[kabelprobleem] langer = slechte kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
We zijn hier bezig met een netwerkje maken. Eerst een proefopstelling met cross, toen switch ertussen, enfin ging allemaal best.

Maar nu: zodra we tussen pc1 en de switch een kabel van zo'n 5 meter zetten, dan wordt het netwerk sloooomm. Ping: 25% en 50% verlies. Steeds weer opnieuw. Met Qcheck (netwerkmonitor) geeft hij lange tijden weer als er voor proef een pakketje wordt verstuurd.

Dus wij dachten, dat zal misschien aan de kabel liggen.

De rest van de 100m die we nog hadden, hebben we afgerold (zo'n 30 meter) en daar stekkertjes aangemaakt. Maar nu: time-out bij alle pogingen.

Waar ligt dit aan? De korte kabeltjes hebben we zelf gemaakt
Tang is van de praxis
stekkertjes van computerbedrijf
kabel is Cat 5e en ook van computerbedrijf
volgorde is (1op1):
groen/wit
groen
blauw/wit
blauw
oranje/wit
oranje
bruin/wit
bruin

==
hoi

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-08 14:12
kabeltjes niet goed in de stekker?? niet goed genoeg vastgeknopen dus??

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

het ligt aan die tang :P, nee eem, het is een hoeveel bit netwerk? En de switch is nieuw? Want er lijkt mij niets mis met die kabel

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

MarcoZ20 schreef op 09 juli 2003 @ 16:08:
kabeltjes niet goed in de stekker?? niet goed genoeg vastgeknopen dus??
Dan zou die zelfde ping verlies moeten geven bij de overige 30m... Maar ik neem ook aan dat ze niet een stuk of 10 keer dat niet goed gedaan hebben ;)

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Eusebius
  • Niet online
De tang is zo'n goedkope praxistang. Van de zijkant kan ik niet zien hoe ver ze erin zitten, maar bij de korte kabels gaat het wel goed.

==
hoi

• orca
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

Da's een heel mooi ISDN schema....

UTP ethernet is wit-oranje / oranje / wit-groen / blauw / wit-blauw / groen / wit-bruin / bruin

ik vind het knap dat het gewerkt heeft

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-08 14:12
VOlgens mij (zoals ik het begrijp) pingt hij helemaal niet meer sinds ze die 30m met stekkers hebben. Zou dan toch kunnen dat er net 1 draadje niet helemaal goed in de stekker zit. Heb ik hier thuis ook weleens gehad

• Eusebius
  • Niet online
Switch is van sitecom, 8poorts

100 mb 3com en realtek kaartje. Beide staan ingesteld bij verbindingssnelheid / duplex op 100Mbps / full duplex

==
hoi

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:47

renedepe

wheeeeelp!!!

De volgorde van je kabeltjes kloppen niet!!, Dit kan ook veel dataverlies veroorzaken!!! |:( Ik zou daar maar eens mee beginnen.

En ik was weer veel te laat :'(

[ Voor 14% gewijzigd door renedepe op 09-07-2003 16:15 ]

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Kabels kloppen niet, zie FAQ, daar staat dit:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_straight.gif

edit:
spuit 11

[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 09-07-2003 16:15 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Eusebius
  • Niet online
orca schreef op 09 July 2003 @ 16:11:

UTP ethernet is wit-oranje / oranje / wit-groen / blauw / wit-blauw / groen / wit-bruin / bruin

Mmm.. oke, maar zou dat de reden zijn? (mijn huisgenoot begint nu op mij in te meppen :( ) immers, de 'paren' zijn bij elkaar gehouden.

edit:
bovenstaand schemaatje heb ik ook. Maar daaronder staat wel:

Je kan andere kleuren gebruiken maar je moet wel de getwiste paren bij elkaar houden ! 1 op 1 maken is niet genoeg.
Gebruik dus gewoon bovenste kleuren die standaard zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Eusebius op 09-07-2003 16:16 ]

==
hoi

Verwijderd

klopt, maar de manier die hij beschrijft werkt ook gewoon met 100mbit utp. hoe lang weet ik niet, maar een meter of 80 is me daar wel eens mee gelukt.

