S-Video + Audio over UTP

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MadFly
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-04-2023
Hi,

In ons gerenoveerde huis ligt boven een lege wandcontactdoos met een klein leeg pvc pijpje naar beneden. Binnenkort wil ik een kabel hierdoorheen trekken van mijn tv-out naar de tv aangezien ik momenteel niet erg tevreden ben over het composite signaal wat mijn draadloze marmitek geeft.

Nu is mijn vraag, kan ik (vanwege het ruimtegebruik in de pvc pijp) een 8 aderige UTP kabel er doorheen trekken waarin ik s-video (4 adrerig) en audio (3 aderig) aan vast soldeer. Het gaat over een lengte van 5-6 meter. Of bestaan er andere kabels voor, welke bestaan uit 1 deel?

Ja, ik heb de search al gebruikt en google er op nageslagen. Het enigste wat ik tegenkwam was dat composite over UTP goed mogelijk was <10 meter. Maar ben nog geen gevallen tegengekomen waar men s-video en geluid over UTP gepropt heeft.

Verwijderd

waarom niet gewoon een scartkabel?

edit: dan dus met zo'n blokje eraan:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcx.com.au/images/SCART_SVideo_100.gif

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 23:48 ]

• MadFly
Dus als ik een scart kabel koop (neem aan dat er dan twee stekkers aanzitten) sloop ik er eentje af, de andere laat ik eraan zitten...

Vervolgens moet ik dan beneden aan die kabel weer een scartplug zetten nadat ik de kabel doorgetrokken heb. Is dat een beetje handig te monteren (ben niet zo heel erg handig ;))?

Hoe dik is zo'n scart kabel eigenlijk? Ik heb toch niet zo'n 21 aderige nodig neem ik aan...

Verwijderd

ja zo kan je het doen. het is iig de netste oplossing. ik zou het gewoon met een kroonsteentje doen.

heb net ff opgemeten, hij is een kleine 9 mm

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

MadFly schreef op 09 July 2003 @ 23:37:
Hi,

In ons gerenoveerde huis ligt boven een lege wandcontactdoos met een klein leeg pvc pijpje naar beneden. Binnenkort wil ik een kabel hierdoorheen trekken van mijn tv-out naar de tv aangezien ik momenteel niet erg tevreden ben over het composite signaal wat mijn draadloze marmitek geeft.

Nu is mijn vraag, kan ik (vanwege het ruimtegebruik in de pvc pijp) een 8 aderige UTP kabel er doorheen trekken waarin ik s-video (4 adrerig) en audio (3 aderig) aan vast soldeer. Het gaat over een lengte van 5-6 meter. Of bestaan er andere kabels voor, welke bestaan uit 1 deel?

Ja, ik heb de search al gebruikt en google er op nageslagen. Het enigste wat ik tegenkwam was dat composite over UTP goed mogelijk was <10 meter. Maar ben nog geen gevallen tegengekomen waar men s-video en geluid over UTP gepropt heeft.
Dit is een leuke vraag en als het mogelijk is zou het mijn probleem ook oplossen.

Ik heb al een dubbele utp verbinding naar beneden en zou dus met een
s-video+audio -> utp
en een
utp -> s-video+audio
een verbinding naar beneden kunnen maken (pc's staan boven).
Ik ga morgen ff stekkertjes halen en kijken of het werkt.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 00:10
Gaat niet lukken. Je moet afgeschermde kabels hebben.
Zoniet, dan gigantische storingen. Zelfs bij een zeer kort kabeltje.

Neem gewoon SVHS kabel. Is wel duur, maar zeker goed. En daar zit toch ook audio in? Alleen komt er natuurlijk geen geluid uit je VGA kaart, maar we hebben het nu even over de kabel.

Verwijderd

Pino64 schreef op 10 July 2003 @ 02:48:
Gaat niet lukken. Je moet afgeschermde kabels hebben.
Zoniet, dan gigantische storingen. Zelfs bij een zeer kort kabeltje.

