Computer / OS hangt constant

Pagina: 1
Acties:

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Waar dit precies hoort, hell if I know, want ik weet niet waar het aan ligt. ( ik vermoed de P M of G :P )

Dit is mijn probleem.

Computer :

MSI K7T Pro2-A Mobo
Athlon 1 ghz proc
356 MB ram van 2 verschillende merken
Harddisk
AGP Geforce 2 video kaart (Asus)

OS is Windows 2000 pro.

Soms start het kreng helemaal op totaan het inloggen + even rondklikken in Win2K toe, maar na een tijdje krijg ik altijd kernel errors ( varieert welke ) .

Maar meestal hangt ie of bij het opstarten al ( BSOD dus ) , maar ook bv in de Bios, bij het memory checken en verder. Eigenlijk op alle punten kan het gebeuren.

- Ik heb de netwerkkaart, de geluidskaart, de Cd Rom etc allemaal al ontkoppeld
- Het geheugen vervangen met geheugen van mijn huidige pc ( Die als een zon werkt ) .
- CPU temps gecheckt en die varieert tussen de 30 / 40 graden C.
- Google gezocht op de kernel errors en problemen met het mobo.

Ik heb hier wel een bios-update liggen, maar die krijg ik niet geflashd omdat een CD-rom opstart van win2k hangt op een gegeven moment en DOS (win95 opstart) mij niet voldoende lijkt ( vindt niet eens de FAT partities) . Lijkt me een beetje risicovol om daarmee te flashen dus. Zeker omdat ik niet weet wanneer het ding hangt en om het dan van een floppy te doen :{ .

Kortom ik begin een beetje radeloos te worden. Iemand zelfde problemen ooit gehad en wat kan ik het beste als volgende stap doen?

Ik heb zelf de volgende dingen bedacht :

- Nieuw mobo kopen
- Meer koeling proberen

Maar goed nieuw mobo kost geld en ik wil dat niet voor niets uit gaan geven ;) . En een extra koeler heb ik dus hier even niet liggen :{ .

Help :)

[ Voor 4% gewijzigd door Basszje op 08-07-2003 21:43 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Verwijderd

welke kernel errors precies?

• Basszje
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 21:46:
welke kernel errors precies?
Zoals ik al zei varieert het nogal en ik heb ook niet de indruk dat ik het antwoord precies daar ga vinden omdat het ding ook al daarvoor regelmatig hangt ..

o.a. dit soort dingen :

Unexpected kernel mode trap

Maar goed deze worden allemaal toegewezen aan brak geheugen ( wat het niet kan zijn ) of een rotte installatie (wat het ook niet kan zijn ) .

Ik heb ze niet allemaal zo even bij de hand :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Verwijderd

weet je wat je ook kan proberen is Windows XP of 98, dat zijn namelijk nog de meest stabiele

Verwijderd

Basszje schreef op 08 juli 2003 @ 21:41:
Ik heb hier wel een bios-update liggen, maar die krijg ik niet geflashd omdat een CD-rom opstart van win2k hangt op een gegeven moment en DOS (win95 opstart) mij niet voldoende lijkt ( vindt niet eens de FAT partities) . Lijkt me een beetje risicovol om daarmee te flashen dus. Zeker omdat ik niet weet wanneer het ding hangt en om het dan van een floppy te doen :{ .
Eeh offtopic, maar idd kan de Win95 diskette nooit je Windows 2000 / XP partities vinden omdat die waarschijnlijk NTFS zijn. Die zijn niet (standaard) vanuit DOS te benaderen.

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 17:11

JF_

Om 't bios te flashen hoef je je harddisks neit te zien - zorgen dat flash op flop staat, booten van flop, flashen, done.
En misschien is 't geheugen zelf niet, maar wat dacht je van de memory-slots, memory-controller, L2- en L1-cache, etcetera? www.memtest86.com is your friend...

• Basszje
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
JF_ schreef op 08 July 2003 @ 22:08:
Om 't bios te flashen hoef je je harddisks neit te zien - zorgen dat flash op flop staat, booten van flop, flashen, done.
En misschien is 't geheugen zelf niet, maar wat dacht je van de memory-slots, memory-controller, L2- en L1-cache, etcetera? www.memtest86.com is your friend...
Kijk :) Daar kan ik wat mee.

Ik heb nu beide memory banks geprobeerd , maar beide geven errors . En bovendien hangt de test hele tijd halverwege :(

Lijkt me toch stug dat ze beide foeked zijn, zeker aangezien er nooit echt problemen mee geweest zijn en dat de pc langer meegaat wanneer deze net aangezet wordt dan wanneer deze al een tijdje heeft gedraait ?

Morgen maar even testen met extra koeler denk ik.

Kan memtest trouwens ook errors geven als het mobo gewoon niet meer goed is ipv het geheugen :?

