[TFT/LCD] bevindingen bij tv gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
Ik ben serieus van plan een TFT/LCD TV te gaan kopen. In eerste instantie stond er een plasma op mijn verlanglijstje, maar de negatieve aspecten van zon (duur) apparaat overwegend denk ik toch dat een TFT tv een betere oplossing is. (Spreek me gerust tegen :) )

Ik heb concreet 2 modellen in gedachten (beide van Samsung omdat ik via een relatie die redelijk goedkoop kan kopen)

Samsung LW32A23W: http://www.samsung.nl/cgi...ailpagina?id=19nf1M-13P-0

Samsung 241 MP: http://www.samsung-it.nl/NL/DUT/HTML/241MP.htm

Die tweede is officieel een Syncmaster, een monitor dus, maar met een ingebouwde tv tuner en speakers lijkt die titel me niet genoeg eer voor dit schitterende apparaat. Hoewel hij wat klein is (24.1" tegen 32" voor de bovenste) lijkt het me prima te doen als tv.

In de diverse HT topics heb ik al wat mensen gehoord die een plasma hebben, en die ontkennen (bijna) allemaal de minpunten van plasma, en iedereen die er geen heeft benadrukt ze. Ik weet niet hoe serieus ik dat moet nemen, maar ik neem het voor nu maar voor waar aan. Wat ik (nog) niet heb kunnen vinden is een soortgelijke discussie over LCD tvs. Ik vraag me daarom af of iemand een (redelijk) groot tft scherm heeft als tv, en wat de bevindingen zijn? Beter/minder dan plasma? Hoe is het in verhouding tot een CRT tv, of een beamer?

Links naar door mij gemiste discussies binnen GoT zijn ook van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04-2024

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Ben ik ook erg benieuwd naar...

Dacht eerst ook dat plasma hét moest zijn...maar na het lezen van deze nadelen:
- langzaam verlies van kleur/contrast dus na x aantal uur (bij intensief gebruik na reeds 5 jaar) kan je m al vervangen
- energievreter (is géén LCD!)
- zwaar
- wordt erg warm en heeft daarom (soms lawaaierige) koeling nodig
- DVD-weergave is puik, maar gewoon tv-beeld schijnt erg tegen te vallen

Zijn er plasma gebruikers van het eerste uur die deze nadelen kunnen bevestigen? (ik begrijp dat er enig moed voor nodig is, om nadelen van een eigen aankoop van 15.000 euro te noemen)

Nadelen TFT:
- lage contrast
- lage brilliance
- kleine kijkhoek
- traagheid van de kristallen

TFT-gebruikers die dit kunnen bevestigen?
Maar ja...

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Ik had er ook nog een randvraag bij. TFT monitoren werken het beste (alleen maar) op 1 resolutie. Meestal 1024 voor 15" 1280 voor 17". Hoe zit dat met een LCD televisie? Maakt daar die resolutie nog voor uit? De in de openingspost genoemde tv's hebben verschillende resolutie's, de 241 MP heeft max 1920 x 1200 en die andere 1280x768.

Is er een streef resolutie voor TV kijken? Of is het hoe hoger hoe beter? (Ik snap niet echt hoe die reso ingevuld wordt bij tv kijken, bij een pc scherm is het duidelijk, daar heb je zelf de controle over de resolutie, maar bij tv niet, toch :? )

[ Voor 3% gewijzigd door zneek op 09-07-2003 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

PAL B&G hebben 625 scanlines die je kunt vergelijken met het aantal pixels horizontaal. De beste beeldkwaliteit wordt gehaald als de resolutie van het scherm een veelvoud is van de bron. in dit geval is 1200 "bijna" 2 x 625. Hoe minder verschalen hoe beter.
Over wat voor prijzen praten we?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Ik heb een Hercules Prophetview 920 DVI als televisie, er een hangt een dolbyprologic versterker, dvd speler en videorecorder (als tuner) aan.
dit bevalt prima, maar je moet wel ff een goeie positiezoeken om hem neer te zetten..soms is het beeld wat donker als de film donker is....verder is een breedbeeld film wat vervelend aangezien je dan 2 zwarte balken krijgt, maar bij gewonen tv uitzendingen is het beeld prima..

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Anoniem: 62484 schreef op 09 July 2003 @ 09:40:
PAL B&G hebben 625 scanlines die je kunt vergelijken met het aantal pixels horizontaal. De beste beeldkwaliteit wordt gehaald als de resolutie van het scherm een veelvoud is van de bron. in dit geval is 1200 "bijna" 2 x 625. Hoe minder verschalen hoe beter.
Over wat voor prijzen praten we?
3000 tot 4000 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Deviator79 schreef op 09 July 2003 @ 09:44:
Ik heb een Hercules Prophetview 920 DVI als televisie, er een hangt een dolbyprologic versterker, dvd speler en videorecorder (als tuner) aan.
dit bevalt prima, maar je moet wel ff een goeie positiezoeken om hem neer te zetten..soms is het beeld wat donker als de film donker is....verder is een breedbeeld film wat vervelend aangezien je dan 2 zwarte balken krijgt, maar bij gewonen tv uitzendingen is het beeld prima..
Beide genoemde schermen zijn breedbeeld. Ik zal er voornamelijk dvd op kijken dus 16:9 ondersteuning is een voorwaarde. Volgens de specs doen beide schermen dat, dus geen zwarte balken voor ZneeK :)

[edit] Althans, niet heel veel. Als ze alle dvd's nou eens gewoon op "echt" 16:9 maakten :(

[ Voor 7% gewijzigd door zneek op 09-07-2003 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

The_Sukkel schreef op 09 July 2003 @ 00:20:
Ben ik ook erg benieuwd naar...

- langzaam verlies van kleur/contrast dus na x aantal uur (bij intensief gebruik na reeds 5 jaar) kan je m al vervangen
- zwaar

Zijn er plasma gebruikers van het eerste uur die deze nadelen kunnen bevestigen? (ik begrijp dat er enig moed voor nodig is, om nadelen van een eigen aankoop van 15.000 euro te noemen)

Nadelen TFT:
- lage contrast
- lage brilliance
- kleine kijkhoek
- traagheid van de kristallen

TFT-gebruikers die dit kunnen bevestigen?
Maar ja...
Ik heb zelf een Philips 180MT (18" LCD/TV). Hij bevalt me prima. Voor contrast en helderheid hoef je het echt niet te laten. Het beeld is echt heel erg goed. Die kijkhoek, daar heb je wel een beetje mee te maken. Al is de kijkhoek bij moderne TFT-schermen vrij hoog, als je echt helemaal van de zijkant erop kijkt, is het beeld niet duidelijk meer. (Maar dat vind ik zelf ook niet prettig kijken, helemaal van de zijkant.) Dat van die traagheid van de kristallen is bij een normale tv-quiz absoluut niet merkbaar. Kijk je echter een film met veel snelle actie erin, dan zou je het kunnen merken. Het is niet storend, maar wel merkbaar in sommige gevallen.

Ik zou niet meer terug willen naar een gewone TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
wat me trouwens wel opvalt, is dat ik absoluut geen 'zap' snelheid meer heb,
en dat had ik met een tv wel... het zender wisselen duurt echt zo'n 1-2 sec...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

The_Sukkel schreef op 09 July 2003 @ 00:20:
- zwaar

Zijn er plasma gebruikers van het eerste uur die deze nadelen kunnen bevestigen?
Ik heb geen plasma, maar zit er wel over te denken er een aan te schaffen. Als ik een beetje rondkijk in de diverse winkels vind ik een plasma toch wel het mooiste beeld produceren. TFT's zijn ook wel leuk, maar dat mist toch nog wat... (over een paar jaar nog eens kijken :) )

Of je de 'nadelen' als nadeel ziet moet je zelf weten, maar op zich valt het wel mee als je ze vergelijkt met de normale CRT televisies:
Dat geldt ook voor CRT beeldbuizen. Hier hoor je ook niemand over klagen, en die tijd van 5 jaar valt ook wel mee. Inderdaad, hij is na 5 jaar minder fel en sprankelend dan toen ie nieuw was, maar dan zet je toch gewoon brightness en contrast iets hoger, kan ie nog 5 jaar mee :) . Doe je bij CRT TV's ook...
Geldt ook voor een CRT TV.
- zwaar
Versjouw je 'm elke dag? :P
Dat was meer het geval bij de oudere modellen. Moderne apparaten hebben meestal genoeg aan convectiekoeling of anders erg stille fans.
Op zo'n apparaat ga je toch geen TV kijken!? :P

Er zitten inderdaad wat nadelen aan, maar dat heb je met elke techniek wel. Het is maar net hoe zwaar je bepaalde eigenschappen laat wegen wat je keus bepaalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
toevoeging: is er iemand die een Samsung Plasma tv heeft? Dat is mijn alternatief namelijk. Ben ook wel benieuwd naar ervaringen op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Anoniem: 37864 schreef op 09 July 2003 @ 10:26:
[...]

