Toon posts:

[Mac OSX] bestandsextensies zijn niet bekend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem; Ik heb laatst bij een gebruiker Mac OSX op zjn powerbook geinstalleerd.
Was makkelijk te doen. Gewoon alle stappen gevolgd. Todat ik een connectie maakte met het netwerk. Daar zag ik dat bij alle bestanden bij de rij "type" overal als extensie "document "staat. Als ik een normale cd erin doe zie ik wel de juiste extensies op de cd. Als ik bv op het netwerk naar de map ga waar de setup van outlook staat en ik klik op het setupbestand vraagt hij mij welk programma hij moet gebruiken om de setupfile te openen. Dit doet hij met elk bestand.
Ik heb al gezocht en zelfs TCC gevraagd voor hulp. Tevergeefs.

iemand een idee?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 21:50

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoezo post je twee keer het zelfde verhaal?

[rml][ mac osX] extensies niet aanwezig op netwerk[/rml]

... maar even ter zake. Wat voor netwerk bedoel je? connect je naar een Windows bak, dan zou het kunnen omdat dat nu eenmaal een heel ander filesysteem is. Toch zou ik denken dat OSX hier zelf wel een oplossing voor heeft.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
2 keer ? ik zie het maar een keer.. maar goed , ik maak connectie naar een windows nt4.0 machine. Maar bij een andere powerbook met os 9.2 lukt datzelfde wel. Dus ik snap niet dat dat onder os X niet werkt. De schijf op het netwerk is een soort homedirectory voor die gebruiker. Ik kan wel op de server zelf komen en zie alle bestanden.. alleen alle bestanden hebben als extensie document en kan ze niet openen.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19

OgWok

U.N.C.L.E.

Welke versie van OSX ? Heb je de updates van Apple al geïnstalleerd ?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

gebruik je extra software of gewoon de standaard samba die meegebakken in OSX zit om te connecten met die NT bak?

Ik share namelijk ook mijn disks in mijn XP systeem en die mount ik dan onder OSX op mijn desktop.
Qua gebruik werkt dit dan ook precies hetzelfde als een disk op mn iBook en ik zie ook gewoon alle extensies.

Verwijderd

Topicstarter
Welke versie? 10,2.. kan dat?
Heb al een aantal updates gedownload en geinstaleerd. Geen effect.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik geen extra software maar door in de Finder naar de optie Ga--> verbind met server te gaan een connectie met de fileserver te leggen. Dat lukt ook, maar de rest ....

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, weet iemand hoe ik onder OS X een cdboot. Ik wil proberen om weer OS 9 erop te zetten maar hij pakt de cd niet. Ik kan wel onder Mac X de cd openen maar hij zegt steeds dat ik de laptop opnieuw moet opstarten om verder te gaan. Maar er gebeurd verder niks

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 09:54:
Ik gebruik geen extra software maar door in de Finder naar de optie Ga--> verbind met server te gaan een connectie met de fileserver te leggen. Dat lukt ook, maar de rest ....
Weird, dit hoort ie gewoon te doen, zeker als het een basic install is met normale updates.
Probeer eens op een andere pc te connecten en kijk of je daar hetzelfde probleem hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik op een andere pc met 9.2 de map open kan ik alles zien en doen

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 08:30

chem

Reist de wereld rond

Ik gok dat je op een andere manier verbindt, en dat er iets verkeerd geconfigged is.

Wat voor netwerk gaat het om, welke OS X versie (10.2.0, 10.2.1... 10.2.6), doe eens een screenshot maken (appletje-shift-3, verschijnt een Picture 1 op je desktop) etc.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik krijg de afbeelding niet gekopieerd naar dit forum.

Verwijderd

Topicstarter
[url=www.rkhbs.nl/Afbeelding 3.gif]

Hier een afbeelding van een aantal files op het netwerk. Ik probeer hier outlook setup te openen. lukt dus niet omdat hij de fileextensie niet ken.

--------------------------------------------------------------------------------

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

schijnbaar herkend de be bestandstypes van de bestanden zonder extensie niet, van bv .bin, en .hqx en .smi weet ie wel wat het is.

Wat gebreurt er als je de correcte extensie er zelf achterzet?

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 09-07-2003 12:38 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 08:30

chem

Reist de wereld rond

ja, de extensies ontbreken, en de filetype staat niet goed.
Je kan met ctrl-click een "open with" contextueel menu krijgen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor een extensie moet dan achter die setup file? Ik ben niet echt een grote kenner in mac. Maar het einde is zoek als die persoon steeds als ie iets wil openen die extensie moet aanpassen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, de mac kent nu eenmaal van huis uit geen extensies, en de bestandstypen zijn in het bestandssysteem opgenomen. Als je nu naar een windows share gaat kijken, dan kan OSX allen nog maar letten op de extensie omdat het bestandstype onbekend is...