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 17:11

JF_

Yup, memtest reageert op alles wat met het geheugen te maken heeft, dus ook CPU en mobo.
Je zegt dat koud of warm verschil maakt - dat doet me eerder denken aan een probleem met CPU of een van de bridges dan aan een 'kaal' geheugenprobleem.
Heb je die Athlon 1G wel op z'n standaard snelheid lopen, met een gezonde spanning, en het geheugen in-sync?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

Shunt

Boe

moet je voor de gein ook maar eens naar lekkende condensatoren zoeken ;)
die kunnen ook voor flink wat spooken zorgen :P

(condensatoren zijn van die lange buisjes met metalen bovenkant) als er een paar van die bol staan of iets van bruin spul op het metale gedeelte zit dan kan je het mobotje wel op je bruik schrijven :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Basszje
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Sorry voor de vreselijk late reactie, maar er kwamen ineens weer allerlei dingen tussen ;)

Bedankt voor die memtest hint. Ik heb idd het zutje getest en soms geeft hij ineens 150 000 errors of meer oid en hangt. Nu ben ik bezig (net aangezet ) en voorlopig test hij nog met 0,0 errors :?. Lijkt me niet meer defect geheugen dan, maar een mobo probleem oid ?

En nee ik heb geen lekkende buisjes gezien :P

Overigens wat niet leuk is is dat die mobo's niet meer verkrijgbaar zijn :( . Dus dat wordt dan een nieuw mobo aanschaffen en gelijk niet geheugen

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ff oppoetsen cq schoonmaken van je kanst wil ook weles helpen. Gewoon ff demonteren die hap en de kruimeldief erdoorheen jagen. De kabels checken cq. vervangen en hij is weer als nieuw ;)

Als je veel OE errors krijgt kan het ook nog aan je AGP-kaart liggen; is die actief gekoeld :?
zo nee, zet er eens een fannetje op. Heeft mij ook eens uit de brand geholpen met een G400.....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Probeer het anders eens met een andere voeding, en natuurlijk ander geheugen. Beide kunnen dit soort dingen veroorzaken, waarbij vooral je geheugen die memtest errors op z'n geweten kan hebben. Aangezien een brakke voeding ervoor kan zorgen dat je geheugen niet goed werkt zou ik ook zeker hier naar kijken.

Met andere woorden: voeding vervangen en je kunt al met veel meer zekerheid zeggen of het aan je moederboard / CPU ligt :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Basszje
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Het grappige is dat alles nu 100% werkt en ik heb niet echt er iets aan gedaan :? . Moet goed hij draait nu al 5 uur helemaal perfect zonder een enkele error .

Ben nu aan het kijken of er iets nog niet helemaal goed zit , maar hoe kan dit nou weer :?

Voeding vervangen is misschien wel eens een plan ja als hij er weer mee kapt. thx :)

[edit]
Ik zie overigens dat mijn cpu rond de 50 graden is. Misschien nog een coolertje erbij gooien binnenkort dan :)

[ Voor 16% gewijzigd door Basszje op 20-07-2003 19:39 ]

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-06 12:40

NEn

Zekersteweten

Basszje schreef op 20 July 2003 @ 14:15:Overigens wat niet leuk is is dat die mobo's niet meer verkrijgbaar zijn :( . Dus dat wordt dan een nieuw mobo aanschaffen en gelijk niet geheugen
misschien levert de vraag/aanbod op T.net wat op als je opzoek bent naar een nieuw mobo...

anders, PC2100 geheugen is nie zo duur meer hoor tegenwoordig... (Link naar T.netPricewatch

Succes ermee!

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
Bij de meeste tweakers hier met crashes en hangen etc ligt het aan hun moederbord MSI k7T waarvan gewoon bekend is dat er slechte condensatoren opzitten. MSI erkent dit probleem ook en er zijn al verschillende topics hier over gegaan. Je geeft zelf al aan dat je niets kan zien aan de condensatoren. Weet je het zeker? Je kan het herkennen aan een bruine prut die uit de condensatoren komt, of ze staan bol. Er staan btw ook foto's hier op GoT dus je ziet het zo. Vaak zit die prut ook aan de systeemkast door het openknallen. Je hoort het echt. En anders ff proberen met een andere videokaart die heb je nog niet vervangen. Kijk ook ff of de kaarten niet allemaal dezelfde irq hebben.

• Basszje
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Dat is dan weer niet leuk om te horen :( .

Het geval is overigens verscheept en bij 53 graden ( CPU ) daar doet ie ... helemaal niets :{ . Of nou ja crash na eerste scherm ( memory check e.d. ) als ik de brakke omschrijving mag geloven. Ik ga er morgen heen

Ik heb gister trouwens de burn-in van sandra getest en die stopte bij 55 graden CPU omdat de CPU thermal heating resistance (oid :? ) over de 0,61 ging ( wederom :? ) . Misschien dat daar een clue ligt.

Ik ga dus iig binnenkort nog even een paar koelertjes erbij halen, misschien dat dat werkt :{

Ik kan overigens nog een zelfde soort MSI bordje krijgen. Is dit slim of kan ik het beter niet doen en ergens anders ( moeilijker ) een bord regelen :?

[ Voor 9% gewijzigd door Basszje op 21-07-2003 21:13 ]

Pagina: 1