[Notebook] Geluid kraakt

Pagina: 1
Acties:

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik heb hier een Acer Aspire 1604LC staan. Ik heb het bijgeleverde OS niet gebruikt maar een eigen kopie van Windows XP Pro geinstalleerd.

Het probleem wat ik heb is dat mijn geluid kraakt bij hardeschijfactiviteit. (Bijvoorbeeld als ik data van cd naar hdd kopieer). Dit is erg irritant. Wanneer ik verder gewoon internet is er met het geluid niks aan de hand. Ik heb de bijgeleverde drivers en ook de "AC'97 Audio Driver 3.4.4". Dit mocht niet baten. Wat mij opvalt in device manager is dat erg veel apparaten het IRQ 11 gebruiken. Mijn Mobile Radeon, Modem, USB Controllers. De IRQ's kan ik niet wijzigen.

P.S. Ik heb hier op GoT gelezen dat wanneer ik bij Device Manager>Computer>ACPI zou wijzigen door standard pc dat ik dan de IRQ's zelf kon toewijzen, dat was bij mij helaas niet het geval.

Iemand een idee?

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:40

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Weet je, dat zou wel eens de microfoon kunnen zijn: die vangt de geluiden van de harde schijf op. Heb je al geprobeerd die uit te schakelen (of ten minste het afspelen ervan) in volumeregeling?

[ Voor 14% gewijzigd door DUX op 09-07-2003 19:41 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• F0kke
helaas staat hij uit ;)

Verwijderd

Hoe hard is dit gekraak? Zachtjes tikken kraken als je je proc flink laat rekenen, soms ook als je de muis scrollt of beweegt? Lijkt het geluid meer aanwezig als je een koptelefoon er in stouwt?

Sja dat probleem heb ik ook met mijn laptop. Het helpt wel als je wat speelt met de volumes van de wave en het algemene volume control.

Een andere oplossing is gewoon Winamp lekker hard zetten, dan hoor je er nix meer van })

Maar volgens mij kan je er weinig aan doen, het heeft volgens mij gewoon te maken met dat alle componenten van een laptop zo op elkaar zitten dat die het electromagnetisch signaal van het geluid verstoren. Volgens mij een beetje vergelijkbaar met een mobiele telefoon naast je koptelefoon houden.

Daar komt bij dat de geluidschip vaak erg brak is, en ook de boxen van laptops hebben een kwaliteit en een vermogen wat niet bepaald indrukwekkend te noemen is.

Interessant artikel:

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,647234,00.asp

Aan de hand hiervan heb ik de M-Audio Sonica gekocht, als me laptop thuis staat hang ik em daarmee aan me versterker (Sony QS serie), en ik moet zeggen dat het geluid errrug clean is daarmee. Als me fleptop mee op reis is zet ik winamp altijd hard aan :+

• F0kke
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 01:33:
Hoe hard is dit gekraak? Zachtjes tikken kraken als je je proc flink laat rekenen, soms ook als je de muis scrollt of beweegt? Lijkt het geluid meer aanwezig als je een koptelefoon er in stouwt?
Ik heb geen last van gekraak bij muisbewegingen of scrollen. Er lijkt ook niet meer gekraak aanwezig te zijn wanneer ik een hoofdtelefoon opzet.
Maar volgens mij kan je er weinig aan doen, het heeft volgens mij gewoon te maken met dat alle componenten van een laptop zo op elkaar zitten dat die het electromagnetisch signaal van het geluid verstoren. Volgens mij een beetje vergelijkbaar met een mobiele telefoon naast je koptelefoon houden.
Als ik een laptop zou moeten ontwerpen zou ik daar rekening mee houden en opzoek gaan naar oplossingen. Bedrijven zoals Acer, Dell, etc zouden hier dan toch ook rekening mee houden?
Daar komt bij dat de geluidschip vaak erg brak is, en ook de boxen van laptops hebben een kwaliteit en een vermogen wat niet bepaald indrukwekkend te noemen is.
Eens, maar dat gekraak hoort niet ;)
Interessant artikel:

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,647234,00.asp

Aan de hand hiervan heb ik de M-Audio Sonica gekocht, als me laptop thuis staat hang ik em daarmee aan me versterker (Sony QS serie), en ik moet zeggen dat het geluid errrug clean is daarmee. Als me fleptop mee op reis is zet ik winamp altijd hard aan
Ik kan me er iets bij voorstellen dat dit voor velen een mooie oplossing is, maar aangezien ik mijn muziek hoofdzakelijk op andere manieren beluister dan via mijn laptop ga ik zoiets niet aanschaffen. En dan reist de vraag, is het gekraak dan over? Ik weet 90% zeker dat het een softwarematige instelling of resource probleem moet zijn.

