Toon posts:

Asus P2B BIOS probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik zal maar bij het begin van alle ellende beginnen.
Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht (Maxtor DiamondMax Plus 9 120 Gb) en die wilde ik in een oude pc stoppen (Asus P2B moederbord, BIOS Revision 1006). Dat heb ik toen ook maar gedaan, als primary slave. Primary Master is mijn oude harde schijf en Secundary Master is mijn brander.
Op zich leek dit allemaal te werken, totdat ik mijn pc opnieuw moest opstarten van partition magic om 2 oude partities te mergen. Toen herkende het BIOS mijn nieuwe HD dus niet. Resetten hielp ook niets, maar als ik de pc echt uitschakelde en hem vervolgens weer inschakelde deed ie het wel.
Ik vond dit toch een wat vreemd probleem en ben toen maar gaan zoeken op het forum en kwam al snel aan bij het flashen van het BIOS, omdat oude BIOS versies maar schijven tot 32 Gb ondersteunen. Ik ben toen naar de site van Asus gegaan en heb AsusUpdate bij hen vandaan gehaald. Vervolgens dus het BIOS geflashed en dat leek ook allemaal te lukken. Echter toen hij weer eens opnieuw wilde opstarten gaf ie een fout (ik geloof 'checksum error') en daarna deed hij niets. Resetten dan maar weer en als ik hem nu opstart gaat ie ook niet echt lekker.
Ik krijg nu achtereenvolgens de volgende twee schermen te zien en daar stopt het dan.
Scherm 1:
Afbeeldingslocatie: http://www.arsscribendi.com/images/cc/bios1.jpg
Scherm 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.arsscribendi.com/images/cc/bios2.jpg
Waar de cursor nu staat blijft ie ook echt staan |:(
Kan iemand mij helpen? Ik heb echt geen idee wat er nu aan de hand is, laat staan wat ik eraan kan doen!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Kan je je BIOS niet nogmaals flashen, ditmaal vanuit een dos omgeving? Het lijkt toch echt bij je BIOS mis te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 09 July 2003 @ 14:59:
Kan je je BIOS niet nogmaals flashen, ditmaal vanuit een dos omgeving? Het lijkt toch echt bij je BIOS mis te gaan.
En hoe moet je dat dan doen? Opstarten van diskette neem ik aan en dan een aantal dos commando's intypen?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

yep, de asus site legt het allemaal prima uit. Haal bij http://www.bootdisk.com gewoon een w98 opstartflop en bij Asus de juiste flashtool (waarschijnlijk AFLASH.exe). Check wel het schijfje goed alvorens je daarvan gaat flashen.

Verwijderd

Misschien moet je in het BIOS de Primary Slave niet op "Auto" maar op "User Type HDD" zetten en dan zelf de specs van de schijf invoeren, en hopen dat het dat pakt.

En misschien heb jij een oude partition magic die niet met grote schijven om kan gaan en problemen geeft?

Succes!

Trouwens, mooie foto's :+

Verwijderd

Topicstarter
BIOS flashen vanuit DOS wordt erg lastig. Ik kan namelijk ook met een bootdisk helemaal niet opstarten... hij geeft geen krimp.. wat moet ik doen?

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

zet eerst je oude harde 's schijf terug.
Probeer dan 's met de windows opstartdisk de PC op te starten.
N.B. waarschijnlijk moet je eerst in de BIOS de parameters van die oude hard disk invoeren / laten vinden (voor/bij het opstarten, na plaatsing oude HD) .
Ik denk dat het dan wel werkt.

(werkt AsusUpdate op een P2B ? Ik gebruik AFLASH voor de mijne)
Ik hoop dat je PC bij dat 2de scherm blijft hangen omdat de HD niet wordt herkend, en dat bij herplaatsen van de oude HD je Bios wél opstart.

Dan kun je met Aflash de laatste Bios plaatsen, danwel een utility (zoiets als: EZ-disk, of On-Track) installeren waardoor de 120 mb HD wel gebruikt kan worden.

