Toon posts:

[PS7]JPEG saven via batch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een aankomend project ga ik heel wat foto's heel snel moeten resizen en voorzien van een copyright. Hiervoor heb ik een batch gemaakt in photoshop maar nu zit ik met twee problemen. Het eerste probleem is dat ik de foto's nadien terug moet saven als jpg. De filename moet niet veranderen (dus DSCN0248.jpg blijft gewoon DSCN0248.jpg, alleen is hij dus verkleind en voorzien van een copyright). Ik heb geprobeerd op alle manieren die ik kon vinden maar wat ik ook doe, photoshop blijft voortdurend vragen in welke mate de jpeg gecomprimeerd moet worden, dit wil ik helemaal niet, ik wil een standaard compressie ingeven (8 - high) en alle foto's moeten meteen zo gesaved worden zodat er geen tussenkomst van de gebruiker nodig is om de foto's te resizen.
Ten tweede doe ik dit nu via automate -> batch maar hier moet je dan telkens een folder en zo ingeven...Ik zou graag een .exe hebben die automatisch de batch uitvoert op de files die in de map waarin de exe staat aanwezig zijn...Ik dacht dat dit via Create Droplet ging maar als ik dat probeer opent hij mijn foto's niet en start hij enkel photoshop op...
Ik hoop dat iemand me kan helpen want het is wel een belangrijk project (en het moet bijna volledig geautomatiseerd verlopen en is veel meer dan enkel dit, dus dit wil ik zeker en vast vol automatisch)

Verwijderd

eerst een action aanmaken met:

(plaatje openen op "record" drukken)

- resize
- nog iets leuks wat je wil
- save for web met die en die settings(dus niet save as jpeg) in die en die folder
(of niet in die folder: bij droplet instellen: "override settings")

(stop "recording")

dan een droplet ervan maken:

(uit de help)

To use a droplet, simply drag a file or folder onto the droplet icon: () in Photoshop or () in ImageReady. If the application you used to create the droplet is not currently running, the droplet launches it.

dit alles gaat goed in PS6, heb 7 niet (nodig).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 18:36 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 09 juli 2003 @ 18:24:
Ik zou graag een .exe hebben die automatisch de batch uitvoert op de files die in de map waarin de exe staat aanwezig zijn...
Check dit even - niet Photoshop, maar net zo nuttig ervoor.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel degelijk PS nodig, dat is het enige programma dat ik op dat moment ook zeker zal hebben. Het is mij nu gelukt voor die resize and copyright maar nu merk ik dat dat maar lukt tot 28 foto's, eens ik meer dan 28 foto's naar het exe-bestand sleep weigert xp om het te draaien 'Windows cannot access the specified device, path, or file. You may not have the appropriate permissions to access the item.' (ik ben administrator op deze pc) Is dit een beperking van PS of wat is dit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juli 2003 @ 19:02:
Ik heb wel degelijk PS nodig, dat is het enige programma dat ik op dat moment ook zeker zal hebben. Het is mij nu gelukt voor die resize and copyright maar nu merk ik dat dat maar lukt tot 28 foto's, eens ik meer dan 28 foto's naar het exe-bestand sleep weigert xp om het te draaien 'Windows cannot access the specified device, path, or file. You may not have the appropriate permissions to access the item.' (ik ben administrator op deze pc) Is dit een beperking van PS of wat is dit?
klopt, meer mensen hebben daar last van : klik

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 19:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt SkyWalker, dit heeft me heel ver vooruit geholpen, ik heb nu gezien dat als ik gewoon de map versleep naar de exe-file alles wel lukt. Nu als laatste om het volledig automatisch te maken zou ik graag de procedure in een bat-bestand gieten, de exe dus aanroepen via een dos-prompt. Is er ergens een site die verteld op welke manier je de opdracht moet ingeven via dos zodat hij een bepaald bestand gebruikt? Ik heb al geprobeerd om gewoon het bestand te starten met daarna gewoon de file maar dat blijkt niet te werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 20:35:
Nu als laatste om het volledig automatisch te maken zou ik graag de procedure in een bat-bestand gieten, de exe dus aanroepen via een dos-prompt. Is er ergens een site die verteld op welke manier je de opdracht moet ingeven via dos zodat hij een bepaald bestand gebruikt? Ik heb al geprobeerd om gewoon het bestand te starten met daarna gewoon de file maar dat blijkt niet te werken.
tja, daar heb ik geen kaas van gegeten; ben iig blij dat je eruit bent, voor die bat-kwestie mischien eerst even op Google kijken of hier even in de search (bij de luitjes van P&W misschien?)

Verwijderd

Topicstarter
Na veel prutsen heb ik uiteindelijk ontdekt dat je de droplet in dos toch gewoon kan aansturen door er achter gewoon het pad naar de map te zetten. Mijn probleem was blijkbaar dat het pad te lang was waardoor DOS moeilijk deed en PS niet wou functioneren.
Mijn programma is nu helemaal af geraakt en ik ben er trots op maar ik blijf met 1 laatste vraag zitten. Ik heb op mijn pc hier in PS7 de action "Resize" staan welke de foto's verkleint tot het correcte formaat. Nu heb ik een droplet gemaakt die die "Resize"-action gebruikt.
Het programma is echter niet om op mijn eigen pc te gebruiken maar op een andere pc die ook PS7 heeft, maar waar mijn "Resize"-action dus niet op staat. Gaat mijn droplet nu goed functioneren op die andere pc, of moet ik mijn action ook op een of andere manier daar inbrengen in PS voordat het werkt?
Pagina: 1