Apple g4 of g5 bestellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68399

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vrij veel problemen gehad met windows. Daarom heb ik een enkele maanden een Apple in huis gehad om te testen. Eigenlijk heb ik alleen positieve ervaringen met deze computer gehad. Vooral het besturingssyteem is erg gebruiksvriendelijk.

Nu is dus te tijd aangekomen om zelf een Apple te gaan kopen ik twijfel natuurlijk tussen enkele modellen, namelijk de:
http://store.apple.com/Ap....1.0.5.21.1.0.1.0.0.0.1.0van E 3380,81

Of de:http://store.apple.com/Ap....1.0.5.21.1.7.1.2.0.0.1.0
van: E 3718,75

Na de introductie van de G5 ben ik sterk gaan twijfelen. Misschien kunnen jullie mij helpen om morgen de juiste bestelling te plaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Je links werken niet. Ennuh de keus ligt aan wat je er mee van plan ben.

[ Voor 55% gewijzigd door Alpha-sphere op 10-07-2003 01:54 ]

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik denk dat het om de volgende 2 systemen gaat.

• 2X1,25 GHz met 2 MB L3/processor
• 2GB DDR333 SDRAM - 4 DIMMs
• 2x160 GB Ultra ATA-schijf
• Dvd-r/cd-rw
• NVIDIA GeForce4 Ti 128 MB, ADC/DVI
• Interne 56K-modem
• Apple Pro Keyboard
• Mac OS
• Twee FireWire 400-poorten
• Vier USB-poorten
• Apple Pro Mouse

Subtotaal 3.718,75

En deze

Dual 2GHz PowerPC G5
• 512 MB DDR400 SDRAM - 2 DIMMs
• 160 GB Serial ATA-schijf
• Dvd-r/cd-rw
• ATI Radeon 9600 Pro 64 MB, ADC/DVI
• Interne 56K-modem
• Apple Keyboard
• Mac OS
• Eén FireWire 800-poort
• Twee FireWire 400-poorten
• Drie USB 2.0-poorten
• Apple Mouse

Subtotaal 3.330,81

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
En dan zou ik overigens gewoon de G5 kopen aangezien deze veel sneller is en alvast voorbereid op de toekomst als MacOS X echt 64bit wordt.

Extra geheugen of HD zou ik gewoon bij een pc shop kopen aangezien dit wel een stukje goedkoper is.

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

ultimateharry

Team Slayer:-)

Morgen de juiste bestelling te plaatsen? Ik denk dat je beter nog even iets meer research kunt doen voordat je je bestelling doet.
Zo en zo de platformkeuze, in samenhang met o.a. compatibiliteit en performance, en verder wat de verschillen in hardware tussen deze twee macs inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
ultimateharry schreef op 10 juli 2003 @ 02:01:
Morgen de juiste bestelling te plaatsen? Ik denk dat je beter nog even iets meer research kunt doen voordat je je bestelling doet.
Zo en zo de platformkeuze, in samenhang met o.a. compatibiliteit en performance, en verder wat de verschillen in hardware tussen deze twee macs inhoudt.
Platform heeft ie al gekozen.

En qua performance is de G5 superieur. Het grootste verschil tss deze 2 macs is dat de G4 meer geheugen (0.5 tov 2gb) heeft maar ik denk dat 512mb in zijn geval genoeg is.
Ten tweede de HD maar die kan je eenvoudig uitbreiden indien nodig.

Koop dus de G5.
Ik hoop alleen dat je weet dat je deze macs koopt zonder scherm.