[ Voor 58% gewijzigd door Brothar op 09-07-2003 19:53 ]

eagle

Verwijderd

Ik snap ook niet hoe je hebt geflashed, als ik je goed begrijpt heb je handmatig lopen flashen. terwijl ik PRECIES hetzelfde mobo heb gehad, en ik flashte altijd met die windows flasher, die is veel veiliger, en die checkt de versie van het bestand dat (jij download of) hij download 6x na.

haal je schijven er eens uit en stop er maar 1 in, en haal ook eens je moeder bord batterij er uit, en weer erin

-edit-
das trouwens een programma van Asus zelf

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 21:05 ]

Verwijderd

voor clear CMOS bestaat er toch een jumper op die P2B? :+

• Brothar

Brothar

meester

Ja, aangeduid met CLRTC=Clear Real Time Clock; blz. 13 (mijn) manual.

eagle

• ~Destructor()
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn Asus P2B draait BIOS revisie "1014 Beta 001".

Deze heb ik ooit geflashed in verband met het upgraden naar een Celeron 1GHz.

Ik weet niet of deze ook grotere harde schijven ondersteund,
Het lijkt in ieder geval alsof deze versie nieuwer is dan de versie die je nu gebruikt.

Onderaan bij de tekst "Press DEL to enter SETUP" staat de tekst:

"07/08/01-i440BX-<<P2B>>"

[ Voor 17% gewijzigd door ~Destructor() op 09-07-2003 23:27 ]

Nothing is impossible

• Brothar

Brothar

meester

http://www.asus.com.tw/su...d/item.aspx?ModelName=P2B

laatste Bios die hier staat:1012.
Ook vind je hier Aflash
(vroeger werd Flash.exe gebruikt, maar dat is vervangen door Aflash.exe).

gevonden bij Asus:
http://www.asus.com.tw/support/faq/qanda.aspx?KB_ID=82849

en voor schijven >65 Gb
http://www.asus.com.tw/support/faq/qanda.aspx?KB_ID=82992
(versie 1013 Beta)

ik zie onderaan je eerste scherm een datum; je Bios-flash lijkt goed te zijn gegaan.
Ik gebruik Bios 1011, die geeft een datum in 1999.

Heb je geen 2 apparaten nu als primairy slave staan ? (omdat ie daar vastloopt).
Je jumpersettings (ook van de nieuwe HD) zijn toch wel juist (kan me niet voorstellen van niet, maar ik lees het niet uit je posting) ?

[ Voor 85% gewijzigd door Brothar op 10-07-2003 00:04 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Okay, bedankt alvast voor alle reacties, maar het lijkt nog niet opgelost.
Ik heb de schijf er maar weer uitgehaald en... hij startte gewoon op. Vervolgens de schijf in een andere pc gestopt (met Abit BE6-e mobo) en daar werkt het allemaal vlekkeloos. Hierna heb ik de schijf maar weer teruggezet in de pc waar ie in moet, maar dan als secundary master en dan m'n brander als sec. slave. Maar nu blijft ie ook nog in het tweede scherm hangen!
Uiteraard heb ik alle jumper settings goed ingesteld, blijkt volgens mij ook wel uit het feit dat ie het in die andere pc wel doet...
Maar goed, BIOS lijkt het probleem dus niet (of kan alleen die 1013 beta schijven >65 Gb aan???), wat kan het dan wel zijn?

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde gehad. Opgelost, door een Promise Ultra100 TX2 erin te stoppen.

Het kwam omdat de P2B geen schijven groter dan 80 GB ondersteunt :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 10:36:
Ik heb precies hetzelfde gehad. Opgelost, door een Promise Ultra100 TX2 erin te stoppen.

Het kwam omdat de P2B geen schijven groter dan 80 GB ondersteunt :)
En wat is een Promise Ultra100 TX2???

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 10:42:
[...]

En wat is een Promise Ultra100 TX2???
Een losse IDE controller. http://www.promise.com kun je er plaatjes enzo van zien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 juli 2003 @ 10:47:
[...]

