Toon posts:

Socket voor grafische chip op mobo misschien een idee?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De meeste mobo's van tegenwoordig hebben bijna alles wat je nodig hebt onboard.

Ik vraag me eigenlijk af waarom men niet iets heeft uitgevonden om de grafische kaarten af te schaffen en deze als een "losse" chip verkrijgbaar zijn wat je op een socket kan plaatsen.
Net zoals een processor. 1 (extra) standaard socket op het mobo zodat je daarop een grafische chip naar keuze kan plaatsen. Of dit nu bijv. een FX of Radeon is.

Standaardisatie mag daarbij geen probleem vormen want dit is ook gelukt in de vorm van AGP en in de toekomst PCI express.

Een losse grafische chip zou als voordeel kunnen hebben dat deze beter in de chipset geintegreed zou kunnen worden. En lagere productie kosten. Het zelfde geld dan natuurlijk ook voor het video geheugen.

Misschien stel ik het me wat te makkelijk voor, maar het lijkt me een leuk discussie punt.

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

En hoe denk je de temperatuur laag te houden? een kaart heeft een groot oppervlak dus daarmee blijft te temperatuur samen met de koeler redelijk laag, en verder heb ik niet het idee dat door z'on chip de snelheid van de "data-transfer" sneller zal worden, dus waarom veranderen als het al goed werkt?

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Hmm, er hangt heel wat aan een GPU hoor ;) Het idee is goed, dat zeker, maar er is heus een reden waarom AGP kaarten allerlei chipjes op de pcb hebben. Kleine controllertjes, de GPU zelf (die dan in een socket zou komen, volgens jou idee) geheugenchips etc. Vooral die geheugenchips gaat volgens mij een dwarsligger worden, omdat bij elke GPU wel ander geheugen wordt mee-ontwikkeld.

En je kan het natuurlijk doen zoals veel notebooks het doen: het gewone ram geheugen delen. Dan zou er bv van 512mb gewone ram, 64 - 128 voor de videokaart zijn. Maar dat geheugen is dan 'all-purpose', en niet speciaal videogeheugen, zoals op de AGP kaarten zit.

Daarbovenop nog een ander ding: Juist omdat er tegenwoordig al zoveel onboard zit (lan, raid, audio, etc), is er steeds minder ruimte over voor wat extra's. En ik denk dat binnen de ATX-standaard het moeilijk gaat worden zomaar even een GPU socket + extra chips + apart geheugen te integreren. De onderdelen op het moederbord zouden elkaar teveel in de weg gaan zitten, simpelweg ;).

Vroeger was het wel mogelijk om losse chips bij te voegen: de co-processor van 386 was een aparte chip. Maar dan hebben we het dus over 1 enkele chip die gewoon op het mobo toegevoegd kon worden, en klaar is kees. Met een GPU is dat net fftjes anders :P Maar toch, het idee is leuk. Clubs als Ati en nVidia zullen er vast al wel aan hebben gedacht, en misschien komt het er wel, who knows :)

edit: vergeet idd niet wat the_RJ zegt: warmte! Al die snellere GPU chips van tegenwoordig hebben complete afzuigkappen nodig om de warmte af te voeren. Dat zal ook een dik probleem worden jah ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Remy op 09-07-2003 08:38 ]

LinkedIn
Instagram

• 2020Media
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-08 11:45
het zou opzich wel een idee zijn omdat het goedkoper is en dus makkelijker van grafishe processor kan wisselen.
als het dus een gpu op een socket wordt kun je de temp laag houden d.m.v een gewone processor koeler kun je nog lekker o'cen ook.

Edit:
Het geheugen zou niet zo'n probleem moeten zijn kijk maar naar de n-force moederborden die sharen het geheugen d.m.v. dual channel ddr zodat het enigzins nog een btje snel gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door 2020Media op 09-07-2003 08:41 ]

May Lyssa aid you

Verwijderd

Er zijn overigens wel mobo met een geintegreerde videokaart zo heeft asus er een met een GF4mx440.

Verder denk ik niet dat het uberhaubt ooit gaat lukken om een socket te maken voor een GPU, waarbij je steeds van GPU kunt wisselen. Er zit heel veel op een videokaart PCB. En per type is deze architechtuur ook weer anders. Dus dat lijkt me niet realistisch..

Verwijderd

Topicstarter
Misschien quad of meer channel geheugen een idee?
En de bus van de GPU/VPU ook zoals de P4 quadpumpen.
De technieken zijn er.

