[P4 ES] Multiplier wil wel omlaag, maar niet omhoog

Pagina: 1
Acties:

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:59

E-Vix

Nu met sneeuw!

Topicstarter
Voordat iedereen meteen begint te schreeuwen van "Een P4 heeft altijd een gelockte multiplier! Wat je wilt kan gewoon niet!", lees eerst even het hele verhaal door.

Ik heb afgelopen weekeinde een P4 1,9 Ghz Engineering Sample op de kop weten te tikken. Voor diegene die niet weten wat een Engineering Sample is, zal ik het even heel kort uitleggen. Een Engineering Sample is een processor die normaalgesproken alleen bij de Intel Engineers terecht horen te komen om er mee te kunnen testen. Een deel van deze processoren heeft geen multiplier lock er op zitten. Ik heb er dus eentje op de kop weten te tikken zonder multiplier lock.
Omdat ik zelf nog geen P4 systeem had (alleen een P4 laptop, maar ik denk niet dat die die processor leuk zou vinden) heb ik een goedkoop Asus moederbordje gekocht. Het gaat om een Asus P4XP-X. Een van de voordelen van dit bord was dat er ook nog 'ouderwets' DIMM geheugen op geprikt kan worden. Hierdoor kon ik het geheugen uit mijn oude systeem er op prikken.
Maar nu komt het vreemde... Zodra ik een multiplier boven de 19 kies, dan pakt ie een multiplier van 19, maar kies ik een multiplier van onder de 19, dan pakt ie gewoon de ingestelde multiplier.
Ik weet dat deze CPU hogere multipliers kan pakken. De vorige eigenaar had hem namelijk ook hoger staan.
Heeft iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen? Moederbord is jumperloos, dus ik kan alleen in het bios instellingen wijzigen. Heb de meest recente bios er al in geflashed (1005).

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

E-Vix schreef op 09 juli 2003 @ 00:27:
Het gaat om een Asus P4XP-X. Een van de voordelen van dit bord was dat er ook nog 'ouderwets' DIMM geheugen op geprikt kan worden.
Merk op dat "DIMM" niet echt heel specifiek is... Zowel SDR SDRAM als DDR SDRAM modules zijn DIMMs ;)

Maargoed, je Asus bord kan beiden aan. Onthou dat dat de P4 behoorlijk bandbreedte-hongerig is, en je hem met SDR SDRAM niet echt tot zijn recht laat komen.
Maar nu komt het vreemde... Zodra ik een multiplier boven de 19 kies, dan pakt ie een multiplier van 19, maar kies ik een multiplier van onder de 19, dan pakt ie gewoon de ingestelde multiplier. Ik weet dat deze CPU hogere multipliers kan pakken. De vorige eigenaar had hem namelijk ook hoger staan.
Weet je dat 100% zeker? Xeons (Fosters en Prestonias iig) bijvoorbeeld zijn uitsluitend naar beneden multiplier unlocked. Het zou kunnen dat dat bij bepaalde P4 ES modellen ook zo is.

[ Voor 4% gewijzigd door deadinspace op 09-07-2003 01:48 ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Probeer het eens bij een ander bord bij een kennis ofzo, misschien is het een beperking van je bord.

Meh ...

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:59

E-Vix

Nu met sneeuw!

Topicstarter
deadinspace schreef op 09 July 2003 @ 01:47:
Weet je dat 100% zeker? Xeons (Fosters en Prestonias iig) bijvoorbeeld zijn uitsluitend naar beneden multiplier unlocked. Het zou kunnen dat dat bij bepaalde P4 ES modellen ook zo is.
De vorige eigenaar zei tegen mij dat ie hem op 21 x 100 had laten draaien, en hij leek mij niet de persoon die daarover zou liegen. Ik moet dus op zijn woord afgaan.

Maar goed... Gisteravond vlak na het schrijven van deze post bevroor mijn beeld. Sindsdien post het systeem niet eens meer. Ik krijg zelfs geen beepcode uit de pc speaker. Gezien ik ook al een paar 'bios checksum errors' gehad had waarna ik hem met de Asus support cd terug moest flashen, ga ik er van uit dat het mobo het begeven heeft. Hoop niet dat het mobo de processor ook heeft meegenomen, want dan ben ik verder van huis.
Vanavond ga ik de processor uitproberen in de pc van de broer van mijn vriendin. Die heeft er een MSI mobo in zitten, en hopenlijk kan hij de MP wel omhoog zetten.

Update (16:41):
Ik kom net terug van de winkel waar ik mijn moederbord vandaan had (Mycom Utrecht), en daar waren ze zo vriendelijk geweest om het moederbord even te testen. Deze was inderdaad zo dood als een pier, en ik heb direct een nieuwe meegekregen. De CPU is dus gelukkig niet dood :D

[ Voor 15% gewijzigd door E-Vix op 09-07-2003 16:43 . Reden: update ]

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25