btw: isdn gaat hiet helemaal niet mee werken. daar moet je juist alle aders naast elkaar hebben liggen. dus: het adertje wat helemaal links in stekkertje 1 zit moet helemaal rechts in stekkertje 2, etc

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 16:17 ]

• Eusebius
  • Niet online
ja, en daarbij is de lange kabel nu circa 30 meter

==
hoi

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

Als je niet de goede volgorde gebruikt krijg je gewoon veel storing!! }:O

• Eusebius
  • Niet online
renedepe schreef op 09 juli 2003 @ 16:14:
De volgorde van je kabeltjes kloppen niet!!, Dit kan ook veel dataverlies veroorzaken!!! |:( Ik zou daar maar eens mee beginnen.

En ik was weer veel te laat :'(
(zie ook bovenstaand bericht van mij met quote uit Faq)

(jaja, die heb ik al gebruikt :) )

zou dat echt zoveel uitmaken?

==
hoi

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Ja, natuurlijk is dat de reden. :Z Het staat niet voor niets in de FAQ. Als je even verder zoekt in dit forum, kan je ook vinden wat de technische reden is. (unshielded TWISTED pair, verkeerde volgorde, verkeerde twist. Twisten is om storingen op te vangen. Korte kabel, minder storing. Lange kabel, veel storing |:()

Leven is meervoud van lef

• Eusebius
  • Niet online
oke, dan gaan we dat nu ff proberen.

Plaatje van hierboven: maakt het ook nog uit of 1 links of rechts zit (ik bedoel: 't gaat erom van welke kant je kijkt.)

Daarbij begrijp ik nog niet goed waarom het storing geeft. We hebben immers de paren bij elkaar gehouden (zoals in Faq vermeld) en nu moeten we ze uit elkaar halen!?

==
hoi

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 17:43

McFizban

Hackito ergo sum.

En zo moet je dus een 1 op 1 UTP kabel in elkaar zetten.
Je kan het ook op een andere manier 1 op 1 doen en dat kan ook goed gaan, maar het kan ook verschrikkelijk mis gaan.
(Dat iemand al 10 keer met Russisch roulette heeft gewonnen zegt nog niet dat jij dat ook kunt)

De paren in een UTP kabel zijn: 1-2, 3-6, 4-5 en 7-8.
Het maakt dus niet uit of je links of rechts begint met tellen, zolang je maar aan beide uiteinde op dezelfde manier telt. Wil je het echt heel mooi doen, dan doe je het volgens het bovenstaande kleurschema.

[ Voor 21% gewijzigd door McFizban op 09-07-2003 16:27 ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

ik had het niet beter kunnen zeggen loesje! :)

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

uhmz

[ Voor 93% gewijzigd door renedepe op 09-07-2003 16:27 ]

• Eusebius
  • Niet online
't is UTP. Maar nu heb ik nog geen antwoord uit mijn vraag waarom er in de FAQ staat:

Je kan andere kleuren gebruiken maar je moet wel de getwiste paren bij elkaar houden ! 1 op 1 maken is niet genoeg.

of begrijp ik de term getwist verkeerd??????? (he, er gaat een licht bij mij) Getwist zijn toch de paren die om elkaar heen gedraaid zijn?

==
hoi

Verwijderd

het is heel simpel:
voor pin 1 en 2 gebruik je 1 aderpaar. kleur doet er in principe niet toe.
voor 3 en 6 gebruik je bij voorkeur ook 1 aderpaar, maar het hoef niet per sé op korte afstanden. kleur doet er ook niet toe.

pin 4,5,7,8 liggen loos en heb je toch niets aan dus die mag je zelf weten

• Eusebius
  • Niet online
yes!!! Hij doet het! Idd verkeerde volgorde.

Tnx

==
hoi

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

uiteraard doet ie het...... :*)

[ Voor 9% gewijzigd door renedepe op 09-07-2003 16:42 ]

• McFizban
  • Laatst online: 17-08 17:43

McFizban

Hackito ergo sum.

