Harde schijf benaderingsproblemen, uitval van schijven

Pagina: 1
Acties:

• Michael_E
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06-2025
Na veel problemen te hebben gekend met mijn configuratie, heb ik de oplossing voor mijn hardnekkige probleem weten te analyseren.
Mijn vorige Topics waren:

Bad Clusters 564120
Loopt de ontwikkeling voor op de techniek?? 550937
kan een voeding andere componenten defect maken? 556208
Vertrouwen opgezegd in IBM-HD 512276

Ik heb veel geprobeerd om van deze haperingen af te komen.
Uiteindelijk bleken alle problemen te komen door de jumperinstellingen van
harddisken.
Op zich een logische gedachte, maar er schuilt een hapering waar ik "gek" 8)7 van werd.
Zo heb je periodes dat alles perfect loopt, en van de één op de andere dag begint de ellende weer, uitvallende schijven, meldingen dat de schijf niet geformatteerd is, bad clusters, etc.
Mijn eerste gedachten waren de kwaliteit van HD's (IBM had bijvoorbeeld een slechte serie)
Daarna heb ik een zwaardere (goede) voeding geplaatst 450W
Toen heb ik lang gedacht dat het de Promise Fast Track TX2 Kaart zou zijn.
Uiteindelijk systeem zo kaal mogelijk opgebouwd, (zonder Fast Track Controller)
na een periode bleek dat na wisseling van een schijf precies dezelfde symptomen zich voordeden.
De bewuste haperende schijf stond ingesteld op Slave, omgezet naar master op een andere IDE bus, en........ :) Perfect lopend systeem.
Dus het kon niet aan de Promise controller liggen.

Promise Fast Track kaartje gemonteerd, schijven aangesloten en alles loopt, tot op dit moment perfect :) _/-\o_

Het is naar alle waarschijnlijkheid zo, dat als een schijf op een PCI controller wordt aangesloten, er eigenaardigheden voordoen bij slave instelling
Meestal heeft de slave instelling 2 mogelijkheden, of geen jumper, of in de parkeerstand positie.
Deze parkeerstand gaf juist deze problemen

Wie kent dit soort symptomen, en wil er een discussie over beginnen

[ Voor 8% gewijzigd door Michael_E op 09-07-2003 13:57 ]

Glasvezel heeft de toekomst

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Op zich is het vrij logisch dat je aan schijf alleen aansluit als master.
Een slave veronderstelt immers dat er een master is. Vind het niet veel discussie waard...

• Michael_E
Ja, tuurlijk was er een Master aangesloten, toen de fouten optraden.
Ik ben gekke Henkie niet. (niet boos bedoelt hoor)

• Royale de Luxe
  • Laatst online: 22-02 23:07

Royale de Luxe

The limit is out there

IK heb gelezen in mijn hanleiding van mijn Promise Fasttrack 100LP dat je als je enkel 2 schijven gebruikt ze altijd als master moet zetten, als je dan een enkele HD per kanaal gebruikt dat is.

Weet niet of dit ook in je handleiding staat.

Als ik bij een waarzegster ga, weet zij dan ook op voorhand dat ik geen geld bij heb?

• danny boot
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-03 10:41
MOet even vervelend zijn... Kan het zijn dat die Twee IBM's op één Voedings kabel zit? heb zelf gehad 2 WD120JB's op een Kabel. Geen Succes dan viel HD 1 uit dan viel HD 2 uit later bijde Hardisken op een andere kabel en weg probleem. Moet maar kijken of je verder komt. Suc6.

AMD Athlon64 3500+ (Venice), A8N-E 1,5GB PC3200, XFX GeForce 6800Ultra 256MB DDR3, 2x SP1614C+1xHD160JJ van Samsung (rest is niet boeiend)

• Michael_E
Daar ik vakantie had, dus tijd om verder te analyseren ben ik tot de volgende ontdekkingen gekomen:
- De Flatcable had een los contact (vandaar af en toe) dit door het veel uitproberen
- IDE 2 slave (moederbord) werkt geheel niet, geen een apparaat
- en.... een pinnetje van de harddisk zelf was teruggedrukt, waardoor deze geen contact maakte

Al met al dus Geen problemen met het Promise kaartje, het systeem loopt op dit moment als een speer.
De performance per schijf (0+1) (geen striping of mirrorring) is nu 40Mb per seconde
Nog nooit is de performance zo hoog geweest (28Mb per schijf stopte het wel z'n beetje)

Pagina: 1