Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

electromotortje uit floppydrive, aansturen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ok, onder het motto kort maar krachtig:
ik heb het motortje ui een floppydrive gesloopt, degene die de "lezer" heen en weer beweegt.
nu heeft dit motortje een sticker erop met "CF-20A 66288"
verder heeft dit motortje 4 contactpunten en das eigelijk mijn probleem :(
als ik het goed begrijp heeft dit motortje intern dus 2 spoelen die door 2 verschillende wisselspanningen moeten worden aangedreven, maar zegmaar in tegengestelde fase.
Ik heb dus al wel een minuscuul beetje beweging erin gekregen, zover dat hij 1/4 slag draait, dis in lijn met 1 van de 2 spoelen, en als ik dan de stroom op de andere 2 contacten leg dan draait hij weer terug :/
nu heb ik het dus geprobeert met verschillende combinaties van de 4 contacten op dezelfde voeding aan te sluiten, buiten dat het motortje erg warm werd, gebeurde er niets, waar ik al bang voor was.

weet iemand hoe dit simpel en efficient aangedreven kan worden ?
ik kan dit motortje namelijk erg goed gebruiken voor een Case-expansion die ik in gedachten heb :)

• Rinusch
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 13:51
Das een stappenmotor naar ik denk, daar heb je nix an zonder goede controler, en die kosten over het algemeen meer dan dat motertje :D

... Life is what happens when you are busy planning other things...

Verwijderd

Is het wel mogelijk deze aantesturen als de floppydrive nog in tact is?

Verwijderd

Das al helemaal lastig denk ik.

Stappenmotor werkt trouwens simpel, vaak is het een kwestie van 4 spoeltjes de een na de ander aan te sturen, waarbij hij telkens een stapje op schuift

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
ik heb met 12V gelijk een floppy motor werkend gekregen, gewoon met twee draadjes alle pinnen afgaan, ding spinde supper snel..

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 00:04

krisis1

Onder-watte?!

bedoel je met "floppy" die standaard 1,44MB dingen die in de huidige PC's zitten, of van die oude flexibele 5 1/4" dingen? In het tweede geval zou de motor normaal gezien een stappenmotor moeten zijn, maar ik dacht niet dat er in de huidige drives zulke motortjes zitten (iets duurder, moeilijker aan te sturen,...).

In elk geval, als het 1/4 slag draait als je er spanning opzet, zal het wel een stappenmotor zijn :)

Tip: bij sommige stappenmotortjes moet je de spanning omdraaien op 2 polen...
Stel dat je stappenmotor zoiets is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
          1

N
          |
2         |        3
          |
          Z

4

Dat staafje is dus een magneet, en die cijfers zijn kleine spoeltjes in de motor, ik vermoed dat die verbonden zijn met de 4 kabeltjes.
Als je dus op pool 1 de + zet, en op pool 4 de -, dan zal er niet veel gebeuren. Zet je de + daarna op 2 en de - op 3, dan draait je motor 1/4 draai in tegenwijzerzin.
Om een stappenmotor aan te sturen moet je dus ook een of andere aandrijving gebruiken.
(maar dat wist je natuurlijk allemaal wel he :))

Moraal van het verhaal: tenzij je de preciesie van zo'n stappenmotor echt nodig hebt, kan je beter een ander type motor gebruiken, een simpel DC motortje ofzo.

[ Voor 56% gewijzigd door krisis1 op 10-07-2003 00:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmja, inderderdaad, ik vermoede al dat er zo'n systeem in zat als jij in je code omschrijft.
maar het is dat ik dus hoop dat dit motortje niet zo snel draait, want ik heb er 1 nodig met een gematigde snelheid, en zo'n simpel motortje maakt meteen een helehoop RMP :(
dus ik dacht, als deze nou een beetje simpel te besturen is dan heb ik een perfect motortje, maar het zal allemaal wel weer niet zo simpel zijn I guess :(

Verwijderd

Als je op google zoekt op stappenmotor besturing of aansturing kun je wel een aantal relatief simpele schakelingen ervoor vinden.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 08:36:
hmja, inderderdaad, ik vermoede al dat er zo'n systeem in zat als jij in je code omschrijft.
maar het is dat ik dus hoop dat dit motortje niet zo snel draait, want ik heb er 1 nodig met een gematigde snelheid, en zo'n simpel motortje maakt meteen een helehoop RMP :(
dus ik dacht, als deze nou een beetje simpel te besturen is dan heb ik een perfect motortje, maar het zal allemaal wel weer niet zo simpel zijn I guess :(
Als je per sé een motortje nodig hebt kan je net zo goed een normaal motortje halen (waar weet ik niet :P) want die kosten ook geen fluit.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:45 ]

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:45 ]

Verwijderd

heb je een scherma:P

Verwijderd

conrad heeft daar ook een mooi chippie voor :tc4469
in het oude boek staat hij als bestelcode:18 22 57-24 voor fl 10,60.
nieuwe boek kan ik niet zo snel vinden.ik geloof dat die chip maar twee aansturingen nodig heeft. 1 voor de richting en de andere voor het aantal stappen.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:52

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Die nieuwe motortjes van LEGO, dus niet die oude zwakke krengen, maar die nieuwe blokjes die veel sterker zijn, maar minder toeren maken, zijn die misschien niet goed (weliswaar aan de grote kant, maar wel oersterk). Ik weet niet voor wat voor Case-expansion het nodig hebt, tis maar een id ;)

T60P Widescreen

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 12:24
Vertel eens wat meer over die casexpansion anders, ik ben wel benieuwd .. en houd ons please op de hoogte van je bevindingen :)

Verwijderd

Topicstarter
als mn PC klaar is zal ik er een mooi topic aan wijden want ook mijn watercooling reservoirmod is rete gaaf geworden ... >:) 2 plexiglas buizen op mn PC gemaakt .... blauwe LEDs erin .... alle slangen ed. intern gehouden .... zelfbouw baybus met 5 schakelaars en LED eronder blauw rood blauw rood blauw ... gestealthe drives ...
bijna alles erop en eraan, maar deze mod word een all-time-first denk ik.
ik wil een extra radiateurtje maken dat door het (ronde) gat midden in mijn case deurtje naar buiten schuift.
hierover had ik al eerder een topic gemaakt over hoe ik dat softwarematig zou kunnen besturen.
maar ik denk dat ik nu eerst dat ding maar es maak met een knopje voor inschuiven en uitschuiven, en later eventueel door mn PC laat besturen ... heb nog gedacht om een CD-drive te slopen en die te gebruiken, maar das net te groot, en er hangen er al 2 in dus heb geen aansluiting naar mn moederboard.
maarged, zo'n legomotortje is misschien wel iets inderdaad, want ik heb wel een aantal motortjes maar als ik die er direct op aansluit dan vliegt die radiateur zo door mn kamer, want die maken enorm veel RPM.
maar die radiateur moet ik ook nog custom maken (moet rond worden) en dat kan ook mog wel eventjes duren, maar ik wil het hele gebeuren wel doorzetten. :)

Verwijderd

Je maakt het jezelf iig niet te makkelijk... :P

Verwijderd

Topicstarter
nee, das ook niet leuk :P
Pagina: 1