[win xp]netwerkverbinding valt steeds weg op 1 pc

Pagina: 1
Acties:

• 215821
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05-2020

215821

pro lurker

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een netwerk thuis, heeft altijd goed gewerkt. Beide computers draaien onder win xp, en zijn via een crosscable met elkaar verbonden. Pc1 staat beneden, en dient tevens als gateway voor internet voor pc2 boven.

Sinds een paar dagen geeft pc2 problemen. Zodra ik de computer opstart, begint de netwerkverbinding te "knipperen": om de 1 á 2 seconden ongeveer geeft hij aan dat 1 van de netwerkkabels niet is aangesloten (er komt dan ook een rood kruisje rechtsonder in beeld), dan is het weer goed (aangesloten), fout, goed, fout, enz...
Dit geeft hij overigens alleen aan op pc2, volgens pc1 is alles koek en ei.

Het probleem begon een paar dagen nadat ik bij pc1 een nieuw moederbord en niewe harde schijf had geïnstalleerd. Alles deed het toen, maar een dag of 3-4 later begon hij ineens moeilijk te doen. Ik denk dus niet dat het hier aan ligt eigenlijk...

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
- andere netwerkkabel aangesloten
- andere netwerkkaart geprobeerd (zowel een losse kaart op de pci-poort als de geïntegreerde netwerkkaart)
- netwerk opnieuw ingesteld
- win xp opnieuw geïnstalleerd
- harde schijf geformateerd

Tot nu toe geen succes.

Specs:

pc1
win xp pro
realtek kaartje (voor Chello verbinding) 10/100
sis 900 netwerkaansluiting op mijn moederbord (voor thuisnetwerk) 10/100
ECS moederbord (type moet ik even opzoeken, post ik later wel)

pc2
moederbord met geïntegreerd netwerkkaart (realtek, 10/100)en via processor, merk/type weet ik niet
realtek netwerkkaartje 10/100
win xp pro

Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Als je meer specs o.i.d. nodig hebt, zeg het maar....

2-0-2-2-0-2-0-0-12-12-12-0-2-0-2-2-0-2-0-0-12-12
-----------------------------------------------------------

Verwijderd

Wat voor software gebruik je voor routen?

• 215821

215821

pro lurker

Topicstarter
Gewoon ICS (via de wizard van xp)

Dit heeft gewoon enkele maanden gewerkt, aan de instellingen is verder niets gewijzigd.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-08 20:40

ripexx

bibs

Je probleem heeft alles weg van een brakke kabel/nic/aansluiting. Maar je zegt dat je dat allemaal al hebt geprobeert. Wel de juiste drivers gebruikt? Al geprobeert de NIC van PC2 (niet de onboard) in een ander pci slot te zetten? Heb je je onboard NIC wel in je bios uitgeschakeld. Zomaar wat opties waar het misschien aan kan liggen. :)

buit is binnen sukkel

• 215821

215821

pro lurker

Topicstarter
De drivers moeten goed zijn, daar heeft hij namelijk al enkele maanden goed mee gedraaid. Volgens mij heb ik de nic ook al in een ander pci-slot geprobeerd, maar dat weet ik niet zeker. Ik zal dat in ieder geval vanavond nog een keer proberen. Dan zal ik ook meteen de onboard nic uitzetten (moet ik eerst weer mijn boekje van het moederbord opzoeken --> werkt met jumpertjes :().

In ieder geval bedankt. Ik zal posten of het geholpen heeft of niet...

• 215821

215821

pro lurker

Topicstarter
Zowel de nic in een andere slot gedaan, als onboard nic uitgeschakeld, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Heeft iemand anders nog een oplossing? Ik ben eigenlijk door mijn opties heen.
Begin steeds meer te denken dat mijn mobo gewoon kapot is: niet alleen de netwerkinstellingen doen vreemd, maar windows wil ook niet stabiel lopen.

* Anoniem: 215821 zal eens kijken wat dat gaat kosten, alles zit namelijk ingebakken op het mobo...

[ Voor 8% gewijzigd door 215821 op 12-07-2003 21:57 . Reden: typefout ]

• 215821

215821

pro lurker

Topicstarter
*kick*

Heeft iemand nog een idee wat er mis kan zijn?

