Toon posts:

Opeens niet meer werkende geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

ik heb het volgende probleem. Ik zit hier op een laptop te werken (Acer TravelMate 201T; vreemde naam overigens:)) met een Celeron 600 en een Ali onboard geluidskaart. En met die laatste is iets vreemds aan de hand: hij heeft het altijd goed gedaan, niets mee mis. Maar nu werkt het geluid niet meer. De geluidskaart wordt bij het systeem (er staat Win ME op) nog steeds herkend, echter bij het onderdeel Geluid & Media (of iets dergelijks, waar je geluidjes aan gebeurtenissen kunt hangen) wordt verteld dat er helemaal geen geluidskaart gevonden is. Ook Direct X (versie 8.1, upgraden is geen optie i.v.m. inbellen) doet moeilijk, hier wordt de geluidskaart ook niet herkend. Alle drivers die ik tot mijn beschikking heb staan (van Acer zelf) heb ik geprobeerd: geen resultaat. Heeft iemand een goede tip voor mij? Bij voorbaat dank!

M. vr. gr.,
Komkommer

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

nou het enige wat ik me in kan denken is iets wat je geloof ik al geprobeerd hebt: Het apparaat in je apparaatbeheer verwijderen en automatisch opnieuw laten detecteren en dan de drivers inladen.. In principe begin je dan 'opnieuw' met de installatie van je geluidskaart. Hoe staat - ie er eienlijk bij in het apparaatbeheer?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik al een aantal keren geprobeerd; de volgende keer wordt de geluidskaart netjes herkend en geinstalleerd. Hij doet het echter nog steeds niet. De geluidskaart staat overigens, zoals het hoort, onder besturing voor geluid, spelletjes enz.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Start op in veilige modus en kijk of de geluidskaart 2 of 3 keer bij apparaatbeheer staat.
Dan de extra vermeldingen verwijderen.
(heeft bij mij wel eens geholpen)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik geprobeerd, er stond inderdaad het een en ander dubbel. Alles verwijderd, maar werken: ho maar! Heeft iemand anders nog tips?

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:10
Wanneer gebeurde dit? Ik bedoel dus, nieuwe windows installatie ofzo? Of was het echt gewoon van het ene op het andere moment ?

fotoblog

Verwijderd

Topicstarter
Van het ene op het andere moment; sterker nog, de Win ME-installatie op deze laptop staat er al circa 3 jaar op, vanaf het aanschafpunt tot en met nu!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Misschien en hele simpele oplossing (kan me niet voorstellen dat je er nog niet op gekomen bent, maar toch) staat het volume helemaal goed en niet uit of zelfs op mute?

Music Addicted

Verwijderd

Topicstarter
Was het maar zo simpel, kon ik het geluid maar op mute zetten! Dat zou betekenen dat Windows in ieder geval zo'n mooi luidsprekertje in de taakbalk had gezet. Als ik zover zou komen zou ik al erg blij zijn! Ik heb wel een toets om de speakers hardwarematig uit te zetten, maar die begint nu dus te mekkeren dat er allereerst al geen geluidskaart is.

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 03:01

Nobby

Nuts!

Is ie niet uitgezet in het bios :?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Ik denk dat 'ie dan ook niet in apparaatbeheer zou staan (maar correct me if 'm wrong...)
Wel vreemd dat 'ie wèl in apparaatbeheer staat, maar dat het in je configuratiescherm bij geluiden lijkt alsof er geen geluidskaart is geïnstalleerd.

Misschien een IRQ-conflict (of DMA?)
Ik heb zelf op één van m'n pc's wel eens gehad dat er een conflict ontstaan was tussen geluid- en netwerkkaart (door een joystick aan te sluiten!!!).
Schakelde ik één van twee uit dan deed de ander het gewoon.
Dat heb ik toen opgelost door bij één van die twee apparaten (in apparaatbeheer) andere geheugenadressen toe te wijzen.
Toen werkte alles gewoon weer.
Je zou het eens kunnen proberen. Verder weet ik het ook even niet meer

Verwijderd

Is dit probleem inmiddels opgelost? Ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Alles zie er goed uit, echter : geen geluid :? Het betreft een travelmate 433 ....

Verwijderd

Als een apparaat het van het ene op het andere moment ophoudt met werken is het meestal gewoon stuk :( Is niet het leukste om te horen maar als ik het zo aanhoor is dat waarschijnlijk het geval...

Verwijderd

Stuk?
Speaker opgeblazen?

Verwijderd

Headphones doen het ook niet.....

Verwijderd

Ik neem aan dat je op mij reageert (quote maakt het wat duidelijker)

Niet de speaker stuk, waarschijnlijk de audiocard/chip

Verwijderd

Hmm daar ga ik toch niet directvanuit wanneer de laptop 2 weken oud is...
Ik heb via email van komkommer begrepen dat het opnieuwe installeren van de originele image van winme de oplossing was......
Ik ga nog even naar een andere zoeken....
Nog andere minder fatale suggestisch?

Verwijderd

de rest van de opties staat hier boven al geloof ik...heb je dat allemaal al geprobeerd?

Verwijderd

Ik ben erachter gekomen dat ik geluid uit m'n koptelefoon krijg wanneer ik de mini jack er half in doe.... ??????? 8)7 maar dan wel het slechte geluid zoals je dat altijd hebt wanneer de plug er niet geod inzit. (fasenverwisseld...) Het lijkt dus op een hardware fout?

Verwijderd

of rotte contactpunten, gebroken kabel....foute jack....

Verwijderd

Maar als ik de jack eruit haal doen de speakers het ook niet....
rot bij zo'n nieuw bak verwacht je ook niet
Misschien een massaprobleem binnen in?

Verwijderd

kan...
heb je al met de helpdesk/supportdesk gebeld?
Die zijn vaak op de hoogte van dat soort problemen....

Enneh...het komt vaker voor dan je denkt

Verwijderd

heb ik nog niet, ga ik nu doen...
Pagina: 1