag gaat met bijvoorbeeld een programma als maya?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 13:27

Erikie

www.erikie.nl

als je echt talent hebt en geen zin meer hebt in het gl(e)(a)(r) (kan ik me voorstellen) wacht totdat je 18+ of 21+ bent.. doe dan een instroomtoets op de academie in utrecht, en wacht af.. hebben ze echt veel leuke opleidingen.. alleen, je bent wel wat laat daarmee :).

voor hertog_martin > check ook ff de site van de HKU. en vraag desnoods een brochure aan..

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Anoniem: 48600 schreef op 10 July 2003 @ 17:23:
[...]

Helemaal mee eens, bedrijven kijken daar gewoon snel naar, je hebt wat aantoonbaars
ben'k t niet mee eens. als je een goed portfolio hebt kom je echt wel aan de bak.. helemaal in de IT wereld..je moet je alleen ergens op specialiseren....

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88340

Toch wel een interessante thread, als je de rare wending even negeert.

Hoewel ik zelf nu in het laatste jaar van een HBO opleiding Digital Media Design zit heb ik ook 1 jaar Grafisch Lyceum Amsterdam (MBO) gedaan nadat ik van de HAVO kwam.

Zelfde probleem, een hoop stof die ik al had gehad en boven gemiddeld ervaring in de multimedia. Het is dan erg makkelijk om gedemotiveerd te raken, zeker als je denk aan het jaar later wanneer je toch op het HBO zit.. Toch na dat ene jaar MBO naar de HKU verhuist en daar genoeg vrijheid gevonden om m'n eigen uitdagingen te creeeren.

Genoeg over motivatie ;)

Ik zie het een en ander aan mensen uit de branche voorbij komen (ik onderhoud een artist community, GFXartist.com) en het valt me toch op dat je diegene die een opleiding achter de rug hebben er vaak zo uitpikt. Ze hebben vaak ook geklaagt over traditionele lessen terwijl ze digitaal gingen werken, maar achteraf heb ik nog nooit iemand horen zeggen dat ze spijt hadden. Een beetje het 'what doesn't kill you makes you stronger' concept.

Ik heb ook altijd gedacht dat zelfstudie het wel zou doen, maar je merkt toch dat de geschoolde een veel bredere ondergrond hebben en veel meer gewend zijn om hun keuzes te onderbouwen en tegen over andere uit het vakgebied te verdedigen.

Wat ik zelf ervaar is dat je met zelfstudie jezelf heel snel afbakend. Er zal ook wel een reden zijn waarom je grote name uit het vakgebied nog steeds workshops en 'lessen' volgen.

Qua diploma, vergeet niet dat de nieuwe media een hele tijd pionier werk was waar scholieren na hun huiswerk aan de grote opdrachten aan het klussen waren. Met de verandering die nu uitrolt wordt de branche een stuk serieuzer. Een diploma creeert vaak de mogelijkheid, je ervaring en portfolio de doorslag.

Mocht je huidige studie dreigen te stranden, dan zou ik toch aanraden een uitdaging te zoeken in een studie i.p.v. een baan.

Als je wat specifieker kan zijn over je skills en je mogelijkheden (mbo, hbo) kan ik je misschien nog op een opleiding wijzen. Ze zijn niet meer zo dun gezaaid als een aantal jaar geleden.

Mijn twee eurocent ;)

Martin
Community Manager
GFXartist.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88340

Btw. Mensen met vragen over de Kunst, Media en Technologie faculteit aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht kunnen eventueel bij mij terecht. Ik loop er al vier jaar rond en weet het een en ander over de studies daar.

a.o. Beeld en media technologie, Audio Visueel, Game Design, Interaction Design, e.d.

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:22

alienfruit

the alien you never expected

Naja. Overigens wordt elke student aan de DES/GLE heel die school is deprimerend (vooral die kleuren :Z). Maar GLe heeft toch ook een multimedia vormgevings opleiding? Zoals hier boven al eens genoemd is.

edit:
Overigens had ik nooit deeindhovenseschool.nl aan school terug moeten geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 19:36
Erikie schreef op 10 juli 2003 @ 18:23:
als je echt talent hebt en geen zin meer hebt in het gl(e)(a)(r) (kan ik me voorstellen) wacht totdat je 18+ of 21+ bent.. doe dan een instroomtoets op de academie in utrecht, en wacht af.. hebben ze echt veel leuke opleidingen.. alleen, je bent wel wat laat daarmee :).

voor hertog_martin > check ook ff de site van de HKU. en vraag desnoods een brochure aan..
hogeschool is dat.. heb alleen overgangsbewijs havo3 naar havo4 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Hertog_Martin schreef op 10 juli 2003 @ 22:59:
[...]

hogeschool is dat.. heb alleen overgangsbewijs havo3 naar havo4 :/
ja, maar academie valt ook onder de hku... kijk maar bij opleidingen / aanmelding & toelating... ook al heb je ivbo en ben je 21 en creatief genoeg voor die studie, kun je je altijd aanmelden.. (18+ toetsen hebben ze ook).

zelf moet ik nog een jaar gla, maar wil echt wel verder.. hier had ik iets gevonden wat ontzettend bij mij past (denk ik)..

http://www.hku.nl/usadb/f...se/des-tech-des-tech.html

design and technology - bachelor of art and technology in design..

lees de inhoud maar eens, er zijn ook genoeg andere toffe opleidingen daar.

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo

samo

yo/wassup

Bosmonster schreef op 10 July 2003 @ 14:59:
[...]

Misschien was ik niet duidelijk.. ik heb wel (met veel tegenzin en twijfel) gestudeerd... en heb daar geen spijt van :)
Dit is precies wat ik bedoel. Jij hebt wel gestudeerd (met tegenzin) en bent er blij mee.
Ik heb niet gestudeerd en denk nu dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt... Achteraf had ik beter kunnen gaan studeren.
(sorry als ik daar wat onduidelijk over was)
Erikie schreef op 10 July 2003 @ 18:23:

Hier ben ik wat huiverig over. Ik dacht ook wel te gaan studeren via dit systeem. Maar hoe langer je wacht hoe moeilijker het is om toch een studie op te gaan nemen.
Dit is natuurlijk al zo veel verteld dat het cliche is, en waarschijnlijk denk je "ja maar dat lukt mij wel"... Nou dat dacht ik ook. Maar in plaats van naar een studie te gaan zoeken ben ik naar leuk werk en nieuwe uitdagingen in werk gaan zoeken. Dit ook als excuus om niet te gaan studeren. Ik ben nu (bijna) 22, en heb alleen mn HAVO. Ik kan je vertellen, daar red je het niet mee!

Als je kan (zeker als je zon kans krijgt als de TS) begin dan een studie. Mocht het niet bevallen kan je altijd nog wel overstappen!

Pagina: 1