Als ze een P4 op 3,2 ghz kunnen laten lopen..... (zonder oc dan) waarom kan dit dan niet met een gpu/vpu? De P4 blijft toch redelijk koel.

/EDIT

De ramdacs en tvtuner chips die passen denk ik ook nog wel op het mobo.
Volgens mij zijn de meeste overige onderdelen op een grafische kaart om de spanningen en de frequenties van de chip/mem te reguleren.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 09:00 ]

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

ReemF schreef op 09 July 2003 @ 08:37:
Daarbovenop nog een ander ding: Juist omdat er tegenwoordig al zoveel onboard zit (lan, raid, audio, etc), is er steeds minder ruimte over voor wat extra's. En ik denk dat binnen de ATX-standaard het moeilijk gaat worden zomaar even een GPU socket + extra chips + apart geheugen te integreren. De onderdelen op het moederbord zouden elkaar teveel in de weg gaan zitten, simpelweg ;).
Mijn mobo was vroeger net zo groot als nu en er zit nu toch echt meer op :P. Ik denk niet dat dat dus klopt, de mobo's worden steeds kleiner, dus daar zal het niet aan liggen
Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 08:50:
Er zijn overigens wel mobo met een geintegreerde videokaart zo heeft asus er een met een GF4mx440.
Het gaat hier om het idee dat ze verwisselbaar zijn... Op zich is dat wel even iets anders...
Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 08:50:
Verder denk ik niet dat het uberhaubt ooit gaat lukken om een socket te maken voor een GPU, waarbij je steeds van GPU kunt wisselen. Er zit heel veel op een videokaart PCB. En per type is deze architechtuur ook weer anders. Dus dat lijkt me niet realistisch..
Waarom niet? Een processor is toch ook zo te verwisselen als een mobo die socket ondersteunt?

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Verwijderd

Als alle bedrijven nou afspreken over een universele socket dan zou het nog wel kunnen.
Dit idee heb ik een keer eerder gezien. Er zou eind vorig jaar een soort van gaming systeem op de markt komen die dit ook kon. Ben alleen de naam ff kwijt.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:06

samo

yo/wassup

Ik ben het er mee eens dat dit een mooie feature zou zijn, zo lang er niet verwacht word dat dit een GPU kaart zou vervangen. Maar als toevoeging op on-board kaarten, waarom niet?
(als we dan toch bezig zijn, doen we dit ook met de north-bridge)...
Maar de mobo's waar er gerekend word op integrated graphics zijn vaak erg beperkt in ruimte, dus word het daarom erg moeilijk haalbaar... (in notebooks, kleine workstations enz)...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Ik denk meer aan een standaard VGA PCB middels AGP of PCI express.
Daarop een GPU socket en (4) mem slots >> Een nvidia PCB waar je Nvidia Gpu's op kan doen en b.v. Dane Elec mem dat is volgens mij realistischer

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 09:15 ]

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik vroeg me af wanneer ze komen met chipset sockets, aangezien mensen vaak een mobo vervangen voor een andere chipset.
Maar ik denk dat je bij een vga socket en een nb socket op dezelfde problemen stuit, het pcb is vaak specifiek en ook afhankelijk van andere chips op het pcb (welke dus ook specifiek zijn).
Ik denk dat de vga markt op dit moment gewoon te onstuimig is voor dit soort standarisaties.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 09 juli 2003 @ 08:51:
Als ze een P4 op 3,2 ghz kunnen laten lopen..... (zonder oc dan) waarom kan dit dan niet met een gpu/vpu?
GPU != P4. De gemiddelde ATi of NVidia core is echt compleet anders dan een CPU van Intel.
De P4 blijft toch redelijk koel.
De Northwood 3.2 GHz doet 82 Watt (bron), waarmee het afaik de meeste hitte-dissiperende x86 CPU is. Koel zou ik het dus zo snel niet willen noemen.
nhimf schreef op 09 July 2003 @ 10:04:
Ik vroeg me af wanneer ze komen met chipset sockets, aangezien mensen vaak een mobo vervangen voor een andere chipset.
Dat is echt niet haalbaar voor de huidige snelheid / techniek verhouding. Het ontwikkelen van een moederbord is nu al een heel delicaat proces, waar heel veel bij komt kijken (lees dit artikel maar eens). Als je dan een andere chipset wilt, zit je ineens met hele andere variabelen (denk aan voltages, gewenste impedanties, frequenties, etc, etc).

