PC loopt vast, voeding instabiel?

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• commeric
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 22:32
Probleem: Pc loopt vast (BSOD of Geen Reactie)
Wanneer: Zit geen logica in, als ik aan het tekstverwerken ben, spelletje spelen, of gewoon niets doen.
Hoe:
BSOD ;win32k.sys is een veel voorkomende melding, heb al de debugger geprobeerd, maar die maakt me ook niet veel wijzer.
Geen reactie; Pc reageerd nergens meer op, ik kan ongeveer 5x op numlock drukken, het lichtje gaat dan 5x aan en uit (zoals het hoort). En daarna kan ik er opdrukken zoveel ik wil maar er gebeurd niets. Alle andere toetsen (dus ook capslock) geven helemaal geen reactie, ook de muis doet het niet. (er wordt geen geheugendump gemaakt)

Pc specs:
Moederbord: MSI 745 Ultra
Videokaart: Geforce 4 420MX 64 mb Nvidia
Processor: AMD Athlon 2000xp+
Geheugen: Kingston 256 Mb ram Pc2100DDR
Cd-Rom: A-Open Cd-rom speler
Netwerkkaart: Sitecom Ne2000
Geluidskaart: Creative Soundblaster 128 PCI
Voeding: 400W + fan
Fan: 1 8cm casefan (outtake)

Temperaturen (gemeten met Msi PC Alert 4):
Idle
Buiten kast: 28
In kast: 36
Proc: 52

Stressed*
Buiten kast: 28
In kast: 38
Proc: 64

Voltages (gemeten met Msi PC Alert 4):
Idle
Vcore: 1,70
3,3v: 3,15
+5v: 4,78
+12v: 11,76

Stressed*
Vcore: 1,68-1,71
3,3v: 3,18
+5v: 4,65
+12v: 12,06

Verder nog...
De pc is ongveer 3 weken geleden naar de winkel terug gegaan omdat hij niet meer goed opstarten, bleef hangen in de bios (Geen Reactie). En heel soms kwam ie in windows en dan kon ik een paar keer op num lock drukken en dan reageerde ie verder ook nergens meer op. Ook draaide de voedingsfan niet meer.
Ze hebben hem toen opengemaakt en het bleek dat ie helemaal vol met stof zat, dus schoongemaakt en daarna deed ie het weer als een zonnetje. Ook de voedings fan draaide weer gewoon. Maar nu (3 weken later) krijg ik BSODs of hij reageerd nergens meer op.

Ik heb ook memtest86 een nacht laten draaien en toen had hij alle tests gedaan een geen fouten gevonden, maar toen ik hem wilde afsluiten reageerde de pc weer nergens op.

Bij het opstarten van de computer verschijnt er een tijdje het xp logo met een blauw balkje dat heen en weer gaat. Op het moment dat dit scherm verschijnt begint met hd led continu te branden en ook de led van de cdrom speler. Als ik niets doe blijft dit maar zo doorgaan. Als ik dan op de eject knop van de cdromspeler druk dan kom de la naar buiten en gaat ie weer gewoon verder met opstarten.

Ik heb ook al de hd geformateerd en winxp opnieuw geinstalleerd maar het helpt niet.

Kan het zo zijn dat de voeding het probleem is. Aangezien de voedingfan 1,5 week niet heeft gedraaid (kwam er toen pas achter) en dat er daardoor iets kapot is gegaan. En als gevolg daarvan kan er af en toe geen stabiele stroomtoevoer plaatsvinden waardoor het zooijte gewoon vast loopt? Of heeft het een andere oorzaak?

*stressed gemaakt door CPUburn 20 minuten aan te zetten

Verwijderd

imo is
Vcore: 1,70
3,3v: 3,15
+5v: 4,78
+12v: 11,76
wel aan de lage kant.

Hulde voor je topicstart _/-\o_

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
je temp van de cpu is wel erg hoog. Mischien dat het daaraan licht.

Verwijderd

Probeer eens de CDrom los te koppelen, aangezien hij daar af en toe op blijft hangen.