Neem gewoon SVHS kabel. Is wel duur, maar zeker goed. En daar zit toch ook audio in? Alleen komt er natuurlijk geen geluid uit je VGA kaart, maar we hebben het nu even over de kabel.
een S-Video kabel heeft geen audio, de beste oplossing is volgens mij een aparte 3-aderige audiokabel en een STP kabel erbij, waarbij je dus wel ff op moet letten welke aders om elkaar heen getwist zitten, en je ff uit moet zoeken welke kanalen je het best in 1 paar kunt stoppen...

=edit=
Die aparte audiokabel is er dus voor om te zorgen dat de audio de video niet stoort en vice versa, hoewel ik betwijfel of dat effect erg groot is. Maar better safe than sorry hè ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 02:58 ]

Verwijderd

weet iemand trouwens waarom je bij scart geen last van storing hebt als je alle aders los legt? ik heb dit zelf een keer uitgeprobeerd en het werkt probleemloos.

het enige dat ik kan bedenknen is dat het in pincipe losse signalen zijn.

• MadFly
gunhead schreef:
Weet iemand trouwens waarom je bij scart geen last van storing hebt als je alle aders los legt? Ik heb dit zelf een keer uitgeprobeerd en het werkt probleemloos.

Zijn Scart-kabels wel shielded dan misschien? Of liggen de signalen ver uit elkaar :? Misschien iemand daar een antwoord op?

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 22:25
Scart kabels zijn shielded, maar ook niet geschikt voor lange afstanden. Het beste kan je gaan voor een s-vdeo of tv-coax kabel. S-video kabel verschilt heel veel in prijs per winkel. (hier in de studenten shop kost het bv maar 2.50 euro per 10 meter) Dus kijk gewoon eens rond.

Verwijderd

Gebruik thuis ook audio over UTP, merk weinig schil.

• Pino64
Ik ken iemand die de computer aan had gesloten op de versterker met 3 meter luidsprekersnoer. Alleen maar brom. Na een afgeschermde kabel gebruikt te hebben was alles goed.
Hoe gebruik jij de UTP, als luidsprekersnoer of als signaal (aan de computer)...?

Verwijderd

je moet eens kijken naar KVM-switches... volgens mij zijn die dingen er voor om audio/video via UTP te laten lopen, met gering kwaliteitsverlies.

• Wolfje666
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

Wolfje666

Shooter fanatic

Verwijderd schreef op 11 July 2003 @ 09:03:
je moet eens kijken naar KVM-switches... volgens mij zijn die dingen er voor om audio/video via UTP te laten lopen, met gering kwaliteitsverlies.
Euhm, KVM-switch is toch puur voor video??
Meerdere pc's op 1 monitor o.i.d.??

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

OK de eerste tests zijn voorbij!
Resultaat -> Prima beeld kwaliteit!!!

Ik heb even een S-video kabeltje doormidden geknipt en dat zelfde gedaan met een UTP kabel (beide standaard kwaliteit).

Zonder het te solderen en af te schermen gewoon de (4) draadjes in elkaar gedraait en in mn pc/tv geplugt.
Er zit ongeveer 12 meter UTP kabel tussen wat gewoon los ligt/hangt.

* Gutteguttegut is happy :Y)

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Let wel op dat als je daar ook geluid over gaat transporteren dat je dan last van overspraak kan krijgen, dus golfjes door je beeld bij hard geluid en brom door je geluid bij wit beeld.
Maar nou schiet me ook iets te binnen dat je met utp geen last moet hebben van overspraak anders blijft er van je data ook helemaal niks over.

Ik heb zelf weleens getest met 20 meter telefoonkabel voor geluid en composite, en daarbij had ik dus wel last van overspraak (maar op een 37 cm tv boeit dat niet zoveel :+ ).

