[xp] computer sluit zo maar af?

Pagina: 1
Acties:

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 08:11
Ok, als ik het zou weten, had ik het hier niet neergezet,
maar het probleem waarmee ik nu ben geconfronteerd heeft
me figuurlijk al slapeloze nachten gekost. :'(
Wat is het probleem?
Ik draai WinXP, met de benodigde drivers en nu wilt WinXP zich
soms gewoon afsluiten, terwijl ik dat niet gezegd heb.

Voorbeeld:
vannacht; ik ging rond 01.15 naar bed, en toen ik nog ff in bed lag
te denken, hoorde ik me HD ratelen, en toen ~ploef~. PC uit.
Ok, ik start het weer op en ga naar bed.
Vanochtend bleek me pc WEER uitgegaan te zijn,
terwijl ik het toch echt aangelaten heb. |:(

En nu is mijn vraag: weet iemand een oplossing voor me probleem? :+

http://specs.tweak.to/5253

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het een spontane reboot, of echt een shutdown?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• wizzard
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-04 15:19
staat die "slaapstand "aan of zo

MMO-Cataclysm We need people who can write !!!! want to be a news poster do ask :)

• Sjowhan
het is echt een shutdown.. geen reboot. Het vage is ook
dat normaal er een pop-upje komt als de pc is opgestart,
met "windows is door een ernstige fout afgesloten ofzo",
maar dat komt dus ook niet...

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
En als je em weer aanzet krijg je geen schijfcontrole en ook geen melding dat "Windows has recoverd from a serious error" oid?
te laat :+

[ Voor 16% gewijzigd door MrEdge_ op 09-07-2003 09:33 ]

• Sjowhan
wizzard schreef op 09 July 2003 @ 09:29:
staat die "slaapstand "aan of zo
Nope.. omdat me Mobo dat niet ondersteund, heb ik het uitgeschakeld.

Verwijderd

was je toevallig niet een dvd aan het rippen of een andere programma aan het draaien waarin een optie 'Shutdown after completion' in zit.
Heb ik zelf ook wel eens gehad, dat i zo ineens uit ging, bleek dat het dvdx was die de pc uit zette nadat hij klaar was.

Verwijderd

is je voeding niet slecht ? probeer eens aan een andere voeding te komen,. lijkt op een brakke voeding..

• blackd
  • Niet online
Dimmu schreef op 09 juli 2003 @ 09:30:
het is echt een shutdown.. geen reboot.
Oke.
Heb je de taakplanner nagekeken? Zit je direct op een internetverbinding zonder firewall? Kijk je processen eens na of dat daar gekke dingen tussen staan.
Het vage is ook dat normaal er een pop-upje komt als de pc is opgestart,
met "windows is door een ernstige fout afgesloten ofzo",
maar dat komt dus ook niet...
Dat is niet vaag, dat hoort zo.
Als er een spontane reboot was gekomen, kwam dat waarschijnlijk door een stop error, aka een BSOD. Aangezien by default de instelling 'automatisch rebooten bij het vinden van een fout' aanstaat, zul je bij het krijgen van een stop error een reboot krijgen.
Jij vertelt dat je geen reboot maar een shutdown krijgt. Je krijgt dan ook geen stop error, en dus ook geen melding over een ernstige fout wat je beschrijft.

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Als je harde schijf eerst begint te ratelen lijkt het erop dat Windows zich iig "normaal" afsluit. Je zou het dus toch ergens in je power settings moeten zoeken of idd in computer afsluitende proggies zoals nero ofzo.

• Sjowhan
Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 09:33:
is je voeding niet slecht ? probeer eens aan een andere voeding te komen,. lijkt op een brakke voeding..
Hmm ik heb een qteq 450 watt, nog geen 4 maand oud.
Zou het daar aan kunnen liggen?

• Sjowhan
MrEdge_ schreef op 09 July 2003 @ 09:35:
Als je harde schijf eerst begint te ratelen lijkt het erop dat Windows zich iig "normaal" afsluit. Je zou het dus toch ergens in je power settings moeten zoeken of idd in computer afsluitende proggies zoals nero ofzo.
Hmm zover ik weet is er geen programma geinstalleerd die me pc zomaar zonder enige melding afsluit.. ik vind het ook bar raar, en omdat ik het nog nooit ben
tegengekomen, had ik het hier neergezet

Verwijderd

Dimmu schreef op 09 July 2003 @ 09:35:
[...]