Ben zelf ook geen Mac gebruiker, dus ik zou het niet weten...

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Ik wil niet veel zeggen maar mircosoft outlook bestaat niet voor OSX.
Dus of je hebt een setup file voor classis en je hebt geen classic draaien of het is een windows file die het zowiezo niet doet.

en wat moet je zowiezo met outlook als je mail.app al hebt?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

mac OSX kan op twee manieren het bestand koppelen aan een programma, ofwel via de resource fork, ofwel met een extensie.
vor mac worden de file metadata in een bestand .DS_Store opgeslagen in de directory zelf, ofwel een .rsrc folder in de root.

ik vermoed dat als je SMB/CIFS gebruikt op een NTFS systeem deze bestanden niet herkend kunnen worden, SMB/CIFS ondersteund geen metadata naar ik meen
sjuk schreef op 09 juli 2003 @ 13:06:
Ik wil niet veel zeggen maar mircosoft outlook bestaat niet voor OSX.
Dus of je hebt een setup file voor classis en je hebt geen classic draaien of het is een windows file die het zowiezo niet doet.
maar classic applicaties worden ook gewoon herkend in OSX, en kunnen gemapped worden naar extensies/resource-forks
en wat moet je zowiezo met outlook als je mail.app al hebt?
hmm, is mail al echt beter geworden (heb enkel tijdens 10.0.4 en 10.1 ermee gewerkt en vond het prut), maar zal binnenkort eens kijken of je dr al wat meer mee kan

[ Voor 45% gewijzigd door RM-rf op 09-07-2003 13:09 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bang dat ik ff de draad kwijt ben..... maar de oplossing is dus..?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:29
Topicstarter, probeer alsjeblieft de edit-knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) die je naast je eigen posts kunt vinden te gebruiken, in plaats van meerdere keren onder elkaar te posten.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Outlook Express bestaat wel voor MacOS, maar dat is a) oud en b) voor classic. De vervanger heet Entourage. Zit bij Office X.

Overigens, je hebt Mac executables op een windows server staan? Dat gaat zelden goed..

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19

OgWok

U.N.C.L.E.

Krijg het idee dat de Microsoft Outlook Express Setup een .exe is. Kan je eens op de server kijken (niet via een Mac) of dit zo is en zo ja, dan gaat dat niet werken omdat dit een Windows executable is.

Uit de afbeelding blijkt dat de Mac de MacBinary en BinHex wel goed herkent.

.exe en .com bestanden: daar kan de Mac echt niks mee.

Als op de server .doc bestanden staan en je hebt Offive voor Mac geinstalleerd, wat gebeurt er dan als je op de Mac zo'n bestand wilt openen?

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 10-07-2003 09:04 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 15:56:
Ik ben bang dat ik ff de draad kwijt ben..... maar de oplossing is dus..?
waarschijnlijk moet je pogen om zelf de filedata te zetten:
in de Developper Tools zitten shell scripts met mogelijkheden hiertoe:
zo is er
Apple's unofficial response.

In Terminal type '/Developer/Tools/GetFileInfo <path to an image file>'
You should get something like:

file: "/Users/pat/Documents/Extension editing.rtf"
type: "????"
creator: "????"
attributes: avbstclinmed
created: 05/28/2001 00:12:05
modified: 07/24/2001 03:09:22
met SetFile (ook van Developper Tools) kun je bepaalde file-properties aanpassen
van http://www.macwindows.com/MacOSX.html
en
http://www.macosxhints.co...p?story=20011018172352562

eventueel kan dit je ook helpen http://www.macupdate.com/info.php/id/11163

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Onder os 9 maak je verbinding met de windows-share via appletalk. De mac kan op die manier gewoon de metadata, waarin de file-association staat vermeld, openen.

Als je nu via smb/cifs connect met dezelfde windows-share gaat OS X er terecht (!) van uit dat op de windows-machine een drieletterige extensie aangeeft wat de file-association is.

Oplossingen:

-correcte file-extensies gebruiken op de share
-onder OS X gewoon gebruik blijven maken van appletalk in plaats van smb/cifs

Met de eerste oplossing loop je tegen het probleem aan dat oude classic-dingen niet meer lukken. Immers, voor het setupbestand van outlook bestaat logischerwijs geen geldige extensie.

Zoals je zelf al ziet herkent OS X op de share de bestanden mèt extensie wel correct.
Pagina: 1