Toon posts:

5.1 vs uitstekende muziekweergave

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laat de experts hier eens hun licht over schijnen.

Momenteel zijn wij in het bezit van een Denon PMA-1500 versterker in combinatie met een Denon DC-1450 CD-speler, een paar stevige zuilspeakers, een interlink en dikke kabels. Dit alles met het doel optimaal te kunnen genieten van een enorme collectie klassieke muziek, zonder meteen failliet te gaan.

Nu begint de wens naar een 5.1 DD/DTS-systeempje te groeien. Daarbij vraag ik mij af of een actuele Denon A/V-receiver, zoals de AVR-1803 of de AVR-2803, voor wat betreft de weergave van stereo-muziek kan tippen aan onze huidige setup (het ontbreekt deze receivers bijvoorbeeld aan dubbele transformatoren en UHC-MOS-FET's).

Alvast bedankt voor de opheldering!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het bijt elkaar niet, alleen moet je vaak wat dieper in de buidel tasten. Het is ook heel erg persoonlijk hoor. Specs als dubbele transformator en UHC-MOS-FET maken het geluid niet perse beter. Hoe jij een versterker mooi vindt, hangt 100% volledig af van hoe je hem vindt klinken.

Als je veilig wil zitten, koop je een simpele 5.1 versterker erbij (bijvoorbeeld een marantz sr4300 voor 300 euro) en sluit je de pre-outs van de frontkanalen op de main-ins van je PMA-1500 aan en laat je je frontspeakers en frontversterking gewoon op de oude manier lopen en gebruikt de surroundversterker dan als voorversterker voor de frontkanlen bij surroundweergave. Je sluit je DVD en je TV dan dus aan op de 5.1 versterker en daarop ook je center en rear-speakers.

als je geen mail-in of pre-in op de PMA1500 hebt, kan je ook een tape-in gebruiken, alleen moet je dan de volumeknop van de PMA 1500 dan wel elke keer als je de surround gebruikt eventjes op een vaste stand zetten, zodat de volumeregeling verder via de 5.1 versterker gaat en de denon alleen maar als eindversterker werkt.

Wl je dit niet, neem dan een 51 versterker mee naar huis en vergelijk hem met je eigen versterker.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 09-07-2003 12:03 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Ja voorheen had je nog wel eens sporadisch van die DTS decoders met alleen de amps
voor REAR, en CENTER en LFE. Met moeite heb ik zo'n ding kunnen kopen 2ehands.
En kan het stereo gebeuren via me trouwe Rotel stereo, en de rest via deze decoder (yamaha dsp e800). En als rear dan 2 philips MFB.

Verwijderd

Topicstarter
Heren bedankt.

Ik heb nog even gezocht naar een surround-decoder, maar die zijn praktisch onvindbaar. (met een beetje geluk is de Yamaha DSP-800 nog wel te vinden op een veilingsite). Vandaar dat ik toch waarschijnlijk ga voor de andere oplossing (een Marantz SR4300 aanschaffen en bij gebruik in surroundstand de huidige versterker gebruiken als eindversterker voor de frontspeakers).