Rechterspeaker werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn audio out van m'n PC doet wat vaag; als ik de 3,5 mm stekker er halverwege in steek, dan doet alleen de linker speaker, en als 'ie er helemaal inzit alleen de rechter speaker. Verder doordrukken lukt niet. Hij heeft het altijd goed gedaan, tot vorige week.

Ik heb een Gigabyte 7VRXP moederbord met geintegreerde audio. Als ik de balans op alleen rechts instel, hoor ik niets. Verder alle balansen nagekeken die ik kon vinden, en alles staat op midden. Aan de speakers ligt het in ieder geval niet.

Het lijkt me niet dat er een kanaal kapot is, want ze doen het beide wel. Waar kan het nou aan liggen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

verwijder je geluidskaart eens, en installeer hem opnieuw.
sluit er in plaats van je speakers er eens een koptelefoon op aan.

test eens wat uit, zodat je verschillende oorzaken kan uitsluiten.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
koelkast schreef op 08 July 2003 @ 23:12:
Het lijkt me niet dat er een kanaal kapot is, want ze doen het beide wel. Waar kan het nou aan liggen?
Nee, waarschijnlijk doet alleen het rechterkanaal het, en komt het 'pinnetje' van links tegen rechts aan als je het stekkertje er iets uittrekt, waardoor je je rechterkanaal links hebt...

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 08-07-2003 23:17 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-07 23:18

Spacecowboy

XBL: Biggmans

damster schreef op 08 July 2003 @ 23:15:
verwijder je geluidskaart eens, en installeer hem opnieuw.
sluit er in plaats van je speakers er eens een koptelefoon op aan.

test eens wat uit, zodat je verschillende oorzaken kan uitsluiten.
lezen is ook een vak. Hij heeft een on-board sound device. :+ Wat je wel kan doen is hem in ieder geval ff bij Hardware verwijderen, dan opnieuw laten detecteren.

Anders moet je ff kijken of de aansluiting aan de achterkant van je mobo nog wel fysiek in orde is. Pruttel daar eens wat mee. Check ook ff of die jackplug nog goed is.

suc6

HENG HENG

• koelkast
  • Niet online
Ik heb verschillende jackplugs geprobeerd, daar ligt het dus blijkbaar niet aan. Opnieuw installeren gaat niet zo goed, omdat ie idd geintegreerd is...

hmm, lijkt er toch op dat er iets stuk is :(

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

ik bedoelde met verwijderen. je kaart uit windows te verwijderen.

en ja. als andere stekkers, en koptelefoon. en opnieuw installeren niet werkt.
dan is die echts stuk denk ik.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
Lijkt mij een draadbreukje in de linkerspeaker. Probeer eens een ander speakerset aan te sluiten.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
La_Pazz schreef op 09 July 2003 @ 10:39:
Lijkt mij een draadbreukje in de linkerspeaker. Probeer eens een ander speakerset aan te sluiten.
Lezen B)
koelkast schreef op 08 July 2003 @ 23:12:
Mijn audio out van m'n PC doet wat vaag; als ik de 3,5 mm stekker er halverwege in steek, dan doet alleen de linker speaker, en als 'ie er helemaal inzit alleen de rechter speaker.
Toch knap als je speaker het doet ondanks een draadbreuk.

@koelkast: Waarschijnlijk doet dus alleen je rechter kanaal het, dat je soms je linker kanaal hoort kan inderdaad kloppen, als je jackplugje er niet helemaal in zit. Om dat te begrijpen moet je even een plaatje van een jackplug zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~heynsber/jackplug.jpg

Als je deze plug volledig in de connector stopt, zitten alle pinnetjes zoals ze horen, en doet je rechter kanaal het dus. Echter, als je het stekkertje er half uittrekt, komt de top van de jackplug (het linker kanaal dus, zie plaatje) tegen de connector van rechts, dus hoor je het rechter kanaal (wat het doet) door de linker speakers.

Waarschijnlijk is dus je linker kanaal kapot, of (het gebeurt de besten) heb je in je mixer perongelijk de balance verschoven :P.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
XanderH schreef op 09 July 2003 @ 11:24:
[...]
Toch knap als je speaker het doet ondanks een draadbreuk.
[...]
Waarschijnlijk is dus je linker kanaal kapot, of (het gebeurt de besten) heb je in je mixer perongelijk de balance verschoven :P.
Je hebt gelijk. :/
De fout (als het een hardware fout is) moet dan ergens zitten vanaf de geluidschip t/m de connector. Je zou nog kunnen kijken of de connector los zit oid. Dat is misschien nog te solderen.
Anders vrees ik idd dat je linkerkanaal kapot is.

• koelkast
  • Niet online
Ik zal de interne geluidskaart even verwijderen en opnieuw laten herkennen. Misschien dat het helpt :?
Ik houd jullie op de hoogte :)

• koelkast
  • Niet online
Hmm, nog steeds hetzelfde, maar nu beginnen alle kanalen te storen, ruisen en te kraken. Volgens mij is die onboard soundchip op z'n eind :(

Toch maar eens vervangen dus...

Verwijderd

Is het zo'n ac'97 ding, want daarmee heb ik hetzelfde probleem en in winamp doen de rear speakers het ook niet

Ik denk dat ik maar gewoon een creative ding haal...

• koelkast
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 19:18:
Is het zo'n ac'97 ding, want daarmee heb ik hetzelfde probleem en in winamp doen de rear speakers het ook niet

Ik denk dat ik maar gewoon een creative ding haal...
Inmiddels heb ik alweer een andere pc, dus het probleem is opgelost :D
Pagina: 1