Verwijderd

64 graden is aan de hoge kant voor die processor, maar het systeem zou er niet instabiel van moeten worden.
Zijn die voltages van de voeding stabiel of fluctueren ze en hoe erg?
Aangezien het een MSI bordje is: heb je de elco's al bekeken?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 20:08 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

..beetje warm he.

Wat ik denk is dat de processor wel zijn warmte aan de heatsink kwijt kan maar de heatsink niet aan de lucht.

Oftewel tijd om de lucht in beweging te krijgen.

Heb je in je case plaats voor fannetjes, doe er dan een onderin voorin je kast en een bovenin van achteren!

Voorin aanzuigen en achter afvoeren ( naar buiten dus )

[ Voor 13% gewijzigd door swampy op 08-07-2003 20:21 ]

There is no place like ::1

Verwijderd

Als ie problemen had met het feit dat de voedingsfan niet draaide zou ik eerder zeggen dat ie doorbrand ipv voor bootproblemen zorgt. Zijn je voltages altijd al zo laag geweest? K denk dat het voornamelijk een combinatie is van de temp en de voeding. Voeding niet krachtig genoeg en cpu die vastlopers veroorzaakt door de hitte.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:47
check zen voltage's dan.
zit er flink onder, zelfs in idle.
ik zou een andere voeding proberen, ik gok dat het daar aan licht, de proc temp is het niet want mijn amd 1600+ word net zo warm en draait 5 weke achter elkaar met zware belasting als een zonnetje

64 graden valt nog wel mee, het is wat aan de hoge kant maar het zou er niet onstabiel van moeten worden

[ Voor 19% gewijzigd door sjorremans op 08-07-2003 20:49 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• tweakduke
  • Laatst online: 18:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je voltages zijn wel wat aan de lage kant. Ik zou eerder ook even je geheugen testen met memtest. Het kan ook goed dat het daar aan ligt, vooral omdat je BSOD krijgt.

En met een klein beetje airflow + goeie pasta kun je de temp al heel makkelijk iets lager krijgen. Al zou ik als je nu een lekker superstille pc heb het zo laten :)

Tweakers Discord

Verwijderd

Nou beetje bullshit, de Temps zijn helemaal niet aan de 'te' hoge kant! moet ik jullie er soms aan herinneren dat een AMD Athlon 80 graden mag worden en dan hij op 65 graden ook nog gewoon super stabiel draait, dus daar ligt het sowieso niet aan!

Heb je verder je hard disk eens gechecked, geen beschadigde clusters? Probeer eens een een andere hdd! Vlijnen zijn idd ook niet super stabiel, probeer eens wat af tekoppelen en dat je echt alleen het nodige spul laat draaien, en kijk of de Vlijnen dan wat stabieler zijn.

Beste is natuurlijk even met een andere voeding proberen, als je die tot je beschiking hebt!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 08:01

Madrox

Oh, Pharaoh!

Muah, zijn voltages zijn ongeveer hetzelfde wat ik draai hier met een 300watt Aopen. Alleen draait ie hier super-stabiel 24/7. En ik heb meer meuk dan hij dus dat de voeding voor deze onstabiliteit zorgt lijkt me niet juist...

Eerder denk ik aan het geheugen, iets te warme cpu of iets wat met stof/slechte verbinding te maken heeft. Tja en 64c is wel een beetje aan de hoge kant....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:35
tweakduke schreef op 08 juli 2003 @ 22:45:
Je voltages zijn wel wat aan de lage kant. Ik zou eerder ook even je geheugen testen met memtest. Het kan ook goed dat het daar aan ligt, vooral omdat je BSOD krijgt.
Heeft'ie al gedaan ;)

Ik vermoed dat die voeding niet goed werkt, waarschijnlijk veroorzaakt door een te hoge temperatuur. Je hebt maar 1 casefan, wat eigenlijk te weinig is (ook gezien je temps). Indien je nog niet geprobeerd hebt te draaien zonder kast -> doen. Helpt dat ook niet, dan toch maar proberen een andere voeding eraan te hangen.

