Toon posts:

Netwerk win98SE werkt niet met alleen TCP/IP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vorige jaar heb ik kabelinternet (via Chello). De kabelverbinding zat tot voor kort direct op m'n laptop geknoopt (Win98SE).
Nu komt er een desktopje (Win98SE) die tussen de kabelverbinding en de laptop geplaatst wordt.

Het overzetten van de chelloverbinding is inmiddels achter de rug, maar nu zit ik met een probleem bij het lokale netwerk.

Desktop:
IP 192.168.0.1 subnet 255.255.255.0
(+aparte nic voor chello)
Laptop:
IP 192.168.0.2 subnet 255.255.255.0

Situatie 1:
Desktop:
TCP/IP protocol geinstalleerd
Laptop:

Resultaat: Geen filesharing maar wel een ping van de desktop naar de laptop (andersom: timeout!)

Situatie 2:
Desktop:
Netbeui protocol geinstalleerd
Laptop:
Netbeui protocol geinstalleerd

Resultaat: Filesharing en pingen van beide computers mogelijk.
Internet delen met eerst ICS en nu WinRoute Lite geeft geen verbinding.

Nu vermoed ik dat het TCP/IP protocol niet wordt aangesproken en de netwerkverbinding tot stand komt via het Netbeui-protocol en daarbij is tot zover ik weet geen Internet deling mogelijk.

Hoe krijg ik TCP/IP goed werkend?

Verwijderd

Over Netbeui kan je file sharen en pingen. Maar niet het internet mee op zoals jij wil.

IP's moet je proberen 192.168.1.1 subnet 255.255.255.0 gate geen. DNS van provider.
De andere: IP 192.168.1.2 subnet 255.255.255.0 gate 192.168.1.1. dns van provider.

Als je dan Winroute goed fixt dan moet het werken.

Verwijderd

Netbeui zou ik iig rap deinstalleren, is vrij overbodig. Geschetste situatie kan gewoon met tcp/ip.

In ieder geval heb je nu de fysieke verbinding uitgesloten als boosdoener. We hoeven het dus niet in de kabels etc te zoeken.

Heb je op die laptop een firewall draaien, of anti-virus sw?

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:54

Edho

Heeft Canon A570IS

Typ eens in een dosbox arp -a en kijk dan eens of het mac adres klopt met het ipnummer van de w98pc. Het kan zijn dat er hier nog oude verwijzing in staat. met arp /? krijg je meer opties te zien om bv iets te wissen.

Edho

Verwijderd

Topicstarter
Owkee, ik heb ten eerste de hele netwerkomgeving uitgekleed en opnieuw geinstalleerd.

Alleen het TCP/IP protocol geinstalleerd en de adressen ingevuld zoals RS hierboven al heeft vermeld.

de Dos-box uitvoer geeft een lijstje met voor de:
Desktop 192.168.1.1 on Interface "blabla"
Internet-adres: 192.168.1.2 met het Mac-adres van de netwerkkaart in de laptop

Laptop 192.168.1.2 on Interface "blabla"
Internet-adres: 192.168.1.1 met het Mac-adres van de netwerkkaart in de desktop (LAN-nic, niet de Chello-nic)

Bij Start > Uitvoeren kan ik bij het invoeren van:

"\\laptop" op de desktop de gesharede files van de laptop in.
"\\desktop" op de laptop krijg ik een foutmelding dat de computer niet is aangemeld. :'(

Netbeui hebben we er nu al uit, nu moet de filesharing van de desktop > laptop nog op gang gebracht worden en de internetdeling

• ron_stultiens
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-12-2025
heb je in je rechterklikmenu's wel een optie 'delen...' als je een map aanklikt?

Mijn Systeem.....

Verwijderd

Topicstarter
Voodooforever schreef op 09 July 2003 @ 23:08:
heb je in je rechterklikmenu's wel een optie 'delen...' als je een map aanklikt?
Yep, beide pc's hebben een optie ' delen...' en op beide pc's zijn mappen gedeeld.

Update:

Na een reboot van beide pc's zien ze elkaar niet meer en kunnen ze alleen nog pingen naar zichzelf...

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:54

Edho

Heeft Canon A570IS

Ik zie nergens iets staan over het invullen van een werkgroep voor beide machines. Ik mag aannemen dat je dit niet vergeten bent? Dit verklaart overigens niet dat ze elkaar niet meer kunnen pingen. Stink probleempje!

Misschien netwerkkaartje vervangen in de desktop?

[ Voor 11% gewijzigd door Edho op 10-07-2003 09:32 ]

Edho

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de desktop inmiddels compleet opnieuw geformateerd/geinstalleerd.
Resultaat: Netwerk met TCP/IP.

Voor de rest heb ik de instellingen gebruikt zoals ook in de review Thuisnetwerken wordt weergegeven.

Nu moet ik nog even de NIC voor de CHELLO-verbinding opnieuw installeren.
Het gekke is nu wel dat het CDtje met de chello-installatie nu steeds vastloopt op de Netwerkverbinding-test. (De Chello-UTPkabel is nog niet met de NIC verbonden).

Bij de eerste installatie had ik hiermee geen enkel probleem. (Ook niet zonder verbindingskabel).

Naja, ik ben weer onderweg, nu kijken waar we nu weer gaan stranden ;-)

Thanx for the tips guys.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

anders even je lan nic er uit trekken

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Update 2:

Inmiddels is ook de software van Chello geinstalleerd. Bleek dus gewoon dat de kabel aangesloten moest zijn...

Nu nog even Winroute instellen en we zijn klaar!!

Update 3:

Na het installeren van Winroute is het eindelijk dan toch gelukt... :P

Het bleek dus gewoon dat de netwerkomgeving van Win98SE een beetje fuckedup was door het instellen van ICS... Weer wat geleerd :/

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2003 12:23 ]

Pagina: 1