Ik heb geen plasma, maar zit er wel over te denken er een aan te schaffen. Als ik een beetje rondkijk in de diverse winkels vind ik een plasma toch wel het mooiste beeld produceren.
Het schijnt (volgens C'Techniek) dat de winkels speciaal altijd DVD's opzetten omdat alleen DVD's een erg goed beeld opleveren...en dat een gewoon tv-signaal erg tegenvalt...maar aangezien ik nog nooit een gewoon tv-signaal op zo'n plasma scherm heb gezien kan ik dat niet bevestigen...welke tweaker wel?
[...]Dat geldt ook voor CRT beeldbuizen. Hier hoor je ook niemand over klagen, en die tijd van 5 jaar valt ook wel mee. Inderdaad, hij is na 5 jaar minder fel en sprankelend dan toen ie nieuw was, maar dan zet je toch gewoon brightness en contrast iets hoger, kan ie nog 5 jaar mee :) . Doe je bij CRT TV's ook...[...]
Dat is nu net het probleem...het is veel erger dan bij een (moderne) CRT-TV...
Het schijnt wel dat de levensduur langzaam verbetert...maar het is nog altijd flink veel lager dan normale CRT-TV. (die zijn veel verder uitontwikkeld)
Geldt ook voor een CRT TV.
Schijnt meer energie te vreten dan CRT... (mensen denken soms dat Plasma even zuinig is als LCD... maar het tegendeel is waar)...heeft zelfs koeling nodig...een CRT niet...
[...]Versjouw je 'm elke dag? :P[...]
Je zou het bijna zeggen... :P Ik zeg het alleen maar omdat het ding er zo licht uitziet...maar het in wezen niet is! Zwaar metaal en zwaar glas is nodig om het tegen kromtrekken te beschermen (LCD is veel lichter)
Dat was meer het geval bij de oudere modellen. Moderne apparaten hebben meestal genoeg aan convectiekoeling of anders erg stille fans.
Ja klopt... het wordt al beter... maar daar moet je dus bij aanschaf wel op letten... dat je niet een of andere aanbieding koopt (ouder model) die dan eenmaal thuis erg luidruchtig is.
[...]Op zo'n apparaat ga je toch geen TV kijken!? :P
8)7 Nee natuurlijk niet! Als ik zo'n duur ding zou hebben dan zou ik m achter slot en grendel zetten! ;)
Er zitten inderdaad wat nadelen aan, maar dat heb je met elke techniek wel. Het is maar net hoe zwaar je bepaalde eigenschappen laat wegen wat je keus bepaalt...
Tsa...ik moet zeggen dat plasma altijd mijn droom-tv is geweest.
Toen ik C'Techniek las met al die nadelen moest ik toch wel even slikken.
Je geeft toch een flink bedrag uit hoor! (gelijk aan een kleine keuken/badkamer/auto...) Als je dan thuis komt met zo'n ding en het valt tegen....

Ik wacht dus maar totdat ze erg "goedkoop" worden en flink verder ontwikkeld...
Alleen...hoe lang nog...
Misschien dat ik in de tussentijd maar een Toshiba rear-projectie-TV koop...
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=138221
:9~

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Deviator79 schreef op 09 juli 2003 @ 09:44:
Ik heb hetzelfde met mijn monitor (een puike Iiyama VisionMaster Pro 450 19"CRT Flatscreen): te donker zodat donkere scenes niet meer te zien zijn. Geldt ook voor foto's etc... Het maximaal zetten van helderheid etc...helpt maar ten dele...

Daarom zouden voor mij TFT-tv's vooralsnog afvallen.
Ik vind wel dat je eerlijk bent. :)
Veel mensen vertikken het om nadelen te noemen van hun aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

The_Sukkel schreef op 11 July 2003 @ 01:19:
[...]

Het schijnt (volgens C'Techniek) dat de winkels speciaal altijd DVD's opzetten omdat alleen DVD's een erg goed beeld opleveren...en dat een gewoon tv-signaal erg tegenvalt...maar aangezien ik nog nooit een gewoon tv-signaal op zo'n plasma scherm heb gezien kan ik dat niet bevestigen...welke tweaker wel?
Lijkt me eigenlijk ook wel logisch. TV beeld is 4:3 waardoor de verhoudingen al niet meer kloppen op zon breedbeeld scherm --> vaak met met smart zoom ed wordt het iets vergroot en dus wordt het minder scherp, en tv haalt het natuurlijk niet bij de kwaliteit van dvd, zeker op zo'n groot scherm, waardoor je alles (fouten,ruis ed) beter ziet. :)

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
The_Sukkel schreef op 11 July 2003 @ 01:19:
Ik wacht dus maar totdat ze erg "goedkoop" worden en flink verder ontwikkeld...
Alleen...hoe lang nog...
Misschien dat ik in de tussentijd maar een Toshiba rear-projectie-TV koop...
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=138221
:9~
Ik heb nu een rear-projectie-TV, van Samsung (40" breedbeeld). Een iets ouder model, maar wel een goeie. Die heeft precies dezelfde ziekte als hierboven beschreven voor Plasma's: normaal tv beeld ziet er niet mooi uit. En al helemaal niet als je de zoomfunctie gebruikt. DVD weergave is prima. Rear-projectie heeft echter als grote nadeel dat de lichtopbrengst vrij laag is, wat er dus voor zorgt dat je bij veel licht (zonnetje buiten) weinig ziet. Nu kijk ik overdag nooit film of tv en schijnt de zon gelukkig niet te vaak fel in Nederland, dus ik red me er wel mee :)

Een nieuwe projectie tv is misschien ook wel een optie. Het is de goedkoopste manier om een groot beeld te hebben. Die Toshiba ziet er aardig uit. Hoe vind je deze? : http://www.hermeselectronics.nl/meerinfo.php?ProductID=24184 Ziet er ook wel 'leuk' uit. Daarnaast zijn de nadelen van een projectie toch niet echt schrikwekkend. De lampen zijn niet te duur (200 Euro voor die Samsung van me) en het licht probleem is ook met een goed gordijn op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
The_Sukkel schreef op 11 July 2003 @ 01:24:
[...]

Ik heb hetzelfde met mijn monitor (een puike Iiyama VisionMaster Pro 450 19"CRT Flatscreen): te donker zodat donkere scenes niet meer te zien zijn. Geldt ook voor foto's etc... Het maximaal zetten van helderheid etc...helpt maar ten dele...

Daarom zouden voor mij TFT-tv's vooralsnog afvallen.
Ik vind wel dat je eerlijk bent. :)
Veel mensen vertikken het om nadelen te noemen van hun aankopen.
Sja, zolang de voordelen maar opwegen tegen de nadelen zeg maar...:D
mijn vriendin is nog steeds enthousiast over het blauwmetallic uiterlijk van de Hercules, en vind hem nog steeds mooier dan nieuwere types..dus ach..dat telt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

zneek schreef op 11 juli 2003 @ 08:53:
[...]
Een nieuwe projectie tv is misschien ook wel een optie. Het is de goedkoopste manier om een groot beeld te hebben. Die Toshiba ziet er aardig uit. Hoe vind je deze? : http://www.hermeselectronics.nl/meerinfo.php?ProductID=24184 Ziet er ook wel 'leuk' uit.
Ziet er ook erg aardig uit... ;)
Daarnaast zijn de nadelen van een projectie toch niet echt schrikwekkend. De lampen zijn niet te duur (200 Euro voor die Samsung van me) en het licht probleem is ook met een goed gordijn op te lossen.
Ik wist niet dat je ook lampen moest wisselen voor die rear-projectie-projectie tv's... :|
Hoeveel uur gaan ze mee? Ik ben nogal een "grootverbruiker". De TV staat bij ons minimaal 10 uur per dag aan... B)