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-10-2020
G4's zijn bij bijvoorbeeld www.mailamac.nl een stuk goedkoper geworden na de introductie van de G5. Kijk hiervoor bij de opruiming.
Zo staat er een G4 te koop (1Ghz) voor slechts 1049 euro ex btw en een dual 1.25 ghz voor 1599.
Houd er wel rekening mee dat OSX op een dual een stuk soepeler loopt als een single processor.
Ik weet niet welke mac je een tijdje te leen hebt gehad en welke toepassingen je gebruikt; voor office en internet is de single 1 Ghz vlot zat en hou je dus een schep geld over voor bijvoorbeeld zo'n lekkere cinema display.
De G5 dual is natuurlijk een monster en zal qua snelheid wat langer mee kunnen doen.
Aan jou de keus, succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik toch een powermac G5 ga kopen. In de toekomst wordt er misschien meer gebruik gemaakt van een 64bit platform. De snelheid zeker hoger, en de extra schijfruimte van de G4 heb ik eigenlijk niet nodig. Ook vind ik de kast van de G5 wat mooier als die van de G4.

Helaas kun je bij Apple deze mac niet direct kopen. Ze worden pas geleverd in Augustus. Zijn er mensen die weten of er ergens een winkel is die de Powermac's nu al verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 20:44
Wat maakt dat uit als je toch moet wachten op de leveringen die pas in augustus beginnen? Tot die tijd kan je wellicht nog ergens een "koopje" scoren, dus ik zou gewoon nog even wachten met bestellen.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
Pas in augustus?
Ik zou er wel een week of 3 op willen wachten. ;)
Als je die ongetwijfeld prachtige verpakking openmaakt wordt jouw geduld beloond, let maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij welke winkel zou je dat ding het beste kunnen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04 15:30
Bij een dealer iig en niet bij apple zelf, apple is nogal duur qua geheugen en harddisks. Mail a Mac is goedkoper dan de store zelf iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
Ik zou het bij de machouse halen in woerden. www.machouse.nl
Daar is de 1gig 15" powerbook gewoon €500 goedkoper als bij de apple store.
Ook is de macwarehouse wel ok. www.macwarehouse.nl
Weet niet hoeveel de prijsverschil bij de andere producten is maar ik koop zoiets duurs wel liever in een echte winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Bij Apple krijg je dacht ik 5% korting als je student bent. Check de Apple store op www.apple.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Alpha-sphere schreef op 10 July 2003 @ 15:48:
Ik zou het bij de machouse halen in woerden. www.machouse.nl
Daar is de 1gig 15" powerbook gewoon €500 goedkoper als bij de apple store.
Prijzen machouse zijn EX btw, incl btw bijna zelfde prijs als apple onlinestore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib
  • Laatst online: 07-06 14:38

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Compliment voor je goede keuze. Mac's zijn top. En zeker de G4 serie, G5 ongetwijfeld ook overigens.

Zou iig nooit het spulletje kopen bij mac store zelf, gewoon bij een dealer, altijd goedkoper. Macwarehouse.nl ofzo. suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
dolby schreef op 10 July 2003 @ 16:38:
[...]

Prijzen machouse zijn EX btw, incl btw bijna zelfde prijs als apple onlinestore
Damn niet eens gezien man. Bij macwarehouse zie ik nergens ex BTW staat trouwens maar dat zal dan ook wel ex BTW zijn. Wat heb ik toch een hekel aan ex BTW prijzen bij sites en winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2356

ultimateharry schreef op 10 July 2003 @ 02:01:
AARARGGH, leer Nederlands.

Sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boely
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:07

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

Anoniem: 2356 schreef op 10 juli 2003 @ 18:41:
[...]

Sowieso.
[offtopic]
waar jij je allemaal nie druk om maakt....niet goed voor je hart

[ontopic]
tjah die G5 is erg vet, zou zeggen neem de laatste als je daar de middelen voor hebt.

