Toon posts:

[knoppix]eth0 en eth1 omdraaien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2 netwerkkaarten.
1 Realtek RTL8029(AS) PCI Ethernet (MAC: 00-50-BF-E1-6E-78)(voor internet)
2 Compaq NC3121 Fast Ethernet NIC (MAC: 00-08-C7-25-EC-2A)(voor thuisnetwerk)
dit is in windows.
Ik ga naar linux en ik heb daar ook 2 netwerkkaarten eth0 en eth1
eth0 met MAC-adres 00-08-C7-25-EC-2A en eth1 met MAC-adres 00-50-BF-E1-6E-78. Ik ga dan de netwerkkaarten instellen, als ik als eerst eth1 instel(dus ip/netmask enz) en ik wil internetten heb ik geen problemen. Stel ik daarna eth0 in voor mn thuisnetwerkt of wat dan ook, dan is mn DNS opeens weg. Ik kan wel gewoon pingen naar mn gateway, maar ping naar de DNS levert altijd 100% packetloss op. Ik denk zelf dat het komt omdat hij eth0 wil gebruiken voor alles, maar het werkt dus niet als ik bij eth0 de dns instel op mn gewonde dns(213.51.129.67). Volgens mij zou het moeten werken als je de 2 netwerkkaarten omdraait, dus als de compaq eth1 wordt en realtek eth0 word, maar ik heb geen flauw idee hoe dat moet. /me is linux n00b 8)7

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik weet niet of het bij jou kan, maar die dingen fysiek omdraaien werkt bij mij altijd goed in dit soort gevallen. Alleen zal het niet werken met onboard nic's

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Topicstarter
ze zijn iet onboard. Maar als je hun MAC verandert, verandert dat dan ook in windows. En hoe kun je het veranderen?

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik heb zelf nooit met het aanpassen van de macs gewerkt, dus dat zou ik niet weten.

Wat linux doet is je pci bus scannen en de eerte die hij vind wordt eth0 en de 2de eth1
Als je de kaarten dus omwisselt op je mobo dan worden ze onder linux omgedraait. Onder windows maakt dat niet uit.
Je moet onder linux wel je toewijzingen kunnen aanpassen, maar ik heb daar nooit zin in gehad, omdat het in mijn geval de moeite niet loont.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:32

Super_ik

haklust!

je kunt met route enzo toch aangeven waar tie de dns moet zoeken :?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Op welke manier configureer je de netwerkkaarten?

Wat is de output van /sbin/route? Het is met name van belang dat de default route via de interface gaat die met 'buiten' praat.

In de manual page van route (man route), staan een paar voorbeelden over hoe je routes kunt definieren. Met een beetje wijsheid en/of geklooi moet dat lukken.
Pagina: 1