Hmm ik heb een qteq 450 watt, nog geen 4 maand oud.
Zou het daar aan kunnen liggen?
eh Zeg nooit nooit met computers,. maar als die voeding 4mnd oud is en 450 watt en je Hdd eerst rateld lijkt het op wat anders

probeer eens op een andere hardisk een verse Windows te draaien :)

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 23:29

flexje

got-father

Staat er niks in je Event Viewer? Dit lijkt mij een voedingsprobleem.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Sjowhan
flexje schreef op 09 July 2003 @ 09:39:
Staat er niks in je Event Viewer? Dit lijkt mij een voedingsprobleem.
Nope helaas niet.. ik ben echt steeds naar me logboeken geweest, maar
helaas geen foutmelding oid.

Verwijderd

toch je voeding maar eens nakijken,. zie ik nu 3 hdd's in je sign ?

moet wel kunnen op 450 watt maar probeer gwoon een voeding te ritselen :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 09:51 ]

• Sjowhan
Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 09:49:
toch je voeding maar eens nakijken,. zie ik nu 3 hdd's in je sign ?
Klopt als een bus. ik heb 1x20gig en 2x80, een dvdspeler, cdrw, USBhub (eigen voeding), usbmodem, usbmuis.. Dat zijn denk ik de grootste stroomtrekkers

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

SA --> Windows Operated Systems :) ik neem aan dat er geen 'grappig' programmaatje meeloopt die het afsluit

Je laat het aan omdat je aan het downloaden bent? Ik heb het in een grijs verleden ook gehad op een machine: als er te veel werd gedownload ging soms de PC zomaar uit. Geen driversprobleem, geen events, geen logs, geen trojans, voeding. Nieuwe NIC en het was over.

Maar voeding is iets waar ik eerder naar zou kijken idd :P

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 09-07-2003 09:52 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09-2025
staan je power options (control panel en BIOS) niet gewoon fout ingesteld?

Battle.net tag

• Sjowhan
F_J_K schreef op 09 juli 2003 @ 09:51:
SA --> Windows Operated Systems :) ik neem aan dat er geen 'grappig' programmaatje meeloopt die het afsluit

Je laat het aan omdat je aan het downloaden bent? Ik heb het in een grijs verleden ook gehad op een machine: als er te veel werd gedownload ging soms de PC zomaar uit. Geen driversprobleem, geen events, geen logs, geen trojans, voeding. Nieuwe NIC en het was over.

Maar voeding is iets waar ik eerder naar zou kijken idd :P
Oww sorry.. ik wist dus niet waar het geplaatst moest worden ;)
Hoe kan je je voeding testen dan?

En ja> ik ben bijna altijd aant downloaden/uploaden.

edit: ik heb geen NIC nodig; kheb nog een usbmodem :9

[ Voor 6% gewijzigd door Sjowhan op 09-07-2003 09:54 ]

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:21

SkyStreaker

Move on up!

Als het aan de voeding lag, dan zal ie wel meteen uitschakelen en niet eerst netjes "afsluiten". Bijv. oververhitting van de voeding -- poef, ineens uit.

Ik denk zelf aan een soort taakplannertje of scriptje die de PC uitzet? Er is inderdaad ook programmatuur die een PC uitzet na een bepaalde taak te hebben geregeld (zoals taakplanner dus ;)) Kijk ook of er geen stiekem programmaatje is geinstalleerd ofzo. Of een instelling als "Remote Administration" (ben ff kwijt hoe het heet) dat iemand je PC gewoon uitfloept.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Sjowhan
tranztaz schreef op 09 juli 2003 @ 09:54:
Als het aan de voeding lag, dan zal ie wel meteen uitschakelen en niet eerst netjes "afsluiten". Bijv. oververhitting van de voeding -- poef, ineens uit.

Ik denk zelf aan een soort taakplannertje of scriptje die de PC uitzet? Er is inderdaad ook programmatuur die een PC uitzet na een bepaalde taak te hebben geregeld (zoals taakplanner dus ;)) Kijk ook of er geen stiekem programmaatje is geinstalleerd ofzo. Of een instelling als "Remote Administration" (ben ff kwijt hoe het heet) dat iemand je PC gewoon uitfloept.
Een remote programma heb ik er niet opstaan. Had ik wel, maar door problemen met de firewall heb ik em verwijderd..

