Toon posts:

[RAID] striping mode

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er over na te denken om een nieuwe comp te kopen. Ongeveer dit:

Pentium 4, 2.4 Ghz, 533 FSB
512 MB DDR, 333 Mhz

Nu wil ik graag 80 Gb opslag ruimte hebben. Nu twijfel ik..

1) 1 HD van 80 Gb, 7200 RPM
2) 2 HD's van 40 Gb, 7200 RPM

Als ik optie 2 doe wil ik deze met RAID striping aansluiten.

- Wat zijn hier de voordelen van, is dit beduidend sneller in de praktijk op dit systeem?

- Kan ik met striping mode ook meerdere partities aanmaken?

- Kan ik met NTFS werken of alleen FAT?? Zijn dingen zoals Ext2 ook mogelijk?

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd

Ten eerste 1 ding: lees faqs, en ga zelf eerst iets doen met je vraag voordat je hier gaat lopen blaten. echt totaal overbodig, maar goed!

een raid is net zo aanspreekbaar als een stand-alone hdd, dus ja, je kunt partities aanmaken, en ja, je kunt met ALLE bestandssytemen werken die normaal ook mogelijk zijn.
uiteraard is dit sneller, LEES EENS WAT REVIEWS>>>>, maar niet elke applicatie wordt er veel sneller door. Nee, je type-prestaties in word gaan er niet op vooruit.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt liefbeertje voor de info.

Is er een indicatie te geven van hoeveel snelheid winst er te behalen is? Voor 5% doe ik het niet.

Ik neem ff de FAQ door.

p.s. ik neem aan dat windows opzich ook sneller wordt?

Verwijderd

Djezzie, ik heb ook een raid controller, met een raid0 array, en het is sneller, maar maakt ook iets meer herrie.
Ik vind het resultaat overigens wel tegenvallen hoor, het hangt er toch erg vanaf waar je je pc voor gebruikt, als je een beetje internet en grafische spellen speelt levert een raid0 je weing op imho, als je videobewerking wilt gaan doen of met grote bestanden wilt werken is het wel een goed idee. Wel is het storingsgevoeliger, als 1 van je 2 disks kwijt bent ben je alles kwijt. Je zou ook 2x40 kunnen nemen zonder raid0, overigens vind ik het wel een slechte config wat je boven noemt, als je een amd processor neemt kan je een grotere harddisk (of bijv. 2 80gb harddisks) kopen. ik neem aan dat je budget beperkt is, dus dan zou ik zeker creatiever met mijn geld omgaan.

Verwijderd

Topicstarter
Buddha,

Tja de AMD procs zijn goedkoper maar volgens mij (n00b) zijn de pentiums wel sneller doordat ze een grotere FSB hebben.

Beneden hebben we een AMD 2000+ en die wordt erg warm.

Verwijderd

tja, maar is die extra performance dat geld waard, zeker als je dan maar 80gb aan diskspace neemt. Wat heb je er verder voor componenten voor ingedachten dan? Anyways, dat gaat wel ver off-topic, ik zou zeggen, kijk eens rond, er is voldoende info over raid te vinden. Succes

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dit zo allemaal lees (de FAQ enzo) dan zie ik dat je voor normaal gebruik niet echt RAID gebruikt...

Ik bedoel ik doe niet aan videobewerking of ander zwaare troep. Ik game wel eens af en toe maar daar moet de Radeon 9600pro die ik in gedachte heb wel goed voor zijn.

Ik denk dat ik dan toch maar voor oplossing 1 kies, dus 1 HD van 80 gig. Dat is denk ik de beste keus. Over AMD of Pentium ben ik nog niet echt uit.

Toch bedankt voor de info

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

BalusC in "Opslagmedia & I/O Controllers - RAID FAQ"

Daar begint de info over raid 0 ;). Is toch genoeg over te vinden, echt waar. En ja, HD's in raid gedragen zich verder niet anders dan een enkele HD - je kunt gewoon alle file systems gebruiken en partities aanmaken...

Zoek volgende keer iig zelf wat meer, en vertel anders bij je topicstart ook wat je met je comp doet bij dit soort vragen : RAID zal niet bij iedere toepassing echt voordeel bieden, en bij een andere toepassing verdubbelt je performance haast. Meer zelf uitzoeken en info geven dus.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.