Welk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
Ik denk dat bij introductie de prijzen overal wel zo'n beetje gelijk zullen zijn, althans dat is bij mailamac het geval; exact dezelfde prijs als de Apple store.
Misschien dat je er nog wat af kan pingelen bij een dealer, ik denk het eerlijk gezegd niet; er is gewoon genoeg vraag naar dat 'ding', zeker bij de introductie.
Dat de prijzen ex btw zijn komt door het feit dat de Mac in Nederland voornamelijk in (grafische) bedrijven gebruikt wordt; ik ken in elk geval bijzonder weinig mensen die privé eem Mac gekocht hebben (geeneen).
Langzamerhand is dat wel aan het verschuiven (in Amerika is het marktaandeel onder particulieren verdubbeld); OSX en de Ibook Imac en nu de nieuwe G5; Apple is goed bezig.
Ook de Ipod is een enorm succes, deze wordt ook veel aan Windows gebruikers verkocht en is voor Apple een goede manier gebleken om de kwaliteit van het produkt onder een grote(re) groep onder de aandacht te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb gisteren de G5 2x 2ghz bestelt. In augustus ben ik dan de trotse eigenaar van de nieuwste apple computer.

Als jullie willen, wil ik best wat foto's maken van deze computer. Ook zou ik wat benchmarks kunnen draaien en hier posten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
En als ie je niet bevalt wil ik 'm wel voor een schappelijk prijsje overnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 12:14

ReseTTim

Chocolate addicted

als je een G5 koopt moet je ffies wachten totdat hij een half jaar op de markt is. ik heb gehoord namelijk dat het niet slim is om meteen een mac te kopen als ie net uit is.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
o ja, hier nog een mac forum voor als je iets niet weet ofzo. www.macnn.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
De beste plek imo om het macnieuws te volgen; www.macsurfer.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88332

The Dolf schreef op 10 July 2003 @ 02:00:
En dan zou ik overigens gewoon de G5 kopen aangezien deze veel sneller is en alvast voorbereid op de toekomst als MacOS X echt 64bit wordt.

Extra geheugen of HD zou ik gewoon bij een pc shop kopen aangezien dit wel een stukje goedkoper is.
idd, zou ik ook doen (als ik een mac zou kopen :), zou ik nooit doen maarja ;))..

wat is nou 500 euro meer voor 1,5 gb meer mb ram? en je bent ook lekker voorberijd op de toekomst idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
ReseTTim schreef op 11 July 2003 @ 11:47:
als je een G5 koopt moet je ffies wachten totdat hij een half jaar op de markt is. ik heb gehoord namelijk dat het niet slim is om meteen een mac te kopen als ie net uit is.
En uit welke bron heb je dat? Geld dat neit voor alles? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

paella schreef op 11 juli 2003 @ 15:06:
En uit welke bron heb je dat? Geld dat neit voor alles? :)
bron van neven en oud stage bazen..
je hebt dan namelijk nieuwere revisies.. er willen nog wel is foutjes zitten in het 1 en ander..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 68399 schreef op 11 July 2003 @ 10:40:
Ik heb gisteren de G5 2x 2ghz bestelt. In augustus ben ik dan de trotse eigenaar van de nieuwste apple computer.

Als jullie willen, wil ik best wat foto's maken van deze computer. Ook zou ik wat benchmarks kunnen draaien en hier posten....
Damn.. vet :) Wou dat ik het geld ervoor had :(

Ik was inderdaad ook voor de G5 gegaan, dan heb je toch een beetje de toekomst enzo, vooral met zo'n dure machine is het leuk als je weet dat hij nog een paar jaar mee kan (alhoewel de meeste Macs zoiezo al 2x zolang meegaan als PC's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
ReseTTim schreef op 11 July 2003 @ 16:00:
[...]
bron van neven en oud stage bazen..
je hebt dan namelijk nieuwere revisies.. er willen nog wel is foutjes zitten in het 1 en ander..
Lekker betrouwbare bron...

