Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL]Zware Stappenmotoren voor CNC machine, waar?

Pagina: 1
Acties:
  • 955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een klein projectje om een CNC machine te maken. Ik heb eerder al zo'n machine gemaakt.
Dit met behulp van Majosoft's en Lubert's website.
Ik heb toendertijd een vrij simpele machine gemaakt van MDF en deze werdt aangedreven door stappenmotoren uit oude printers e.d. Deze machine werkte wel, maar de nauwkeurigheid was nou niet echt om blij van te worden.
Na een poosje heb ik nu toch besloten weer met een nieuwe maar veel betere machine aan de gang te gaan.

Ditmaal ligt het budget iets hoger (dan 30 euro voor de vorige :P) en zal ik hem deze keer van aluminium gaan maken en mijn aandacht veel meer op de nauwkeurigheid richtten. Wat mij bij de vorige machine nogal tegenstond waren de (bijna te) slappe stappenmotoren die gewoon uit een printer kwamen. Deze keer wil ik dus gebruik maken van wat betere stappenmotoren (zoals mensen die wat professioneler de machine in mekaar hebben gezet als hobby)

Deze motoren zijn echter moeilijk te krijgen. De motoren waar ik aan dacht hebben een trekkracht (torque) van ongeveer 1 N/M en (meestal) een flens van size 23mm oftewel 56mm bij 56mm :D

Afbeeldingslocatie: http://www.nc-step.de/c8872.jpg

Ik heb al een bedrijfje gezien in almere die deze motortjes verkoopt (voor het fijne bedrag van 105 euro per stuk :| )
en ik heb ook een bedrijfje gezien in duitsland waar ze deze verkopen voor 76 euro ongeveer... :D

Bij conrad en andere standaard electroboeren heb ik ze eigenlijk nog niet gezien.

En nu was mijn vraag na dit grote verhaal eigenlijk: Weet iemand nog andere adressen waar ik als particulier deze motoren kan kopen (voor zo min mogelijk geld :D)

Ik heb namelijk 3 van deze motoren nodig (en ik vindt het dan ook niet erg om ze met OV op te halen bij een bedrijf wanneer er veel prijsverschil is).. :D

(btw foto's van vorige machine ben ik kwijt door hd crash en heb geen digicam bij de hand :))

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

Felyrion

goodgoan!

als je niet persé allemaal dezelfde wilt... ik heb wel zoiets hier liggen...
lijkt me wel vrij sterk... maar goed, zal ff picje neergooien.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/7152/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/7151/full.jpg

voor 20 euro mag je hem komen halen :p

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Waarom maak je hem niet met servomotoren. de aanstuuring is wel wat anders, maar als het goed is heb je maar 2 signalen nodig in plaats van 4.
doodgewone rc servo's zijn best sterk, 1 hield ongeveer 2 kilo voer tegen in een rc visvoer boot(nee ik heb geen foto's hiervan)

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
Falcon schreef op 09 July 2003 @ 21:15:
als je niet persé allemaal dezelfde wilt... ik heb wel zoiets hier liggen...
lijkt me wel vrij sterk... maar goed, zal ff picje neergooien.
[afbeelding]
[afbeelding]

voor 20 euro mag je hem komen halen :p
/me mailt je wel ffkes als dat goed is ;)
virus.elektro schreef op 09 July 2003 @ 21:26:
Waarom maak je hem niet met servomotoren. de aanstuuring is wel wat anders, maar als het goed is heb je maar 2 signalen nodig in plaats van 4.
doodgewone rc servo's zijn best sterk, 1 hield ongeveer 2 kilo voer tegen in een rc visvoer boot(nee ik heb geen foto's hiervan)
Ik heb ook naar servo's gekeken inderdaad, alleen nadeel is dat zware servo's in tegenstelling tot stappenmotors enorm traag zijn :D (+/- 1 á 1,5 seconden per 360 graden) Stappenmotors kunnen echt flink rap draaien en dat is ook wel van belang aangezien ik een overbrenging van de stappenmotors heb op een "draadeind" waar dus nog weer een vertraging in zit.

