[HD] SMART error... wat is er nou mis?

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-03 15:29

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Sorry, ik kon m'n topic van 2 dagen terug echt niet meer terugvinden in de search, dus maar even een nieuwe. Het verhaal was/is dat ik spontaan na de grote schoonmaak van m'n kast SMART errors kreeg op een 60Gb Maxtor.

Nou heb ik PowerMAX helemaal z'n gang laten gaat met scannen, low level formatten etc. Die kan niets vinden. Mail naar Maxtor schiet ook niet echt op, aangezien ik een standaard mailtje terug heb gekregen over hoe geweldig PowerMAX wel niet is... ook al had ik in m'n verhaal gezet dat ik al uitgebreid met dat programma aan de slag ben geweest.

Nu heb ik, zoals ik in een aantal topics hier heb gezien, SpeedFan gedownload en gedraaid. Nu wordt ik echt gek, want die ziet ook niets mis met die schijf:
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/e.venema4/images/hd.jpg
En nu blijkt (volgens die blauwe balkjes) dat die schijf juist de beste is van de drie schijven die er in zitten.

Toch bij het opstarten vrolijke foutmeldingen... waar kan dit aan liggen?
Ik heb de jumpers al gecontroleerd en de IDE kabel vervangen. Op diezelfde kabel zit nog een schijf die wel goed werkt, dus de poort is iig ook niet stuk.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SMART is een samenraping van allerlei conclusies en sensors verspreid over je harddisk en controller. Soms gaat ie spontaan over de zeik; soms niet. Ik denk dat bij een duidelijke (aanhoudende) SMART failure, en je kunt je HD een paar weken wel missen, je wel in aanmerking komt voor een RMA.

(in principe zegt Maxtor zelf dat de drive defect is of defect gaat worden, een RMA lijkt me derhalve niets dan logisch ;))

[ Voor 18% gewijzigd door HunterPro op 08-07-2003 20:45 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hmmjah alleen is dat ding inmiddels 2 jaar oud. Nou weet ik dat ook hd fabrikanten rechtzaken hebben aangespannen tegen de verplichte 3 jaar fabrieksgarantie, al was dat niet zo toen ik 'm kocht. Ik zal eens informeren bij de shoppe

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Sorry, ik kon m'n topic van 2 dagen terug echt niet meer terugvinden in de search
Problemen na grote schoonmaak

Je moet in zulke gevallen niet de search gebruiken, maar gewoon zoeken via profile>Post History(MyReact® powerrr :P). Ik vond hem overigens door gewoon op je nick te klikken. ;)

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ah post history... ik zat al wel bij mezelf te kijken, maar daar zag ik maar 5 posts oid... weet ik dat ook weet :P
...maar heeft iemand nog suggesties behalve dan de boel inleveren?

[ Voor 23% gewijzigd door Kaastosti op 08-07-2003 20:52 ]

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

je heb 3 jaar garantie op die schijf, vanaf afgelopen november is dat ingegaan (*1jaar garantie dus) schijven van voordie tijd hebben nog 3 jaar.

je kan dus schijvie claimen
offtopic:
(jij zowiezo wel, ff met HQ bellen ;) )

wat het precieze probleem is weet ik niet...
check anders ff wat de schijven doen in een andere pc...

misschien dat je een tik tegen de controller heb gegeven bij de grote schoonmaak...
of dat je een schok aan het een oft ander heb gegeven tijdens de schoonmaak...

Battle.net Spud#2543

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Een tik kan ik me dus niet voorstellen, aangezien ik heel voorzichtig heb gedaan met alle hardware...
offtopic:
ik zal morgen HQ wel ff bellen idd

Ik weet 't anders ook niet meer... maken ze die nog? 60Gb? :P

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

60 gig maken ze niet meer, maar voor garantie doeleinden hebben ze der (vast) nog wel een zooi liggen (of ze maken ze nog)

en sja, anders geven ze je een 80 gig :)
je kan natuulijk niet zomaar een kleinere (lees 40gig) schijven terugsturen...
maar ze hebben die shit echt nog wel hoor.

Battle.net Spud#2543

Verwijderd

Misschien kabels verkeerd aangesloten?

Tegenwoordig maken ze weer kabels waarvan 1 connector speciaal voor de slave is en de andere voor de master... Als je die aansluitingen wisselt... (dat had ik tenminste) dan is de SMART error ineens weg....

t proberen waard toch? :+

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juli 2003 @ 00:08:
Misschien kabels verkeerd aangesloten?

Tegenwoordig maken ze weer kabels waarvan 1 connector speciaal voor de slave is en de andere voor de master... Als je die aansluitingen wisselt... (dat had ik tenminste) dan is de SMART error ineens weg....

t proberen waard toch? :+
en anders de power verkeerdom aansluiten, desnoods die connectors wat afschaven :+ *vonk* en al je SMART errors zijn van de wereld :P

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
LOL hmm juist ja... naah die kabels zitten wel goed :) Bij die kabel is het inderdaad zo dat blauw op m'n mobo moet, zwart in de master en grijs in de slave. Maar da wist ik al, dus dat zit goed :)

Pagina: 1