• blackd
  • Niet online
Dimmu schreef op 09 July 2003 @ 09:53:
Maar of je daar nou blij mee moet zijn...
Dimmu schreef op 09 July 2003 @ 09:56:
Een remote programma heb ik er niet opstaan. Had ik wel, maar door problemen met de firewall heb ik em verwijderd..
Is die firewall nog actief?
Ik verdenk namelijk een remote shutdown via tools als psshutdown. Werkt alleen als je niet firewalled bent en de verkeerde services draait op je internetverbinding.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 23:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

MSconfig starten en kijken of er vreemde dingen gestart worden.
Taskmanager starten en kijken of er vreemde dingen draaien.
Alle programma's afsluiten en wachten om te kijken of het dan ook gebeurt.
Kijken wat de temperatuur is, misschien doet de BIOS een auto shutdown ivm oververhitting van CPU.
Andere gebruiker aanmaken die geen shutdown rechten heeft, kijken of het dan ook gebeurt: zo nee, dan ligt het aan een programma dat draait; zo ja, dan ligt het aan hardware of een process dat bv onder de system account draait.

This footer is intentionally left blank

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dimmu schreef op 09 juli 2003 @ 09:53:
Dat zou ik persoonlijk eerder een nadeel noemen gezien de problemen die ik er mee heb gezien bij anderen :P
Had ik wel, maar door problemen met de firewall heb ik em verwijderd..
Welke firewall? Wat gebeurd er als je die een nachtje uitschakelt?
En hoe heb je het ingesteld: alles <= 1024 afgesloten? Idem in de instellingen van je NIC MS networks etc uitschakelen. Uit m'n hoofd weet ik niet welke poort bijv. psshutdown gebruikt, maar het lijkt me dat je die dicht wilt hebben staan. Maar stel hoe dan ook een fatsoenlijk zwaar wachtwoord in voor je administrator account(s) :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Mij is verteld, je kan FPORT gebruiken, moet je even in mijn abuse @ home topic kijken daarvoor. Misschien heb je een trojan? En het kan inderdaad ook heeeeel goed dat je CPU te heet wordt. (maak je PC van binnen schoon, incluis de cooler op de cpu ivm. stof). Staat die niet te laag? Wat je eventueel ook kan doen is een BIOS-update. Ik heb wel eens van een dergelijk geval gehoord, herinner ik me en met flashen was het voorbij.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Sjowhan
F_J_K schreef op 09 juli 2003 @ 10:02:
[...]

Dat zou ik persoonlijk eerder een nadeel noemen gezien de problemen die ik er mee heb gezien bij anderen :P

[...]

Welke firewall? Wat gebeurd er als je die een nachtje uitschakelt?
En hoe heb je het ingesteld: alles <= 1024 afgesloten? Idem in de instellingen van je NIC MS networks etc uitschakelen. Uit m'n hoofd weet ik niet welke poort bijv. psshutdown gebruikt, maar het lijkt me dat je die dicht wilt hebben staan. Maar stel hoe dan ook een fatsoenlijk zwaar wachtwoord in voor je administrator account(s) :)
Ik draai BlackIce, en heb alleen voor me mail-, ftp- en webserver poorten (80, 25,143 en nog een geloof ik) open staan.
Ik heb ff teruggekeken op de eventviewer van Blackice, maar daar staat niets bijzonders in

Verwijderd

Toevallig een system failure optie aanstaan, waardoor die afsluit als er een fout is??

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juli 2003 @ 10:06:
Toevallig een system failure optie aanstaan, waardoor die afsluit als er een fout is??
Ik denk dat je het topic nogmaals moet doorlezen. Die optie is al aan de orde geweest, en er komt ook geen melding dat er een ernstige fout was.

• Sjowhan
blackd schreef op 09 July 2003 @ 10:08:
[...]

Ik denk dat je het topic nogmaals moet doorlezen. Die optie is al aan de orde geweest, en er komt ook geen melding dat er een ernstige fout was.
mja idd.. kent iemand hier een proggie waarmee je de voeding kan testen?
(stel dat het aan de voeding ligt)

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Er waren van die tooltjes die echt ALLES bijhouden wat er gebeurt. Ik zal ff zoeken.

• Sjowhan
tranztaz schreef op 09 juli 2003 @ 11:03:
Er waren van die tooltjes die echt ALLES bijhouden wat er gebeurt. Ik zal ff zoeken.
GERNE _/-\o_ _/-\o_

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

NTfileMon en NTRegMon (eventueel ALLES gebruiken _/-\o_ :Y) )

http://www.sysinternals.com/

Ongeveer in het midden van de pagina :) Bij current feautures ;)

[ Voor 19% gewijzigd door SkyStreaker op 09-07-2003 11:08 ]

• Sjowhan
tranztaz schreef op 09 July 2003 @ 11:07:
NTfileMon en NTRegMon (eventueel ALLES gebruiken _/-\o_ :Y) )

http://www.sysinternals.com/

Ongeveer in het midden van de pagina :) Bij current feautures ;)
Sanks. ik zal het even bekijken :*)

Pagina: 1