(ik heb die visboten wel eens gezien bij de modelbouw winkel, die dingen zijn wel koel)

Verwijderd

Hoi,

Ik heb zelf ook ooit het een en ander gedaan met stappenmotoren aansluiten op je PC.
Een hoop vreemde modellen en maten zijn te vinden voor weinig bij de firma quackelstein in vlaardingen op de westhavenkade. ( is een soort van leger /elektronica dump )
informeer wel ff wanneer ze open zijn

Succes ermee

Groeten,

Erik :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
De drive motor van oude hp laserjets (3- nogwat ??) is een vrij heftige stappen motor, er ligt er hier *ergens* eentje maar die kan ik helaas niet zo snel vinden anders had ik wel wat gegevens voor je gehad

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 23:08:
Hoi,

Ik heb zelf ook ooit het een en ander gedaan met stappenmotoren aansluiten op je PC.
Een hoop vreemde modellen en maten zijn te vinden voor weinig bij de firma quackelstein in vlaardingen op de westhavenkade. ( is een soort van leger /elektronica dump )
informeer wel ff wanneer ze open zijn

Succes ermee

Groeten,

Erik :)
Bedankt voor de tip! ik heb zelf nog eens op inet gezocht naar dumps en electronica dumps, en ik heb er nu al een paar pags gevonden

onder andere deze:
http://home.hccnet.nl/fbj.derooy/ (met stappenmotoren 8))
en deze
http://www.baco-army-goods.nl/index.html (heeft geen motoren maar = wel koel)

zal morgen is wat bellen en mailen naar die bedrijfjes :D
Sine schreef op 09 juli 2003 @ 23:17:
De drive motor van oude hp laserjets (3- nogwat ??) is een vrij heftige stappen motor, er ligt er hier *ergens* eentje maar die kan ik helaas niet zo snel vinden anders had ik wel wat gegevens voor je gehad
Tnx, maar T liefts gaat het me eigenlijk om setjes van dezelfde motors (imv met gemak van instellen e.d. :D)

(tenzij je natuurlijk 3 laserjets gesloopt hebt >:) gehhe)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 23:29 ]

Verwijderd

ey wil je hier niet een soort CiP topic van maken...ik wil best zien hoe je zowiets maakt, denk dat hier best wel interesse in is hoor om dat te kunnen maken!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 00:29:
ey wil je hier niet een soort CiP topic van maken...ik wil best zien hoe je zowiets maakt, denk dat hier best wel interesse in is hoor om dat te kunnen maken!
Lijkt me wel leuk om te doen idd, ben nu nog een beetje aan het tekenen, en nog wat aan het zoeken naar onderdelen (zoals de motoren, en dergelijke) en zo ben ik nu al wat aan het klungelen, tis inderdaad dus we lleuk om er alvast (misschien een nieuw topic voor te openen en er) wat van bij te houden in een dergelijk topic.

Tis voormij niet geheel nieuw, omdat ik dus al eens een machine gemaakt heb (die welliswaar een beetje brak was) maar toch was het wel errug leerzaam, omdat je dan gelijk weet wat niet kan. :D Annywee, ik ga wel volgende week op vakantie, en dus ben ik dan weinig bezig met het project (stiekem toch alles uitschetsen met pen enzo hehe) maar denk dat ik nu wel een topic kan openen met alvast de start, en dat ik dan langzaam verder werk :D

Voor die Cip topics moet je wel toestemming krijgen toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 01:03 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik weet bijna zeker dat ik een website had gezien waar je stappenmotoren kon sampelen.. Dat is natuurlijk ook nog een oplossing.
Gratis een stappenmotor in grote internationaal opgestuurde doos, en nog ééntje naar keuze ook :)

Verwijderd

Topicstarter
ANdrode schreef op 10 July 2003 @ 12:30:
Ik weet bijna zeker dat ik een website had gezien waar je stappenmotoren kon sampelen.. Dat is natuurlijk ook nog een oplossing.
Gratis een stappenmotor in grote internationaal opgestuurde doos, en nog ééntje naar keuze ook :)
Denk dat die lui niet zo gek zijn dat ze naar particulieren gaan sturen, bovendien vindt ik het sampelen van producten terwijl je ze niet in grote aantallen gaat bestellen/gebruiken een klein beetje lame... (vindt het een beetje een hobbie voor allerlei kids die geen zin hebben om wat te betalen voor producten)

Betekend niet dat ik zo min mogelijk wil betalen voor spul, daarom zijn die dumps ook erg handig :D maar iig tnx voor het meedenken/idee ;

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien is een tandwielenkastje een oplossing :?
IK het zal er niet sneller op worden maar de precisie wel en de kracht wel !