Dat'ie brak is lijkt me wel vrij duidelijk, een 400W'er mag niet zulke voltages leveren. Vooral de 5V, waar toch je proc aan hangt, is te laag (mijn 350W haalt met 2 XP2000+'s nog een hoger voltage). Maar wie weet doet'ie het met een beetje extra airflow weer zo goed dat je'm niet hoeft te vervangen :)

offtopic:
Inderdaad, hulde aan de TS! _/-\o_

//edit
Madrox schreef op 08 juli 2003 @ 23:06:
Muah, zijn voltages zijn ongeveer hetzelfde wat ik draai hier met een 300watt Aopen. Alleen draait ie hier super-stabiel 24/7. En ik heb meer meuk dan hij dus dat de voeding voor deze onstabiliteit zorgt lijkt me niet juist...
Euh, jij hebt een voeding die 25% zwakker is, je hebt meer meuk, maar dezelfde voltagewaarden. En je denkt nog steeds dat het probleem niet daar te zoeken is? ;)
... wat met stof/slechte verbinding te maken heeft...
Stof... hij zegt net dat'ie z'n PC nog geen 3 weken geleden helemaal schoon heeft laten maken omdat er problemen waren door dat stof...

[ Voor 28% gewijzigd door FragFrog op 08-07-2003 23:16 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• tweakduke
  • Laatst online: 18:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
FragFrog schreef op 08 July 2003 @ 23:08:
[...]
Heeft'ie al gedaan ;)

Ik vermoed dat die voeding niet goed werkt, waarschijnlijk veroorzaakt door een te hoge temperatuur. Je hebt maar 1 casefan, wat eigenlijk te weinig is (ook gezien je temps). Indien je nog niet geprobeerd hebt te draaien zonder kast -> doen. Helpt dat ook niet, dan toch maar proberen een andere voeding eraan te hangen.

Dat'ie brak is lijkt me wel vrij duidelijk, een 400W'er mag niet zulke voltages leveren. Vooral de 5V, waar toch je proc aan hangt, is te laag (mijn 350W haalt met 2 XP2000+'s nog een hoger voltage). Maar wie weet doet'ie het met een beetje extra airflow weer zo goed dat je'm niet hoeft te vervangen :)

offtopic:
Inderdaad, hulde aan de TS! _/-\o_
Heeft die al gedaan dus :)

Nou ja check je voeding dan maar 's zoals gezegt

Tweakers Discord

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

De temperaturen zijn niet schokkend genoeg om een pc te doen crashen/vastlopen.
Die voeding lijkt meer op de veroorzaker.

Ik heb onlangs een nieuwe voeding gekocht omdat mijn oude voeding brak was. De symptomen liepen uiteen van vastlopen tot BSOD's maar de bottomline was dat de pc niet normaal meer functioneerde.

Mijn voltages zaten gemiddeld 0,2v onder de normale waardes en de 3,3v lijn spande de kroon door soms onder de 3,1v te duiken. Het plaatsen van een andere voeding was genoeg om het probleem te verhelpen en aangezien de TS met een vergelijkbaar probleem zit raad ik hem het volgende aan.

Koppel alles af wat er op die pc zit en wat stroom vraagt van de voeding. Laat alleen de meest essentiële zaken zitten zodat je wel de pc kan starten en kunt werken. Omdat je minder stroom gebruikt zou je ook minder last hebben van kleine dips in de aanvoer dus zou je minder vastlopers moeten hebben (Op deze manier trok ik mijn conclusie).

Als de voeding echt brak is dan zal dit niet veel helpen maar je kunt het allicht proberen. Als het de voeding is dan ben je voor weinig geld klaar. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:35
Met open kast gedraait? Waar is m'n B), kannut niet vinden?

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Je kunt het beste het geheugen even zelf handmatig op 266MHz en CAS 2.5 zetten, de 745Ultra heeft af en toe wat moeite om de juiste waarden van de SPD te lezen
Pagina: 1