Ik heb het volgende dillemma bij rear-projectie-tv's:
1) Of je hebt een scherm dat reflecteerd als de pest. Vooral overdag kan dit een groot probleem zijn. Je moet het dan in zo'n hoek zetten dat er geen raam-daglicht wordt gereflecteerd. 's Avonds heb je echter een prachtig beeld met ontzettend mooie kleuren en hoog contrast en mooi streeploos beeld.
2) Of je hebt een scherm met een antireflectie filter. Dat scherm van Toshiba heb ik dus gezien en werkelijk geen spatje reflectie. Nadeel is dat er wel nogal merkbaar van die zwarte strepen door het beeld lopen precies op de resolutie van dat ding. Dus stel dat de breedbeeld resolutie 850x480 (o.i.d.) is, dan zie je ook best wel duidelijk dat er 480 beeldlijnen zijn. Bij een scherm zonder zo'n filter zie er helemaal niets van... Het lijkt er op alsof er een soort interpolatie wordt toegepast waardoor de beeldpunten in elkaar overvloeien en je dus ook minder last hebt van het verschijnsel dat tv-beelden minder uit komen te zien op een zo'n groot scherm. (maar ja...de reflectie weer he... het is ook nooit goed...)

edit: ik realiseer me nu dat ik door te gaan lullen over rear-projectie tv's af ga wijken van het topic (TFT/LCD tv's)... ik hoop dat jullie het niet al te erg vinden...maar het is ook zo lekker om te lullen over tv's... :9

[ Voor 15% gewijzigd door The_Sukkel op 12-07-2003 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
The_Sukkel schreef op 12 July 2003 @ 02:07:
Ik wist niet dat je ook lampen moest wisselen voor die rear-projectie-projectie tv's... :|
Hoeveel uur gaan ze mee? Ik ben nogal een "grootverbruiker". De TV staat bij ons minimaal 10 uur per dag aan... B)
Mmmm, geen idee eigenlijk 8)7 Beetje loze uitspraak van me dus, aangezien de kosten bepaald worden door de prijs van de lamp EN de uren die hij meegaat. Dit zoek ik op.
edit: ik realiseer me nu dat ik door te gaan lullen over rear-projectie tv's af ga wijken van het topic (TFT/LCD tv's)... ik hoop dat jullie het niet al te erg vinden...maar het is ook zo lekker om te lullen over tv's... :9
Ik vind het niet erg. Ik ben aan het onderzoeken wat voor TV ik ga kopen. Aangezien dat nogal een prijzige aankoop gaat worden vindt ik het noodzakelijk om alle opties af te wegen. 1 maand geleden wilde ik een plasma, 1 week geleden een LCD en nu weet ik het niet meer ..... 8)7

En aangezien de concrete reacties over breedbeeld LCD schermen uitblijven.... Misschien moet ik daaruit concluderen dat het niet interessant is, aangezien niemand er kennelijk 1 heeft. Of dat die dingen zo nieuw zijn dat nog niemand de kans heeft gehad om er 1 te kopen... Alhoewel, Gotters zijn early-adapters op het gebied van hardware en electronica, toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Lees het volgende eens: http://www.avsforumfaq.com/~plasma/
Daar staat een hoop goede dingen over plasma's.

Additioneel: http://www.avsforum.com/a...ad.php?s=&threadid=167397

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42135

Misschien een beetje vreemde opmerking maar,

wat dacht je van een goede projector?

lost veel negatieve punten op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
een PJ gebruik is niet echt praktisch voor TV kijken en gaat ook te kort mee, met name LCD's en DLP's hebben een vrij korte levensduur. Hooguit kan je kiezen voor een CRT PJ, die kunnen 10.000 uren aan, maar daarna zit je aan een kostbare vervanging van de buizen.
Als je echter alleen hem voor films gebruikt, dan is een PJ een goede optie. Gewoon een gewone standaard TV voor tv kijken en een PJ voor films :)

Plasma schermen hebben een levensduur van ergens tussen de 15.000 en 25.000 uur, wat niet echt veel korter is dan gemiddelde TV's.

Overigens als je voor formaat gaat, dan kom je toch op plasma uit, ik heb nog niet echt 40" LCD/TFT's gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Anoniem: 42135 schreef op 12 juli 2003 @ 12:04:
Misschien een beetje vreemde opmerking maar,

wat dacht je van een goede projector?

lost veel negatieve punten op....
Nee, heb ik wel overwogen, maar een projector heeft een hele lage WAF (Wife Approval Factor) :) Oftewel, het past niet in de inrichting. Een plasma, lcd of zelfs een rear projectie past wel.

Daarnaast kom je met een goede projector en scherm qua prijs al aardig in de richting van een plasma of lcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Scarp schreef op 12 July 2003 @ 12:54:
[...]
Plasma schermen hebben een levensduur van ergens tussen de 15.000 en 25.000 uur, wat niet echt veel korter is dan gemiddelde TV's.
[...]
Hmmm niet echt veel korter?
In mijn geval (heavy users... minimaal 10 uur per dag staat tv aan):
20.000/(10*365)=5.5 jaar
Voorruit...ik maak er 6 jaar van...
Dat is toch echt te veel voor een uitgave van > 5000 euro...
Tenminste ... als ik niet na 5 jaar weer een ander wil kopen... :9

Ik hoorde zojuist in Megapool een verkoper zeggen (tegen andere klanten...) dat die LCD/TFT schermen zo'n ontzettend lange levensduur hebben (hij zei "theoretisch wel 20-40 jaar")... Bullshit? Als dat 1 uur per dag aanstaat ofzo...
Maar eerlijk is eerlijk...het zag er wel mooier uit dan de laatste TFT-tv die ik zag...en volgens mij was het die Samsung...

[ Voor 10% gewijzigd door The_Sukkel op 12-07-2003 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
Let wel, dat 15.000 uur bij de meeste merken een halfwaarde is... oftewel hij zit dan op de helft van z'n originele contrast/brightness, maar nog steeds te gebruiken. Een gewone TV heeft net zo iets op 5000 uur meer ofzo... scheelt wel wat uurtjes, maar niet superveel.
Lees het volgende eens: http://www.avsforumfaq.com/~plasma/#last

Je moet ook nooit een plasma op z'n standaard instelling laten staan, dan is ie met enkele jaren erdoor. Dus brightness omlaag en contrast aanpassen (liefst een goede calibratie laten doen of zelf doen met een goede test dvd).

Een plasma moet je ook gewoon uitdoen als ie niet gebruikt wordt, dus niet zomaar aanlaten staan.

Megapool verkopers verkopen wel vaker onzin, bij dat soort winkels tref je zelden mensen die echt verstand van de apparatuur hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Scarp op 12-07-2003 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Scarp schreef op 12 July 2003 @ 16:32:
Megapool verkopers verkopen wel vaker onzin, bij dat soort winkels tref je zelden mensen die echt verstand van de apparatuur hebben.
Idd, ik shop zelf overal, verschillende schermen bekijken, maar koop alles bij dezelfde winkel, Sound Vision Design in Groningen. Leveren voornamelijk Loewe en B&O maar in prinicpe kan je er alles krijgen. Ik heb mijn Mordaunt Short speakers er weg, die hebben ze speciaal voor me besteld, en ook nog een leuke prijs.

In dat soort winkels lopen echte kenners rond (blijven wel verkopers uiteraard) en als je er eenmaal wat meer gekocht hebt behandelen ze je ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
Bij sommige "goede" zaken lopen ook sukkels rond. Tijdje terug in een "goede" audiozaak hier in Eindhoven stond een verkoper te beweren dat een Composiet kabeltje die standaard geleverd wordt bij een Denon A1 dvd speler (topmodel van Denon) prima was voor beeld.... yeah right...

Anyway, bij kijken naar TV/LCD/Plasma in een winkel, altijd vragen naar een dvd rechtsreeks op het apparaat (vooral bij tv's), omdat 20x doorgelusde kabel tv beroerd eruit ziet.
Maar voor de zekerheid ook altijd kijken hoe tv beelden eruit zien. Echter instellingen van TV's staan nooit optimaal daar natuurlijk. Dus altijd lastig vergelijken. Vaak verbeterd het beeld door uitzetten van allerlei electronische gizmo's (ruis onderdrukking enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Over plasmabakken: Op m'n werk staat zo'n ding op de receptie de hele dag TV (zenders dus, geen DVD) te spelen. Het is een grote Philips, maar ik ben er niet van onder de indruk, eerlijk gezegd. Binnen 3 meter vind ik het een afrader, vanaf 5 is het wel OK. Nog niet vergelijkbaar (in mijn ogen) met een goede CRT bak.