Tja, dat geld natuurlijk voor elke computer, windows, apple, etc. Loze opmerking dus eigenlijk van je. En firmwares update Apple ook gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door paella op 11-07-2003 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

paella schreef op 11 July 2003 @ 16:36:
Lekker betrouwbare bron...
Tja, dat geld natuurlijk voor elke computer, windows, apple, etc. Loze opmerking dus eigenlijk van je. En firmwares update Apple ook gewoon.
niet helemaal loos.. mobo's van de pc's worden sneller vernieuwd enzow.. je hebt meerdere types..

apple heeft niet 200 verschillende.. zij hebben lijkt mij 2/3 verschillende per model..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
ReseTTim schreef op 11 July 2003 @ 18:31:
[...]

niet helemaal loos.. mobo's van de pc's worden sneller vernieuwd enzow.. je hebt meerdere types..

apple heeft niet 200 verschillende.. zij hebben lijkt mij 2/3 verschillende per model..
Heb je iets tegen apple ofzow?

Er zijn wel eens productiefoutjes geweest maar deze zijn altijd kosteloos opgelost. Tevens heb ik nog nooit meegemaakt dat een gloednieuw systeem het niet deed.

Gewoon flauwekul dus

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
Er zijn wat gevallen bekend dat het inderdaad (achteraf) beter was geweest om op de 2e 'revisie' te wachten. Zonder onoverkomelijke problemen tot nog toe weliswaar.
Dit geldt tevens voor BMW t/m koffiezetter dus ik begrijp het punt niet zo, anders dan onbekend maakt onbemind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

The Dolf schreef op 11 juli 2003 @ 18:35:
Heb je iets tegen apple ofzow?
Er zijn wel eens productiefoutjes geweest maar deze zijn altijd kosteloos opgelost. Tevens heb ik nog nooit meegemaakt dat een gloednieuw systeem het niet deed.
Gewoon flauwekul dus
heb nix tegen apple.. ik heb veel met apple gewerkt en vind het ook zwaar ruleren.. op sommige delen iig qua OS beter dan windows..
ochoch schreef op 11 juli 2003 @ 19:29:
Er zijn wat gevallen bekend dat het inderdaad (achteraf) beter was geweest om op de 2e 'revisie' te wachten. Zonder onoverkomelijke problemen tot nog toe weliswaar.
idd dit bedoelde ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47426

de beste Nederlands-talige applesite is toch MacFreak, ook het forum is heel erg handig!

Ik zou voor de G5 gaan, die heeft ook beter support voor MacOS X 10.3 (Panter) als uitkomt...

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 47426 op 11-07-2003 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
Wat is er heel leuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 10:23
Anoniem: 2356 schreef op 10 July 2003 @ 18:41:
[...]

Sowieso.
Als we dan toch offtopic gaan lullen;

"Sowieso" is geen nederlands.. Kijk maar: http://taalunieversum.org/taaladvies/toelichting/822

Kga maar niks ontopic zeggen, over de doden niks dan goeds..

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
En Nederlands moet met een hoofdletter. pffffffffffffff.............

Ontopic (is trouwens geen Nederlands):

De preview van Panther beloofd heel wat, al heb ik het zelf nog maar op een G3 iBookje gezien en dan merk je er een stuk minder van dan op een recente snelle G4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4417

Als je genoeg geld hebt, neem dan zeker een G5. Die is nu al sneller en toekomstige ontwikkelingen zullen ook hoofdzakelijk op de G5 gericht zijn. Ik had aanvankelijk gelezen dat een dual G5 bij introductie goedkoper zou zijn dan we normaal gesproken gewend zijn van high-end Macs, een tijd lang zelfs nog goedkoper dan een minder snelle dual G4!!!

Een G4 of dual G4 is alleen interessant als die voor een hele leuke prijs wordt aangeboden. Dan kun je nog altijd heel goed MacOS X draaien, en daar gaat het hem volgens mij ook bij jou om.

Disclaimer: ik heb zelf (nog?) geen Mac, maar ik volg het Mac-gebeuren de laatste tijd met interesse. :)
Pagina: 1