En geen snelle servo's :?
Ga je maar eens verdiepen in de nieuwe KoPropo digitale servo's, zijn verschrikkelijk sterk en super snel !
(OK, ze kosten wel wat....)

[ Voor 4% gewijzigd door memphis op 10-07-2003 13:43 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Sinclair schreef op 10 July 2003 @ 13:43:
Misschien is een tandwielenkastje een oplossing :?
IK het zal er niet sneller op worden maar de precisie wel en de kracht wel !

En geen snelle servo's :?
Ga je maar eens verdiepen in de nieuwe KoPropo digitale servo's, zijn verschrikkelijk sterk en super snel !
(OK, ze kosten wel wat....)
Wanneer ze duurder zijn dan stappenmotors dan heb ik liever stappenmotors aangezien ik servo's meer als budget (en beter verkrijgbare) oplossing zie :D

Ik heb nu deze gevonden bij een electronica bedrijfje in groningen,

kep er nog verder geen gegevens van (behalve dat ze size 23 zijn)

TERAOKA SPH-54AB-078

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/robotics/motor.gif

Ga morgen kijken of het wat is. :D

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

Super_ik

haklust!

hoe maak je iets aan de as van de stappenmoter? k heb hier ook verschillende, door stappenmoters aangedreven, dingen liggen. de ene keer past er met geluk een meccano tandwiel op, maar net nie helemaal lekker, en bij de andere zit er een tandwiel op dat min of meer wel past tegen een meccano tandwiel, maar is er een structuele oplossing, of wtf zijn die tandwielen te koop ofzo?
:)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Super_ik schreef op 10 July 2003 @ 13:58:
hoe maak je iets aan de as van de stappenmoter? k heb hier ook verschillende, door stappenmoters aangedreven, dingen liggen. de ene keer past er met geluk een meccano tandwiel op, maar net nie helemaal lekker, en bij de andere zit er een tandwiel op dat min of meer wel past tegen een meccano tandwiel, maar is er een structuele oplossing, of wtf zijn die tandwielen te koop ofzo?
:)
De echte professionals maken gebruik van stukjes slang met slangenklemmen oid,
kijk maar:

Afbeeldingslocatie: http://www.yty.net/cnc/img_2918.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2003 16:05 ]

Verwijderd

aan een paar zware stappenmotoren kan ik wel komen. ik wil ook zo'n cnc machine maken(al een hele tijd eigenlijk) maar weet niet wat de aansturing op de par. poort is.gaat dat via de d0 tot d7 ??ik wil nl. niet twee maar 5 of 6 stappenmotoren aansturen en die moeten wel via de cnc tekenprogje werken.

Verwijderd

offtopic:
Ik heb helemaal niets tegen dit topic hoor, is heel interessant :) Maar waarom blijft dit open? Het is toch niet computer gerelateerde electronica?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 juli 2003 @ 16:17:
aan een paar zware stappenmotoren kan ik wel komen. ik wil ook zo'n cnc machine maken(al een hele tijd eigenlijk) maar weet niet wat de aansturing op de par. poort is.gaat dat via de d0 tot d7 ??ik wil nl. niet twee maar 5 of 6 stappenmotoren aansturen en die moeten wel via de cnc tekenprogje werken.
Je kan met je lpt met 2 standaard 2803 ic's 3 (lichte) unipolaire stappenmotoren aansturen,
wanneer je wat zwaarder wil, moet je de 2803's vervangen voor een aantal torren.

voor 5 of 6 motoren kun je misschien een "multiplexer achtig ic" fixen, (74nogwat) en dan kun je weer wat meer uitgangen gebruiken waar je dan dus 5 of 6 motors aan kan hangen via 2803's of torretjes (weet niet of je ze dan nog wel tegelijkertijd kan sturen)
Verwijderd schreef op 10 juli 2003 @ 17:08:
offtopic:
Ik heb helemaal niets tegen dit topic hoor, is heel interessant :) Maar waarom blijft dit open? Het is toch niet computer gerelateerde electronica?
Computer numerical Control zelfbouw machine = zelfbouw randapperatuur voor computer waar wat electronica, mechanica en programmeerwerk bij komt kijken,
dus wel degelijk computer gerelateerd (niet dat het direct in de computer zit, maar wel eraan vast :D

Er zijn eerder topics over CNC machines geweest, en deze keer vondt Phreak nadat ik hem gemaild had over het topic het ook goed dat ik dit topic hier startte.