Het is natuurlijk een mooi speeltje, maar voor het geld haal ik liever iets anders.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Hillie schreef op 12 July 2003 @ 18:26:
Over plasmabakken: Op m'n werk staat zo'n ding op de receptie de hele dag TV (zenders dus, geen DVD) te spelen. Het is een grote Philips, maar ik ben er niet van onder de indruk, eerlijk gezegd. Binnen 3 meter vind ik het een afrader, vanaf 5 is het wel OK. Nog niet vergelijkbaar (in mijn ogen) met een goede CRT bak.

Het is natuurlijk een mooi speeltje, maar voor het geld haal ik liever iets anders.
De beeldkwaliteit op zich vind ik prima. Laatst een kwartiertje naar het nieuwste model van Panasonic staan kijken (40" geloof ik) en ik was echt onder de indruk van de beeldkwaliteit, zelfs tot op een afstand van 2 meter.

Ik krijg een beetje het idee (vooral na het lezen van http://www.avsforumfaq.com/~plasma/ thnx Scarp :) ) dat plasma een tijd een slechte prijs/kwaliteit verhouding heeft gehad, maar dat dat met de nieuwste generatie plasma's al een stuk beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
Zoals ze op die faq van avs aangeven, plasma heeft nog steeds een voorsprong op LCD. Uiteraard wordt LCD nu verder ontwikkelt, maar plasma wordt ook doorontwikkeld in de tussentijd. Dus zodra LCD op het niveau van plasma ligt (qua omvang bv), dan is plasma alweer een stap verder. Als de fabrikanten van plasma afstappen en volledig gaan voor andere dingen, dan gebeurt dat niet natuurlijk.

Philips Lcos schijnt ook aardig te zijn.

Als ik nu het geld zou hebben (en als mijn huidige tv niet meer voldeed), dan had ik een plasmascherm gekocht, maar goed ... geld heb ik niet (meer) en mijn 32" BB tv voldoet nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 18:05
zneek schreef op 12 July 2003 @ 10:04:
[...]
Mmmm, geen idee eigenlijk 8)7 Beetje loze uitspraak van me dus, aangezien de kosten bepaald worden door de prijs van de lamp EN de uren die hij meegaat. Dit zoek ik op.
...
Heb dus (ook) een Samsung 40" RPTV. De Samsung-lampen (130Watt-kwik oid) gaan standaard ca 6000 uur mee (da's heel hoog & goed).
Mijn uren-teller van de Samsung staat nu op 7500 uur. Moest wel in het service menu wat helderheid versus kleurverzadigiging bijstellen.
Heb al een lamp in voorraad genomen, wat mij €285,- kostte.

Gezegd moet worden dat projectie-TV kijken (en ook Plasma) relatief duur kijken is. Plasma was voor mij een alternatief maar vindt ze in verhouding veels te duur. Heb uiteindelijk de volgende combinatie:
1) :z Ordi 55cm Philips CRT voor het behang TV werk.
2) B) 100cm BreedBek RPTV (1-LCD) voor gewoon TV/ZAP kijken.
3) 8) Triple-LCD-Beamer (2,5m) voor het betere film/dvd werk.
4) ;) LCD-TV kijken via de PC op de werkplekken.

Had het liefst een CRT projector (is trouwens ook errug prijzig) gehad maar dan wordt het huis in alle opzichten veel te klein :) Wat er nu is is de acceptabele limiet, zo is mij medegedeeld.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
PtrO schreef op 12 juli 2003 @ 20:48:
[...]

Heb dus (ook) een Samsung 40" RPTV. De Samsung-lampen (130Watt-kwik oid) gaan standaard ca 6000 uur mee (da's heel hoog & goed).
Mijn uren-teller van de Samsung staat nu op 7500 uur. Moest wel in het service menu wat helderheid versus kleurverzadigiging bijstellen.
Heb al een lamp in voorraad genomen, wat mij €285,- kostte.
Uuhh?? Service menu? Kan ik daar ook bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
Inderdaad, RPTV is ook een optie als je er de ruimte voor hebt, want dat zijn vaak echte bakbeesten (met een lage WAF). Goede (2e hands) CRT projectoren zijn niet veel duurder dan een RPTV (vanaf 1500 tot zo duur als ze nieuw zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Scarp schreef op 12 juli 2003 @ 20:56:
Inderdaad, RPTV is ook een optie als je er de ruimte voor hebt, want dat zijn vaak echte bakbeesten (met een lage WAF). Goede (2e hands) CRT projectoren zijn niet veel duurder dan een RPTV (vanaf 1500 tot zo duur als ze nieuw zijn).
Bakbeesten? Mijn beestje is 40" diameter, maar slechts 40 cm diep. Weliswaar niet zo plat als een LCD of plasma, maar toch zeker niet zo diep als een CRT, bij lange na niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
zneek schreef op 12 July 2003 @ 20:55:
[...]
Uuhh?? Service menu? Kan ik daar ook bij?
Denk het wel :)

Wil je wel weten , of niet ?

Nou vooruit dan.
Dit is geldig voor de Samsung SP403JHA

Zorg dat de TV gewoon op standby staat. Druk nu Vlotjes achter elkaar: Display -> P.STD -> MUTE -> Power-On

Je krijg dan een mooi service menu, in overlay op je beeld, om
a) KleurVideo instellingen te wijzigen
b) De kleuren chips CXA1853-A & CXA1853-B in te stellen
c) CXD24430 beeld sync in te stellen
d) Lamplevensduur te bekijken
e) Opties in te stellen
f) te resetten.

Met de pijltjes + menu toetsen kan je alles instellen. Schrijf van te voren wel de waarden op voordat je die veranderd. In no-time heb je anders een kleurenspaghetti.

Met de programma keuze toetsen kan je gewoon naar zenders toespringen. Zelf gebruik ik een testbeeld vanaf m'n PC op de sVideo-ingang.

Heb ooit 's het service-manual te pakken gekregen. Errug handig ook wanneer je je lamp moet vervangen. Overigens de Samsung lampen worden ook goedkoper aangeboden maar ik wilde hem persé van Samsung zelf hebben, vandaar de hogere prijs.

Suc6

[ Voor 6% gewijzigd door PtrO op 12-07-2003 21:11 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
zneek schreef op 12 July 2003 @ 20:58:
[...]
Bakbeesten? Mijn beestje is 40" diameter, maar slechts 40 cm diep. Weliswaar niet zo plat als een LCD of plasma, maar toch zeker niet zo diep als een CRT, bij lange na niet.
Eens en niet te vergeten hij weegt maar zo'n 27kg !!!! Vergelijk dat maar 's met het gewicht en toeterdiepte een beetje CRT van bijv. 82cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
PtrO schreef op 12 July 2003 @ 21:08:
[...]

Denk het wel :)

Wil je wel weten , of niet ?

Nou vooruit dan.
Dit is geldig voor de Samsung SP403JHA

Zorg dat de TV gewoon op standby staat. Druk nu Vlotjes achter elkaar: Display -> P.STD -> MUTE -> Power-On

Je krijg dan een mooi service menu, in overlay op je beeld, om
a) KleurVideo instellingen te wijzigen
b) De kleuren chips CXA1853-A & CXA1853-B in te stellen
c) CXD24430 beeld sync in te stellen
d) Lamplevensduur te bekijken
e) Opties in te stellen
f) te resetten.

Met de pijltjes + menu toetsen kan je alles instellen. Schrijf van te voren wel de waarden op voordat je die veranderd. In no-time heb je anders een kleurenspaghetti.

Met de programma keuze toetsen kan je gewoon naar zenders toespringen. Zelf gebruik ik een testbeeld vanaf m'n PC op de sVideo-ingang.

Heb ooit 's het service-manual te pakken gekregen. Errug handig ook wanneer je je lamp moet vervangen. Overigens de Samsung lampen worden ook goedkoper aangeboden maar ik wilde hem persé van Samsung zelf hebben, vandaar de hogere prijs.

Suc6
_/-\o_ _/-\o_ * zneek gaat het morgenochtend (uuhh, tis na 00:00, dus vanochtend :) ) direct proberen, voorzichtig. Kleurenspaghetti klinkt grappig, maar kijkt vast niet lekker DVD ;)

[edit] eff snel me typenummer gechecked, ik heb dezelfde :) Nog tips verder over de instellingen?

