Toon posts:

RAID controller buiten naar herhaaldelijk problemen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
RAID-controllers zijn de nagels van m'n doodskist. Hier volgen mijn ervaringen en lijdensweg:
1. Onboard RAID-controller die er voor zorgde dat m'n netwerkkaart op willekeurige momenten blokkeerde. Pas gevonden na het vervangen van netwerkkaart en heel veel geklooi, zelfs tot het testen van de netwerkkabel toe.
Ik heb de RAID disabled en gezworen nooit meer te gebruiken.
2. Een jaar later RAID-controller kaart met 2x 120Gb in striped set. Nu zorgde hij ervoor dat mijn windows-setup op willekeurige momenten blokkeerde. Ik had mijn RAM eerst al es vervangen, mijn processor, schijven uit raid set gezet en apart geprobeerd en apart werkte ze wel. En uiteindelijk voor ik mijn moederbord ging vervangen dacht ik, achja, ik probeer een keer dat RAID kaartje in een ander PCI slot, en tadaaa, en nu werkte het ineens! Klote-boel.
3. Alles werkt nog steeds, heel leuk, ben bijna rond met mijn videoclips (80Gb aan videomateriaal opgenomen en achteraf bewerkt met allerlei effecten vanuit allerlei programma's, zelfs tot landschappen vanuit Bryce5 en models uit 3Dsmax) een 2-tal maand aan gewerkt.
Het is weer tijd voor ff verder te doen zodat het dit weekend nog klaar is... PC aan... Windows start op... Oops ik stoot tegen m'n voedingsstekker, PC reset.... Windows start op... Checkdisk wil controleren of alles nog ok is... checkdisk zegt alles ok en .. PC reboot? ok, fijn... pliepliepliepliepliepliep - RAID controller meldt mij dat de set niet meer compleet is, één van de schijven heeft de geest gegeven.... auch. :'(
Dit is een tip voor mensen die ook RAID-0 hebben of willen gebruiken, calculeer de risico's in of begin er niet aan. Harddisks hebben dacht ik bijna een gemiddelde uitval van 10 %. Bij RAID-0 verdubbel je je kansen om alles kwijt te zijn dat je niet backupt... 8)7

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij RAID-1 verdubbel je je kansen om alles kwijt te zijn dat je niet backupt...
Als je niet backupped (zeker met werk waar zoveel tijd in zit) ben je gewoon dom bezig.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zomaar even een schijf van 80Gb er nog es extra gaat bij zetten voor alles te backuppen. Als zaakvoerder van een pc-winkel ga ik zelfs zo ver dat ik in de winkel 2 pc's gebruik waar backups van de ene op de andere gezet worden en omgekeerd.
Maar als particulier wil men soms wat besparen, en uiteindelijk is die kleine snelheidswinst het niet altijd waard.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 10:23:
Inderdaad, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zomaar even een schijf van 80Gb er nog es extra gaat bij zetten voor alles te backuppen. Als zaakvoerder van een pc-winkel ga ik zelfs zo ver dat ik in de winkel 2 pc's gebruik waar backups van de ene op de andere gezet worden en omgekeerd.
Maar als particulier wil men soms wat besparen, en uiteindelijk is die kleine snelheidswinst het niet altijd waard.
Ben ik met je eens.
Maar dan moet die persoon niet gaan huilen als hij zijn data kwijt is. 80GB is best makkelijk te backuppen met bijv een DVD fikker. En dat is best goed betaalbaar. (zeker omdat je nooit de volledige 80GB nodig hebt denk ik).

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Raid-1 is mirroring dus als de een uitvalt moet de ander gewoon door kunnen draaien. En ik neem aan dat je het hier over IDE-raid hebt? Want SCSI-Raid is extreem betrouwbaar. daarom wordt het juist door bedrijven gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
teigetjuh schreef op 09 July 2003 @ 10:51:
Raid-1 is mirroring dus als de een uitvalt moet de ander gewoon door kunnen draaien. En ik neem aan dat je het hier over IDE-raid hebt? Want SCSI-Raid is extreem betrouwbaar. daarom wordt het juist door bedrijven gebruikt.
sorry, vergissing, het was raid-0 waar ik het over had.
Topic mag sluiten wat mij betreft, of deleten. Eigenlijk is hij wat overbodig...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:34

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 09 juli 2003 @ 09:26:
RAID-controllers zijn de nagels van m'n doodskist. Hier volgen mijn ervaringen en lijdensweg:
1. Onboard RAID-controller die er voor zorgde dat m'n netwerkkaart op willekeurige momenten blokkeerde. Pas gevonden na het vervangen van netwerkkaart en heel veel geklooi, zelfs tot het testen van de netwerkkabel toe.
Da's geen RAID. Da's 2 IDE controllers, wat extra hardware en wat firmware, en valt niet onder de definitie 'RAID' hier.

Dat jij je data toevertrouwd aan dat soort baggerkwaliteit hardware is jouw keuze, mensen met een echte RAID controller hoor je zelden, de HPT* controllers is huilen met de pet op. De problemen zijn te wijten aan jouw keuzes, niet aan RAID.
Pagina: 1