Legaliteit MP3 in cafe?

Pagina: 1
Acties:

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Wat is de juridische kant aan het draaien van MP3's in een cafe of zaal?

In principe betaal je als cafe-baas rechten om muziek te mogen draaien, MAG je dan ook mp3's draaien of moet je alle originelen in huis hebben.

de betaler vervuilt

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10
Zolang je altijd netjes je rechten betaald mag het.

Verwijderd

Stel dat je als privé-persoontje een mp3 legaal wilt kopen, bestaan er websites waar dat mogelijk is? Of dat je de auteursrechten ergens betaalt en dat je dan het mp3'tje mag downloaden?

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er is een soort MP3 systeem speciaal voor kroegen. Ik zag een keer een kerel in een kroeg met winamp spelen, had een monitor ingebouwd achter de bar. Ik heb even met 'm gekletst en hij had het er over dat dat een soort abonnement is, dan betaal je een vast bedrag per maand of jaar en dan mag je uit een database alles vissen, heb je goeie kwaliteit etc. maar is niet goedkoop en ook geen standaard MP3 encoding. Ik weet niet meer hoe het heet, misschien dat je dat ergens anders kan vinden maar het had een speciale naam.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Ja maar dat gaat dan meer over de verkrijgbaarheid van de mp3Žs. Je neemt een abo om het te downen maar niet om het te draaien toch?

de betaler vervuilt

Verwijderd

Een collega van me draait er mee in een kroeg in Breda. Peperduursysteem.
Ze krijgen via een leverancier iedere week wat nieuwe nummers aangeleverd. Top 40 enzo.
Het is niet (legaal/makkelijk) mogelijk om er zelf mp3-tjes bij te zetten... Maar ja... Vanaf de hdd naar een MD-tje... :) en die draaien ook goed in een kroeg...8-)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:11
Op maandag 27 november 2000 23:32 schreef GA!S het volgende:
Ja maar dat gaat dan meer over de verkrijgbaarheid van de mp3Žs. Je neemt een abo om het te downen maar niet om het te draaien toch?
volgens mij moeten horeca eigenaren zowieso betalen omdat ze hun muziek draaien voor een publiek (dus buiten huiselijke kring). daar betalen ze dus al voor aan de :r buma/stemra.

zelfde geld voor showrooms e.d.

dus voor het draaien betalen ze al. dan moeten ze de muziek nog inkopen en dat kan kennelijk bijvoorbeeld op deze manier.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
dus voor het draaien betalen ze al. dan moeten ze de muziek nog inkopen en dat kan kennelijk bijvoorbeeld op deze manier.
Maar dat mag dus ook bijvoorbeeld door het downen van het net (Napster etc...).
Het maakt dus geen ene kont uit WAAR die muziek vandaan komt, de rechten betaal je dus toch wel?

de betaler vervuilt

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Horeca aangelegenheden betalen aan de buma-stemra om de muziek buiten de huiselijke kring te mogen laten horen (lijkt mij handig in een kroeg :)).
Je mag MP3's maken en draaien als je de originele CD hebt gekocht. Voor cafe's geldt hetzelfde. Wil je een computer laten draaien met MP3's..? Geen probleem, als je de originele cd's maar hebt.
Pagina: 1