[ Voor 6% gewijzigd door zneek op 13-07-2003 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Niet online
zneek schreef op 12 July 2003 @ 20:58:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://www.bobshop.nl/catalog/images/tx-42pt10.jpg
Ik vind dat niet echt klein hoor. Vooral dat onderste stuk erbij maakt 'm groot. Maar toegegeven, crt's zijn groter. Een 36" breedbeeld van philips weegt bijna 80 kg, dat is niet weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41252

Ik heb zelf besloten om een lcd tv te kopen het gaat om de LG MW30LZ10.

Waarom,ik heb verschillende fabrikanten gebeld en die zeggen allemaal hetzelfde plasma's tussen de 3500 en 5000 euro hebben ongeveer 6000 branduren wat uit zou komen bij 4 uur per dag op 4.1 jaar daarna gaat het beeld rapide naar beneden in prestaties.

Plasma boven de 5000 euro zoals die van panasonic(B&O) gebruikt hem ook en kost +/- 15000 euro heeft dan weer 30000 branduren maar ik ben niet van plan zoveel uit te geven :)

Dus doe mij maar die LCD heb hem al gezien in onze winkel en supermooi en kost mij 2700 euro :)

voor 2900 euro krijg ik hem met speakers en een LG DVC5930 dat is een dvd videorecorder.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 41252 op 13-07-2003 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
zneek schreef op 13 July 2003 @ 00:38:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ * zneek gaat het morgenochtend (uuhh, tis na 00:00, dus vanochtend :) ) direct proberen, voorzichtig. Kleurenspaghetti klinkt grappig, maar kijkt vast niet lekker DVD ;)

[edit] eff snel me typenummer gechecked, ik heb dezelfde :) Nog tips verder over de instellingen?
Dus, net ff gechecked, werkt prima. 1 ding verontrust me een beetje. Lamp life staat op 6001 en lamp time op 6004. Ik heb het beestje 2dehands op de kop getikt, en volgens de verkoper (een speciaalzaak) was er net een nieuwe lamp ingekomen. Zou die teller niet gereset zijn? Of ben ik getild?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22802

Scarp schreef op 12 July 2003 @ 16:32:
Let wel, dat 15.000 uur bij de meeste merken een halfwaarde is... oftewel hij zit dan op de helft van z'n originele contrast/brightness, maar nog steeds te gebruiken. Een gewone TV heeft net zo iets op 5000 uur meer ofzo... scheelt wel wat uurtjes, maar niet superveel.
Lees het volgende eens: http://www.avsforumfaq.com/~plasma/#last

Je moet ook nooit een plasma op z'n standaard instelling laten staan, dan is ie met enkele jaren erdoor. Dus brightness omlaag en contrast aanpassen (liefst een goede calibratie laten doen of zelf doen met een goede test dvd).

Een plasma moet je ook gewoon uitdoen als ie niet gebruikt wordt, dus niet zomaar aanlaten staan.

Ik wil effe melden dat Megapool verkopers geen onzin vertellen! Een LCD-tv heeft een levensduur van 60.000 brand-uren!! Alleen gaat het blacklite eerder kapot na zo.n 7 jaar intensief gebruik, deze moet dan vervangen worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Anoniem: 41252 schreef op 13 July 2003 @ 09:35:[...]
Waarom,ik heb verschillende fabrikanten gebeld en die zeggen allemaal hetzelfde plasma's tussen de 3500 en 5000 euro hebben ongeveer 6000 branduren wat uit zou komen bij 4 uur per dag op 4.1 jaar daarna gaat het beeld rapide naar beneden in prestaties[...]
Oei dat betekent bij mij (minimaal 10 branduren per dag): dat ik dat ding al na maximaal 2 jaar moet vervangen...

Sjongejonge...je zal maar een heavy-user-tv-kijker zijn en 2 jaar geleden je vrouw hebben overtuigd om zo'n plasma-ding aan te schaffen voor 8000 euro... (zo duur waren ze minimaal 2 jaar geleden)... kan je gaan uitleggen dat je weer toe bent aan een neiuwe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
zneek schreef op 13 juli 2003 @ 11:27:
[...]
Dus, net ff gechecked, werkt prima. 1 ding verontrust me een beetje. Lamp life staat op 6001 en lamp time op 6004. Ik heb het beestje 2dehands op de kop getikt, en volgens de verkoper (een speciaalzaak) was er net een nieuwe lamp ingekomen. Zou die teller niet gereset zijn? Of ben ik getild?
Goede kans dat er een nieuwe lamp is ingezet maar dat diegene die dat heeft gedaan niet de beschikking had over het service manual of de moeite heeft genomen om te resetten.

De lamp zelf vervangen is een kwestie van een klepje losschroeven en nieuwe unit er in zetten, wat niet al te moeilijk is en door een beetje hobbyïst gedaan kan worden.

Overigens, "lamp total time" is hoelang de TV al aan heeft gestaan sinds z'n eerste Power-On en kan niet worden geresetted.
Lamp-time is de totale brandduur van de lamp en zou/moet worden geresetted bij plaatsen van een nieuwe lamp.

V.w.b. tips inzake het menu, heb zelf de AV-link optie uitgezet. Dit voorkomt dat een onverlaat met de knopjes per ongeluk vanaf de TV de video laat opnemen.

Verder heb ik de Mainbright (op CXA1853-A) gewijzigd van 061 naar 045 en Subcontrast op CXA1853-B veranderd van 040 naar 050. Dit tezamen geeft bij mij een wat helderder beeld. Daarnaast ben ik een hele tijd (*dagen*) in de weer geweest om de kleuren (RGB) realistischer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Scarp schreef op 13 juli 2003 @ 07:13:
[...]

[afbeelding]
Ik vind dat niet echt klein hoor. Vooral dat onderste stuk erbij maakt 'm groot. Maar toegegeven, crt's zijn groter. Een 36" breedbeeld van philips weegt bijna 80 kg, dat is niet weinig.
Bij diverse RPTV heb je geen log onderstuk. Mijn Samsung RPTV meet (h*b*d: 73*100*37cm). Het beeldgedeelte hiervan is h*b=50*88,5cm wat een beelddiagonaal oplevert van 101cm (40 inch).

[ Voor 6% gewijzigd door PtrO op 13-07-2003 13:35 . Reden: maatvoering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
PtrO schreef op 13 July 2003 @ 13:03:
[...]

Goede kans dat er een nieuwe lamp is ingezet maar dat diegene die dat heeft gedaan niet de beschikking had over het service manual of de moeite heeft genomen om te resetten.

De lamp zelf vervangen is een kwestie van een klepje losschroeven en nieuwe unit er in zetten, wat niet al te moeilijk is en door een beetje hobbyïst gedaan kan worden.

Overigens, "lamp total time" is hoelang de TV al aan heeft gestaan sinds z'n eerste Power-On en kan niet worden geresetted.
Lamp-time is de totale brandduur van de lamp en zou/moet worden geresetted bij plaatsen van een nieuwe lamp.

V.w.b. tips inzake het menu, heb zelf de AV-link optie uitgezet. Dit voorkomt dat een onverlaat met de knopjes per ongeluk vanaf de TV de video laat opnemen.

Verder heb ik de Mainbright (op CXA1853-A) gewijzigd van 061 naar 045 en Subcontrast op CXA1853-B veranderd van 040 naar 050. Dit tezamen geeft bij mij een wat helderder beeld. Daarnaast ben ik een hele tijd (*dagen*) in de weer geweest om de kleuren (RGB) realistischer te maken.
Wat zijn die CXA1835-A/B voor dingen? chips die de lens en de lamp controleren ofzo?

Verder ga ik ook eff (een paar dagwn waarschijnlijk :) ) bezig. Ik vroeg me alleen nog af wat de beste omgeving is om dit te doen? Heel licht? Of juist heel donker? Ik kijk er normaal alleen naar in sluimer en donker, maar dat komt vooral omdat in veel lichte het kl*te kijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
zneek schreef op 13 July 2003 @ 15:26:
[...]

Wat zijn die CXA1835-A/B voor dingen? chips die de lens en de lamp controleren ofzo?

Verder ga ik ook eff (een paar dagwn waarschijnlijk :) ) bezig. Ik vroeg me alleen nog af wat de beste omgeving is om dit te doen? Heel licht? Of juist heel donker? Ik kijk er normaal alleen naar in sluimer en donker, maar dat komt vooral omdat in veel lichte het kl*te kijken is.
Zijn idd LCD-interface controller chips. De CXD2443 is voor de synchronisatie (horizontaal/verticaal).