Owja, ik zou wel je kabeltjes solderen ipv inmekaardraaien of met een kroonsteentje, dat is ten eerste een stuk netter en ten 2e heb je (vrijwel) geen overgangsweerstand.
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 14:22:
weet iemand trouwens waarom je bij scart geen last van storing hebt als je alle aders los legt? ik heb dit zelf een keer uitgeprobeerd en het werkt probleemloos.

Dat komt door het magnetisch veld, die is er altijd als er een stroom door een draad loopt, en het veld draait rechtsom de draad.
Als de draden vlak naast elkaar lopen dan zorgt het magnetisch veld van een draad waar een grote stroom doorheen loopt dat er een kleine stroom in de andere draden opgewekt wordt, zodoende een brom door je geluid of witte strepen/golfjes door je beeld.
op een grotere afstand is dat magnetisch veld minder sterk, zodoende heb je daar dus geen last van.
Dit effect wordt dus overspraak genoemd :+
Als je de kabels nou afgeschermd met een geaarde mantel dan vangt die het magnetisch veld op en heb je ook geen last van overspraak, daar hebben ze dus coax voor uitgevonden :)

[ Voor 61% gewijzigd door bobo1on1 op 26-08-2003 00:24 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Pino64
Gutteguttegut schreef op 25 August 2003 @ 18:54:
OK de eerste tests zijn voorbij!
Resultaat -> Prima beeld kwaliteit!!!

Ik heb even een S-video kabeltje doormidden geknipt en dat zelfde gedaan met een UTP kabel (beide standaard kwaliteit).

Zonder het te solderen en af te schermen gewoon de (4) draadjes in elkaar gedraait en in mn pc/tv geplugt.
Er zit ongeveer 12 meter UTP kabel tussen wat gewoon los ligt/hangt.

* Gutteguttegut is happy :Y)
Sommige mensen hebben geluk :)
Maar zoals ik al eerder aangaf, je moet niet raar opkijken indien er toch storing op gaat treden. Toevallig laatst bij een cameraad langsgeweest die diagonale strepen door het beeld had. Met de ene videokaart was het stukken erger dan een ander. Maar goed. Het bleek te gaan om een niet-afgeschermde kabel.
Met afscherming was de storing weg.

Edit:
Wacht eens even, je hebt natuurlijk ook UTP met afscherming 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Pino64 op 26-08-2003 00:48 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Pino64 schreef op 11 July 2003 @ 01:20:
Ik ken iemand die de computer aan had gesloten op de versterker met 3 meter luidsprekersnoer. Alleen maar brom. Na een afgeschermde kabel gebruikt te hebben was alles goed.
Hoe gebruik jij de UTP, als luidsprekersnoer of als signaal (aan de computer)...?
op 3 meter? dan was er wel meer aan de hand dan alleen maar die draad, dan had ie met dat luidsprekersnoer ook iets verkeerd aangesloten...

• Pino64
Waarschijnlijk een storingsbron vlakbij. Zou goed kunnen aangezien het de broer is van diegene met diagonale strepen via zijn TV-out zonder afscherming:) Zelfde huis.
Misschien staat er een UFO in de tuin 8)
Of maybe een zendmast ofzo.........zo'n piraat.

• bobo1on1
Of een aardlus, als ik me versterker op me tv aansluit moet ik me versterker ook aarden aan de mantel van de tvkabel, anders is het ook HMMMMM.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-08 16:34
Met een shielded UTP moet het zeker kunnen. Maar, door een standaard 5/8" (en dus zeker 3/4) electriciteitsbuis kun je toch wel een s-video- en een audiokabel krijgen? Oke, Gutteguttegut heeft z'n video nu al over UTP, maar de audio zou ik er gewoon apart bij trekken.

edit:
Trouwens, dit lijkt me toch echt iets voor AV

[ Voor 17% gewijzigd door dreamscape op 26-08-2003 15:13 ]