Een losse IDE controller. http://www.promise.com kun je er plaatjes enzo van zien.
En de betreffende losse IDE controller zorgt ervoor dat de IDE controller niet meer de bottleneck is.

De UDMA33 controller op de vele BX moederborden is namelijk (vooral bij burst transfers) merkbaar de bottleneck van moderne harde schijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2003 10:55 ]

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 14:15
probeer eens die nieuwe bios. Zal vast wel helpen.

edit: ben weer eens te laat ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Oguz286 op 10-07-2003 11:04 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

BIOS is het probleem want BIOS 1012 ondersteunt geen schijven boven de 80 GB. Flash de laatste Beta BIOS 1014.003, dan zal het wel werken. Deze BIOS kan je oa vinden op de Duitse Asus site.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Concluderend: er is niets mis met de BIOS, behalve dat hij niet met deze schijf kan omgaan, omdat hij te groot is.

Oplossing 1: flash je BIOS met een beta versie (1014 bijvoorbeeld).

Oplossing 2: nieuwe IDE controller kopen.

Oplossing 1 lijkt me de moeite waard om eerst te proberen.

Verwijderd

de p2b ondersteunt wel schijven >80GB.
>32GB is met 1012 of 1013 ingevoerd,
>64GB is met 1013 of 1014 ingevoerd.

Het probleem is nu dat je je bios opnieuw moet flashen, maar dit niet lukt. Je kunt proberen de chip te flashen vanaf een ander moederbord (hotflash) of bv op flashbios.org je BIOS-eeprom opnieuw te laten flashen.

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
De TS heeft al eerder met succes een BIOS geflashed, dus waarom zou dit nu niet lukken? Als de grote schijf er even uitgehaald wordt, kan de TS toch van zijn oude schijf opstarten en de BIOS flashen met die AsusUpdate-util?

Verwijderd

ESteg schreef op 10 July 2003 @ 11:18:
Concluderend: er is niets mis met de BIOS, behalve dat hij niet met deze schijf kan omgaan, omdat hij te groot is.

Oplossing 1: flash je BIOS met een beta versie (1014 bijvoorbeeld).

Oplossing 2: nieuwe IDE controller kopen.

Oplossing 1 lijkt me de moeite waard om eerst te proberen.
Maar ik zou na oplossing 1 toch oplossing 2 overwegen. Een kaartje van 35 euro is de snelheidswinst namelijk wel waard.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

O ja, en wat betreft Beta BIOS, das geen probleem. Ik heb mijn eigen P2B nu ook op BIOS 1014.003 lopen ivm een CPU upgrade naar Celly 1300 MHz en dat loopt prima.

De CPU wordt zelfs gezien als Pentium!!! 1300 MHz >:)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
Brothar schreef op 09 juli 2003 @ 23:31:
http://www.asus.com.tw/su...d/item.aspx?ModelName=P2B

laatste Bios die hier staat:1012.
Ook vind je hier Aflash
(vroeger werd Flash.exe gebruikt, maar dat is vervangen door Aflash.exe).

gevonden bij Asus:
http://www.asus.com.tw/support/faq/qanda.aspx?KB_ID=82849

en voor schijven >65 Gb
http://www.asus.com.tw/support/faq/qanda.aspx?KB_ID=82992
(versie 1013 Beta)

ik zie onderaan je eerste scherm een datum; je Bios-flash lijkt goed te zijn gegaan.
Ik gebruik Bios 1011, die geeft een datum in 1999.

Heb je geen 2 apparaten nu als primairy slave staan ? (omdat ie daar vastloopt).
Je jumpersettings (ook van de nieuwe HD) zijn toch wel juist (kan me niet voorstellen van niet, maar ik lees het niet uit je posting) ?
He Brothar!
Ik wist die beta's niet echt te vinden, maar na het flashen met 1014 beta werkt het allemaal!!!
Iedereen bedankt voor alle tips _/-\o_
Ciao
Pagina: 1