Met twee opties moet je (denk ik) uitkijken, dat zijn de CXA1853-B opties 07 "Common Control"(regelt de voedings spanning van de LCD) en 08 "Signal Center"(LCD DC niveau van composiet video). Laat deze dus staan zoals ie staat. Alle andere waarden kan je mee doen wat je wil.

Zelf stel ik 's avonds in met normale huiskamer verlichting, wanneer deze bak dus het meeste gebruikt wordt. Overdag heeft ie overigens ook een prima kijkbeeld, behalve bij direct invallend zonlicht (maar da's normaal bij TV's).

Gelukkig hoef/kan je aan deze LCD niets convergeren (tenzij je 'm openmaakt en gaat klooien met de vastingestelde prisma-lenzen).
Maar ook kleuren instellen is een kunst op zich. Je zult rap ervaren dat het tamelijk lastig is. Je oog went nl. erg snel aan onzuivere kleuren. Laat dus ook iemand anders onbevooroordeeld af en toe (anders raak ze ook gewend) FF meekijken.

Voordat de TV in service mode wordt gezet, heb ik eerst de kleurregelaars op neutraal gezet. Hierna uitzetten en aanzetten in Service-Mode.
Zelf begin ik eerst met een grijswaarde-balkenpatroon om de helderheid & contrastwaarden in te stellen. Daarna met kleurbalken om de juiste kleurverhouding te krijgen. Het voorgaande een aantal keren herhalen totdat je (maximaal) tevreden bent.

Kan best dat je e.e.a. vaker moet/zult herhalen maar na verloop van tijd krijg je er handigheid in.

Voor overdag, heb ik 'de 'Black-Stretch' instelling (CXA1853A optie 01) wat extremer gezet. Zoals je weet kan je blackstretch uit/aanzetten vanuit het gebruikers menu. Geeft dan een wat dieper zwart ten koste van wat detail verlies.

Hou ook in de gaten dat een aantal instellingen niets lijkt te doen. Niets is minder waar omdat deze instellingen betrekking hebben op de NTSC modus en pas actief wordt wanneer je een NTSC video-signaal toevoert (kan dus ook met een beetje PC !!).

Aanvulling: wanneer je er niet meer uitkomt, instellingen hebt verpest etc. , kan je natuurlijk altijd proberen de TV te resetten vanuit het Service-Menu. Alles maar dan ook alles komt dan terug in de fabrieksstand waarna je opnieuw begint.

[ Voor 9% gewijzigd door PtrO op 13-07-2003 20:46 . Reden: typo chipnummer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88464

IK heb zelf het getest met een TFT scherm die ik aangseloten heb met de dvi kabel op me computer waar een satelliet ontvanger aan zit. En me tv op de TV-out van me satelliet kaart.

De tv heb ik nu maar weg gedaan omdat me tft zo veel mooier beeld heeft :D. Ik heb geen last van dat me sherm te traag is of te donker.
Bij zon in me kamer kan ik nog wel goed tv kijken op me tft scherm en niet op die tv dan moet meteen de gordijnen dicht :(.

Hier de specs van me scherm,
15 inch
tijd Op / Neer 35ms maximaal, (Dus 35ms tijd tussen zwart en wit, van zwart naar grijs gaat natuurlijk sneller ;).
Contrast verhouding 350:1, ik raad je aan om op zoek te gaan naar 450:1.
Inkijkhoek: 150° / 140° (Lekker groet ^_^.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
PtrO schreef op 13 July 2003 @ 20:40:
[...]

Zijn idd LCD-interface controller chips. De CXD2443 is voor de synchronisatie (horizontaal/verticaal).

.... [knip veel waardevolle info] ....

Aanvulling: wanneer je er niet meer uitkomt, instellingen hebt verpest etc. , kan je natuurlijk altijd proberen de TV te resetten vanuit het Service-Menu. Alles maar dan ook alles komt dan terug in de fabrieksstand waarna je opnieuw begint.
Thanx a bunch dude. Ik zit vlak voor een verhuizing, dus het zal wat zoeken naar tijd worden, maar ik ben u zeer dankbaar. De instellingen in het gebruikersmenu waren voor mij niet naar tevredenheid. Ik kon de kleuren niet lekker krijgen. Nu hopelijk wel.

Weet iemand trouwens waar je zo'n test deeveedeetje kan kopen? Voor contrast en kleurinstellingen? Niet alleen voor deze tv, maar ook voor een toekomstige Plasma of TFT.

[ Voor 5% gewijzigd door zneek op 13-07-2003 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Anoniem: 88464 schreef op 13 July 2003 @ 20:47:
IK heb zelf het getest met een TFT scherm die ik aangseloten heb met de dvi kabel op me computer waar een satelliet ontvanger aan zit. En me tv op de TV-out van me satelliet kaart.

De tv heb ik nu maar weg gedaan omdat me tft zo veel mooier beeld heeft :D. Ik heb geen last van dat me sherm te traag is of te donker.
Bij zon in me kamer kan ik nog wel goed tv kijken op me tft scherm en niet op die tv dan moet meteen de gordijnen dicht :(.

Hier de specs van me scherm,
15 inch
tijd Op / Neer 35ms maximaal, (Dus 35ms tijd tussen zwart en wit, van zwart naar grijs gaat natuurlijk sneller ;).
Contrast verhouding 350:1, ik raad je aan om op zoek te gaan naar 450:1.
Inkijkhoek: 150° / 140° (Lekker groet ^_^.)
Ik ben benieuwd hoe een TFT (of plasma) zich gedraagt met fel licht er direct op. Jouw ervaring is dus erg goed daarmee. Ik ga binnenkort maar eens naar kijken in een paar winkels. Felle zaklamp mee :)

[ Voor 3% gewijzigd door zneek op 14-07-2003 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Ik heb dus zaterdag goed gelet op donkere vlakken van TFT en plasma vlakken.

Ik moet zeggen dat die TFT schermen er al een stuk op voorruit waren gegaan.
Toch zag ik dat ze moeite hadden (zowel TFT als Plasma) met donkere vlakken.
Donkere tafels, donkere gangen, donkere pakken... het wordt toch snel een pot nat.
Sommige duurdere plasma schermen hadden er overigens minder moeite mee...maar dan heb je het over > 7000 euro en niet over die dingen die je nu in de aanbieding ziet voor tussen 3500-5000 euro.

Veel succes met je zaklamp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41252

The_Sukkel schreef op 14 July 2003 @ 18:09:
Ik heb dus zaterdag goed gelet op donkere vlakken van TFT en plasma vlakken.

Ik moet zeggen dat die TFT schermen er al een stuk op voorruit waren gegaan.
Toch zag ik dat ze moeite hadden (zowel TFT als Plasma) met donkere vlakken.
Donkere tafels, donkere gangen, donkere pakken... het wordt toch snel een pot nat.
Sommige duurdere plasma schermen hadden er overigens minder moeite mee...maar dan heb je het over > 7000 euro en niet over die dingen die je nu in de aanbieding ziet voor tussen 3500-5000 euro.

Veel succes met je zaklamp!
Bij welke type LCD heb je gekeken dan??

Die ik wil kopen had er namelijk geen moeite mee en dat is de MZ30LZ10 van LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Eff een updatje: net in de winkel geweest. Daar een verkoper horen vertellen dat ie net een Sony LCD scherm (met dat glasachtige omhulsel, 32") verkocht had, en die tv niet meer terug in de winkel wil hebben. Die gast had hem naast een paar van de plasma's gezet en daar haalde dat apparaat het totaal niet bij.

* zneek begint langzaam terug te krabbelen van een LCD tv en te denken aan een plasma :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Ik heb de plasma die wij hier voor test doeleinden gebruiken, een Pioneer PDP 503, een keer aangesloten op een DVD speler, en dat viel me zeker niet mee. Vanaf 4 meter wordt het mooi, maar ik zit dichterbij dan dat.

Overigens horen wij van verschillende industriële leveranciers dat plasma over zijn top heen is en in beeldkwaliteit, levensduur en grootte voorbij zal worden gestreefd door LCD de komende twee jaar...

Zelf heb ik ook een nieuwe TV nodig, maar ik ga denk ik doorsparen voor een LCD...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Dr. Strangelove schreef op 25 July 2003 @ 15:52:
Ik heb de plasma die wij hier voor test doeleinden gebruiken, een Pioneer PDP 503, een keer aangesloten op een DVD speler, en dat viel me zeker niet mee. Vanaf 4 meter wordt het mooi, maar ik zit dichterbij dan dat.