Eusebius schreef op 09 July 2003 @ 16:29:
't is UTP. Maar nu heb ik nog geen antwoord uit mijn vraag waarom er in de FAQ staat:

of begrijp ik de term getwist verkeerd??????? (he, er gaat een licht bij mij) Getwist zijn toch de paren die om elkaar heen gedraaid zijn?
Je hebt inderdaad het licht gezien (halleluja!)
Een kabelpaar is dus een paar (=twee) draadjes die om elkaar heen zijn gedraaid (vandaar de term "twist"). Deze moet je dus bij elkaar houden.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
Waarom ben je allemaal zo moeilijk aan het doen, er staat toch gewoon:
simpel toch 8)7

• Edho
  • Laatst online: 08:54

Edho

Heeft Canon A570IS

Ik wil nog even toevoegen dat die tangen van de bouwmarkt niet goed zijn. Ik heb er 1 gezien en gevoeld, het is plastic en daar kan je geen 1 fatsoenlijke rj45 mee knijpen. Het buigt aan alle kanten mee. Geef aub iets meer uit en doe jezelf een groot plezier.
Aan de zijkant van het stekkertje kan je vaak zien hoe diep het koperen mesje in het draadje is gedreven, als je het boogje er nog een stukje bovenuit ziet komen is het een twijfelachtige verbinding. Dit gebeurde mij dus met die BMtang.

Edho

• makkie
  • Laatst online: 24-08-2025
Edho schreef op 09 July 2003 @ 22:46:
Ik wil nog even toevoegen dat die tangen van de bouwmarkt niet goed zijn. Ik heb er 1 gezien en gevoeld, het is plastic en daar kan je geen 1 fatsoenlijke rj45 mee knijpen. Het buigt aan alle kanten mee. Geef aub iets meer uit en doe jezelf een groot plezier.
Aan de zijkant van het stekkertje kan je vaak zien hoe diep het koperen mesje in het draadje is gedreven, als je het boogje er nog een stukje bovenuit ziet komen is het een twijfelachtige verbinding. Dit gebeurde mij dus met die BMtang.
En gebruik hardekern RJ-45 stekkers voor hardekern utp-kabel (de kabel die gebruikt wordt voor netwerken) en zachtekern RJ-45 stekkers voor soepelekern utp-kabel (zeg maar net als patchkoord kabel).

Verwijderd

McFizban schreef op 09 July 2003 @ 16:48:
[...]

Je hebt inderdaad het licht gezien (halleluja!)
Een kabelpaar is dus een paar (=twee) draadjes die om elkaar heen zijn gedraaid (vandaar de term "twist"). Deze moet je dus bij elkaar houden.
Maar dan moet je wel weten welke paren bij elkaar horen, data is namelijk 1-2-3-6 (1-2 tx, 3-6 rx), 4-5 is telefonie (ISDN is 3-4-5-6) en 7-8 zijn reserve en worden vaak gebruikt voor aarde.

• Edho
  • Laatst online: 08:54

Edho

Heeft Canon A570IS

makkie schreef op 09 July 2003 @ 22:58:
[...]

En gebruik hardekern RJ-45 stekkers voor hardekern utp-kabel (de kabel die gebruikt wordt voor netwerken) en zachtekern RJ-45 stekkers voor soepelekern utp-kabel (zeg maar net als patchkoord kabel).
Ik wist wel dat er verschillende kwaliteiten kabel waren, maar dat daar ook verschillende stekkertjes bij horen is nieuw voor me.
Bedankt, weer iets opgestoken vandaag.

Edho

• makkie
  • Laatst online: 24-08-2025
Edho schreef op 10 July 2003 @ 09:16:
[...]

Ik wist wel dat er verschillende kwaliteiten kabel waren, maar dat daar ook verschillende stekkertjes bij horen is nieuw voor me.
Bedankt, weer iets opgestoken vandaag.
Kwalitieit is hetzelfde alleen de ene is soepel om makkelijk koppelingen te maken (van outled naar apparatuur) zonder dat je kabel in de krul schiet en de hardekern(massief) is voor vaste netwerkbekabeling (van outlet naar outlet).
Pagina: 1