Toon posts:

Processor in laptop probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een nieuwe laptop gehaald met een mobile Athlon XP 2400+, 512 pc2700 geheugen, 60 gig hardeschijf en nog een ATI Mobility 9000.

Het probleem is dat de processor als je de laptop net hebt aangezet maar 789 mhz aangeeft. Dit zie je dan met de systeem eigenschappen en met de systemcheck van 3d mark 2003. Als je dan weer kijkt dan draait ie in 1 keer op bijvoorbeeld 990 mhz. Even later draait ie op 1,2 ghz en uiteindelijk eindigt de snelheid op 1,79 ghz. Dit proces duurt ongeveer 10-15 minten. Soms langer.

Is dit normaal voor een laptop? Het lijkt wel of de procesor warm moet draaien en dat ie langzaam op topsnelheid komt ofzo. Ik merk het verder niet.

Klopt het verder ook dat de mobiele versie van de 2400+ op 1,8 ghz loopt? Want hoger komt de processor niet en in mij eigen pc draait de 2400+ op 2ghz. Komt dat omdat het een mobile XP is?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Dit is volledig normaal voor een mobile processor. :D dit komt door de dat de PC de processor terugklokt als er weinig rekenkracht nodig is, dit zorgt ervoor dat je langer met de accu kunt werken. Dit kun je eventueel uitzetten/aanpassen in Configuratie-scherm -> Energiebeheer. Hier kan je zien dat het zo hoort :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Ik dacht al. Maar het klopt wel dat ie op 1,8 ghz loopt?

Verwijderd

Het enigste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, (ben niet zo'n search-held :X ) is dit: geek.com tabel hier staan er geen MHz'en voor de 2400+ 8)7 :? maar wel voor de 2200+ en die draait al op 1800MHz, dus neem ik aan dat de jouwe sneller zal lopen, maar hoe snel weet ik niet. Ik ben een Intel gebruiker en weet weinig (lees nix van de rating / kloksnelheden van de AMD's af :X)
edit:

/me is ^MRT dankbaar voor het antwoord, kon het NIET vinden |:( :?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 12:27 ]

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:41
Een 2400+ draait inderdaad op 2Ghz, mischien moet je eens in je energiebeheer dat automatisch aanpassen van de clocksnelheid uitzetten, dan kun je kijken waar je processor precies op draait :)

Verwijderd

Energiebesparing. Dat hoort inderdaad gewoon zo. Kijk maar eens op www.amd.com en zoek naar PowerNow!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Als de proccesor niet gebruikt wordt, klokt hij zichzelf automatisch terug (speedstep heette dat dacht ik). Draai maar een een koetje en dan wil hij vast wel naar de 2GHz :P.

tvw

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-08 22:27
het is een mobile proc, die heeft andere snelheden dan een gewone amd xp

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Verwijderd

ShotGun schreef op 09 juli 2003 @ 12:24:
Als de proccesor niet gebruikt wordt, klokt hij zichzelf automatisch terug (speedstep heette dat dacht ik). Draai maar een een koetje en dan wil hij vast wel naar de 2GHz :P.
Speedstep is van Intel. AMD noemt dat PowerNow!. (Dat uitroepteken hoort dus bij de naam...)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben even niet bezig geweest met die laptop, maar ik zal zo ff kijken voor die powernow functie. In ieder geval bedankt voor de reacties.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij moet ik een uitbreiding voor de FAQ gaan schrijven want dit is al de tig-ste keer dat deze vraag langskomt. Iig met een search was het antwoord makkelijk te vinden geweest.

/zoekertje - dicht

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.