Overigens horen wij van verschillende industriële leveranciers dat plasma over zijn top heen is en in beeldkwaliteit, levensduur en grootte voorbij zal worden gestreefd door LCD de komende twee jaar...

Zelf heb ik ook een nieuwe TV nodig, maar ik ga denk ik doorsparen voor een LCD...
Jaja, in de komende 2 jaar. Maar nu is LCD gewoon nog niet volwassen. Over beeldscherpte van plasma, ik heb vandaag met mijn neus tegen een Panasonic en een Pioneer plasma gestaan (50cm kijkafstand dus) en dat viel niet tegen. Vooral die Panasonic was errug mooi en scherp. Ik denk dat dat um gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 22:35
Moet jij weten. Maar ik vond de nieuwe 37 inch LCD van Sharp toch echt vele malen mooier dan de duurste plasma's die ik heb gezien (rond de 15K euro). Als ik dan nog een jaartje wacht om het geld voor een grote LCD bij elkaar te krijgen en de huidige trend zie... voor mij geen plasma :)

[ Voor 27% gewijzigd door Dr. Strangelove op 25-07-2003 17:41 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Of je nou plasma kiest of LCD, in beide gevallen loont het de moeite om er een digitale satelliet receiver op aan te sluiten, bij voorkeur met een YC aansluiting.

Verder is het de verwachting dat plasma bij grote formaten tegen behoorlijk lagere kostprijzen dan LCD kan produceren, bij gelijke kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
grr

[ Voor 99% gewijzigd door zneek op 24-11-2003 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Gefeliciteerd!

Graag uitgebreide review en pics later... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
jaja

[ Voor 149% gewijzigd door zneek op 24-11-2003 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36296

Leuke discussie, blijft vaag, lijkt mij.
Als ex bezitter van een Philips plasma TV, zag ik laatst een scherm aangeboden bij ebay. Prijs E 1.000,- Leek me leuk, alleen vertoonde het scherm soms paarse strepen aan de zijkant.
Laat dat nu juist het teken zijn dat het einde nadert. Hoelang zijn die schermen er ?
Ons scherm dateerde van voorjaar 2000, een jaar of 4 dan? Dat is dus snel op.

Oeii Zneek, mooi ding 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 36296 op 09-08-2003 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
zneek schreef op 09 August 2003 @ 21:11:
[afbeelding]

Eentje dan :D Meer later...

Tis nog een beetje een zooi. Moet nog een kastje komen waar dvd+receiver+tuner+kabels in komen en kabel van plasma moet nog weggewerkt.
Niet verkeerd man B)

Zaten hier nu ook muurbeugels bij ?

Natuurlijk ook je VGA doortrekken of niet ? Die klok (links, zie ik) die er eerst hing kan je dan middels een screensaver regelen >:)

Vraag me trouwens af of plasma gevoelig is voor trillingen of stoten. Immers het zijn toch (heel veel) kleine TL-buisjes.

[ Voor 10% gewijzigd door PtrO op 10-08-2003 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
PtrO schreef op 10 August 2003 @ 01:51:
[...]

Niet verkeerd man B)

Zaten hier nu ook muurbeugels bij ?

Natuurlijk ook je VGA doortrekken of niet ? Die klok (links, zie ik) die er eerst hing kan je dan middels een screensaver regelen >:)

Vraag me trouwens af of plasma gevoelig is voor trillingen of stoten. Immers het zijn toch (heel veel) kleine TL-buisjes.
Ik kreeg inderdaad het advies van de winkel waar ik hem gekocht heb om het niet te vaak op de grond te laten stuiteren, dat schijnt niet goed voor het ding te zijn ;)

Muurbeugels zaten er bij, sterker nog, de winkel kwam langs om um op te hangen. Net zo makkelijk :) En me VGA hoef ik niet door te trekken, aangezien die op zolder in de "multimedia" room :) aan een 102cm Samsung RearProjection hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Anoniem: 36296 schreef op 09 August 2003 @ 21:40:
Leuke discussie, blijft vaag, lijkt mij.
Als ex bezitter van een Philips plasma TV, zag ik laatst een scherm aangeboden bij ebay. Prijs E 1.000,- Leek me leuk, alleen vertoonde het scherm soms paarse strepen aan de zijkant.
Laat dat nu juist het teken zijn dat het einde nadert. Hoelang zijn die schermen er ?
Ons scherm dateerde van voorjaar 2000, een jaar of 4 dan? Dat is dus snel op.

Oeii Zneek, mooi ding 8)
Om nog even iets ontopic te melden: de discussie is vaag (net als het beeld van TFT tv's :) ). Dat komt vooraal doordat TFT Tv's in de grotere uitvoeringen (32" +) nog niet helemaal volwassen zijn. Over een jaartje zal dit wel anders zijn vermoed ik. (ik hoop natuurlijk van niet, anders moet ik weer naar die winkel om een goeie inruilprijs voor deze te krijgen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:24

KroeT

[...]

zneek, inderdaad mooi spul :)

Je hebt gekozen hem vast aan de muur te hangen? Heb je nog gekeken naar zo'n zwenkarm van Vogel's? Heb het nog nooit gezien, maar leek me in theorie ook wel aardig.

En om nog even wat toe te voegen aan t topic:

Op m'n werk hebben we de 42PF9965 staan van Philips, een nieuw Thomson scherm, de 42" Sony en een oude LG. De oude LG is duidelijk oud, die verkopen we nooit meer :P, maar omg, die Philips! De discussie is bij ons nog niet echt beslist, de meningen zijn verdeeld. De Sony is mooi, maar niet belachelijk mooi. De Thomson valt me eigenlijk erg mee. En de Philips, tja, je moet er van houden maar ik vind t schitterend :P

Over de Sony LCD (de KLV30MR1 bedoelde je, zneek?)... Die hebben we ook staan, en dat is de mooiste LCD die ik ooit heb gezien. Dat zegt misschien niet alles, maar mits goed aangesloten (geen Proline meuk dvd met goedkope kabel) geeft ie vanaf DVD schitterend beeld. Gewoon TMF kijken erop valt inderdaad nogal tegen, dat lijkt bij de Plasma's beter geregeld.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88192

bij een LCD is de levensduur afhankelijk van de backlight.
Tegenwoordig zijn de nieuwe TV-LCD's voorzien van een high brightness CCFT's die een mooie 400cd/m2 geven. Dit is in vele gevallen overkill. Leuke regel daarbij is dat de levenduur van de backlight ruwweg verdubbeld wordt als je de helderheid op 80% van de nominale waarde zet. We hebben het hier over een levensduur van enkele 10K's uren wat neerkomt op 20-30 jaar of meer zelfs.

Voor de kijkhoek moet je het ook niet meer laten want de nieuwere modellen hebben een coating die bijv 88/88/88/88 toelaat aan alle kanten.

Responstijd...tja, veel beter is het nog niet geworden maar voor TV is dat niet echt een criterium.

Qua display is een LCD wel rijp voor TV. Het grote probleem is de elektronica achter de LCD. De huidige consumenten TV's vind ik vaak ondermaats tenzij je het over de high-end spul heb. Mid-end vind ik niet genoeg om de volgenden redenen:
- Inferieure manier van de-interlacing
- bovenstaande gecombineerd met verouderde 100Hz techniek
- Veel motion artifacts bij bepaalde bewegingen
- digitaal is zo ongenadig als het om ruis e.d. gaat waardoor TV niet altijd even mooi is.
- digitaal is niet altijd beter, zo is een "digitale combfilter" barslecht vergeleken met een analoge --> marketing.

In de high-end producten is er natuurlijk met bakken geld gesmeten om dit te voorkomen, wat ook merkbaar is, maar de mid-end die bedoeld is voor de meesten onder ons is nog steeds niet op een niveau dat een goede CRT kan overstijgen.

Mijn advies is nog een generatie af te wachten tot de mid-end ook van goede elektronica is voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Anoniem: 88192 schreef op 11 August 2003 @ 10:35:
bij een LCD is de levensduur afhankelijk van de backlight.
Tegenwoordig zijn de nieuwe TV-LCD's voorzien van een high brightness CCFT's die een mooie 400cd/m2 geven. Dit is in vele gevallen overkill. Leuke regel daarbij is dat de levenduur van de backlight ruwweg verdubbeld wordt als je de helderheid op 80% van de nominale waarde zet. We hebben het hier over een levensduur van enkele 10K's uren wat neerkomt op 20-30 jaar of meer zelfs.