Het zou wel haalbaar zijn, maar dan moet je echt inboeten aan performance. Zie bijvoorbeeld het geheugen op videokaarten: dat draait doorgaans op veel hogere snelheiden dan je DIMMs. Simpelweg omdat op een videokaart geen rekening gehouden hoeft te worden met ander geheugen, andere chipset, andere CPU, e.d.

Dan zou je in principe met veel moeite daar allerlei standaarden voor op kunnen stellen, maar kijk eens naar de CPU markt:

* Athlon XP met 133 MHz DDR FSB
* Athlon XP met 166 MHz DDR FSB
* Athlon XP met 200 MHz DDR FSB
* Pentium 4 met 100 Mhz QDR FSB, Socket 423
* Pentium 4 met 100 Mhz QDR FSB, Socket 478
* Pentium 4 met 133 Mhz QDR FSB, Socket 478
* Pentium 4 met 200 Mhz QDR FSB, Socket 478

En dat zijn dan de redelijk recente modellen. Ik weet niet zeker of je een dergelijke berg keuzes ook erbij wilt voor de chipsets.

Bovenstaand stukje geldt (in meer-of-mindere mate) ook voor GPU's.

Mogelijk is het vast wel, maar ik denk dat het niet wenselijk is :)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Zoiets zou de doodsteek zijn voor innovatie op het gebied van PC-video. Één socket betekend ook één manier van geheugen benadering. Geen snellere Ati omdat deze een iets langzamere, maar wel twee keer zo brede bus gebruikt tov. nvidia.
Geen Matrox meer die uitblinkt op dual- en tripplehead techniek, de ramdac's zitten nl. op het moederbord.
En zo zijn nog meer voorbeelden te verzinnen. Voor de low-budget office-pc's zou het best kunnen, maar daar de huidige onboard GPU's daar vaak lange tijd meegaan, en upgrade niet echt nodig is binnen de vervangingstermijn wegen de extra kosten voor een extra socket niet op tegen de baten.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

deadinspace schreef op 09 July 2003 @ 15:54:
De Northwood 3.2 GHz doet 82 Watt (bron), waarmee het afaik de meeste hitte-dissiperende x86 is. Koel zou ik het dus zo snel niet willen noemen.
offtopic: Intel specificeert gemmidelde waardes. Het max verbruik ligt hoger

Ontopic:

Ik denk, naast problemen met geheugen enzo, dat ook steeds sneller wordt, dat moederbordfabrikanten hier helemaal niet blij mee zijn. ATi en nVidia willen natuurlijk allebei een verschillende socket hebben. Dit lijkt me ook noodzakelijk, want een Radeon heeft natuurlijk hele anders pinnen dan een Geforce (FX). Beide chips zullen ook anders aangestuurd worden.

Lijkt me dat ATi/nVidia (en andere fabrikanten) weinig speelruimte hebben kwa functionaliteit binnen de chip en vooruitgang. Noodzakelijk is natuurlijk compatible te blijven met oudere chips, omdat mensen dan weer gaan klagen dat ze te vaak van socket wisselen (* Glashelder denkt aan het commetaar naar de deur van Intel). Vooruitgang vereist vaak waarschijnlijk een andere socket met meer pinnen.

Neem even de ASUS P4PE. Op de mycom site staan 3 verschillende versies van dit moederbord. Als dit idee wordt doorgevoerd moeten ze er 6 maken 8)7

Maar ik weet niet hoe dit allemaal precies zit.. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 09-07-2003 18:01 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij zit men ook nog met het probleem dat alles compatible moet blijven met de 8086
Nu zal dit minder zijn met de grafische chip, maar de chipset samen met de CPU zal hier het meeste mee te maken hebben.
Als ze "vroeger" dat hele 8086 concept overboord hadden gegooid dan waren de PC's nu een stuk sneller denk ik. (Maar het zou een choas zijn qua software)

Alles in 1 chip: (Dus CPU,video,geluid etc.)
Heb ongeveer 6 of 7 jaar terug een stukje gelezen in 1 of ander computerblad dat zoiets in de pen zou zitten. Volgens mij was het een computer totaal.
Volgens de wet van......(was het Moore?) zou dit toen al binnen een paar jaar mogelijk zijn.
Heb er helaas nooit meer iets over gelezen.
Pagina: 1