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik weet half wat er mis is, ik had dat namelijk ook. Volgens mij ligt het probleem aan de combinatie van NIC's (ook realtek) . Ik had ook dezelfde opzet van het netwerk (pc beneden, boven crosscable) en die zei ook steeds: connected, disconnected. Als ik een andere netwerkkaart gebruik i.c.m welk van beide realteks ook dan doet ie het gewoon goed. Dus de oplossing, koop 1 nieuwe nic, of zet de verbinding op forced 10 mbit, toen deed ie het bij mij wel weer (al is dat natuurlijk geen ideale oplossing). Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Hetzelfde probleem had een kennis van mij ook pas, ook precies dezelfde kaarten - vreemd -. Misschien de drivers?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Verbinding die steeds wegvalt kan maar 2 oorzaken hebben:
1. (de minste voorkomende = 1:100.000 keer) Je Netwerkkaart is brak. Vervang deze voor een nieuwe.
2. (De meeste voorkomende = 99.999:100.000 keer) je kabel is kut. Vervang deze voor een goede CAT5-kabel.

Dit soort storingen komt meestal voor bij kabels van meer de 2 meter die gewoon rechttoe-rechtaan zijn gekrompen. Dus alle 4 de kleuren naast elkaar.
Ook worden vaak straight-kabels als Cross verkocht (tja, wat wil je met een 16 jarige in een winkel :?) en dat heb ik al meer dan eens ondervonden bij vrienden/kennissen.

Heb je toevallig een Netwerkbeheerder in de familie? Vraag dan of deze langskomt met z'n fluke-meter. Da's de beste manier om de kabel door te meten, maar gewoon ff een andere kabel proberen is waarschijnlijk sneller.

Het soort NIC, protocollen of andere dingen hoef je niet op te zoeken. Dat hoort gewoon te werken, als je al een verbinding krijgt.
Ik zet m'n geld op een foute straightkabel.

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• 215821

215821

pro lurker

Topicstarter
@dmace: ik denk dat jij mijn openingspost niet gelezen hebt. Het netwerk heeft namelijk al enkele maanden gewerkt zoals je hierboven kunt lezen. Verder heb ik een voorverpakte nieuwe (merk)kabel gekocht.
Ik heb trouwens ook een straight er tussen gehangen (had ik nog liggen) en dan geeft hij op beide pc's geen verbinding. Hier ligt het dus niet aan.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 20:02
Zet m'n geld in op een brakke , verstoorde kabel of rotte rj45 connector. Misschien is de kabel wel ergens gebroken of hangt een ader nog maar aan één haartje.
Als gezegd, probeer 's of het probleem weg is wanneer je (beide) NIC's forceert op 10mbit half-duplex.

Theoretisch kan het ook nog de (ms door auto-updated brakke) NIC driver zijn op pc2 danwel pc1.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• 215821

215821

pro lurker

Topicstarter
Ik heb een nieuw moederbord gekocht, en alles doet het nu weer goed. Ik denk dus dat het gewoon aan het moederbord lag.

Slotje aub.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

215821 schreef op 27 July 2003 @ 15:04:
Ik heb een nieuw moederbord gekocht, en alles doet het nu weer goed. Ik denk dus dat het gewoon aan het moederbord lag.

Slotje aub.
De echt Diehard tweaker >:) Beetje grof, maar als het werkt :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 20:02
215821 schreef op 27 juli 2003 @ 15:04:
Slotje aub.
Volgende keer maar een nieuwe PC kopen >:) , weet je zeker dat je RJ45 connector brandschoon is.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• 215821

215821

pro lurker

Topicstarter
PtrO schreef op 27 juli 2003 @ 22:49:
[...]

Volgende keer maar een nieuwe PC kopen >:) , weet je zeker dat je RJ45 connector brandschoon is.
Het draait nu overigens op dezelfde netwerkkaart als eerst. Hij is dus niet brandschoon ;) .

Zoals ik al zei, draaide XP ook al niet meer stabiel, dus ik denk dat het echt aan mijn moederbord lag. Ik heb namelijk alles al geprobeerd verder, zoals jullie konden lezen.

Pagina: 1