;)

maar technisch zou die wel bijna enigzins dicht kunnen, aangezien ik nu wel weet waar ik de motoren kan halen (groningen) en ik ga daar morgen heen om deze te bekijken en te kopen eventueel.

Maar als het topic ffkes openblijft kan ik nog ff melden of de motoren bruikbaar zijn en dergelijke...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 17:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag de motoren opgehaald in groningen, zijn mooie dingen, en ik heb ze ff an de computer gehangen, en ik denk dat ze sterk genoeg zijn om de machine op een goeie manier aan te drijven.

Ook was de prijs erg leuk, 6 euro per stuk.

Tevens heb ik daar ook een lineaire actuator gekocht, die later voor de z-as van de machine handig kan zijn (ook 6 euro)

Ik kende dit bedrijfje nog niet, maar ik vondt het een leuk winkeltje, ze hadden allemaal dump electronica.

kijk hier maar eens: http://www.vandijkenelektronica.nl

Ze verkopen iedere vrijdagmiddag vanaf een uur of 2, gloof ik..

Dit kan een erg handig adresje zijn voor de tweakers zijn dacht ik zo, dus :D

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:50
Het zijn allemaal dezelfde? Hoop het wel heb er 8 besteld :9~

Verwijderd

Topicstarter
XyRuS schreef op 11 July 2003 @ 23:04:
Het zijn allemaal dezelfde? Hoop het wel heb er 8 besteld :9~
Et zijn allemaal dezelfde als het goed is :D ... en ze werken wel mooi hierzo (moet alleen nog ffkes de lineaire actuator uitproberen, maar eerst slapen... :z

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

Super_ik

haklust!

stappers voor 6 euro, en die zaak zit in groningen :'( en ik woon in tilburg :'(

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

ik heb nog een hele mooie chip(UCN 5804) gevonden om zelf een stappenmotorkaart te maken die dus 1 input nodig heeft voor de richting en 1 voor de stappen.lijkt me wel interesant om die chip te vermelden.hij kan tot 1.2 A continu en 1.5 A piek hebben.voor de meeste stappenmotoren wel genoeg,anders moet je met fet's of transistoren werken.
http://www.allegromicro.com/datafile/5804.pdf

• XyRuS
Super_ik schreef op 12 juli 2003 @ 00:31:
stappers voor 6 euro, en die zaak zit in groningen :'( en ik woon in tilburg :'(
Ze versturen per post, dit kost 12,50 voor rembours of 10 euro voor vooruit betaling.

[ Voor 23% gewijzigd door XyRuS op 12-07-2003 09:29 ]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 16:06
Ik hoop dat je wat info gaat geven over het bouwen van de machine, mij lijkt zo'n aparaat ontzettend handig, en leuk en leerzaam om te bouwen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• XyRuS
ice-T, ik heb wel schema's + print platen voor een cnc machine die in piepschuim kan snijden dmv een gloeidraad. Als er toevallig een modelbouw beurs bij jou in de buurt is moet je daar heen gaan, daar staan mensen met z'n machine.

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:07
ik ben ook erg geintereseert in z'n zelfbouw cnc machine, op het werk hebben we 2 grote staan voor hout te frezen kan ook plexiglas :P . prachtige machines! Maar heb er liever zelf een kleine thuis staan dan dat ik aan de baas moet vragen om te cnc'en en kost ook nog weer es wat geld :P dit is 1malige uitgaven eigenlijk of er moet iets kapot gaan.

Verwijderd

hmmz stappenmotors, ik heb zelf een laserprojectje gedaan (en nog steeds mee bezig, zie het laser tropic) en heb motors bij http://www.mir-elektronik.de/ besteld
gewoon geld in envloppe opgestuurd, dit omdat het met spoed moest geleverd worden.

Verwijderd

ANdrode
Kan je nog herinneren welke site dat was van de stappenmotor samples ?

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
hmm... ik vraag me af... zijn hier geen bouwdozen voor? ik ben een tijdje terug ook al zoiets tegengekomen van lego... (plotter) in principe is dat het zelfde gezien de stift (gereedschap) ook in 3 assen bewogen wordt.. lijkt me ook wel leuk om zoiets te maken voor het graveren van plexi oid.. voor het zwaardere werk kan ik wel de beestjes bij ons op het werk gebruiken :) ( me werkt met CNC bewerkingscentra)
iemand een idee of conrad dit soort kits heeft?

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Ik klink misschien heel dom en zo... maar wat is een CNC machine?
Pagina: 1