Voor de kijkhoek moet je het ook niet meer laten want de nieuwere modellen hebben een coating die bijv 88/88/88/88 toelaat aan alle kanten.

Responstijd...tja, veel beter is het nog niet geworden maar voor TV is dat niet echt een criterium.

Qua display is een LCD wel rijp voor TV. Het grote probleem is de elektronica achter de LCD. De huidige consumenten TV's vind ik vaak ondermaats tenzij je het over de high-end spul heb. Mid-end vind ik niet genoeg om de volgenden redenen:
- Inferieure manier van de-interlacing
- bovenstaande gecombineerd met verouderde 100Hz techniek
- Veel motion artifacts bij bepaalde bewegingen
- digitaal is zo ongenadig als het om ruis e.d. gaat waardoor TV niet altijd even mooi is.
- digitaal is niet altijd beter, zo is een "digitale combfilter" barslecht vergeleken met een analoge --> marketing.

In de high-end producten is er natuurlijk met bakken geld gesmeten om dit te voorkomen, wat ook merkbaar is, maar de mid-end die bedoeld is voor de meesten onder ons is nog steeds niet op een niveau dat een goede CRT kan overstijgen.

Mijn advies is nog een generatie af te wachten tot de mid-end ook van goede elektronica is voorzien.
Precies mijn idee. Voor het bedrag waar je een 40" plasma koopt van goede kwaliteit koop je net een 32" TFT, en dan ook nog 1 die nog wat kleine kinderziektes heeft.
KroeT schreef op 11 August 2003 @ 10:16:
zneek, inderdaad mooi spul :)

Je hebt gekozen hem vast aan de muur te hangen? Heb je nog gekeken naar zo'n zwenkarm van Vogel's? Heb het nog nooit gezien, maar leek me in theorie ook wel aardig.

En om nog even wat toe te voegen aan t topic:

Op m'n werk hebben we de 42PF9965 staan van Philips, een nieuw Thomson scherm, de 42" Sony en een oude LG. De oude LG is duidelijk oud, die verkopen we nooit meer :P, maar omg, die Philips! De discussie is bij ons nog niet echt beslist, de meningen zijn verdeeld. De Sony is mooi, maar niet belachelijk mooi. De Thomson valt me eigenlijk erg mee. En de Philips, tja, je moet er van houden maar ik vind t schitterend :P

Over de Sony LCD (de KLV30MR1 bedoelde je, zneek?)... Die hebben we ook staan, en dat is de mooiste LCD die ik ooit heb gezien. Dat zegt misschien niet alles, maar mits goed aangesloten (geen Proline meuk dvd met goedkope kabel) geeft ie vanaf DVD schitterend beeld. Gewoon TMF kijken erop valt inderdaad nogal tegen, dat lijkt bij de Plasma's beter geregeld.
Zo'n zwenkarm had geen zin gehad, de kamer is vierkant, en ik kan niet echt op een plek gaan zitten waar ik het beeld nu niet zie. Ik heb trouwens getwijfeld tussen een Philips 37" en deze JVC 35". Na wat zoek en leeswerk (en natuurlijk even kijken in een paar winkels) is die Philips afgevallen. Voornamelijk door structureel advies bij speciaalzaken. Ik zag het verschil niet echt, maar eigenlijk alle verkopers bij de betere zaken hadden geen vertrouwen in het PixelPlus verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:24

KroeT

[...]

zneek schreef op 11 August 2003 @ 11:37:
Zo'n zwenkarm had geen zin gehad, de kamer is vierkant, en ik kan niet echt op een plek gaan zitten waar ik het beeld nu niet zie. Ik heb trouwens getwijfeld tussen een Philips 37" en deze JVC 35". Na wat zoek en leeswerk (en natuurlijk even kijken in een paar winkels) is die Philips afgevallen. Voornamelijk door structureel advies bij speciaalzaken. Ik zag het verschil niet echt, maar eigenlijk alle verkopers bij de betere zaken hadden geen vertrouwen in het PixelPlus verhaal.
Hmz, neej, zo'n arm is idd slechts nuttig wanneer je een hoek in je kamer hebt oid.

Ik vind overigens PixelPlus op traditionele beeldbuizen duidelijk een verbetering t.o.v. de concurrentie. Bij de 9965 kan ik wel verschil zien t.o.v. de 9964 (de versie zonder PP), maar niet zo spectaculair als bij de CRT's. Maar om daardoor mijn vertrouwen in Philips op te zeggen, mwoah, dat doe ik niet zo snel.
Wat hadden die verkopers eigenlijk als reden om PP niet te vertrouwen?

Anyway, ik denk wel dat je een goede keus hebt gemaakt met de JVC.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
KroeT schreef op 11 augustus 2003 @ 13:57:
[...]

Hmz, neej, zo'n arm is idd slechts nuttig wanneer je een hoek in je kamer hebt oid.

Ik vind overigens PixelPlus op traditionele beeldbuizen duidelijk een verbetering t.o.v. de concurrentie. Bij de 9965 kan ik wel verschil zien t.o.v. de 9964 (de versie zonder PP), maar niet zo spectaculair als bij de CRT's. Maar om daardoor mijn vertrouwen in Philips op te zeggen, mwoah, dat doe ik niet zo snel.
Wat hadden die verkopers eigenlijk als reden om PP niet te vertrouwen?

Anyway, ik denk wel dat je een goede keus hebt gemaakt met de JVC.
Diverse redenen. Meest verkoopprietpraat. Normaal ben ik daar niet zo gevoelig voor, maar als meerdere verkopers van verschillende winkels(van normaal tot speciaalzaak) het zeggen dan ben ik wel geneigd daar in mee te gaan. En aangezien ik meer dan tevreden was over het beeld van de JVC was de keuze snel gemaakt :) Overigens heb ik Philips niet als merk afgedaan hoor, ik heb best wel wat spul van Philips staan (Expanium draagbare mp3/cd radio, stofzuiger enz. enz.) en daar ben ik dik tevreden over. Ik zou ook zonder twijfelen zo een Philips CRT of TFT monitor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool0
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Ik heb wel eens tv gekeken op een plasma en moet zeggen dat ik het een hele goede kwaliteit vond. Daar in tegen bij LCD zie ik nog steeds te veel blokjes net als een soort dvd storing maar dan met kleur ook bij die samsungs is dat het geval. Na de TFT tv's waar ik tot dit moment achter heb gezeten vind ik philips veruit de beste.

Maargoed ik kan me ook nog wel de eerste 100Hertz tv's (CRT) herrineren als je dan met voetbal een oranje shirt van het nederlands elftal over het beeld zag vliegen zag je een hele streep er achter aan.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88192

cool0 schreef op 11 augustus 2003 @ 16:37:
Ik heb wel eens tv gekeken op een plasma en moet zeggen dat ik het een hele goede kwaliteit vond. Daar in tegen bij LCD zie ik nog steeds te veel blokjes net als een soort dvd storing maar dan met kleur ook bij die samsungs is dat het geval. Na de TFT tv's waar ik tot dit moment achter heb gezeten vind ik philips veruit de beste.

Maargoed ik kan me ook nog wel de eerste 100Hertz tv's (CRT) herrineren als je dan met voetbal een oranje shirt van het nederlands elftal over het beeld zag vliegen zag je een hele streep er achter aan.
Bij een plasma hebben we het nog steeds over een principe waar een beeldpunt de naaste beeldpunten kunnen beinvloeden. Bovendien is een beeldpunt van een plasma niet 100% egaal. Dit en de invloed van de beeldpunten op elkaar zorgen voor een veel meer naadloos beeld dat een beetje op een CRT lijkt.
Minuscule kleurverschillen door de beeldartefacten zijn dan ook niet goed zichtbaar door deze effecten.
Bij een LCD is dan elk pixel volledige egaal en veel beter stuurbaar. Bovendien beinvloeden ze elkaar niet waardoor elk indivueel pixel veel beter te bekijken is. Hierdoor zie je dan ook elke "fout" in het beeld.
Dit is het nadeel van een LCD, dat het zo ongenadig is met het weergeven van beeld. Elke fout is zichtbaar en springt veel beter in het oog dan bij elk ander techniek.

Ik vond bij die eerste 100Hz de tikkerbalken voor beurskoersen ontieglijk irritant. Schokken en naslepen. Lijkt wel alsof ik naar een oude STN schermpje kijk terwijl ik de muis heen en weer beweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
mmmpf

[ Voor 107% gewijzigd door zneek op 24-11-2003 23:43 ]

Pagina: 1