Kan het geen kwaad dat al die devices in mijn laptop op IRQ 11 zitten :?

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:40

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Fokkie schreef op 10 July 2003 @ 11:29:
Bedrijven zoals Acer, Dell, etc zouden hier dan toch ook rekening mee houden?
Nou, ik gaf mijn oplossing juist omdat ik een Dell heb. De microfoon bij mijn laptop vangt veel machinegeluiden op, en het is af te raden om de voeding te gebruiken tijdens het opnemen, tenzij je juist zo'n mooi harde bromtoon wil hebben :p

Ik heb ook een hele zooi apparaten op IRQ 11 fyi, maar dat schaadt hier niet.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• F0kke
DUX schreef op 10 July 2003 @ 11:37:
[...]

Nou, ik gaf mijn oplossing juist omdat ik een Dell heb. De microfoon bij mijn laptop vangt veel machinegeluiden op, en het is af te raden om de voeding te gebruiken tijdens het opnemen, tenzij je juist zo'n mooi harde bromtoon wil hebben :p

Ik heb ook een hele zooi apparaten op IRQ 11 fyi, maar dat schaadt hier niet.
Eigenlijk heb ook niet echt recht van spreken omdat ik nog maar 3 weken met een laptop werk :P Misschien moet ik het maar accepteren dat hij onder hevige arbeid vreemd zijn geluid uit.

gelukkig heb ik tijdens het spelen van games geen last van vreemd geproduceerde geluiden.

[ Voor 8% gewijzigd door F0kke op 10-07-2003 11:53 ]

Verwijderd

Fokkie schreef op 10 July 2003 @ 11:29:
[...]

Ik heb geen last van gekraak bij muisbewegingen of scrollen. Er lijkt ook niet meer gekraak aanwezig te zijn wanneer ik een hoofdtelefoon opzet.

[...]

Als ik een laptop zou moeten ontwerpen zou ik daar rekening mee houden en opzoek gaan naar oplossingen. Bedrijven zoals Acer, Dell, etc zouden hier dan toch ook rekening mee houden?

[...]

Eens, maar dat gekraak hoort niet ;)

[...]

Ik kan me er iets bij voorstellen dat dit voor velen een mooie oplossing is, maar aangezien ik mijn muziek hoofdzakelijk op andere manieren beluister dan via mijn laptop ga ik zoiets niet aanschaffen. En dan reist de vraag, is het gekraak dan over? Ik weet 90% zeker dat het een softwarematige instelling of resource probleem moet zijn.

Kan het geen kwaad dat al die devices in mijn laptop op IRQ 11 zitten :?
Naja goed, kweet niet steeds niet hoe erg et gekraak is bij jou, maar als je het artikel ff doorneemt staat er dat dat slechte geluid gewoon standaard is in laptops, zelfs bij IBM en Toshiba, toch ook A merken.

Zou te mooi voor woorden zijn als het software matig op te lossen is, ik denk dat met 90 % zekerheid dat het gewoon hardware matig is. Je hebt een toch Avance
AC97 geluids chip? Dat is de meest standaard en meeste slechte geluidchip die je kan hebben, ik heb em zelf namelijk ook :/

Moet je ff wat topics doorlezen over laptop geluid, ik denk dat alleen de Comprak laptops redelijk geluid hebben, die hebben ook JBL boxjes. Maar zeker Dell laptops hebben poep geluid.

Hoe beluister jij je geluid dan wel als het geen oplossing is? Jij luistert continu via je boxjes? En ik heb eigenlijk geen idee of het kwaad kan om je IRQ te veranderen, als dat uberhaupt al kan. Suc6 nog. B)
Pagina: 1