Punctuality is the politeness of kings

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

MadFly schreef op 09 juli 2003 @ 23:37:
Hi,

1 ding is mij in dit topic niet duidelijk... Het signaal waar je eerst ontevreden mee was, was dit nu een composiet signaal (via tulp) of een draadloos Marmitek signaal (door de lucht) ? (Zal wel draadloos zijn geweest>> :+ )

Het lijkt mij namelijk sterk dat je via composiet een minder signaal haalt dan via UTP. Composiet wil namelijk zeggen dat alle chrominanties (Y- YB-YR>>RGB) of (Y,U,V>YUV) door 1 kabeltje gaan. Video over een utp kabel is dus eigenlijk ook een composiet signaal. Daarom weet ik eigenlijk wel zeker dat je met S-VHS (YC) een beter resultaat zal halen, zeker wat betreft de kleuren. Een belangrijke conclusie die wij als tweakers naar aanleiding van dit verhaal kunnen trekken is dat zelfs een composiet signaal over UTP beter is als een draadloos Marmitek signaal... B)
Of bestaan er andere kabels voor, welke bestaan uit 1 deel?
Een beetje audio/video boer heeft wel een kabeltje Met 2 x tulp en S-VHS ineen...

[ Voor 13% gewijzigd door under-world op 26-08-2003 15:41 ]

• makkie
  • Laatst online: 24-08-2025
Ik heb het voor erkaar gekregen zo.
Ik heb echter wel de s-video steker afgewerkt op een outletje(dus geen rj-45), bij mij had dat kabeltje 1 ader en een afscherming.(Ik heb 7 en 8 genomen, i.i.g. een getwist paar)
Hetzelfde heb ik met met de audio steker gedaan , 2 aders voor stereo (op ader 1 en 2 en de afscherming heb ik beide op 3 gezet)signaal en de 2 afschermingen samengadaan over 1 ader.
De kabel tussen beide outlets heb ik een cat5e genomen en beide uiteinde afgewerkt op een RJ-45.
Voor aan de pc zeide heb ik de originele s-video en audio steker gebruikt, en voor aan de tv zeide heb ik 3 x een tulipsteker op een outlet gezet.
De afstand die ik gebruikt heb is 8 meter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 00:25:
ja zo kan je het doen. het is iig de netste oplossing. ik zou het gewoon met een kroonsteentje doen.

heb net ff opgemeten, hij is een kleine 9 mm
Het kan inderdaad, alleen zou ik absoluut geen kroonsteen gebruiken ik heb het ook een keer gebruik voor mijn kabel om hem iets te verlengen en dan is de kwaliteit echt 2 keer minder. Dus als ik jou was zal ik het solderen of iemand vragen die het wil solderen.

Succes

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb net alles gesoldeerd en ook de audio over die kabel gerealiseerd en het resultaat is gewoon super strak beeld en perfect geluid!
Ik post vanmiddag wel een paar pics.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
je had ook een oude video kunnen gebruiken en die naast je pc kunnen zetten. dan met een coax kabel door je leiding direct op je tv. werkt storingsvrij over vele meters.

• bobo1on1
Dan moet je wel een stereo tv en stereo videorecorder hebben, en de kwaliteit van s-video is zoiezo beter dan RF.

Ik ga zo eens zo'n isdn opbouwdoos kopen en die modden zodat ik elke willekeurige utp kabel kan gebruiken (behalve een cross kabel 8)7 ).

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

BuG2FiX schreef op 27 August 2003 @ 14:24:
je had ook een oude video kunnen gebruiken en die naast je pc kunnen zetten. dan met een coax kabel door je leiding direct op je tv. werkt storingsvrij over vele meters.
Bij mij lag er al een dubbele UTP kabel, 1 van kabel modem naar boven in mn router en 1 naar beneden vanuit mn router naar een media pctje beneden, die laatste zit nu dus ff niet in het netwerk omdat die UTP verbinding voor de video/audio wordt gebruikt.

Pagina: 1