[debian] Bij laden XDM kappen toetsenbord en muis ermee...

Pagina: 1
Acties:

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hoi,

Ik heb nu net de installatie van Debian op me laptop voltooid. Toen heb ik via Taskel Xfree en aanverwante zaken nog van FTP gehaald en geinstalleerd. Heel leuk en aardig.

LCD fotograferen is moeilijk :)

Netwerk geeft bij start trouwens ook leuke fout :) niet echt duidelijke foto:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/DSCW0001.JPG
Dit komt omdat de PCMCIA brigde dan nog niet geactiveerd is... daarna doet et netwerk het wel met ifdown -a ifup -a (das geen probleem opzich dus :))

Xfree geconfigureerd, alles lijkt te werken, TOT het moment dat er ingelogd moet worden. Zodra ik login en password heb opgegeven begint ie met het verder te laden van X. Nog voor dit scherm doen de muis en toetsenbord het al niet meer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/DSCW0002.JPG
hij gaat wel rustig verder met het laden van XKDE zonder enige melding te maken van fouten or whatsoever... tot dit scherm:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/DSCW0003.JPG
vlak hierna krijg ik de volgende foutmelding:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/DSCW0004.JPG
dit doet ie ook als ik als root inlog...

Dat de geluidskaart niet werkt, boeiend... daar kan ik nog wel drivers voor vinden

Het irritante is dat de powerswitch samen met toetsenbord en muis ermee ophouden, en er echt totaal GEEN foutmelding van gemaakt word of wat dan ook.
Misschien is het gerelateerd aan die foutmelding van de soundcard? ik weet et niet meer. Google geeft in ieder geval niet veel bruikbaars.
(zelfs crtl + alt + backspace werkt niet meer op dat moment).
Zolang ik uit X blijf doet alles het prima, cat /dev/psaux doet het prima. kan typen en alles...

Het systeempje is het volgende:
Digital HiNote Ultra II (antiek ja :P)
Mobile P1 150MHz
32MB EDO
Chips & Technologies CT65548 1MB
Debian Woody. Rest van de specs is wel via google te vinden, weet ik ook niet uit me hoofd.
(WAARSCHUWING, vrijwel alle results van deze laptop zijn in het japans!)

Wie o wie kan mij helpn?

Verwijderd

hmm heb dr ook last van hierzo :|
hij hangt echt COMPLEET. geen SSH meer mogelijk etc...
en die dsp fout das niet zo vreselijk en veroorzaakt zeer wrsch ook niet de hangup.
heb het hier zeer onelegant opgelost: gewoon geen X meer starten.. hoeft ook nie want het ding serveert. is voor jou natuurlijk geen optie..
hoe het ook zij, als je op ctrl-alt-f1 blijft rammen terwijl hij X start kom je met wat geluk terug in je CLI en dan kan je je logs eens nagaan etc...

Verwijderd

Het is een fout in Debian zelf, ondertussen is er een update die geloof ik bij testing zit. kde.......woody7.deb en dergelijke als ik het mij goed herinner. Hij is vrij nieuw geloof ik. ;)

(Overigens is dit het laden van KDE 2.2, niet XDM. GDM, KDM en XDM zijn de grafische inlog schermen. )

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 23:08 ]

• Fludizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 23:05:
Het is een fout in Debian zelf, ondertussen is er een update die geloof ik bij testing zit. kde.......woody7.deb en dergelijke als ik het mij goed herinner. Hij is vrij nieuw geloof ik. ;)

(Overigens is dit het laden van KDE 2.2, niet XDM. GDM, KDM en XDM zijn de grafische inlog schermen. )
Volgens not-known moet ik dan woody upgraden naar sarge (testing)
Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 18:44:
hmm heb dr ook last van hierzo :|
hij hangt echt COMPLEET. geen SSH meer mogelijk etc...
en die dsp fout das niet zo vreselijk en veroorzaakt zeer wrsch ook niet de hangup.
heb het hier zeer onelegant opgelost: gewoon geen X meer starten.. hoeft ook nie want het ding serveert. is voor jou natuurlijk geen optie..
hoe het ook zij, als je op ctrl-alt-f1 blijft rammen terwijl hij X start kom je met wat geluk terug in je CLI en dan kan je je logs eens nagaan etc...
hij had een foutmelding geprint, alleen was ik zo dom om nog een keer startx te typen :X

ff de logs nazoeken of het erin staat...

[edit]
hier zijn de logs (digicamshots gemaakt, is makkelijker op het moment...)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/KDEerror0001.jpg
/var/log/XFree86.0.log
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ataraxia/images/KDEerror0002.jpg
/var/log/xdm.log

Ik heb alleen de interessante delen eruit gefotografeerd... de delen waarin de errors vermeld staan

Ik maak hieruit op dat hij de muis van /dev/psaux afgooid en naar /dev/input/mice gooit...

[ Voor 44% gewijzigd door Fludizz op 10-07-2003 01:50 ]

• Fludizz
  • Niet online
Update:

Ik kan via SSH2 wel gewoon inloggen op me laptop... nu pas kunnen testen in verband met gebrek aan netwerkkabels...

na "killall XFree86" gedaan te hebben vanuit root doet in de commandline het toetsenbord het gewoon weer...
cat /dev/psaux doet et ook gewoon weer...

het is dus inderdaad puur en alleen KDE gebonden...

Ik ga gnome es proberen

[ Voor 9% gewijzigd door Fludizz op 10-07-2003 23:52 ]

• Fludizz
  • Niet online
laatste update:
gnome heeft hetzelfde probleem als KDE, input aparaten die bevriezen. Alleen via SSH2 is hij nog te bereiken.

jammer en helaas, dan maar geen GUI...

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:54
kijk eens in /etc/X11/XF86Config bij de "Core Pointer's InputDevice Section", want het ziet er naar uit dat in dat gedeelte (of het gedeeltje daaronder) nogmaals een muis wordt geladen, die dan in de weg van de normale muis gaat zitten. :)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:38

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Die DSP error die KDE geeft bij init'en van je soundcard heeft te maken met het feit dat de user waarmee je inlogt geen rechten heeft tot /dev/dsp, oplossing is om je user toe te voegen aan de group audio in /etc/group
suc6

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Maar die error geeft hij ook bij root, en dat zou dan toch niet moeten gebeuren?

• Fludizz
  • Niet online
BlackSash schreef op 11 juli 2003 @ 17:31:
kijk eens in /etc/X11/XF86Config bij de "Core Pointer's InputDevice Section", want het ziet er naar uit dat in dat gedeelte (of het gedeeltje daaronder) nogmaals een muis wordt geladen, die dan in de weg van de normale muis gaat zitten. :)
Tja, er word geen andere input verder gedefinieerd, allang gekeken... maar als alleen de muis conflict geeft zou het toetsenbord het toch gewoon nog moeten doen? en die doet het dus ook niet meer...

maarja... Ik moet nog een werkende versie vinden, of gewoon andere linux distro proberen... het irritantste vind ik dat gnome gewoon exact hetzelfde probleem geeft.

• Fludizz
  • Niet online
Update:

Probleem opgelost...
Trackbal van me laptop veroorzaakte vermoedelijk een conflict waardoor alle input devices bevriezen... heb in de BIOS de trackbal nu disabled gezet en ik zit nu vanaf me laptop in gnome2.2 te tikken :)

Trackball was dus toch niet helemaal lekker... maar goed dat ik een PS/2 poort op me laptop heb zitten :)

Voor mensen met gelijk probleem, zet je touchpad/klitje/trackball van je laptop in de BIOS eens uit en probeer met een externe pointer te werken...
Pagina: 1